Geld & Recht alle pijlers

Identiteitsfraude, wat nu?

12-05-2018 21:29 122 berichten
Ik ben er kapot van. Vandaag kreeg ik ineens een storm aan nare berichtjes. Er blijkt vanuit mijn naam flink opgelicht te zijn op marktplaats en op facebook verkoopgroepen. Blijkbaar gebeurd dit al maanden, maar ik ben er sinds vandaag pas van op de hoogte.

Ondertussen wordt mijn facebookpagina verspreid op verkoopgroepen, want ik ben de enige met deze voor en achternaam op facebook. Op mijn profielfoto sta ik samen met mijn zoon. En dat vind ik nog het aller aller ergste. Mijn zoon die naast koeienletters 'oplichter' staat.

Wat zijn de stappen die ik nu kan doen? Ondertussen is het marktplaatsaccount geblokeert. Maandag ga ik meteen een aangifte regelen en dit melden bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude. Vergeet ik nog iets wat ik nog meer kan doen?
Een paar gedupeerden geloven mij en vinden het rot, die hebben ook hun berichten verwijderd. Anderen willen het niet geloven en blijven maar posten dat ik een oplichter ben.

Heeft iemand nog tips voor me? Ik weet het gewoon heel eventjes niet meer. Ik voel me zo besmeurd en ik kan wel door de grond zakken. Ik vind het zo vreselijk rot voor degenen die zijn opgelicht. Denk er zelfs overna om de schade te vergoeden aan ze, maar dat is niet aan mij. Ik ben hier ook een slachtoffer.
Ik vind dat je voor €25 niet iemand publiekelijk aan de schandpaal mag nagelen. Laten we dat nagelen bewaren voor moordenaars en verkrachters.

Als iemand mij zonder er echt echt goed bij na te denken (want waarom zou je als oplichter zo makkelijk vindbaar zijn met zo'n unieke naam?) zo door het slijk zou halen dan zou ik wel aangifte doen van smaad.

Achterlijke mensen verdienen wat mij betreft geen goede verklaring omtrent het gedrag. Als ze zo rücksichtslos iemands naam te grabbel gooit hoeft ze later niet met mijn dierbaren of kostbaarheden te werken :bye:
BahcoBarbie schreef:
14-05-2018 17:09
Ik vind dat je voor €25 niet iemand publiekelijk aan de schandpaal mag nagelen. Laten we dat nagelen bewaren voor moordenaars en verkrachters.

Als iemand mij zonder er echt echt goed bij na te denken (want waarom zou je als oplichter zo makkelijk vindbaar zijn met zo'n unieke naam?) zo door het slijk zou halen dan zou ik wel aangifte doen van smaad.

Achterlijke mensen verdienen wat mij betreft geen goede verklaring omtrent het gedrag. Als ze zo rücksichtslos iemands naam te grabbel gooit hoeft ze later niet met mijn dierbaren of kostbaarheden te werken :bye:
Ik vind ook dat het niet mag. Ze heeft vanaf 18 februari dit jaar regelmatig berichten over mij verspreid met steeds mijn facebookprofielfoto mét mijn zoontje dus. Prima dat je mijn naam en woonplaats post, maar niet met mijn foto.

Dat heeft me zo ontzettend hard geraakt, dat maakt me boos en verdrietig en dat roept zoveel in mij op. Het aller aller liefste doe ik wél aangifte tegen haar. Ik vind het vreselijk voor haar dat ze is opgelicht. Maar ik ben dit weekeinde volledig ingestort, wat dit met iemand doet is met geen pen te beschrijven.
Alle reacties Link kopieren
Bohemia schreef:
14-05-2018 14:52
Groepen hebben ingegrepen dus nagenoeg alle berichten over mij zijn verwijderd. Ik kan niet in woorden uitdrukken hoe opgelucht ik nu ben.

Een van de gedupeerden die me aan de schandpaal nagelde en weigerde de posts over mij te verwijderen zegt nu de aangifte tegen mij in te trekken. En ze smeekt me de lasteraangifte niet door te zetten vanwege haar vog die ze nodig heeft als ze klaar is met school.
Ik wil eigenlijk niet passen, want nu pas ik het serieus oppak met advocaat wil ze ineens meewerken.

Wat zouden jullie doen?
ik zou smaad/laster aangifte doen
Bohemia schreef:
14-05-2018 21:49
Ik vind ook dat het niet mag. Ze heeft vanaf 18 februari dit jaar regelmatig berichten over mij verspreid met steeds mijn facebookprofielfoto mét mijn zoontje dus. Prima dat je mijn naam en woonplaats post, maar niet met mijn foto.

Dat heeft me zo ontzettend hard geraakt, dat maakt me boos en verdrietig en dat roept zoveel in mij op. Het aller aller liefste doe ik wél aangifte tegen haar. Ik vind het vreselijk voor haar dat ze is opgelicht. Maar ik ben dit weekeinde volledig ingestort, wat dit met iemand doet is met geen pen te beschrijven.


Dan zou ik toch aangifte doen want ze is blijkbaar hardleers en wie zegt dat ze haar aangifte ook echt intrekt. Ze heeft je maanden door het slijk gehaald!
closednote schreef:
14-05-2018 22:49
Dan zou ik toch aangifte doen want ze is blijkbaar hardleers en wie zegt dat ze haar aangifte ook echt intrekt. Ze heeft je maanden door het slijk gehaald!
+1

Verder: :hug:
Heftige situatie. Zo ongelooflijk gemeen. Ik hoop dat de dader via het rekeningnummer achterhaald kan worden.

Lijkt mij een koud kunstje.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook aangifte doen.
Alle reacties Link kopieren
De enige reden waarom ze nu haar aangifte zegt in te trekken is omdat ze zelf mogelijk iets verliest, maar toen het om jou ging en jij iets verloor vond ze dat geen probleem.
chocolol schreef:
14-05-2018 23:34
De enige reden waarom ze nu haar aangifte zegt in te trekken is omdat ze zelf mogelijk iets verliest, maar toen het om jou ging en jij iets verloor vond ze dat geen probleem.
Mijn man zegt ook aangifte, om hetzelfde als wat jij nu zegt.
Bohemia schreef:
14-05-2018 23:55
Mijn man zegt ook aangifte, om hetzelfde als wat jij nu zegt.
Moet je opletten: blijkt zij straks achter die oplichting te zitten.
Alle reacties Link kopieren
Dit is dus al maanden aan de gang geweest en mevrouw wil nu pas luisteren omdat ze misschien zelf in de problemen komt? OMG, zet aub die aangifte door..

En 'als jij hem intrekt doe ik dat ook'; laat haar jou vooral aanklagen voor oplichting, bewijzen zijn er straks zat dat je dat niet gedaan hebt, kan zij met de billen bloot.

Gewoon aangifte doen en contact met deze rare chick afkappen.

Iemand maanden lastigvallen en online te kijk zetten omdat je toevallig dezelfde naam hebt, zonder verder ook maar enig onderzoek etc? Mijn god zeg, had niet gedacht dat zulke domme en idiote lui bestonden.. Jij maanden stress en met foto van jou en je kind online met het label oplichter eronder?

Je mag best boos zijn TO, laat niet over je heen lopen. Laat dit een les voor zo'n domme doos zijn, laat haar nu maar een paar maanden stressen. Zij heeft haar papiertje straks nodig dus moet jij maar niet meer boos zijn. Maar jij hebt maanden te kijk gestaan online, wie weet wat je daarmee verloren hebt in de tussentijd. Je zou maar net druk aan het solliciteren zijn geweest of net op de wip heb gezeten voor een vast contract en ziet je werkgever zoiets.. Alsjeblieft, zet door. Kan zij er ook iets van leren, zoals minder snel oordelen. Kan ze misschien gebruiken bij haar baantje waar ze die VOG voor nodig heeft :sick:
Alle reacties Link kopieren
Heb je inmiddels aangifte gedaan TO?
Alle reacties Link kopieren
Iemand die maandenlang mijn naam door het slijk trekt voor een lullige 25,-... daar had ik misschien nog over kunnen nadenken na een al dan niet verzonnen verhaal dat 25,- het halve weekbudget is. Maar als moeder zijnde (neem ik even aan omdat het hier om kinderkleding gaat) een kind door het slijk te trekken door zijn foto te verspreiden vergezeld met ‘oplichter’, dat is een grens te ver.
Dat iemand mogelijk te beperkt is om gevolgen van zo’n online vendetta te overzien, zou dan voor mij geen rol meer spelen. Mensen blijven met hun fysieke en figuurlijke tengels van mijn kind.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik vraag me nu ook af, aangezien ze maanden bezig is geweest, of ze wel zelf alle sporen uit kan wissen? Wellicht zijn haar berichten over jou en de foto die ze gebruikt heeft wel gekopieerd door anderen en verder verspreid.
Als je het nog niet gedaan hebt zou ik eens op foto zoeken in Google om te kijken waar die foto allemaal staat.

Kan dus goed zijn dat straks toch niet alles ook echt weg is en daarom lijkt het mij ook verstandig om aangifte te doen. Dan heb je goed bewijs dat het niet klopt mag het ooit weer opduiken.
Vandaag meerdere aangiftes gedaan. Was een lange zit. Maar de laster toch wel door gezet. Niet doen voelde niet goed. Opgelucht dat ik het toch heb gedaan. Ondertussen zijn er nog meer berichten opgedoken en verwijderd.
Goed bezig TO! Ik lees dit topic nu net, en lees dat die dame beweert haar aangifte te gaan intrekken. Als dat een aangifte is en geen melding, kan ze dat helemaal niet.

Bron: https://www.juridischloket.nl/politie-e ... intrekken/
Nyx- schreef:
16-05-2018 19:40
Goed bezig TO! Ik lees dit topic nu net, en lees dat die dame beweert haar aangifte te gaan intrekken. Als dat een aangifte is en geen melding, kan ze dat helemaal niet.

Bron: https://www.juridischloket.nl/politie-e ... intrekken/
Aha, dat wist ik dus niet. Goed om te weten. Ze kwam ook aanzetten met allemaal ander juridisch grootspraak, maar daar klopte ook geen ene donder van. :rofl:
Ik heb dat linkje gelezen en ik denk dat mevrouw zowiezo een probleem heeft. Want valt haar aangifte niet onder valse aangifte? Dat is strafbaar.
Alle reacties Link kopieren
closednote schreef:
16-05-2018 19:58
Ik heb dat linkje gelezen en ik denk dat mevrouw zowiezo een probleem heeft. Want valt haar aangifte niet onder valse aangifte? Dat is strafbaar.

Als zij is opgelicht kan ze wel legaal aangifte doen. Dan is het aan de politie om uit te zoeken wie er achter de oplichting zit. Als zij op haar eigen houtje dan TO aan de schandpaal nagelt, dan is dat haar wel aan te rekenen.
:hug:
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat een verhaal!
En wat onwijs goed dat je de aangiften hebt doorgezet!
Hoop dat er snel rust in de tent komt voor je en de laster en smaad mensen eens goed gaan nadenken voor zij domweg van een facebook pagina uitgaan, echt wat een onnozelheid met zulke grote gevolgen voor jou en je gezin.
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig Bohemia! Ik hoop voor je dat de rust nu een beetje wederkeert. :hug:
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Bohemia schreef:
14-05-2018 14:52
Groepen hebben ingegrepen dus nagenoeg alle berichten over mij zijn verwijderd. Ik kan niet in woorden uitdrukken hoe opgelucht ik nu ben.

Een van de gedupeerden die me aan de schandpaal nagelde en weigerde de posts over mij te verwijderen zegt nu de aangifte tegen mij in te trekken. En ze smeekt me de lasteraangifte niet door te zetten vanwege haar vog die ze nodig heeft als ze klaar is met school.
Ik wil eigenlijk niet passen, want nu pas ik het serieus oppak met advocaat wil ze ineens meewerken.

Wat zouden jullie doen?
Ik lees je topic nu pas weer.
Wat fijn dat de groepen nagenoeg alle berichten over je verwijderd hebben.
Ik zou die aangifte doorzetten. Nogal vreemd dat ze nu ineens gaat smeken omdat ze een VOG nodig heeft. Dan weet ze nl. op z'n minst dat ze heel erg fout bezig is geweest. Anders zou ze echt niet druk maken om het krijgen van die VOG. Is zij degene die de foto van je kind online heeft gezet met oplichter erbij? Dan zette ik aangifte alleen al door vanwege je kind.
O; ik lees een pagina verder de antwoorden. Goed dat je aangifte hebt doorgezet. Hoop dat het je ook wat rust geeft.
We hadden dit weekeinde toevallig ook wat op marktplaats staan, dat is verkocht en opgehaald. Maar ons account heeft als gebruikersnaam onze achternaam.
Na dit gedoe hebben we dat eventjes veranderd. Nu had iemand ook een bod gedaan op het voorwerp, maar daar hadden we voor bedankt.
Nu kreeg ik vanochtend ineens een berichtje. 'Waarom heb jij ineens jouw naam veranderd?' En ik besef me dat het er niet mee te maken kan hebben, maar ik raak er wel door van slag. Ik heb er niet op gereageerd, hoef me ook helemaal niet te verantwoorden. Ik mag toch gewoon mijn naam veranderen. Maar ik denk dan meteen dat hij/zij dacht dat ik die oplichter ben. Want het ging om die ene achternaam + woonplaats.

In ieder geval, ik kan wel weer janken terwijl het net weer beter ging.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het dan wel weer niet zo gek dat iemand daar naar vraagt of conclusies uit trekt. Als zij jouw naam googelt en jouw woonplaats en ze ziet oplichtingsdingen en vervolgens verander je je naam. Dan zou ik ook mijn bedenkingen hebben.

Heeft niks met jou te maken, dat komt door die andere pipoos die meteen iemands naam te grabbel gooien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven