Geld & Recht alle pijlers

Hypotheekverhogen/WOZ Krediet of spaargeld??

22-07-2011 14:47 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft er hier iemand verstand van finaciele zaken ? Zoals bijv hypotheek verhoging/woz krediet/spaargeld gebruiken voor een verbouwing ?

Wat is beter ? ik ben me suf aan het lezen op het internet maar kom er niet helemaal uit.

We willen een opbouw zodat we van twee naar 3 slaapkamers gaan en de badkamer kunnen vergroten boven.

Nu denk ik dat we de hyptheek niet kunnen verhogen ( we wonen er tekort om al een echte overwaarde te hebben) dus dan is er een optie genaamd WOZ krediet, dan is je rente ook aftrekbaar bij de belastingdienst, of we gebruiken ons spaargeld ,maar goed dan is er helemaal geen buffer meer voor andere onvoorziene zaken ..

het gaat om een bedrag van zo rond de 35.000,-
had nog nooit gehoord van een WOZ-krediet dus heb even gegoogeled... Klopt het dat je geen vast bedrag afspreekt, maar dat je een soort carte-blanche krijgt totdat vaststaat welk bedrag je max is?

Als dit klopt lijkt het me heel onverstandig. Ook al omdat de lening dus gebaseerd is op een waardebepaling die vrijwel nooit klopt, en fluctueerd.

Daarnaast hebben wij 3 jaar geleden een dakopbouw genomen en die heeft ons 8000 euro gekost. De totale kosten kwamen uit op 15000, dus die 35000 euro (voor 1 kamer?) lijken me heel hoog...
life ain't a perfect story, write it while you live it
spaargeld natuurlijk. indeze tijd is het onverstandig kredieten aan te spreken. Wat je nu investeert verdien je nl niet terug. de huizenprijzen dalen nog steeds
quote:meds schreef op 22 juli 2011 @ 14:57:

spaargeld natuurlijk. indeze tijd is het onverstandig kredieten aan te spreken. Wat je nu investeert verdien je nl niet terug. de huizenprijzen dalen nog steedsDit dus.
een vergroting van de badkamer is natuurlijk wel vrij prijzig.

met die dakopbouw erbij is 35.000 reeel. of je die lening neemt hangt van veel dingen af, willen jullie er lang blijven wonen, is het huis het waard etc.
wij slapen nooit.
Zoals ik het begreep spreek je wel een vast bedrag af dus bijv 35.000 euro,maar dat hoef je niet in 1 keer op te nemen.En mag je net als bij een gewoon doorlopend krediet het bedrag van je afgelost hebt,weer opnemen ( wat dus zeker niet onze bedoeling is)

Nou er is een aannemer geweest ( en ja ik laat er uiteraard meer komen maar dat wordt pas na de bouwvak) en die had het over dat het zeker 40.000,- euro zou gaan kosten

Ik schrok er ook erg van,dus ik hoop uiteraard dat de volgende die komen , een lager bedrag offreren

Het dak loopt nu schuin,en dan krijg je een plat dak( van de keuken) dus ze moeten het dak ook aanpassen ,en dan de muur in de badkmar veranderen (binnen in ) dus tja ??

8.000,- vind ik wel prettiger klinken ,maar welke regio woon jij ? en was dat dan prefab ? want dat kan bij ons volgens mij niet
We willen er zeker lang blijven wonen ( zeker 25 jaar) maar dan moet het boven wel groter worden

De twee slaapkamers die we hebben zijn behoorlijk klein,de badkamer ook en is erg onlogisch ingericht .

Spaargeld is er wel hoor dus dat is ook een optie , maar ik hoor van veel mensen dat je dat beter weer kan laten staan want het zou belasting technisch allemaal voordeliger zijn om een verbouwing te financieren ipv het uit spaargeld te betalen
als jullie er 25 jaar willen blijven wonen zou ik die lening nemen.

woongenot is belangrijk, en in 25 jaar heb je er dat ruimschoots uit.
wij slapen nooit.
quote:stroller schreef op 22 juli 2011 @ 15:04:

Zoals ik het begreep spreek je wel een vast bedrag af dus bijv 35.000 euro,maar dat hoef je niet in 1 keer op te nemen.En mag je net als bij een gewoon doorlopend krediet het bedrag van je afgelost hebt,weer opnemen ( wat dus zeker niet onze bedoeling is)

Nou er is een aannemer geweest ( en ja ik laat er uiteraard meer komen maar dat wordt pas na de bouwvak) en die had het over dat het zeker 40.000,- euro zou gaan kosten

Ik schrok er ook erg van,dus ik hoop uiteraard dat de volgende die komen , een lager bedrag offreren

Het dak loopt nu schuin,en dan krijg je een plat dak( van de keuken) dus ze moeten het dak ook aanpassen ,en dan de muur in de badkmar veranderen (binnen in ) dus tja ??

8.000,- vind ik wel prettiger klinken ,maar welke regio woon jij ? en was dat dan prefab ? want dat kan bij ons volgens mij niet

het huis waar ik het over heb staat in hartje Randstad. De kosten (15000) waren all-in, dus dakpannen, nieuwe vloer, alles.

Betreft een dakopbouw van 7 meter breed, volledig glaswerk aan voorkant. De stahoogte in het midden was 2,1 meter en is nu ongeveer 3 meter.

Wij hebben het niet door 1 aannemer laten doen, maar door een aparte timmerman, loodgieter, etc. Deze hebben prima samengewerkt en een supergoed resultaat geleverd.

Over het niet gebruiken van spaargeld wat er wel is, ik begrijp hier niets van. Als je het geld hebt, betaal je dakopbouw dan cash. je zal namelijk fiks rente gaan betalen over het krediet, waardoor je aan het einde van de rit wellicht 50000 euro ipv 35000 euro hebt betaald.

houdt je er ook rekening mee dat de geldverstrekker van zo'n woz-krediet je huis als onderpand neemt? Dus als je om de een of andere reden niet aan de betalingsverplichting kunt voldoen zij je huis mogen vorderen? ik vind het een risico wat ikzelf nooit zal nemen, zeker niet als ik spaargeld heb.
Ja dat is het ook, woongenot is belangrijk , maar ik wil me wel heel goed laten voorlichten over dit soort dingen.

Ik moet gewoon ook een afspraak maken met een adviseur.Maar hier zitten ook een hoop dames met verstand van zaken dus ik had gehoopt ook van dit. En of er iemand is die ook voor zo`n keuze heeft gestaan en wat die toen heeft besloten.

(en ik verveel me op mijn werk dus ik was dit een beetje aan het uit pluizen )
Dat spaargeld is er das geen punt. Alleen om bovengenoemde redenen ( belastingtechnisch interessanter en geen buffer meer hebben ) zat ik er aan te denken om het dus te financieren
ik heb de keuken laten uitbouwen, maar dat kon bij de hypotheek in. kostte ook 25.000, je zit toch met draagmuren, en alles moet goed aansluiten, anders krijg je lekkage. een dakopbouw is minder prijzig dan een badkameruitbreiding, vermoed ik.

mijn achterburen hebben 2 jaar geleden hun badkamer ook uitgebreid, vorige maand binnen 3 weken hun huis verkocht vanwege de badkamer. is wel een unicum, maar tegenwoordig zijn badkamer en keuken belangrijk, zijn de duurste ruimtes.
wij slapen nooit.
Mm ja , kijk we zijn niet van plan te gaan verkopen , maargoed je weet nooit hoe het leven loopt ( stel ik wordt invalide dan moeten we wel verkopen want ik kan dan nooit die trap op naar boven bijwijze van)

Dus vandaar dat ik het lastig vind, ik vind het stommer van mezelf dat we dit niet gelijk hebben meegefinancieerd d.m.v. een bouwdepot ipv nu ineens de hypotheek te willen verhogen,maarja dat is achteraf praten.
Dat spaargeld belastingtechnisch interessanter is is alleen wanneer de hypotheekrente heel laag is. Stel je neemt nu een wozkrediet : rente 5,7% (ik zeg maar wat ) als je 42% aftrek hebt betaal je dus gewoon 3,31 %. Op spaargeld krijg je nu max 2,7%.

Daarnaast kan je als je niet hoeft af te lossen per maand weer je spaarpot opbouwen.

Een woz krediet is eigenlijk gewoon een doorlopend krediet met een variabele rente. Er mag (als het haalbaar is op inkomen)maximaal 150% van de wozwaarde geleend worden . Het bedrag waarvoor je hypotheek staat ingeschreven wordt hier eerst afgehaald. Dus als je ergens net woont en een verhoogde ingeschrijving hebt kan je hier soms geen gebruik van maken.

In principe wordt er ook nog niets op je woning ingeschreven, je tekent alleen een overeenkomst dat wanneer jij een achterstand krijgt zij gelijk hypotheek mogen vestigen op je woning.

Voordeel wozkrediet tenopzichte van hypotheek: sneller geregeld, niet naar de notaris, geen taxatierapport en adviseurskosten

Nadeel : rente is variabel en vaak duurder dan de hypotheekrente.
en de nationale hypotheekgarantie?

krijg je volgens mij een lagere rente mee.
wij slapen nooit.
Heb heel even gekeken, afhankelijk van welke bank en in welk risicoklasse jullie gaan vallen is de rente tussen de 4,9% en 9,2% Ik zou gewoon nog even doorsparen en voor het spaargeld gaan.
Je kunt even contact opnemen met je hypotheekverstrekker om te laten berekenen of je kunt verhogen. Er wordt dan gekeken naar je inkomen en naar de waarde van je onderpand. Je kunt laten taxeren om de waarde van het onderpand na verbouwing te bepalen. De meeste hypotheekverstrekkers verstrekken tot max. 125% van de executiewaarde, met als kanttekening dat er vanaf 1 augustus (dat is dus al heel snel!) andere regels gaan gelden ivm. de gedragscode hypothecaire financieringen. Dan wordt er niet meer gerekend met de executiewaarde, maar met de marktwaarde.

Het rentetarief van een en verbouwingshypotheek/ krediethypotheek is vaak gebaseerd op de euribor + een opslagpercentage. Het is dus variabel, wat betekent dat je maandlasten kunnen verschillen. Het rentetarief ligt vaak lager dan dat van een WOZ krediet, maar er komen soms wel weer bijkomende kosten bij. (Bijv notariskosten, als je je hypotheek niet hoger hebt ingeschreven.)

Een WOZ krediet wordt meestal verstrekt tot zo'n 150% van de je woz aarde, minus de nog openstaande hypothecaire schuld.

Je kunt zo uitrekenen of je 35.000 euro kan lenen.

De rentetarieven van het WOZ krediet zijn ook variabel. Ik heb even gegoogled, ze liggen nu ongeveer tussen de 4,8% en de 9,2%. Het is weliswaar goedkoper dan een 'gewoon' doorlopend krediet, maar het kost natuurlijk wel geld. Besef ook goed dat je huis als onderpand dient.

Omdat je het geld gebruikt voor verbouwing, kun je de rente aftrekken. Let er wel op dat jij de bewijslast hebt dat je het geld daadwerkelijk hebt gebruikt om te verbouwen. Dat betekent dus: bonnetjes bewaren.

Het is lastig 1,2,3 te zeggen wat 'het beste' is.

Als je je spaargeld gebruikt, loop je rente mis. Hoeveel rente loop je dan mis? En wat ben je aan kosten kwijt als je kiest voor een lening, wat je weer kan aftrekken van de belasting? Je weet niet hoe de spaarrentes zich ontwikkelen, maar je kunt in ieder geval een inschatting maken welke keus, welke kosten met zich meebrengt.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen een deel te bekostigen via je spaargeld, en een deel via een hypotheekverhoging of een woz krediet. De middenweg. Wat extra kosten i.v.m. de extra lening, deels zelf financieren en toch een buffer houden.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Als je net de hypotheek hebt gesloten en volledig hebt geleend is de kans dat je nhg kan krijgen heel klein.

De waarde van je woning moet namelijk hoger zijn van de huidige hypotheek.

Daarnaast mag je vanaf 1-8 nog maar maximaal 104% van de waarde van je woning na de verbouwing financieren (als totale hypotheek). Heb je dus pas gekocht dan is er kans dat je helemaal geen extra geld voor een verbouwing kan lenen of alsnog zelf veel moet bijbetalen.
@gymayun ...haha hebben we lekker door elkaar heen zo goed als het zelfde verhaal zitten tikken.
Als je spaargeld hoger is dan een x-bedrag, moet je er trouwens belasting over betalen he? Vermogensrendementsheffing van 1,2%. Als je dat moet gaan betalen, kun je het deel dat erboven zit natuurlijk sowieso het beste gebruiken voor je verbouwing. Anders ben je dubbel geld kwijt: vermogensrendementsheffing én rente die je betaalt ivm je lening!!

Ik denk (maar ik heb het niet uitgerekend) dat gezien de huidige spaarrentes (relatief laag) en de huidige hypotheekrentes, zelf financieren voordeliger is. Blijft over, het idee dat je een buffer wil houden.

Op zich logisch, als je 0 spaargeld hebt, er gaan dingen stuk, dan moet je een persoonlijke lening of doorlopend krediet afsluiten en die rentes zijn weer hoger.

Zo even snel redenerend zou ik zoveel mogelijk zelf financieren, een klein buffer houden en de rest lenen (bijv 10.000) Maar dat zeg ik NIET op basis van jouw persoonlijke situatie, dus wat voor jou het voordeligst is valt niet te zeggen zo op Internet.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Ja mooie dromen, en ik type ook nog even lekker door over dingen die al gezegd zijn .

Ik verloor mezelf even in het typen .

Altijd fijn om bevestiging te krijgen dat je geen onzin typt, denk ik maar .
De hypotheek vorig jaar sept. afgesloten met nhg,we hebben toen de K.K. zelf betaald van ons spaargeld om de hypotheek redelijk te kunnen houden.Maar we hebben ons wel hoger in laten schrijven bij de notaris.Vind het een beetje zonde als we de rest van ons spaargeld en dus onze buffer compleet in het huis stoppen ( rare gedachtengang dat snap ik)

Ik denk dat het 50/50 gaat worden een deel uit finaniering en een deel spaargeld zodat we toch een buffer hebben voor onvoorziene zaken.

ik moet gewoon om tafel met een adviseur,en hem laten rekenen.en dan kijken hoe en wat
Als je een verhoogde inschrijving hebt hoef je in iedergeval niet naar de notaris. Dat scheelt in de kosten.

De vraag is alleen hoeveel je nog mag lenen voor je verbouwing ivm de nieuwe regels.

De meeste hypotheekadviseurs kunnen je ook een wozkrediet helpen afsluiten dus vraag gewoon naar een kosten vergelijking.

Succes met het uitzoeken!
Dankjewel..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven