Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek geweigerd

22-07-2010 10:36 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste iedereen,

Mijn vriend en ik hebben ongeveer drie maanden geleden een financieel adviseur geraadpleegd om eens te bekijken wat onze mogelijkheden waren tot het kopen van een woning.

Ik heb een tijdelijk contract met een intentieverklaring (omzetting tot onbepaalde tijd) mijn vriend heeft ook een tijdelijk contract met een intentieverklaring (echter met een verlenging van twee jaar)

Volgens onze adviseur zou dit geen enkel probleem opleveren, we moesten mijn vriend zijn cv toevoegen zodat de hypotheek verstrekker kon zien dat hij afgestudeerd is aan de Universiteit en dus reele kansen op de arbeidsmarkt zou hebben.

Zo gezegd en zo gedaan, hele traject gestart, bod gedaan op het huis, hypotheek offerte en voorlopig koopcontract getekend en 6 weken de tijd genomen om de financiering op orde te krijgen.

Ik heb mijn financieel bijna om de dag aan de telefoon gehad om te toetsen hoe het ging, of onze hypotheek aanvraag echt niet geweigerd kon worden etc. We hoefden ons nergens zorgen over te maken, de hypotheek verstrekker hoeft alleen nog maar de onderliggende stukken te controleren want waarom maken ze anders een offerte op. Mijn financieel adviseur is afgelopen zaterdag op vakantie gegaan, dossier overgedragen aan vervangend adviseur. Nog een keer getoetst: Joh weet je zeker dat het niet mis kan gaan en ik quote nu zijn antwoord: Het ergste wat er kan gebeuren is dat ze nog een vraagje hebben of dat de oplevering een week verlaat wordt.

En gisteren wordt ik gebeld door de vervangend financieel adviseur dat de hypotheek aanvraag geweigerd is door de verstrekker omdat mijn vriend een tijdelijk contract heeft en geen intentieverklaring voor onbepaalde tijd.

Morgen is de laatste dag dat ik met een afwijzing onder de koop uit kan, ik heb geen tijd meer om een andere hypotheek te regelen en ik krijg mijn adviseur in het buitenland maar niet te pakken.

Ik heb inmiddels de directeur van dit kantoor gesproken en eerlijk gezegd begreep hij niet waarom er uberhaupt een offerte is opgemaakt, er schijnt vandaag de dag geen enkele bank meer te zijn die een hypotheek verstrekt aan iemand met een tijdelijk dienstverband.

Sorry dat dit een lang en misschien wat onduidelijk verhaal is geworden maar is er iemand die dit ook heeft meegemaakt? Of mij kan voorzien van advies?

Groetjes
Inderdaad een verlenging aanvragen, daarna is het misschien het makkelijkst om de intentieverklaring van je man bij de werkgever proberen toch voor onbepaalde tijd te krijgen. Veel werkgevers werken daar wel aan mee, want uiteindelijk is een intentieverklaring geen verbintenis en er kunnen geen rechten aan worden ontleend.
quote:mizuki schreef op 22 juli 2010 @ 11:55:

Je zegt dat jouw man een universitaire opleiding heeft gevolgd en nu een tijdelijk contact heeft. Daaruit vermoed ik dat hij in de wetenschap werkt.

Deze gevolgtrekking snap ik niet helemaal.

Zou zelf voor de optie van TheEmpress gaan.
http://www.afm.nl/nl/cons ... ist-hypotheekgesprek.aspx
quote:SoulSearch schreef op 22 juli 2010 @ 10:46:

Mijn vriend heeft een intentieverklaring met een verlenging van twee jaar, dit was volgens onze adviseur geen enkel probleem. En inderdaad de volgende keer meerdere adviseurs in de hand nemen, heb ik gisteren ook via de harde weg geleerd.Volgens onze adviseur(s) was dit niet voldoende. In de intentie verklaring moet staat dat je een contract krijgt voor onbepaalde tijd. Want na die 2 jaar zou je vriend nog op straat kunnen worden gezet en zou je je maandelijkse lasten dus eventueel niet meer kunnen betalen. En dat wil een hypotheekverstrekker natuurlijk niet!
En het idee dat meerdere offertes aanvragen niet zou mogen vind ik eerlijk gezegd vrij hilarisch. Het hele doel van een offerte is nu juist dat je aanbiedingen kan vergelijken.

En dat je een offerte zomaar mag intrekken is volgens mij ook onzin. Een normale offerte bevat informatie waaruit de geldigheid blijkt (periode, voorwaarden, etc.).
Bij ons was de situatie iets anders, mijn vriend had wel een vast contract en ik een tijdelijk met intentieverklaring. Maar die verklaring gaf niet aan dat ik een contract ovor onbepaalde tijd zou krijgen. Alleen dat ik niet ontslagen zou worden. Wij konden (december 2008/januari2009) op genoeg plekken een hypotheek krijgen. Inmiddels hebben wij het via Westland utrecht geregeld en die deden nergens moeilijk over. Maar met twee tijdelijke contracten wordt het natuurlijk wel een ander verhaal. Op die manier hebben ze geen enkele zekerheid (bij ons iig nog van 1 persoon). En zo'n intentieverklaring zegt verder niets. Want je werkgever is niet verplicht om die verklaring ook op te volgen. Kans dat je ontslagen wordt na afloop van je contract is altijd nog aanwezig en daar heeft die verklaring geen enkele invloed op. Maar wel vreemd dat die adviseur dit niet bedacht heeft. Zeker in deze tijd zijn banken al niet zo happig op het verstrekken van een hypotheek. En dan dus zeker niet in zo'n relatief onzekere situatie als die van jullie. Denk dat je er weinig meer aan kan doen helaas.
O mijn god, ik krijg een flashback! Zo zaten wij er jaren geleden ook bij. Ook zo'n type die maar riep dat het goedkwam en wij waren veel te goed van vertrouwen. Uiteindelijk kreeg hij het niet voor elkaar omdat ik geen intentieverklaring kreeg van mijn werkgever. Bij ons was de enige oplossing dat er iemand borg ging staan. Gelukkig konden we toen terugvallen op mijn vader.

Anders hadden wij ook die 10% kunnen betalen.

Op de valreep hebben we toen een andere hypotheek kunnen afsluiten, en heeft mijn vader meegetekend. Is dat voor jullie een optie?
Kun je niet met de verkopers (of hun makelaar) overleggen of je verlenging kunt krijgen van de ontbindende voorwaarden voor financiering? Dit gebeurt ook wel eens. Dan krijg je nog een weer of wat extra de tijd. Voor jou voldoende om bij wat andere partijen te gaan praten en kijken of die het wel willen verstrekken. Ik ga er tenminste vanuit dat je dit huis nog steeds graag wilt kopen.

Verder gaat het proces bij een bank zelf vaak wat sneller dan via een tussenpersoon, omdat de bank direct beoordeeld en die tussenpersoon moet alles weer doorsturen naar de bank die het dan nog moet gaan beoordelen. Dus dan zou je nu op korte termijn kunnen proberen wat afspraken te maken bij verschillende banken.

Inden verlengen geen optie is, idd proberen de koop te annuleren nu je nog binnen de termijn zit, want anders kun je straks een dik probleem hebben.
Jeetje wat een pech.

Ik zou sowieso de koop annuleren en met de verkopers even ruggespraak houden dat je er alles aan doet (zie diverse tips) om dit op te lossen maar dat 10% anders wel zuur is. Er staan vast geen 6 andere kopers in de rij en ze zien heus wel dat je serieus bent. Geef ze later een dikke bos bloemen, wie weet geeft de baas van je vriend inderdaad een onbepaalde intentie af of kan er iemand borg staan, of ziet de bank van je partner dat hij nog nooit rood heeft gestaan en heeft hij daar een fijne contactpersoon die wat wil proberen of is er een soepeler hypotheekverstrekker.....
quote:escorgot schreef op 22 juli 2010 @ 17:06:

Jeetje wat een pech.

Ik zou sowieso de koop annuleren en met de verkopers even ruggespraak houden dat je er alles aan doet (zie diverse tips) om dit op te lossen maar dat 10% anders wel zuur is. Er staan vast geen 6 andere kopers in de rij en ze zien heus wel dat je serieus bent.Je kan het proberen, maar als je 10% kan vangen waar je botweg recht op hebt, of je laat dat zitten uit aardigheid, dan zou ik niet op aardigheid rekenen op voorhand.
Rider,

morgen is de laatste dag dat ze ZONDER kosten kunnen afzeggen. De verkoper heeft dan niets en dat wordt ook niet iets. Als ze het willen verkopen geven ze heus wel tijd als er geen andere kopers zijn. Dus, annuleren binnen de tijd zonder boeterisico, en dan nieuwe onderhandelingen met de mensen en bank op basis van de overeengekomen prijs en met alle nieuwe tips, zie mijn eerste posting.....
Misschien ben ik te voorzichtig, maar ik zou in deze tijden op twee tijdelijke contracten - waarvan het ook maar afwachten is of ze uberhaupt verlengd worden - sowieso geen huis kopen. Je vriend heeft nauwelijks werkverleden, dus hooguit een WW van 3 maanden als zijn contract niet verlengd wordt en hij niet zo snel weer werk vindt. Het zou mij veel te onzeker zijn.
quote:_Branwen_ schreef op 22 juli 2010 @ 19:13:

Misschien ben ik te voorzichtig, maar ik zou in deze tijden op twee tijdelijke contracten - waarvan het ook maar afwachten is of ze uberhaupt verlengd worden - sowieso geen huis kopen. Je vriend heeft nauwelijks werkverleden, dus hooguit een WW van 3 maanden als zijn contract niet verlengd wordt en hij niet zo snel weer werk vindt. Het zou mij veel te onzeker zijn.Dat snap ik dus nooit. Beide goede opleidingen, jong, ambitieus en de economie kan alleen maar beter worden dan het nu is. Ideale omstandigheden als je het mij vraagt, bovendien heb je nooit garantie, ook met een vast contract kun je zo op straat staan, kijk maar naar al die massa ontslagen. Bovendien kun je morgen ook dood zijn.
zo komt de huizenmarkt nooit op gang... er zijn niet veel mensen die nog een contract krijgen voor onbepaalde tijd.
quote:TheEmpress schreef op 22 juli 2010 @ 20:16:

[...]

Dat snap ik dus nooit. Beide goede opleidingen, jong, ambitieus en de economie kan alleen maar beter worden dan het nu is. Ideale omstandigheden als je het mij vraagt, bovendien heb je nooit garantie, ook met een vast contract kun je zo op straat staan, kijk maar naar al die massa ontslagen. Bovendien kun je morgen ook dood zijn.Tsja, dat is maar net hoe je daar zelf in staat. Een ander zou het wel doen, ik niet.
quote:domnaiefmutsje schreef op 22 juli 2010 @ 20:23:

zo komt de huizenmarkt nooit op gang... er zijn niet veel mensen die nog een contract krijgen voor onbepaalde tijd.

Valt mee; ik heb zelf dit jaar een aanstelling onbepaalde tijd gekregen en zo ken ik nog een aantal mensen in mijn omgeving. Maar ik werk dan ook bij de overheid.

Maar nogmaals, ik zou me er totaal niet prettig bij voelen, maar anderen weer wel.
quote:TheEmpress schreef op 22 juli 2010 @ 20:16:

[...]

Dat snap ik dus nooit. Beide goede opleidingen, jong, ambitieus en de economie kan alleen maar beter worden dan het nu is. Ideale omstandigheden als je het mij vraagt, bovendien heb je nooit garantie, ook met een vast contract kun je zo op straat staan, kijk maar naar al die massa ontslagen. Bovendien kun je morgen ook dood zijn.Zal allemaal best, maar banken hebben wel geleerd van het verleden. Het is niet voor niks dat het aantal executie-veilingen de afgelopen jaren explosief is gestegen.
quote:traincha2 schreef op 23 juli 2010 @ 00:29:

[...]

Zal allemaal best, maar banken hebben wel geleerd van het verleden. Het is niet voor niks dat het aantal executie-veilingen de afgelopen jaren explosief is gestegen.Wat wil je daarmee zeggen? Je weet namelijk niet hoeveel mensen daarvan ontslagen zijn, een vast contract hadden, etc. Er spelen zoveel factoren mee. Nogmaals, kijk naar al die massa ontslagen, allemaal mensen met vaste contracten, en het zegt geen bal.
Natuurlijk moet je meerdere offertes aanvragen en ik hoop dat je zo verstandig bent geweest om de koop tijdig af te blazen.
Beste iedereen,

Hartelijk bedankt voor al jullie reacties. Ik had inderdaad meerdere offertes dan wel adviseurs moeten raadplegen. Maar goed, die tijd kan ik niet meer terugdraaien. Voor de volgende keer doen we dat zekers wel!

Gisteren de definitieve bevestiging gekregen dat we de hypotheek bij X niet zullen krijgen. Andere banken geraadpleegd en ook van die banken krijgen we nul op request. Dit vanwege het ontbreken van een intentieverklaring onbepaalde tijd van partner.

Alsnog een intentieverklaring voor onbepaalde bij mijn vriend zijn werkgever daar hebben we uiteraard al eerder aan gedacht maar daar werkt deze werkgever niet aan mee. Kan helaas geen ijzer met handen breken.

Ben gisteren een hoop te weten gekomen en we hebben nu een week uitstel om de afwijzingen in orde te krijgen. We hebben er twee nodig!!!

Enorm veel emoties in zeer korte tijd. Gelukkig geen keuken, badkamer etc besteld of aanbetalingen gedaan etc
quote:TheEmpress schreef op 23 juli 2010 @ 09:23:

[...]

Wat wil je daarmee zeggen? Je weet namelijk niet hoeveel mensen daarvan ontslagen zijn, een vast contract hadden, etc. Er spelen zoveel factoren mee. Nogmaals, kijk naar al die massa ontslagen, allemaal mensen met vaste contracten, en het zegt geen bal.Wat ik daarmee wil zeggen is dat mensen ook eens moeten gaan kijken, naar wat nou uiteindelijk haalbaar is in plaats van altijd alles maar te willen hebben. Maar dat is uiteindelijk ook inherent aan de maatschappij waarin we leven. Het moet altijd mooier, groter en beter.
quote:traincha2 schreef op 23 juli 2010 @ 12:25:

[...]

Wat ik daarmee wil zeggen is dat mensen ook eens moeten gaan kijken, naar wat nou uiteindelijk haalbaar is in plaats van altijd alles maar te willen hebben. Maar dat is uiteindelijk ook inherent aan de maatschappij waarin we leven. Het moet altijd mooier, groter en beter.

Daar heb je wel een punt. Wij konden wel zonder intentieverklaring van mijn werkgever een hypotheek krijgen omdat het huis zelf veel meer waard was dan de hypotheek bedroeg, het onderpand zelf was veilig genoeg voor de bank. Het ligt dus niet alleen aan intentieverklaringen, de bank kijkt gewoon of het gewenste onderpand, de hypotheek en de financiele situatie van de klant op zo'n manier met elkaar in verhouding zijn dat zij een overeenkomst met je aan willen gaan.

Als die niet met elkaar in verhouding zijn zoals de bank dat wenst, dan moet je 1 van die 3 veranderen als je toch een hypotheek wil, het gewenste onderpand of de financiele situatie. En anders houdt het gewoon op.

Ik kreeg vorig jaar trouwens ook gewoon een contract voor onbepaalde tijd (IT sector).
bij mij was een intentieverklaring voldoende. Ik kocht het huis alleen in augustus vorig jaar, ik werkte 1 jaar bij mijn baas en had een intentieverklaring met als het huidige contract afliep ik een vast contract zou krijgen. Dat was voldoende.

Goh ... dan is het in een jaar tijd dus nog strenger geworden...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven