Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek van mijn ex

11-05-2014 19:25 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wou graag mijn situatie met jullie delen, hopelijk kan iemand een goed advies aan me geven.

Toen mijn ex en ik uit elkaar gingen, besloten we 2 huizen te gaan kopen. Eerst bij de notaris hebben we een papier ondertekend dat we niet meer van elkaar financieel verantwoordelijk wilden zijn.

Helaas op dat moment had ik geen vaste contract, maar verdiende goed. Mijn ex en ik hebben afgesproken dat hij ook verantwoordelijk voor mijn hypotheek wordt. Hij verdiende goed en had een contract. De stomme financieel adviseur dwong me ook voor zijn hypotheek toen te ondertekenen. Ik zeg eerlijk dat ik op dat moment zelf niks snapte. Nederlands is niet mijn moedertaal en ik was ook zeer teleurgesteld in alles, ben bang dat ik niet helder kon denkenNu ziet mijn situatie goed uit, alleen hij zit al een paar jaar zonder de baan en hij wordt nu in de saneringstraject gedwongen.

Ik ben erg bang dat de bank aan mijn deur gaat kloppen en heb geen flauw idee hoe ik me kan beschermen. Mijn hypotheek is niet goedkoop, ik voed alleen mijn zoontje op en krijg ook geen alimentatie.

Is er de weg uit voor me? Als het huis verkocht wordt, weet ik al dat er een flink schuld overblijft. Ben zeer bang dat ik voor alles zelf moet betalen en ik heb zoveel geld niet!! Kan ik me in deze situatie als een alleenstaande moeder beschermen??

Alvast heel erg bedankt voor jullie reactie!

P.s. Weet dat ik dom was, toen ik die stomme handtekening plaatste, maar kon het echt niet voorzien komen!
Jij noemt de hypotheekadviseur stom?

Jij weet niet de waarde van een handtekening?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik vrees dat je gewoon de sigaar bent, je had natuurlijk nooit die handtekening moeten zetten.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
En sta je ook op allebei de koopaktes? Oftewel, ben je eigenaar van beide huizen? Of mag je alleen financieel verantwoordelijk zijn voor een hypotheek waarbij je geen eigenaar bent van de woning?
Je zet toch zelf je handtekening? Had ik echt niet gedaan!
Life is good!
Oo, mosterd..
Life is good!
Je hebt niet de moeite genomen om de stukken mee naar huis te nemen om samen met iemand te lezen? Je schrijft we wilde niet meer financieel afhankelijk van elkaar zijn en vervolgens staan jullie garant voor elkaars hypotheek, apart.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
De bank heeft in ieder geval niets te maken met wat jullie onderling hebben afgesproken. Er moet betaald worden. En door wie interesseert ze niets.
Dus jullie moesten beiden tekenen voor 2 hypotheken? Raar ...

Je hebt het al gehoord maar ik vind het echt ongelooflijk stom. En typisch dat je er nu "achterkomt", net nu je ex dreigt in de schuldsanering te komen. Had je je dat niet eerder kunnen bedenken?
Oh en het feit dat jij een alleenstaande moeder bent gaat je inderdaad niet helpen. Ook alleenstaande moeders worden geacht zelfstandig na te denken.
Als alles wat je zegt letterlijk klopt, en je kan dat aannemelijk maken, is er zeker een uitweg. Een klacht tegen je adviseur is dan heel kansrijk. Kijk hier eens: http://www.kifid.nl
Grote kans dus dat jullie beiden op allebei de hypotheken staan.

Dan heb je zelfs kans dat niet alleen zijn huis verkocht wordt en er een grote restschuld overblijft maar dat ook jouw huis verkocht moet worden met restschuld.

Dan staan jullie dus beiden op straat en hebben een forse restschuld. Good for you dat je een goed inkomen hebt dan hoef je misschien niet zelf de schuldsanering in en kan je dat niet betalen dan is het jammer maar helaas dan ben jij binnenkort waarschijnlijk dakloos en zit in de schuldsanering.
Je gaat uit elkaar en dan ga je samen 2 hypotheken afsluiten op aparte woningen? En dan ga je ook nog elkaars hypotheken tekenen? Dat is niet bepaald slim, en nu zit je met de ellende. Je bent hier zelf verantwoordelijk voor, en nee, er zijn geen uitwegen.

Sterkte!
Overigens, uitwegen zijn er vrijwel altijd wel. Goed dat je daarnaar op zoek gaat vóór het te laat is. Let niet teveel op mensen die je er graag op wijzen dat je dom hebt gehandeld, en die ten knrechte doen alsof je dan maar beter niets kan doen en ellende accepteren. Het is ALTIJD goed om te redden wat je redden kan.

Domheden begaan we allemaal, ook mensen die je er heel graag op wijzen dat jij een domheid hebt begaan.
Achteraf kijk je een koe in zijn kont, maar waarom zet je een handtekening onder zo'n belangrijke overeenkomst terwijl je het niet snapt en Nederlands niet je moedertaal is?

Maar goed: schakel je rechtsbijstandsverzekering in. Als je die hebt afgesloten ten minste. Anders kun je bij het bureau voor rechtshulp info vragen of een advocaat inschakelen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Rechtsbijstand, rechtshulp, kifid, en misschien gek voor je gevoel: je bank. Ga praten, bekijk je opties, en red wat je redden kan.

Ga NOOIT bij de pakken neer zitten en jezelf vertellen hoe dom je bent. Op financieel gebied hebben de meeste mensen geen flauw benul, dat is echt niets om je voor te schamen.
Niemand dwingt volwassen mensen tot dingen. Jij bent niet met een pistool op je hoofd gedwongen te tekenen voor zijn schuld. Hij wordt niet met het mes op de keel gedwongen in een schuldregeling.

Alleen als een van jullie de hypotheek niet meer maandelijks betaald, heb je echt een probleem.

Als je de huizen verkoopt met een restschuld is er alleen een probleem als je de schuld niet maandelijks kunt betalen.

Voorlopig is er voor jou dus nog niets aan de hand.
quote:Fame schreef op 11 mei 2014 @ 19:29:

Jij noemt de hypotheekadviseur stom?

Jij weet niet de waarde van een handtekening?

Ik kwam pas veel later erachter dat de adviseer is snel verdwenen en hij heeft een spelletje gespeeld. 2 hypotheken werden op hetzelfde moment gekocht.

Ik snap zeker de waarde van de handtekening maar geloof mij, op dat moment had ik er nul verstand van. Ik moest ervoor zorgen dat mijn kind en ik ergens konden wonen. En ik vertrouwende mijn ex.
Ik ben geen eigenaar, ben alleen maar financieel verantwoordelijk. Hij wordt gedwongen om het huis te verkopen.
quote:ana34 schreef op zondag 11 mei 2014 20:22 Ik ben geen eigenaar, ben alleen maar financieel verantwoordelijk. Hij wordt gedwongen om het huis te verkopen.Dat is zuur.
quote:ana34 schreef op 11 mei 2014 @ 20:22:

Ik ben geen eigenaar, ben alleen maar financieel verantwoordelijk. Hij wordt gedwongen om het huis te verkopen.

Zoek zo snel mogelijk juridische hulp. In het slechtste geval, als je de lasten niet meer op kunt brengen, kom je zelf in de schuldsanering en zul je je eigen huis tzt ook moeten verkopen.

In het beste geval is je ex in staat om de restschuld te betalen, maar reken daar maar niet op.
Zoek uit hoe het precies zit en wat je rechten en plichten zijn. Ga naar het juridisch loket en leg deze zaak voor. Hoe eerder hoe beter!
En zorg dat je ALLE banden met je ex lossnijdt....
Schrijf je direct in via verschillende woningbouwverenigingen en zoek juridisch advies.
quote:eldorado schreef op 11 mei 2014 @ 19:50:

Overigens, uitwegen zijn er vrijwel altijd wel. Goed dat je daarnaar op zoek gaat vóór het te laat is. Let niet teveel op mensen die je er graag op wijzen dat je dom hebt gehandeld, en die ten knrechte doen alsof je dan maar beter niets kan doen en ellende accepteren. Het is ALTIJD goed om te redden wat je redden kan.

Domheden begaan we allemaal, ook mensen die je er heel graag op wijzen dat jij een domheid hebt begaan.

Bedankt voor je reactie. Het is idd makkelijker om iemand te vooroordelen als je zelf niet in dezelfde situatie zit.

Mijn ex is al 2 jaar werkloos, we deden enorm ons best om deze situatie te redden. Toen het voor me zelfs moeilijk was om voor mijn eigen huis te betalen, had ik 2 banen en werkte non-stop! Ik nam altijd mijn verantwoordelijkheid.

Hoe dom het misschien klinkt, snapte ik echt geen zaak wat die adviseur heeft geregeld. Ik vertrouwde hem en betaalde het geld ervoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven