Geld & Recht alle pijlers

Huurtoeslag als ZZPer

26-11-2015 15:16 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je als ZZPer huurtoeslag aanvraagt en er wordt om je 'toetsingsinkomen' gevraagd, wat moet ik dan aangeven:

a) Alle inkomsten van mijn bedrijf (excl BTW)

b) Alle inkomsten van mijn bedrijf MINUS de gemaakte kosten; dus enkel de winst
0800 0543
Ja die heb ik vandaag al 3 x gebeld en de wachttijden zijn niet te doen. Er zitten hier vast slimme ZZPers!
Je inkomen wat je na je jaarlijkse aangifte overhoudt als belastbaar jaarinkomen.
Geen van beiden, maar je winst is wel een goed begin.

Je moet eigenlijk uitgaan van je verzamelinkomen. Dat is je winst uit je bedrijf, en daar gaan dan nog al je overige aftrekposten vanaf. Bijv. (als je er recht op hebt) zelfstandigenaftrek en MKB-vrijstelling, maar ook premie voor je AOV of lijrente/banksparen, giftenaftrek, noem maar op.

Als je dat allemaal niet hebt, dan kun je voorlopig wel even uitgaan van omzet minus kosten en dat dan voor de zekerheid een beetje naar boven afronden. Als je een iets hoger geschat toetsingsinkomen invult, dan wordt de kans weer wat kleiner dat je aan het eind van de rit moet terugbetalen.
..
Ja ik wil dus idd voorkomen dat ik moet terug betalen. Om een idee te geven.

Omzet = 13000

Kosten = 6000

Dus winst = 7000

Ik heb idd recht op de zelfstandigenaftrek en dat is 7280

Dan kom ik in een negatief bedrag terecht, kan dat uberhaupt kloppen?

(Overigens zit ik sinds de start van de topic weer te wachten aan de telefoon met de belastingdienst maar daar zit geen vaart in!)
Ja hoor, dat kan, dat het een negatief bedrag is. Dan is je verzamelinkomen 0,-
Het is ook een druk moment. Alle post over de beschikkingen 2016 in mijn overheid en niet meer op papier, overheidsvorderingen op de 24e, de storing van vorige week in de uitbetaling toeslagen.... Ik zou 4 december nog eens proberen, als de hoos aan vragen weer achter de rug is.
Heb je verder dit jaar helemaal geen inkomsten gehad? Werk in loondienst of uitkeringen? Ook geen medebewoner met inkomen?

Met 7000 euro netto inkomen heb je het namelijk niet echt breed... Dat is nog geen 600 in de maand!
Verzamelinkomen kan inderdaad 0 zijn. Je hebt namelijk ook mensen die verlies draaien.
Kom jij met een omzet van ¤ 13.000 euro wel aan 1225 uren die je in je bedrijf hebt gestoken?
Ja ik kom wel aan de ureneis, het is mijn enige werk geweest dit jaar.

Ik had geen ander inkomen, ik heb zelf mijn spaargeld (minder dan 20.000) gebruikt om dit bedrag bij te vullen. Ik heb ook de eerste 4 maanden van dit jaar bij mijn ouders gewoond i.v.m. rugproblemen. Geen recht op uitkering gehad aangezien ik tot begin dit jaar in het buitenland woonde! Beetje raar jaartje dus, vandaar dat mijn inkomen er 'laag' uitziet - maar ik heb dit jaar gebruikt om het bedrijf hier op te zetten.
Je moet je belastbaar inkomen opgeven. Dus inderdaad omzet minus kosten, minus de belastingvoordelen die je kunt krijgen (mkb vrijstelling, zelfstandigeaftrek, startersaftrek, investeringsaftrek etc) je kunt op de site van de belastingdienst en de kvk ook veel informatie vinden. De kvk heeft ook een forum site: http://hallo.kvk.nl/hallo/ staat ook veel info op.

Je kun inderdaad op 0,- uitkomen.

Off-topic; ga wel na waarom je geen winst hebt gemaakt. Ik weet natuurlijk niet wat voor onderneming je hebt, maar 13.000,- omzet en 6.000,- kosten lijkt niet een logische verhouding. Je houdt dan een uurloon over van 5,72 als je 1224 uur gewerkt hebt.
@bovenbuur dank voor de feedback! De gegeven nummers waren enkel ter illustratie.
gelukkig. Anders zou ik me zorgen maken
@ minilogue

Hier kan u het berekenen.
Of u ¤ 15.000 of ¤ 7000 of ¤ 0 verdient, maakt geen verschil voor de huurtoeslag. Bij alle drie de inkomens krijgt u de maximum huurtoeslag. Maakt u maar eens een proefberekening. Lees hier

Als uw inkomen negatief zou uitkomen (verlies) dan kan dit negatieve inkomen verrekend worden met positief inkomen uit de voorgaande 3 jaren of met positief inkomen in de komende 9 jaren. Lees hier Voor de huurtoeslag telt hier een inkomen van ¤ 0.

Tenslotte: als u in de komende jaren meer gaat verdienen komt u mogelijk in aanmerking voor de middelingsregeling. Voorbeeld: 3 opeenvolgende jaren met belastbare inkomens van ¤ 0 / ¤ 30.000 en ¤ 30.000 geeft een teruggave van ruim ¤ 400. Lees hier

N.B: toepassing van de middelingsregeling heeft geen gevolgen voor de huurtoeslag. Voor het recht op toeslagen tellen de resp. inkomens over de desbetreffende jaren.
Nog een aardig 'weetje' betreft je eigen vermogen.

Je inkomsten als ZZP'er tellen nog niet mee bij je eigen vermogen tot het moment dat je belastingaangifte hebt gedaan, mits het op een zakelijke rekening staat.

Voorbeeld, als je Prive ¤5.000,- hebt,als ZZP'er ¤25.000,- hebt gespaard dan zou je ¤30.000,- hebben en geen recht hebben op huurtoeslag ivm te veel vermogen.

Als je de zzp-inkomsten op een zakelijke rekening hebt staan, dan kom je wel in aanmerking voor huurtoeslag. In maart/april doe je dan aangifte en daarna kan je alles op je eigen rekening zetten. Het jaar er op kan het wellicht zo zijn dat je te veel eigen vermogen hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven