Geld & Recht alle pijlers

Huurovereenkomst van een jaar

20-01-2010 12:24 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil binnenkort gaan scheiden, eigenlijk z.s.m.

Ik wil er dan uiteraard niet te lang mee wachten om hier weg te gaan.

Nu heb ik binnen een week via een woningbemiddelingsbureau een appartement gevonden dat me helemaal bevalt. Ook al gaan kijken en ik zou er heel graag in willen.

Ik opende deze week mijn mailbox en het concept van de huurovereenkomst zat erbij. Ik was natuurlijk hartstikke blij (voor zover je dat kunt zijn dan in deze situatie..).

Ik ben het contract gaan lezen alleen, wat schetst mijn verbazing: het is een overeenkomst van een jaar zonder dat tussentijdse opzegging mogelijk is!

Ik twijfel nu behoorlijk, maar moet ik op een woning van de woningbouwvereniging wachten, ben ik weer een halfjaar verder. Bovendien is de kans klein dat het op deze locatie te vinden is: middenin in de stad!

Maar omdat je natuurlijk nooit weet wat er in een jaar kan gebeuren twijfel ik toch nog.

En mijn vraag is nu: mag dit wel?

Het is misschien een vreemde vraag, maar heb dit soort contracten nog nooit gezien..

Als ik google zie ik dat het wel kan. Maar is dat ook echt zo?

Is tussentijdse opzegging helemaal niet mogelijk bij zo'n lange overeenkomst?
Huren via een makelaar is ook nog een optie.Doe wij nu ook en we zitten nu te wachten op de sleutel van ons nieuwe huis en het voordeel is dat je dan ook zelf andere huurders mag zoeken en dan dus overname kan vragen.

Elke makelaar heeft ook een huuranbod en op funda staat er ook genoeg
@ Amber: Een grens bepalen is dan inderdaad moeilijk. De één wel en de ander niet..Kan ook weer tot onbegrip leiden.

Ergens is het beter om dat appartement wel te nemen. Op zich kost het me niet heel veel per maand en ik heb voldoende inkomen, ik weet alleen niet hoe het wordt als ik mijn baan zou verliezen.

Ik ben nu alleen nog maar bezig met rekenen.

En dan ben ik het wel weer eens met Kastanjez. Je blijft toch op een lijst staan waarop je eigenlijk niet thuis hoort.

Maar aan de andere kant: als je zelf moet verhuizen hoor je er wel weer thuis..

Hier kan het trouwens wel. Volgens mij is man alleen zo laks geweest om het niet te verlengen..

Amber dan begrijp ik wel dat je liever op je studentenkamer blijft. Dit zou ik zelf ook niet doen

Hoop ook dat jij heel snel iets gevonden hebt!
Heb je dan niet ook een langlopend huurcontract, of kun je het ook per maand opzeggen soessa?

Ik ga daar in ieder geval ook even naar kijken!
Ik weet bijvoorbeeld dat je hier ook andere huurders aan mag dragen, maar dan moet je ze wel vinden. En het risico dat het niet lukt, neem ik liever niet.

Of misschien moet ik niet zo moeilijk doen..
quote:lovely_angel schreef op 20 januari 2010 @ 13:28:

@ Amber: Een grens bepalen is dan inderdaad moeilijk. De één wel en de ander niet..Kan ook weer tot onbegrip leiden.

Ergens is het beter om dat appartement wel te nemen. Op zich kost het me niet heel veel per maand en ik heb voldoende inkomen, ik weet alleen niet hoe het wordt als ik mijn baan zou verliezen.

Ik ben nu alleen nog maar bezig met rekenen.

En dan ben ik het wel weer eens met Kastanjez. Je blijft toch op een lijst staan waarop je eigenlijk niet thuis hoort.

Maar aan de andere kant: als je zelf moet verhuizen hoor je er wel weer thuis..

Hier kan het trouwens wel. Volgens mij is man alleen zo laks geweest om het niet te verlengen..

Amber dan begrijp ik wel dat je liever op je studentenkamer blijft. Dit zou ik zelf ook niet doen

Hoop ook dat jij heel snel iets gevonden hebt!

Succes met rekenen!

En dankjewel!

Ben hier nu weer weg met mijn off-topic verhaal ;)
Dankje Amber!

Je hoeft van mij niet weg hoor
besef wel dat een jaar zo om is.. het lijkt langer dat het is.
Dat is waar Jolief.

Het enige waar ik over twijfel is het financiele gedeelte.

De huur is met aftrek van huurtoeslag en zorgtoeslag 267.

Niet veel dus. Moet wel te redden zijn, ook als ik ontslagen word..

Ik laat me gewoon gek maken door man die niet wil dat ik weg ga.
is de huurovereenkomst een overeenkomst van een jaar met stilzwijgende verlenging?

dat zou dan een normale huurovereenkomst zijn volgens het ROZ-model (Raad voor Onroerende Zaken).
quote:Kastanjez schreef op 20 januari 2010 @ 13:17:

[...]

Dit heb je leuk bedacht, maar a. kan dit volgens mij niet bij iedere woningstichting en b. vind ik het ook nogal asociaal. Je kost dan jaren en jaren administratietijd en staat op een lijst terwijl je daar helemaal niks te zoeken hebt.

Stel dat je je huis moet verkopen, of je gaat uit elkaar. Dan duurt het maanden in de particuliere sector, en jaren in de sociale sector. Dan heb je echt een probleem. Als je al jaren ingeschreven staat kom je tenminste snel in aanmerking.

Ik heb mijn inscrhijving ook gehandhaafd toen ik een huis kocht en mijn vriend ook. Zo lang ik niet op zoek ben sta ik niemand in de weg op die wachtlijst. Stel dat ik over 10 jaar op straat sta, dan heb ik vrijwel direct kans op een fatsoenlijke woning. Degene die onder mij op de lijst stond heeft dan dus pech, want die had de woning anders gekregen. Maar gedurende die 10 jaar heeft niemand er last van gehad en voor de administratie betaal ik jaarlijks inschrijfgeld. Ik heb er dus geen enkel moreel bezwaar tegen.
Na dat jaar wordt het elke keer met een maand verlengd.

Als het rechtsgeldig is, ga ik toch even bellen en kijken of er niet over te praten valt. Hoewel ik dat betwijfel, maar wie weet..
quote:lovely_angel schreef op 20 januari 2010 @ 14:38:

Na dat jaar wordt het elke keer met een maand verlengd.

Als het rechtsgeldig is, ga ik toch even bellen en kijken of er niet over te praten valt. Hoewel ik dat betwijfel, maar wie weet..wordt het dan telkens met een maand verlengd of verlengd met een opzegtermijn van een maand?
het is van de verhuurder uit logisch dat hij een huurcontract wil afsluiten van minimaal een jaar.

het geeft toch steeds weer rompslomp als de woning steeds weer opnieuw aan een andere kandidaat verhuurd moet worden, en dat kost natuurlijk ook steeds weer wat.

maar ik vermoed dat je een normaal huurcontract hebt, in eerste instantie voor een jaar, daarna met een stilzwijgende verlenging met een opzegtermijn van een maand.

zou je dat eens willen nakijken?
Ik begrijp het ook wel, verhuurder wil toch ook een bepaalde zekerheid.

Ik heb het even gekopieerd!

3. Duur, verlenging en opzegging

3.1. Deze overeenkomst is aangegaan voor een periode van 12 maanden, ingaande op

01 februari 2010 en lopende tot en met 31 januari 2011, na afloop van deze termijn kan de

huurovereenkomst per maand worden verlengd. Tijdens deze periode kunnen partijen deze

overeenkomst niet tussentijds door opzegging beëindigen.

3.2 Beëindiging van de overeenkomst dient te geschieden overeenkomstig 19 van de Algemene

bepalingen. De opzegtermijn voor huurder bedraagt 1 kalendermaand

(verhuurder dient geïnformeerd te worden middels een aangetekend schrijven.)
Je kan een contract voor bepaalde termijn ondertekenen en dan moet je dat jaar wel gewoon betalen. Ik heb het ook gedaan toen mijn ex en ik uit elkaar gingen. Een jaar is zo om. Alsof je over een half jaar weer wil verhuizen, dat geeft ook heel veel stress he.

Je verhuurder gaat het er gewoon om dat ze zekerheid willen hebben dat de huur de komende tijd wordt betaald en dat het dan niet leegstaad. Dus of je betaald het hele jaar of je regelt dat iemand anders aansluitend in het pand gaat zitten. 267 euro is trouwens echt een heel lage huur.
quote:lovely_angel schreef op 20 januari 2010 @ 17:12:

.....

3. Duur, verlenging en opzegging

3.1. Deze overeenkomst is aangegaan voor een periode van 12 maanden, ingaande op

01 februari 2010 en lopende tot en met 31 januari 2011, na afloop van deze termijn kan de

huurovereenkomst per maand worden verlengd. Tijdens deze periode kunnen partijen deze

overeenkomst niet tussentijds door opzegging beëindigen.

3.2 Beëindiging van de overeenkomst dient te geschieden overeenkomstig 19 van de Algemene

bepalingen. De opzegtermijn voor huurder bedraagt 1 kalendermaand

(verhuurder dient geïnformeerd te worden middels een aangetekend schrijven.)Zoals het hier omschreven staat kan de overeenkomst worden verlengd en wordt niet uitgegaan van een stilzwijgende verlenging.

Je zou goed moeten navragen wat dat inhoudt, want als je niets doet, dan zou het contract niet automatisch verlengd worden. Houdt dit in dat je na een jaar weer opnieuw in overleg moet?

Beter is om een stilzwijgende verlenging op te nemen. En meestal wordt dat ook gedaan.

In artikel 19 van de Algemene Bepalingen staat waarschijnlijk hoe opgezegd moet worden.

Quote uit het ROZ-model:

Indien in artikel .....een bepaalde tijd is opgenomen en deze periode verstrijkt zonder opzegging, loopt de overeenkomst voor onbepaalde tijd door. Beëindiging van de overeenkomst door opzegging dient te geschieden overeenkomstig 19 van de algemene bepalingen.
Een jaar is ook wel zo voorbij, heb je ook gelijk in.

Het was ook niet mijn bedoeling om er voor dat jaar uit te gaan. Het zou me wel geruststellen als ik zou weten er eerder uit te kunnen, mocht daar aanleiding toe zijn.

Het is ook een laag bedrag (is trouwens excl. gas/water/licht, maar ook logisch vind ik bij zo'n bedrag).

En als je bedenkt dat het echt middenin de stad staat, eerste verdieping, mooi uitzicht over de stad, valt het allemaal best mee.

Ik vind het gewoon een beetje eng, heb voor mijn huwelijk nog nooit echt alleen gewoond. Maar misschien moet ik me daar ook wel gewoon overheen zetten.
@ Medje: Heel fijn dat je er even naar kijkt

Ik zou inderdaad graag een stilzwijgende verlenging willen en ga dit dus ook nog even navragen. Het is toch wel fijn om duidelijkheid en een bepaalde zekerheid te hebben.
quote:lovely_angel schreef op 20 januari 2010 @ 18:04:

@ Medje: Heel fijn dat je er even naar kijkt

Ik zou inderdaad graag een stilzwijgende verlenging willen en ga dit dus ook nog even navragen. Het is toch wel fijn om duidelijkheid en een bepaalde zekerheid te hebben.

Met een huurcontract voor minder dan 1 jaar zal de verhuurder niet akkoord gaan.

Succes en sterkte!
bericht weggehaald, dubbel gepost
maar.. het is toch juist mooi dat je een woning hebt gevonden waar je zo in kan en die niet al te duur is, wat maakt het dan uit dat je er 1 jaar in MOET blijven wonen? Als de woning ruim genoeg is, er netjes uitziet en in de plaats staat waar je wilt wonen is het juist allemaal hartstikke mooi. Ik zou het gewoon doen.. 1 jaar is zo voorbij. En met urgentie krijg je toch een woning toegewezen..dan heb je niets te kiezen en heb je kans dat je ergens komt te wonen wat niet helemaal naar je zin is...
Dergelijke contracten mogen gewoon. Je kan dan in het eerste jaar niet opzeggen en daarna is de opzegtermijn een maand.

Als de enige reden dat je twijfelt is dat je financiele problemen krijgt als je, je baan verliest adviseer ik je om minder te piekeren.

Mocht je, je baan verliezen en je inkomen gaat achteruit dan kan je meer huurtoeslag krijgen (als je nu al niet aan je max zit). Mocht het echt zo erg worden dat je de huur niet meer kan betalen dan kan je alsnog met de verhuurder gaan praten over de duur van het contract. De verhuurder wil gewoon financiele zekerheid hebben. Het laatste wat ze willen hebben is iemand die de huur niet meer kan betalen mocht het onverhoopt zover komen dan is de kans groot dat ze wel meewerken aan een eerdere opzegging.

Maar het beste kan je er gewoon denken dat er helemaal niets aan de hand is en dat je, je baan niet gaat verliezen.
Even los van het feit of het wel of niet mag (want dat weet ik niet) maar waarom zou je het niet doen? Wat denk je dat er eventueel in 1 jaar kan gebeuren? Een jaar is zo voorbij! Mijn schoonzus heeft na de scheiding ook via de makelaar een appartement gehuurd, was idd ook voor een jaar. Is snel voorbij gegaan.
@ Meds: Dankje

Ik denk dat ik er maar gewoon akkoord mee ga. Begrijp ook het standpunt van de verhuurder wel. En een jaar is zo voorbij, ik zal me er gewoon overheen moeten zetten.

@ Tipzy: Ik moet ook eigenlijk niet klagen.

Het is een hartstikke mooi appartement, op een locatie waar ik altijd al heb willen wonen en waar ook nog eens niks meer aan gedaan hoeft te worden. Ik zou wel gek zijn om het niet te doen, dat besef ik me heel goed.

Het is niet groot, ik ga er flink in ruimte op achteruit. Maar ik ben maar alleen en heb niet veel ruimte nodig.

En vraag ik urgentie aan weet ik inderdaad niet waar ik terecht kom. En ik vind het juist belangrijk om ergens te wonen en een plek te hebben waar ik me thuis voel. En die heb ik gevonden, al bij de eerste bezichtiging!

@ Boarder: Ik pieker te veel ja

En ik verdien genoeg om het te betalen. Het zal allemaal wel goed komen, mocht mijn contract niet verlengd worden ook wel.

En ik kan inderdaad altijd nog in gesprek met de verhuurder.

Ik ben ook altijd degene die zegt dat dit soort dingen op te lossen zijn, maar als het dan om mezelf gaat...

@ Kate: Wat er naast het financiele gedeelte me tegenhoudt..

Een man die steeds zegt dat ik het toch allemaal niet kan en het steeds voor elkaar krijgt om me tegen te houden. Daardoor ga ik ook weer aan mezelf twijfelen..

Doe ik zelf, ik laat het zelf toe, dat weet ik.

Ik heb voor mezelf besloten dat ik de knoop door ga hakken. Deze situatie/relatie doet me geen goed meer.

Ik moet er gewoon maar voor gaan. Komt allemaal wel goed
Gewoon nemen dat appartementje

Zoals je zelf zegt het is mooi, de locatie is goed, er hoeft weinig te gebeuren, helemaal goed toch, een jaar is echt zo voorbij en als je je nu wel inschrijft voor een woning (als je dat nog niet gedaan hebt) dan loopt dat ondertussen ook, kun je over een poosje gaan reageren op woningen.

En als je een woning toegewezen krijgt dan kan je echt bij van alles terecht komen.... zelfs op kamers dacht ik!! tenminste bij mij in de buurt werkt dat wel zo. Dus dan moet je echt geluk hebben als je een leuke woning krijgt. Nu heb je het zelf voor t kiezen en t is meteen goed.

En niet luisteren naar je man/ex, want natuurlijk kun je het wel, waarom zou je het niet kunnen, en waarom zou je een urgentie woning wel kunnen.., gewoon DOEN!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven