Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek en bkr

01-02-2015 13:20 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik gaan een nieuw huis kopen. Wij hebben van de hypotheek al een offerte vd geldverstrekker gekregen, alleen vraag ik me af wanneer zij bkr gegevens controleren. Is dit vóór of na het sturen van de offerte? Ik heb drie jaar geleden een lening gehad van 450,- nl. En ook binnen paar maanden afbetaald. Dus vraag mij af hoe dit zit en of hier nog problemen van kunnen komen.
Blijft een registratie staan als het afbetaald is dan?
Ik snap iets niet..een lening krijg je toch geen bkr notering voor?
quote:janna1986 schreef op 01 februari 2015 @ 13:25:

Blijft een registratie staan als het afbetaald is dan?Een bkr registratie duurt zowieso 5 jaar.
Alles wordt pas gecontroleerd op het moment dat jullie akkoord gaan met de offerte. Als je zekerheid wilt over je bkr-status kun je die ook zelf opvragen.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Als je die lening gewoon netjes volgens de voorwaarden hebt afbetaald is er volgend mij niets aan de hand.

Het levert pas problemen op als je de lening niet of te laat hebt afgelost, dan ontstaat er een negatieve registratie en die kan wel van invloed zijn bij het verkrijgen vam een hypotheek.
Volgens mij wordt elke lening bij het bkr geregistreerd. Heel veel mensen hebben een bkr-status, alleen omdat ze een krediet hebben. Een kleine minderheid heeft een "negatieve" status, in de zin dat je niet kredietwaardig wordt geacht. Zo'n negatieve status blijft vijf jaar staan.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Volgens mij wordt zo'n lenig wel gemeld bij het BKR. Maar ik dacht dat deze weer verdween als hij afbetaald was.

Een melding en een registratie is iets anders. Van een melding heb je geen last (ook het hebben van een creditcard wordt gemeld bij het BKR).

Een registratie krijg je pas als je ergens als wanbetaler te boek staat. En dat kan ook al voor een klein bedrag zijn.

Maar jij hebt je lening netjes afgelost, dus zal dat geen probleem zijn.

Volgens mij zit het zo.
quote:vitamined schreef op 01 februari 2015 @ 13:32:

Volgens mij wordt zo'n lenig wel gemeld bij het BKR. Maar ik dacht dat deze weer verdween als hij afbetaald was.

Een melding en een registratie is iets anders. Van een melding heb je geen last (ook het hebben van een creditcard wordt gemeld bij het BKR).

Een registratie krijg je pas als je ergens als wanbetaler te boek staat. En dat kan ook al voor een klein bedrag zijn.

Maar jij hebt je lening netjes afgelost, dus zal dat geen probleem zijn.

Volgens mij zit het zo.Klinkt helder.
quote:ana_isabel schreef op 01 februari 2015 @ 13:26:

Ik snap iets niet..een lening krijg je toch geen bkr notering voor?

Volgens de site van het bkr worden alle leningen geregistreerd

U bent bij BKR bekend als u bijvoorbeeld een kredietlimiet op uw betaalrekening of creditcard heeft, een doorlopend krediet heeft of omdat u gebruik maakt van een uitgestelde betaling (‘koop nu, betaal later’). Zodra u een krediet hebt afgesloten worden de gegevens van de overeenkomst aangemeld bij BKR. Deze gegevens worden door de kredietverstrekker aan BKR doorgegeven. Als u een krediet beëindigd hebt, dan krijgt deze een praktisch laatste aflosdatum. Deze kredietgegevens blijven dan nog vijf jaar zichtbaar in het systeem.

Negatieve registratie

Gedurende de looptijd van een overeenkomst kan het voorkomen dat er bijzonderheden op ontstaan. Hieronder vindt u een overzicht van de coderingen die op uw kredieten gemeld kunnen worden.

Achterstand: Wanneer u niet voldaan heeft aan uw betalingsverplichtingen, dan wordt hiervan een melding gedaan door de kredietverstrekker. Een melding van een achterstand kan plaatsvinden wanneer een termijnbedrag (herhaaldelijk) niet is voldaan.

Herstel: De achterstand is hersteld.

Bijzonderheidscoderingen:

- Code 1: er is een aflossingsregeling/schuldregeling getroffen, nadat zich een Achterstand heeft voorgedaan.

- Code 2: de (restant)vordering is opeisbaar gesteld.

- Code 3: er is een bedrag van ¤ 250,- of meer afgeboekt. Alleen wanneer afboeking tegen finale kwijting plaatsvindt, moet tegelijkertijd met de code 3 een einddatum (praktisch laatste aflossingsdatum) worden gemeld. In andere gevallen wordt geen einddatum gemeld.

- Code 4: de betrokkene blijkt/bleek onbereikbaar
Het kan zijn dat deze kleine lening niet eens is gemeld bij het BKR: http://www.nibud.nl/omgaa ... -krediet-registratie.htmlquote:Welke leningen registreert het BKR?

Als u geld leent, (vanaf een bedrag van ongeveer ¤ 500,-) dan moet de geldverstrekker die lening aanmelden bij het BKR.
quote:_blabla_ schreef op 01 februari 2015 @ 13:37:

[...]

Volgens de site van het bkr worden alle leningen geregistreerd

U bent bij BKR bekend als u bijvoorbeeld een kredietlimiet op uw betaalrekening of creditcard heeft, een doorlopend krediet heeft of omdat u gebruik maakt van een uitgestelde betaling (‘koop nu, betaal later’). Zodra u een krediet hebt afgesloten worden de gegevens van de overeenkomst aangemeld bij BKR. Deze gegevens worden door de kredietverstrekker aan BKR doorgegeven. Als u een krediet beëindigd hebt, dan krijgt deze een praktisch laatste aflosdatum. Deze kredietgegevens blijven dan nog vijf jaar zichtbaar in het systeem.

Negatieve registratie

Gedurende de looptijd van een overeenkomst kan het voorkomen dat er bijzonderheden op ontstaan. Hieronder vindt u een overzicht van de coderingen die op uw kredieten gemeld kunnen worden.

Achterstand: Wanneer u niet voldaan heeft aan uw betalingsverplichtingen, dan wordt hiervan een melding gedaan door de kredietverstrekker. Een melding van een achterstand kan plaatsvinden wanneer een termijnbedrag (herhaaldelijk) niet is voldaan.

Herstel: De achterstand is hersteld.

Bijzonderheidscoderingen:

- Code 1: er is een aflossingsregeling/schuldregeling getroffen, nadat zich een Achterstand heeft voorgedaan.

- Code 2: de (restant)vordering is opeisbaar gesteld.

- Code 3: er is een bedrag van ¤ 250,- of meer afgeboekt. Alleen wanneer afboeking tegen finale kwijting plaatsvindt, moet tegelijkertijd met de code 3 een einddatum (praktisch laatste aflossingsdatum) worden gemeld. In andere gevallen wordt geen einddatum gemeld.

- Code 4: de betrokkene blijkt/bleek onbereikbaarThanx voor de moeite!
Zelfs abonnement voor je mobiel wordt geregistreerd als je bv voor 2 jr een abbo hebt met een dure telefoon erbij. Dan heb je eigenlijk een lening die doormiddel van de abbo wordt afbetaald. Maar als je keurig elke maand de betaling hebt gedaan moet dat voor een hypotheek geen probleem zijn.
Doe ik niet aan....
Bedanktvoor alle reacties en info! Hoef me dus geen zorgen te maken
Huhhhhh dat je dat al niet heb nagekeken voordat je een offerte nam, eerst kijken voor bkr registratie en daarna op huizenjacht. je doet het net anders om.
Sommige banken checken het BKR al voordat ze de offerte uitbrengen om te zien of het uberhaupt wel nut heeft om een offerte uit te brengen. Vaak raadplegen ze BKR nog eens voordat ze de hypotheek definitief accepteren om te controleren of je geen lening / krediet hebt afgesloten vanaf het "offerte-moment" tot definitieve acceptatie.

Vanaf het moment dat je de lening hebt afgelost, blijft de registratie nog wel 5 jaar zichtbaar in BKR.

Maar ik neem aan dat jouw adviseur ook op voorhand heeft getoetst dat jouw lening geen / weinig invloed heeft op jouw hypotheekaanvraag?

Veel mensen weten idd niet dat ze een BKR-registratie hebben dus het is sowieso raadzaam om een BKR-uitdraai op te vragen als je een huis wilt kopen zodat je kan zien wat er nog openstaat (veel postorderbedrijven zoals Wehkamp "vergeten" de afgeloste lening nog wel is af te melden bij BKR!)

Houd er rekening mee dat de bank kan vragen om een aflosbewijs.
I'm a goal digger.
quote:dalphin schreef op 01 februari 2015 @ 14:44:

Huhhhhh dat je dat al niet heb nagekeken voordat je een offerte nam, eerst kijken voor bkr registratie en daarna op huizenjacht. je doet het net anders om.

Waarom zou je, als je helemaal geen schuld hebt?

Ik heb nog nooit mijn bkr registratie gecheckt en heb toch echt een koophuis.
quote:Mevrouw75 schreef op 01 februari 2015 @ 14:53:

[...]

Waarom zou je, als je helemaal geen schuld hebt?

Omdat heel veel mensen ervan zijn overtuigd dat ze geen BKR-registratie hebben maar zijn dan toch erg verrast als blijkt dat dit wel zo is. Bij jou is dit dan niet het geval maar het komt vaak voor dat mensen niet eens weten hoe en met wat voor leningen / kredieten zulke BKR-registraties ontstaan.
I'm a goal digger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven