Geld & Recht alle pijlers

id kaart gestolen,boete voor aanvragen nieuwe?

12-07-2010 19:29 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Mijn zoon zijn id kaart,pinpas en brommer-rijbewijs zijn gestolen zaterdag.Nu ging hij vandaag nieuwe papieren regelen,en moet ie overal extra (boete?) betalen om alles in orde te krijgen.

Is dat niet een beetje vreemd?Hij is toch het slachtoffer,maar kan nu iets van 60 euro extra betalen om alles weer in orde te krijgen,terwijl als ie het als vermist had opgegeven dit niet geld?

Is dit overal zo,en wie weet waarom?
Hoezo geldt het extra betalen niet wanneer hij de papieren als vermist had opgegeven?
Mijn zoon's id kaart was verloren. Toen moest hij ook een boete betalen. Hem werd verteld dat wanneer het ding vermist/gestolen was, en hij een politie-aangifte had, de boete niet zou gelden.

Kwestie dus van even aangifte gaan doen en met dit formulier naar de gemeente.....
Inderdaad, eerst aangifte doen! Dit scheelt je de boete.
Hier is het ondanks de aangifte bij de politie en papier mee toch een boete.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Mijn id-kaart was laatst ook gestolen, en ik moest bij het aanvragen van een nieuwe kaart ook een 'boete' betalen, puur om het feit dat je de oude niet kunt inleveren. Het maakt daarbij blijkbaar niet uit dat je er zelf niks aan kunt doen. Ik vond het ook stom, maar ja, blijkbaar zijn dat de regels. Volgens mij maakt het dus niks uit of die vermist is of gestolen, bij mij in de gemeente iig niet, ging er echt om dat ik de oude niet kon inleveren, ongeacht de reden daarvan.
Hier ook.
Het is mijns inziens niet helemaal terecht dat dat het slachtoffer ook nog een boete gepresenteerd krijgt, maar volgens mij is die maatregel bedoeld om misbruik van papieren tegen te gaan (doorverkopen van een legitimatiebewijs en dan zelf een nieuwe aanvragen).
Hij heeft aangifte gedaan en met dat formulier naar de gemeente gegaan........

Vind het gewoon niet terecht dat iemand die bestolen is,ook nog een boete krijgt.hij heeft al een snipperdag moeten regelen om dit te regelen(aangifte doen,pasfoto's en gemeente huis)
Inderdaad, de handel in ID-documenten tiert welig en door een boete op verlies/diefstal te zetten hopen ze dat de handel voor kwaadwillenden minder aantrekkelijk wordt. Bovendien stimuleert het om goed op dergelijke documenten te passen.
quote:Whympysinger schreef op 12 juli 2010 @ 19:31:

Hoezo geldt het extra betalen niet wanneer hij de papieren als vermist had opgegeven?

Omdat mijn andere zoon vorig jaar zijn portemonnee kwijt was,en hij die als vermist opgegeven had.Toen hoefde hij geen boete te betalen?

Maar toen woonden we wel nog in een andere gemeente?Misschien dat dat scheelt?
Hier een keer bij een inbraak mijn paspoort en rijbewijs gestolen. Aangifte gedaan en met het proces verbaal naar de gemeente maar moest toch de vermissingsleges betalen hoor.

Als het goed is kan je die kosten wel verhalen op je verzekering!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
@daffy

Ja, dat kan per gemeente (enorm) verschillen.

@biol

Bij een woninginbraak kun je het verhalen op een inboedelverzekering maar als bijv. een jas/tas in de kroeg is gejat dan is er geen verzekering die dat dekt.
Er was sprake van dat deze boete afgeschaft zou worden in mei, maar om onduidelijke redenen is dat nog niet doorgevoerd. Superlullig, want het is gewoon duur terwijl jij geen schuld hebt.

Sommige gemeentes rekenen echter geen boete ervoor, het is toch niet iets waar je zelf op zat te wachten nietwaar? De kosten voor een nieuw rijbewijs (dat ook nog eens niet langer geldig is dan je oude, dus als dat al 2 jaar oud was, is je nieuwe ipv 10, maar 8 jaar geldig) zijn in de meeste gemeentes al duur genoeg
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Mja in zijn geval zijn de spullen gejat uit zijn brommer(ja zat een goed slot op,vond ie veiliger als op het zwembad onder een handdoek),dus inboedel verzekering gaat niet op.

Maar vind het buiten dat hij zoveel rompslomp ermee heeft gewoon belachelijk dat hij ook nog een boete erboven op krijgt.
quote:singalala schreef op 12 juli 2010 @ 19:55:

Er was sprake van dat deze boete afgeschaft zou worden in mei, maar om onduidelijke redenen is dat nog niet doorgevoerd. Superlullig, want het is gewoon duur terwijl jij geen schuld hebt.

Sommige gemeentes rekenen echter geen boete ervoor, het is toch niet iets waar je zelf op zat te wachten nietwaar? De kosten voor een nieuw rijbewijs (dat ook nog eens niet langer geldig is dan je oude, dus als dat al 2 jaar oud was, is je nieuwe ipv 10, maar 8 jaar geldig) zijn in de meeste gemeentes al duur genoegDat meen je toch niet he?Dus als mijn rijbewijs wordt gejat,en het is nog maar een jaar geldig moet ik én de boete én de volle mep betalen voor een rijbewijs voor 1 jaar?
Volgens mij krijg je altijd een boete omdat het een staatseigendom betreft!

En ja...ik vind het ook sneu, ben je al slachtoffer krijg je ook nog een boete.

Maar dit is om misbruik tegen te gaan van verkoop ID en passen en rijbewijzen e.d.
Hoezo aangifte doen scheelt je de boete? Mijn portemonnee is vorig jaar op vakantie gestolen. Ik heb in het vakantieland aangifte gedaan, en moest dat hier nogmaals doen. Voor mijn gestolen rijbewijs moest ik ook een boete betalen. Het kost je uiteindelijk heel veel geld, mijn leren portemonnee was ik ook kwijt, dus moest een nieuwe kopen, tig telefoontjes plegen om nieuwe kaarten enz. aan te vragen. Je wordt dus bestolen en krijgt er nog extra kosten bovenop.
Ik moest wel aangifte doen, als bewijs dat mijn ID kaart echt gestolen was. Zonder kon ik geen nieuwe aanvragen.

Maar die boete moet je altijd betalen, gestolen of wat voor reden dan ook dat je je oude niet in kunt leveren.
quote:daffyduck schreef op 12 juli 2010 @ 20:01:

[...]

Dat meen je toch niet he?Dus als mijn rijbewijs wordt gejat,en het is nog maar een jaar geldig moet ik én de boete én de volle mep betalen voor een rijbewijs voor 1 jaar?Ja, dat is mij ook gebeurd. Belachelijk maar waar.
Hier ook gewoon boete.

En indien bij aangifte niet.??

Je bent verplicht aangifte te doen, van vermissing.

Zonder aangifte, geen nieuwe documenten.
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
quote:daffyduck schreef op 12 juli 2010 @ 19:43:

Hij heeft aangifte gedaan en met dat formulier naar de gemeente gegaan........

Vind het gewoon niet terecht dat iemand die bestolen is,ook nog een boete krijgt.hij heeft al een snipperdag moeten regelen om dit te regelen(aangifte doen,pasfoto's en gemeente huis)

Tip voor de volgende keer:

De meeste gemeentes kennen een avondopenstelling. En in de zomerperiode hebben veel gemeentes vaak ook nog extra openstelling in de avond.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
quote:tartufone schreef op 12 juli 2010 @ 20:14:

Hoezo aangifte doen scheelt je de boete? Mijn portemonnee is vorig jaar op vakantie gestolen. Ik heb in het vakantieland aangifte gedaan, en moest dat hier nogmaals doen. Voor mijn gestolen rijbewijs moest ik ook een boete betalen. Het kost je uiteindelijk heel veel geld, mijn leren portemonnee was ik ook kwijt, dus moest een nieuwe kopen, tig telefoontjes plegen om nieuwe kaarten enz. aan te vragen. Je wordt dus bestolen en krijgt er nog extra kosten bovenop.Als je op vakantie bent worden deze kosten toch gedekt door de reisverzekering?
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
quote:daffyduck schreef op 12 juli 2010 @ 20:01:

[...]

Dat meen je toch niet he?Dus als mijn rijbewijs wordt gejat,en het is nog maar een jaar geldig moet ik én de boete én de volle mep betalen voor een rijbewijs voor 1 jaar?Ja, dat is mij overkomen. Voor 1 jaar inderdaad. Een jaar later kon ik weer.
quote:jasmine schreef op 12 juli 2010 @ 19:33:

Hier is het ondanks de aangifte bij de politie en papier mee toch een boete.Hier ook.
Whatever, I do what I want

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven