Hypotheek aflossen/ royementsakte
woensdag 29 oktober 2025 om 22:35
Ik ga mijn hypotheek volledig aflossen. Ik kan dan via een notaris mijn hypotheek royeren bij kadaster. Ik begrijp dat dat nodig is bij verkoop huis, maar dat je dat ook kan doen zonder verhuisplannen. Wat is de meerwaarde om dit te doen zonder verhuisplannen, wat is jullie ervaring? Kost nl ook weer geld.
zondag 2 november 2025 om 18:33
Nee hoor, de notaris heeft gewoon overzichten waar op staat in welke andere bank een bank is opgegaan en/of welke bank de administratie heeft overgenomen; een notaris is daar echt geen halve dag mee bezig - daar heeft de notaris geen tijd voor (en geen zin in…reneviva schreef: ↑02-11-2025 15:17De hypotheek was afgesloten bij de HuppelDeLutjebroek spaarbank in dorp HuppelDeLutjebroek en 3 of 4 overgegaan in een nieuwe organisatie. Het fysieke bankkantoor bestond niet meer. De notaris weet dan echt niet waar die moet zijn. Dat kan hij/zij wel uitzoeken en dan is die weer een halve week bezig.
Ik heb een verklaring opgevraagd en gestuurd naar de notaris.
Er zijn veel banken verdwenen. Neem bijvoorbeeld Fortis, DSB, NMB enz. Het kan lastig zijn om de juiste bank te vinden wanneer de laatste aflossing lang geleden is.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
zondag 2 november 2025 om 21:11
Oplichters weet ik niet maar als die informatie openbaar is zou iemand kunnen weten of vermoeden dat die persoon wellicht vermogend is? Ik heb geen idee, staat die informatie openbaar?
zondag 2 november 2025 om 22:24
Pelle schreef: ↑01-11-2025 20:09Maar bij verkoop moet de hypotheek echt doorgehaald zijn. Dus niet aantonen dmv bankafschriften en jaaroverzichten.
Ook als je toch een keer een hypotheek wil nemen voor een verbouwing bij een andere geldverstrekker, moet er een royementsverklaring zijn. Dat kan alleen via een notaris. Maar goed, dat kun je ook t.z.t. regelen.
Nogmaals dank. En heel duidelijk zo met de linkjes die je in de post vóór deze plaatste (die post had ik nog niet gezien toen ik mijn vraag plaatste).
Ik heb het nu voorlopig maar even als reminder genoteerd om alsnog zelf (online) te regelen wanneer ik verhuisplannen krijg.
zondag 2 november 2025 om 23:35
Maar het feit dat je je woning hebt afgelost, zegt toch niks over je verdere vermogen?
Ik zie de link met oplichting echt niet. Dus iemand woont in een woning van 500.000 waar geen hypotheek op rust. Hoe maakt diegene dan kwetsbaar voor oplichting?
maandag 3 november 2025 om 13:28
Nee dat is waar. Iemand kan ook een hypotheek van 500.000 op zijn huis hebben rusten en daarnaast nog 3 miljoen aan vermogen in aandelen. En iemand kan (om verschillende redenen?) een afgelost huis hebben en verder geen vermogen, maar in zekere zin telt een afgeloste woning al als vermogen. En als je 30 bent en een afgeloste woning met een waarde van 500.000 euro vinden mensen het misschien interessant hoe jij dat hebt gedaan. Dus in die zin misschien niet zozeer "gevoelig voor oplichters" maar als alles zo online staat vinden mensen het misschien interessant te weten: waar dóen ze het van.
Dat bedoel ik meer.
Terwijl als je 30 bent en je hebt een huis met waarde van 300.000 euro en een vergelijkbare hypotheek dan heeft niemand daar verder echt een nieuwsgierige gedachte bij.
maandag 3 november 2025 om 14:28
Toulouse had het echt over oplichting, niet over nieuwsgierigheid.Dala schreef: ↑03-11-2025 13:28Nee dat is waar. Iemand kan ook een hypotheek van 500.000 op zijn huis hebben rusten en daarnaast nog 3 miljoen aan vermogen in aandelen. En iemand kan (om verschillende redenen?) een afgelost huis hebben en verder geen vermogen, maar in zekere zin telt een afgeloste woning al als vermogen. En als je 30 bent en een afgeloste woning met een waarde van 500.000 euro vinden mensen het misschien interessant hoe jij dat hebt gedaan. Dus in die zin misschien niet zozeer "gevoelig voor oplichters" maar als alles zo online staat vinden mensen het misschien interessant te weten: waar dóen ze het van.
Dat bedoel ik meer.
Terwijl als je 30 bent en je hebt een huis met waarde van 300.000 euro en een vergelijkbare hypotheek dan heeft niemand daar verder echt een nieuwsgierige gedachte bij.
maandag 3 november 2025 om 14:56
Maar ik niet.
maandag 3 november 2025 om 15:03
Inderdaad dat het niemand aangaat dat ik blijkbaar zoveel geld (over) heb dat ik mn hypotheek heb kunnen afbetalen.
En vooral dat het voor kwaadwillenden interessant is als ze weten dat het huis is afbetaald en dus minder maandlasten.
Tuurlijk weet je niet of iemand daarnaast schulden heeft of een miljoen, maar het geeft wel een indicatie.
Ach het was geen zware overweging hoor, en misschien wat vergezocht, maar voor iets als 'het doorhalen van de hypotheek', wat tóch al niet per se moet, was dit een extra overweging om het niet nu te gaan regelen, maar pas als het huis verkocht wordt.
En vooral dat het voor kwaadwillenden interessant is als ze weten dat het huis is afbetaald en dus minder maandlasten.
Tuurlijk weet je niet of iemand daarnaast schulden heeft of een miljoen, maar het geeft wel een indicatie.
Ach het was geen zware overweging hoor, en misschien wat vergezocht, maar voor iets als 'het doorhalen van de hypotheek', wat tóch al niet per se moet, was dit een extra overweging om het niet nu te gaan regelen, maar pas als het huis verkocht wordt.
maandag 3 november 2025 om 15:52
Daar ben ik het dus niet mee eens. Een ander heeft mogelijk juist meer spaargeld doordat hij niet heeft afgelost. Diegene lijkt me aantrekkelijker voor oplichting dan degene met een afgelost huis. Minder maandlasten zegt ook niks over je inkomen.toulouse_74 schreef: ↑03-11-2025 15:03Inderdaad dat het niemand aangaat dat ik blijkbaar zoveel geld (over) heb dat ik mn hypotheek heb kunnen afbetalen.
maandag 3 november 2025 om 15:55
ze kunnen niet zien wat het saldo van je hypotheek is, alleen de inschrijving. En je salaris staat toch nergens geregistreerd? En je leeftijd ook niet.Dala schreef: ↑03-11-2025 14:56Maar ik niet.Schreef ook: iemand zou kunnen vermoeden dat je vermogend bent. Al zegt het een niet per se wat over het ander natuurlijk. Maar een huis van 300.000 euro en een hypotheek van 290.000 erop en allebei een baan met modaal salaris roept geen nieuwsgierigheid op. Met dezelfde leeftijd en baan maar een hypotheekvrij huis (en zeker een duur huis) krijg je al dat mensen dat "interessant" vinden.
Mensen vinden het ook interessant als je 4 keer per jaar op vakantie gaat of een dure auto rijdt. En de mate van aflossing zegt echt niks over hoe vermogend je bent.
maandag 3 november 2025 om 16:14
Nee ik bedoelde: stel ik zou aan een collega (in dezelfde functie) vertellen dat ik mijn hypotheek heb afgelost dan zóu diegene zich kunnen afvragen: hóe dan??!! Die kent mijn leeftijd en de hoogte van mijn salaris (ongeveer). Ik bedoel dus niet in het geval van oplichting maar in het geval dat íemand zich íets over mij afvraagt. Met 4 keer paar jaar op vakantie en een dure auto rijden idem inderdaad.Pelle schreef: ↑03-11-2025 15:55ze kunnen niet zien wat het saldo van je hypotheek is, alleen de inschrijving. En je salaris staat toch nergens geregistreerd? En je leeftijd ook niet.
Mensen vinden het ook interessant als je 4 keer per jaar op vakantie gaat of een dure auto rijdt. En de mate van aflossing zegt echt niks over hoe vermogend je bent.
Ik denk overigens niet dat de meeste mensen een beleggingsportefeuille hebben ter waarde van hun huis maar in theorie kan het natuurlijk.
maandag 3 november 2025 om 16:25
En die inschrijving is ook nog eens veel hoger dan enkel het restbedrag. Die is namelijk de hoofdsom plus een flinke hoeveelheid rente. Want stel dat je de bank niet meer betaald en na een tijd volgt er een executieverkoop, dan wil de bank niet alleen het openstaande saldo van de lening terug hebben, maar ook het openstaande bedrag qua nog te betalen rente...Pelle schreef: ↑03-11-2025 15:55ze kunnen niet zien wat het saldo van je hypotheek is, alleen de inschrijving. En je salaris staat toch nergens geregistreerd? En je leeftijd ook niet.
Daarnaast kan het best zijn dat er geen hypotheek op rust, maar dat er wel sprake is van een lening bv van een eigen bedrijf of binnen de familie. Al zou ik zoiets nooit aanraden om dit zonder
In Nederland kun je er niet zoveel mee als er op een huis geen hypotheek rust. In sommige andere landen dus wel. Omdat bepaalde zaken minder goed gecontroleerd worden, omdat er geen goed centraal registratiepunt is, of dat het verificatieproces niet oké is.
Maar ja, mensen kunnen het inderdaad interessant vinden of iemand nog een hypotheek heeft. Ik zou mij daar niet zo druk om maken. Ik vond het relaxt dat er geen hypotheek op het huis zat en de bank niets meer te zeggen had over de woning. Ook in het kader van: mocht ik overlijden, dan is de verkoop van de woning ook weer een stap eenvoudiger.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 3 november 2025 om 16:31
Nee, maar A heeft misschien een afgelost huis en een spaarsaldo (of belegging) van 50.000.
B heeft nog een restschuld van 50.000 en 200.000 aan vermogen in box 3. Maar in het kadaster zien ze alleen of er een hypotheek op rust, niet hoeveel er is afgelost. Als jij zelf aan een collega gaat vertellen dat je hypotheek is afgelost, maakt het ook niet uit of het is doorgehaald of niet.
maandag 3 november 2025 om 16:36
Bedrag inschrijving zegt inderdaad niet zoveel.
In ons geval hebben we niet gekozen voor een overbruggingshypotheek. Maar is er eerst een hypotheek afgesloten voor het hele aankoopbedrag, 2 weken later is met de verkoop van ons vorige huis een deel van de hypotheek afgelost. Dus onze werkelijke hypotheek is ongeveer 2/3 van waar hij voor ingeschreven staat.
maandag 3 november 2025 om 16:39
Er zijn allerlei opties mogelijk. Maar er zijn ook opties denkbaar als: "Nog een restschuld van 280.000 euro" bij inschrijving van 300.000" en geen of weinig spaargeld en beleggingen. Dus ook niet echt een mogelijkheid om te de keuze te maken tussen: ga ik die 280.000 euro in één keer aflossen of laat ik dit in één keer beleggen.Pelle schreef: ↑03-11-2025 16:31Nee, maar A heeft misschien een afgelost huis en een spaarsaldo (of belegging) van 50.000.
B heeft nog een restschuld van 50.000 en 200.000 aan vermogen in box 3. Maar in het kadaster zien ze alleen of er een hypotheek op rust, niet hoeveel er is afgelost. Als jij zelf aan een collega gaat vertellen dat je hypotheek is afgelost, maakt het ook niet uit of het is doorgehaald of niet.
Nou denk ik dat vrijwel niemand voor zijn lol bij zijn collega's gaat informeren bij het Kadaster of en voor welk bedrag er een hypotheek op diens recent gekochte huis rust. Maar ik denk wel dat hoe duurder dat huis (bij een modaal salaris) hoe interessanter mensen het zouden kunnen vinden hoe jij dat hebt bekostigd. Maar dat vinden ze ook als jij voor de derde keer dat jaar naar de Seychellen vliegt wellicht.
maandag 3 november 2025 om 16:41
Dat is gunstig! Hoewel... nou ja, ik moet me misschien gewoon maar niet druk maken over wat mensen allemaal wel niet nieuwsgierig maakt.Pelle schreef: ↑03-11-2025 16:36Bedrag inschrijving zegt inderdaad niet zoveel.
In ons geval hebben we niet gekozen voor een overbruggingshypotheek. Maar is er eerst een hypotheek afgesloten voor het hele aankoopbedrag, 2 weken later is met de verkoop van ons vorige huis een deel van de hypotheek afgelost. Dus onze werkelijke hypotheek is ongeveer 2/3 van waar hij voor ingeschreven staat.
maandag 3 november 2025 om 22:44
Poe hee, zo zwaar was het allemaal niet hoor. Zeker niet als discussie waard, om het wel of niet met me eens te zijn. Zoals ik al schreef, het was geen zware overweging waar ik over heb lopen wikken en wegen. Meer zo van: het doorhalen hoeft toch niet, en beter dat niemand weet dat mijn hypotheek 0 euro is. Dus ik laat 'm niet doorhalen.
Dat het een ander niks uitmaakt wie het mag weten, ook helemaal prima toch.
woensdag 5 november 2025 om 15:08
Ga er maar vanuit dat alles mogelijk nieuwsgierigheid opwekt. Ik had van de zomer een jurkje aan naar kantoor en dat was al nieuwsgierigheidswaardig.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in