Geld & Recht alle pijlers

hypotheekrente

05-08-2011 14:08 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel hypotheek betalen jullie bruto en hoeveel krijgen jullie van de belastingdienst weer.

Was even benieuwd wij moeten bruto 1009 betalen en krijgen 289 terug
749 bruto en 244 terug
Eh... wat schiet je er mee op om dat te weten? Hoeveel je terugkrijgt is van zoveel dingen afhankelijk dat je er niets aan hebt om te weten hoeveel anderen terugkrijgen.
Ligt er toch ook helemaal aan in welke belastingschaal jij zit en hoeveel belasting je dus zelf betaald. Wat je hypotheek rente ed is, wat je hypotheekvorm is.

Als je dus weinig verdiend, krijg je ook minder terug.
Betalen 854 en krijgen 300 terug per maand.

Maar dit zegt dus niets, want je weet niet welke aftrekposten wij nog meer hebben, welke voor de uiteindelijke belastingteruggaaf zorgen.
Ik wil ook een motto
en die 854 is dus rente, het overige gedeelte is hier buiten beschouwing gelaten.
Ik wil ook een motto
Ik begreep laatst dat je als regel 30 of 33% aan kan houden als hypotheekrente aftrek. Dit geld tot een bepaald inkomen, maar hier val je al snel onder. Het kromme van hypotheekrente aftrek is dat hoe meer je verdiend, hoe meer je terugkrijgt. Mijn partner en ik verdienen best aardig en vallen binnen die 33%.

Het is maar een richtlijn natuurlijk..
Je krijgt simpel gezegd het percentage wat je als hoogst betaalt over je inkomen ook terug over je rente.

Soms valt een stukje in de 41,95% en een stukje in 33% , dit is als je niet voldoende inkomen hebt om met de aftrek van de rente nog steeds in de 41,95% schijf te blijven.

Wat je per maand terug krijgt zegt trouwens helemaal niets, dit kan je zo hoog of laag zetten als je zelf wilt. Het gaat er om wat je nadat je belastingaangifte is gedaan in totaal hebt terug gekregen.
Dat is wel héél erg simpel hoor mooiedromen! Een beetje kort door de bocht ook. Je moet namelijk ook kijken naar wat er aan andere aftrekposten is, hoeveel spaargeld er is, en hoe hoog de hypotheek is t.o.v. het huurwaardeforfait. Pas dan kun je met zekerheid zeggen hoeveel je terugkrijgt na het doen van je aangifte.
Wij, 720 en krijgen maandelijk 240 terug en aan het eind van het jaar nog eens 500....dus we hebben niet het maximale aan belasting teruggaaf elke maand.
@yvonjaspers Zo kort door de bocht is het niet, je spaargeld doet er niet toe voor de rente aftrek, hoe hoog je hypotheek is tov je huurwaardeforfait ook niet. (daarmee zeg ik niet dat je niet eerst een bijtelling krijgt op je inkomen voor je eigenwoningforfait maar dat doet weinig af van welk % je terug krijgt op je rente). Verder zijn de aftrekposten(die je inkomen zouden verlagen waardoor je sneller in een lagere schrijf valt) nogal aangepakt de laatste jaren dus globaal kom je er zo wel.

Ik heb het niet over je totale belastingplaatje maar alleen over het percentage wat je over je hypotheekrente terug krijgt.

Ik schreef trouwens ook dat je na het doen van je aangifte pas echt weet wat je terug hebt gekregen!
Op zich snap ik wel dat onze boerenmanager een nuancering aanbrengt. Of je moet je aftrekpost afzetten tegen de percentages, of je betaalde hypotheekrente afzetten tegen een getal wat lager ligt dan de schijf-tarieven.

Er wordt heel vaak te snel gezegd: doe maar 42% van je rente. Met een EWF van 2.000 zit je er toch wel snel naast.

Daarnaast: met al die leasebakken tegenwoordig komen er al heel wat inkomens in de 52% schaal.......ook die mag genoemd worden. Zie je gelijk het 'gekke' van de regeling: iemand die veel verdient krijgt relatief meer terug dan iemand die weinig verdient.
Ik betaal 530 euro bruto per maand en heb afgelopen jaar ca 1800 per jaar terug gekregen. Mijn inkomen zat toen in de 42% schaal. Heb geen andere aftrekposten.

@mooiedromen. yvonjaspers heeft wel een beetje een punt met haar spaargeld. Als je boven de grens van 20 per jaar zit (of 40 met zijn 2-en) dan moet je belasting betalen in box 3. Dan krijg je per saldo dus minder terug, ondanks dat het je renteatrekk zelf niet beinvloed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven