Hypotheek aflossen/ royementsakte
woensdag 29 oktober 2025 om 22:35
Ik ga mijn hypotheek volledig aflossen. Ik kan dan via een notaris mijn hypotheek royeren bij kadaster. Ik begrijp dat dat nodig is bij verkoop huis, maar dat je dat ook kan doen zonder verhuisplannen. Wat is de meerwaarde om dit te doen zonder verhuisplannen, wat is jullie ervaring? Kost nl ook weer geld.
donderdag 30 oktober 2025 om 11:29
Dit heeft er zeker mee te maken.
Bij het aangaan van de lening heb je een hypotheek afgegeven. Wij noemen het hele verhinkel een hypotheek, maar eigenlijk is het een lening waarvoor je pandrecht (hypotheek) hebt afgegeven. Zowel de lening als de hypotheek staan geregistreerd bij oa het kadaster, want stel je wilt een nieuwe lening afsluiten dan is het wel handig dat je als de mogelijke uitlener kunt zien of je woning reeds bezwaard is met een hypotheek. Waarom is dit belangrijk? Stel dat jij de lening niet meer kunt betalen en de boel moet in de verkoop. Als iemand ander al eerste hypotheek/recht heeft, dan krijgt deze als eerste zijn geld terug. En wat overblijft is dan misschien voor jou.
In de hypotheekakte staan vaak zaken als dat je het huis niet zomaar mag onderverhuren en andere verplichtingen om het onderpand in goede staat te houden.
Er zitten niet echt nadelen aan het doorhalen van de hypotheek (of het royeren ervan). Er wordt wel gezegd dat het een nadeel kan zijn, mocht je een nieuwe lening met hypotheek wilt afsluiten, omdat je geen of minder notariskosten hoeft te maken. Maar als deze een hogere waarde heeft dan de vorige of bij een andere aanbieder, dan zal je alsnog die kosten moeten maken.
Ik heb het in het verleden laten doen. Ik was 95 euro kwijt. Ik ben gewoon voor de goedkoopste notaris in de buurt gegaan.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 30 oktober 2025 om 12:06
donderdag 30 oktober 2025 om 17:04
Maakt het daarbij uit of je in de toekomst wellicht opnieuw wilt hypotheken? Stel je hebt wegens onvoorziene omstandigheden geld nodig, en het is het voordeligst om dat geld uit je woning te halen met een (klein) hypotheekje.
Als er dan nog een inschrijving op een hypotheek staat genoteerd, dan hoef je dat hele proces niet nogmaals te doen.
Als er dan nog een inschrijving op een hypotheek staat genoteerd, dan hoef je dat hele proces niet nogmaals te doen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in