Welke boeken kinderen

30-10-2025 22:39 42 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor sinterklaas stel ik een pakket samen voor een gezin wat dat niet kan betalen. Ik moet het doen met beperkte informatie, dit is de informatie die ik heb:
Kind 1
Geslacht: Jongen
Leeftijd: 5
Schoenmaat: 28
Kledingmaat: 122
Interesse: Voetbal/Auto's/Lezen/Bouwen/Buitenspelen
Verlanglijstje: Voetbal spulletjes/ Lego/ Autos/Slijm/Spelletjesboek of leesboekjes/Spiderman spulletjes
Kleding: Een pyjama zou leuk zijn Spiderman of pantoffels.

Kind2
Geslacht: Meisje
Leeftijd: 11
Schoenmaat: 39
Kledingmaat: 158
Interesse: Dansen/Pianoles/Lezen/Koken
Verlanglijstje: Spullen van Hello Kitty/Gelpennen/Slijm/Meidenboeken/Make up en haar spulletjes (lipgloss/nagellak/haarmasker)

Ik heb voor kind 1 een spiderman pyjama, plusplus bouwset, autoracebaan, potje slijm en chocoladeletter.
Voor kind 2 een Hello kitty pyjama, Hello kitty etui met nagellakjes en lipglossjes, een grote gelpennenset, potje slijm en chocoladeletter.

Voor beide kinderen zou ik er graag nog een boek bij in doen. Ik heb zelf geen kinderen en weet niet wat leuk is voor een jongen van 5 en wat meidenboeken zijn voor een meid van 11.

Wie heeft tips?
Als je naar een goede boekwinkel gaat kunnen ze je goed adviseren welke boeken leuk zijn!

Er is zoveel
where ever you go, go with your heart
Voor de 11jarige: iets uit de serie Horrorland. Al kun je daar de plank ook mee misslaan, als kind niet van eng houdt. En niet perse meidenboek. Maar iig niet te kinderachtig.
Of iets uit serie Soulriders (gaat over iets met paarden, wel op meiden gericht qua vormgeving) maar daar is kind misschien net te oud voor al, dat zou ik ook aan een 9-10 jarige durven geven.
Met deze informatie naar de boekwinkel gaan en dan samen met de verkoper twee boeken uitzoeken. :heart:
Mijn kind is geen 5 meer, mijn kind vond toen verhalen van Hanna Kraan (bijv. de boze heks) en Paul Biegel (de kleine kapitein) leuk, maar dat zijn meer gouwe ouwe dan nieuw en fris.
De boeken van de serie ' het dikke boek van' zijn echt prachtig. (met 5 misschien wat jong, maar niet eng ofzo.) Geen verhaaltjes, meer feitjes, maar wel kort, elke 2 pagina's tekst en illustratie. Bijv. Het dikke boek van alle bijzondere dino's, het dikke boek van alle bijzondere dieren, etc.
Mijn kleindochter van 11 jaar vindt de boeken: Een dagboek van een muts heel erg leuk. Dat zijn echte meidenboeken.
janine schreef:
30-10-2025 23:49
Mijn kleindochter van 11 jaar vindt de boeken: Een dagboek van een muts heel erg leuk. Dat zijn echte meidenboeken.
Deze inderdaad
Frankly my dear, I don"t give a damn
De hoe overleef ik serie van Francine Oomen is volgens mij ook weer helemaal hot. Zelf de boeken verslonden in mijn jeugd. Gezien de leeftijd van het meisje gaat ze bijna naar de brugklas dus misschien is het boek: hoe overleef ik... de brugklas van Francine Oomen wel heel leuk.
Klassiekers. Voor de elfjarige bijvoorbeeld Black Beauty, Nils Holgerson, de Geheime tuin. Voor de vijfjarige een van de gouden boekjes om straks zelf te kunnen lezen. Bijvoorbeeld Pietepaf.
Oh wat leuk, jij hebt een veel uitgebreider lijstje met wensen dan ik! Heerlijk om dit te doen hè?

Boeken voor een 11-jarige weet ik niet, maar onze bijna 5- jarige geniet van de boeken van Kolletje. Dochter vond de Grote Boze heks ook heel leuk, en Floddertje. En de 'Dikke boeken van' zijn inderdaad heel mooi.
Mijn 11jarige dochter is dol op Harry Potter en de boekenserie Warrior Cats. Het boek over de Danse Macabre (van Paul van Loon) heeft ze ook meermaals gelezen.
Ook gelezen, en goed bevallen:
Lampje
Films die nergens draaien
Mot en de metaalvissers
Ministerie van Oplossingen
Bakkerij Bliss

En voor de 5jarige: Ik ben Krik, Krik ben ik. Is van Hannah Kraan, die ook de Grote Boze Heks schreef. Gaat over een eekhoorn, merel en pad die samen in de tuin leven van een gezin.
Voor de 5 jarige: Pluk en Pluis - de weg naar terug.

Echt een geweldig leuk boek. Voor nu om voor te lezen en vanaf ongeveer 7 jaar om zelf te lezen.

Yihaaaaaaa ninjavia!

Of Het ongelofelijke verhaal van de megagrote peer.
Ook echt een heel leuk boek!
Voor de 11 jarige:
De magische bibliotheek

Voor de 5 jarige:
Otje of Pluk van de Petteflet
Dankjulliewel voor de tips! Ik ga online op zoek :-)

Ik kan helaas niet naar een boekenwinkel, aangezien ik tijdelijk niet meer echt kan lopen. Maar online ga ik er ook uitkomen!
Geen tips voor boeken, maar mag ik vragen in welke hoedanigheid jij dit doet? Is dit via een organisatie oid?
Ik vind het een mooi initiatief en zou dit ook wel willen doen
Voor de 5 jarige is Kleine aap van Mies van Hout misschien ook wel leuk. Dat is in januari het boek van de nationale voorleesdagen en zal op school uitgebreid aan bod komen.
framboise-t schreef:
30-10-2025 23:31
Mijn kind is geen 5 meer, mijn kind vond toen verhalen van Hanna Kraan (bijv. de boze heks) en Paul Biegel (de kleine kapitein) leuk, maar dat zijn meer gouwe ouwe dan nieuw en fris.
De boeken van de serie ' het dikke boek van' zijn echt prachtig. (met 5 misschien wat jong, maar niet eng ofzo.) Geen verhaaltjes, meer feitjes, maar wel kort, elke 2 pagina's tekst en illustratie. Bijv. Het dikke boek van alle bijzondere dino's, het dikke boek van alle bijzondere dieren, etc.
Deze zijn zo mooi. Wij hebben er 2 maar ik wil ze allemaal omdat ze er zo mooi uitzien
You can only succeed when there is room to fail.
Laylamum schreef:
31-10-2025 08:26
Geen tips voor boeken, maar mag ik vragen in welke hoedanigheid jij dit doet? Is dit via een organisatie oid?
Ik vind het een mooi initiatief en zou dit ook wel willen doen
Ik ben TO niet, maar herken wel de structuur van het verlanglijstje.
Ik vermoed dat zij meedoet als secret sint. Zij zetten zich ieder jaar belangeloos in om voor gezinnen die dat zelf niet kunnen cadeautjes en alle dingen daar omheen te regelen voor Sinterklaas. Ze hebben een website, en zijn vanaf eind september ook erg actief op Instagram. Je kan je aanmelden als gever of als ontvanger, en zij maken de matches. Niet iedereen kan elk jaar secret sint zijn, omdat er altijd meer gevers zijn, maar dat is prima. Ik ben dit jaar ook secret sint, en dat is echt heel leuk om te doen!
Mijn zoon heeft de boeken van Koen kampioen verslonden. Officieel is het voor iets ouder, maar daar groeit hij vanzelf in. Beter dan een boek dat al te makkelijk is.
Ik heb me gelijk ingeschreven voor volgend jaar. En ik ben aan het denken of ik hier geen plaatselijk initiatief van kan maken.
Online boekentips van twee kinder- en jeugdboekenrecensenten waarbij je op leeftijd kan selecteren:

https://degrotevriendelijkepodcast.nl/boekentips/

Hun podcast over jeugdboeken (voor volwassenen) is trouwens ontzettend leuk en op zichzelf al een echte aanrader.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Karrota schreef:
31-10-2025 08:25
Dankjulliewel voor de tips! Ik ga online op zoek :-)

Ik kan helaas niet naar een boekenwinkel, aangezien ik tijdelijk niet meer echt kan lopen. Maar online ga ik er ook uitkomen!
Met het gevaar om als prekerig over te komen: denk je eraan dat je ook bij de plaatselijke boekwinkel online kunt bestellen?
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ik ben inderdaad secret Sint!
En een plaatselijk initiatief lijkt me ook een heel goed idee. Ik las dat secret Sint ieder jaar meer aanmeldingen heeft om te geven dan om te ontvangen, misschien kun je plaatselijke ontvangers beter bereiken (misschien via de voedselbank oid?).
DG2015 schreef:
31-10-2025 10:04
Met het gevaar om als prekerig over te komen: denk je eraan dat je ook bij de plaatselijke boekwinkel online kunt bestellen?
Niet prekerig hoor, daar had ik niet aan gedacht en ga er naar kijken.
Maisnon3 schreef:
31-10-2025 06:50
Oh wat leuk, jij hebt een veel uitgebreider lijstje met wensen dan ik! Heerlijk om dit te doen hè?

Boeken voor een 11-jarige weet ik niet, maar onze bijna 5- jarige geniet van de boeken van Kolletje. Dochter vond de Grote Boze heks ook heel leuk, en Floddertje. En de 'Dikke boeken van' zijn inderdaad heel mooi.
Het is heel leuk om te doen, maar ik wil het ook graag heel goed doen en dan ga ik aan alles twijfelen, heel vervelend vind ik dat.
Iedere dag zeg ik weer tegen mezelf: het is sowieso beter dan niks.

Ik overweeg trouwens een briefje erin te doen met wat contactgegevens, dat ze me ook kunnen inschakelen voor verjaardagen en volgend jaar sinterklaas. Nu moeten ze dit al in oktober aanmaken, het zou mooi zijn als ik wat kan kopen wat ze echt op hun Sinterklaas verlanglijstje hebben gezet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven