Geld & Recht alle pijlers

Identiteitsfraude, wat nu?

12-05-2018 21:29 122 berichten
Ik ben er kapot van. Vandaag kreeg ik ineens een storm aan nare berichtjes. Er blijkt vanuit mijn naam flink opgelicht te zijn op marktplaats en op facebook verkoopgroepen. Blijkbaar gebeurd dit al maanden, maar ik ben er sinds vandaag pas van op de hoogte.

Ondertussen wordt mijn facebookpagina verspreid op verkoopgroepen, want ik ben de enige met deze voor en achternaam op facebook. Op mijn profielfoto sta ik samen met mijn zoon. En dat vind ik nog het aller aller ergste. Mijn zoon die naast koeienletters 'oplichter' staat.

Wat zijn de stappen die ik nu kan doen? Ondertussen is het marktplaatsaccount geblokeert. Maandag ga ik meteen een aangifte regelen en dit melden bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude. Vergeet ik nog iets wat ik nog meer kan doen?
Een paar gedupeerden geloven mij en vinden het rot, die hebben ook hun berichten verwijderd. Anderen willen het niet geloven en blijven maar posten dat ik een oplichter ben.

Heeft iemand nog tips voor me? Ik weet het gewoon heel eventjes niet meer. Ik voel me zo besmeurd en ik kan wel door de grond zakken. Ik vind het zo vreselijk rot voor degenen die zijn opgelicht. Denk er zelfs overna om de schade te vergoeden aan ze, maar dat is niet aan mij. Ik ben hier ook een slachtoffer.
chocolol schreef:
17-05-2018 09:48
Ik vind het dan wel weer niet zo gek dat iemand daar naar vraagt of conclusies uit trekt. Als zij jouw naam googelt en jouw woonplaats en ze ziet oplichtingsdingen en vervolgens verander je je naam. Dan zou ik ook mijn bedenkingen hebben.

Heeft niks met jou te maken, dat komt door die andere pipoos die meteen iemands naam te grabbel gooien.
Ik begrijp dat ook wel weer, daar niet om. Maar het doet me wel iets.

We hadden meer spullen op marktplaats staan. Dat hebben we nu maar weg gehaald, we brengen het wel naar de kringloop ofzo.
Nu wordt het helemaal mal. Ik zit nu in een opgelicht groep op facebook. En de beschuldiging komt bij iemand vandaan bij wie ik hier op het forum in een 'uitgerekend in...' groepje zat, we zaten ook met dat clubje van hier in een facebookgroep. Dit doet écht heel erg pijn, dat het dus iemand is die ik ken. :(
Alle reacties Link kopieren
O_O O_O Hoe zielig ben je dan om zo iets te doen en ook nog wel iemand die je kent.
Maar ze heeft mijn adres ook. Ben zo bang dat ze die aan andere heeft gegeven ofzo.
Gisteren stond hier een collectant voor de deur en ik verloor het helemaal. Ben samen met mijn zoon naar de bijkeuken gerent. Elke keer als iemand hier langs het huis loopt verstijf ik helemaal.

En dan is mijn man ook nog 1,5 week weg, ik ben zo ontzettend bang.
:-( Meisje toch :hug:

Mensen zijn vaak ook domme schapen die klakkeloos alles van elkaar overnemen. Hoe vaak ik wel niet zie dat mijn moeder iets deelt wat een hoax is of een vermist iemand die al 3 jaar terecht is. Ik ben sinds een paar maanden van Facebook af en ik vind het leven nu leuker dan met Facebook.
BahcoBarbie schreef:
19-05-2018 12:20
:-( Meisje toch :hug:

Mensen zijn vaak ook domme schapen die klakkeloos alles van elkaar overnemen. Hoe vaak ik wel niet zie dat mijn moeder iets deelt wat een hoax is of een vermist iemand die al 3 jaar terecht is. Ik ben sinds een paar maanden van Facebook af en ik vind het leven nu leuker dan met Facebook.
Ja, dat dus. Ik denk dat ik mijn facebook ook maar gewoon verwijder. Ergens ook jammer, want het is leuk om te zien wat mijn vrienden enzo doen.

Ik heb er gewoon eventjes geen woorden voor. Ik dacht dat ik het ergste gehad had. Dit had ik gewoon niet zien aankomen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een nare situatie, niet fijn om je niet veilig te kunnen voelen in je eigen huis.
Alle reacties Link kopieren
:hug: !
Molenaarsdochter schreef:
19-05-2018 13:55
Wat een nare situatie, niet fijn om je niet veilig te kunnen voelen in je eigen huis.
Ik ga zo 'onderduiken' bij mijn schoonouders. Ze willen langs komen, dat mag. Ik kan ze recht in de ogen aankijken en mijn kant van het verhaal vertellen.
Maar ik ben hier alleen met mijn dreumes. En je weer niet wat of wie je kunt verwachten. Het gaat voor mijn gevoel nu om de veiligheid van mijn zoon en die wil ik waarborgen. Daarmee wil ik geen risico lopen.

Dit is zo kut allemaal, begon me net weer beter en rustiger te voelen. Maar ondertussen doen mijn ogen pijn, heb ik geen tranen meer en probeer ik me groot te houden voor mijn zoon.
Alle reacties Link kopieren
Kun je geen contact opnemen met diegene in de groep die je kent? Als zij de enige is die je adres kan doorgeven, moet je je ervan verzekeren dat ze dat niet doet.
Alle reacties Link kopieren
:hug:
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Molenaarsdochter schreef:
19-05-2018 14:18
Kun je geen contact opnemen met diegene in de groep die je kent? Als zij de enige is die je adres kan doorgeven, moet je je ervan verzekeren dat ze dat niet doet.
Ze heeft me overal geblokt. Ik wilde haar een berichtje sturen. Maar ze is onzichtbaar voor mij. Vriendin ziet haar wel op facebook en wil haar een berichtje sturen, maar we twijfelen wat wijsheid is.
Ik wil niet gemeen doen maar stel je je nu niet een beetje heel erg aan? Ik bedoel, als ik lees dat je al helemaal van slag raakt als iemand vraagt waarom je je Marktplaatsnaam veranderd hebt... Je ogen doen pijn van het huilen... De veiligheid van je zoon...

Kom op joh, je moet wel een beetje een olifantenhuid kweken hoor, als je besluit op internet te gaan handelen. Er zitten nou eenmaal een hoop idioten bij maar meer dan een grote bek is het niet.
Hoe hysterischer je doet, hoe verdachter het overkomt. Alsof je betrapt bent terwijl je in werkelijkheid niks met de oplichting te maken hebt.

Als je weet wie je naam te grabbel heeft gegooid in de Facebook groep en diegene stond nog niet in de aangifte dan ga je daar ook melding van maken bij de politie.
En je stuurt haar een berichtje per mail of je belt dat als ze doorgaat met deze laster je genoodzaakt bent verdere juridische stappen tegen haar te ondernemen.

Verder zou ik al dan niet met een professioneel iemand gaan praten over deze angsten want de reactie staat niet helemaal in verhouding tot hetgeen er nu gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Bohemia schreef:
19-05-2018 14:21
Ze heeft me overal geblokt. Ik wilde haar een berichtje sturen. Maar ze is onzichtbaar voor mij. Vriendin ziet haar wel op facebook en wil haar een berichtje sturen, maar we twijfelen wat wijsheid is.
Laat gaan. Dat geval voelt allang nattigheid aangezien ze inmiddels tot het besef is gekomen dat ze zichzelf serieus in de problemen heeft gewerkt. Anders was ze niet zielig gaan doen om haar VOG. Die gaat jou echt niet de waarheid vertellen rondom adres geven en zal dat zeker niet verder verspreiden (en ik denk ook niet dat mensen uit heel NL voor een bedrag van 25,- afreizen naar jouw huis als ze wel dat adres heeft gegeven). Ik zou in deze situatie, nu de aangifte loopt, geen contact meer zoeken.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 19-05-2018 16:41
51.19% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
RikM schreef:
19-05-2018 14:28
Ik wil niet gemeen doen maar stel je je nu niet een beetje heel erg aan? Ik bedoel, als ik lees dat je al helemaal van slag raakt als iemand vraagt waarom je je Marktplaatsnaam veranderd hebt... Je ogen doen pijn van het huilen... De veiligheid van je zoon...

Kom op joh, je moet wel een beetje een olifantenhuid kweken hoor, als je besluit op internet te gaan handelen. Er zitten nou eenmaal een hoop idioten bij maar meer dan een grote bek is het niet.
Ik heb screenshots van gesprekken dat ze met meerdere langs willen komen. Ja, dat maakt me vreselijk bang. Omdat degene van dat zwangergroepje mijn adres heeft.
Misschien reageer ik te heftig, dat kan best. Maar ik ben er kapot van dat iemand mijn naam misbruikt heeft en dat mensen mijn facebookpagina en mijn woonadres met anderen delen. Er zijn zoveel gekken in de wereld, je weet het gewoon niet.

Je wil niet weten hoeveel dreigberichten ik de afgelopen dagen heb gekregen. Mag ik asjeblieft even freaken? Wat daarin werd geschreven is ontzettend eng. Ik voel me ontzettend kwetsbaar, mag dat asjeblieft?

Wat als er iemand die opgelicht is besluit mij een bezoekje te brengen? Daar sta ik dan, met mijn zoon op mijn arm of achter de deur. Ja, dat idee maakt me bang. Ik snap ook wel dat de kans klein is dat ze uberhaupt komen.

Maar het doet pijn dat het uit de hoek van een bekende komt. Iemand waarmee ik lief en leed heb gedeelt, ik waardeerde haar enorm, ze heeft heel veel voor mij gedaan. Dat raakt me het meeste, dat het van iemand is waarvan je het niet verwacht. En daar raak ik van overstuur. Ik beschouwde haar als een vriendin.
anoniem_363465 wijzigde dit bericht op 19-05-2018 15:32
10.32% gewijzigd
En doolt dat mens nog op viva rond? Kun je haar dan niet hier aanspreken?
Ook al zou ze je hier onder de negeer hebben, kan een ander misschien je even quoten? Dan leest ze het.

En probeer te denken dat de soep nooit zo heet gegeten wordt als dat het wordt opgediend.
En ja, ik loop al bij de psychiater, onder andere voor mijn angsten. De afgelopen tijd heb ik zoveel shit mee gemaakt en ik was net weer een beetje omhoog aan het krabbelen.
En dan hoeft er maar heel weinig te gebeuren om weer in te storten.
Alle reacties Link kopieren
En wie is dat hier dan op Viva?
chocolol schreef:
19-05-2018 15:20
En wie is dat hier dan op Viva?
Dat kan ik hier niet zomaar noemen toch? Dat kan ook opgepakt worden als smaad/laster/weet ik veel.
Maar zie net dat ze in april 2017 voor het laatst op het forum heeft geschreven, dus haar hier een berichtje sturen zal wel niet zo veel doen.

Ik laat het allemaal maar eventjes.

Misschien had ik erbij moeten zeggen dat een paar weken terug er hier een raam bij de voordeur is ingeslagen en dat onze auto is bekrast. Sindsdien ben ik veel banger dan voorheen.
Alle reacties Link kopieren
Bohemia schreef:
19-05-2018 15:06
En ja, ik loop al bij de psychiater, onder andere voor mijn angsten. De afgelopen tijd heb ik zoveel shit mee gemaakt en ik was net weer een beetje omhoog aan het krabbelen.
En dan hoeft er maar heel weinig te gebeuren om weer in te storten.
Je hoeft je reactie niet te verklaren, nergens voor nodig. Het maakt jou bang en dat mag ook gewoon. Of die angst realistisch is kan alleen jij bepalen want jij hebt die dreigmails gezien. Wat zeggen je schoonouders en je man hierover?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Kia•Ora schreef:
19-05-2018 16:33
Je hoeft je reactie te verklaren, nergens voor nodig. Het maakt jou bang en dat mag ook gewoon. Of die angst realistisch is kan alleen jij bepalen want jij hebt die dreigmails gezien. Wat zeggen je schoonouders en je man hierover?
Mijn man blijft heel rustig. Die vind het allemaal ook vreselijk, maar probeert de kalmte te bewaren en dat heb ik ook nodig. Schoonouders net zo, zeggen dat ik altijd bij hen terecht kan. Ze wisten al hoe onveilig ik me thuis voel en letten goed op mij. Doen er ook alles aan om weer een stukje gevoel van veiligheid terug te geven.
Ik ben sinds mijn postnatale depressie niet meer die sterke vrouw die ik eerst was, en dat zien zij ook. En daar worstelen we allemaal mee. Ik ben veel banger geworden en ik ben hard bezig om daar overheen te komen. Maar dat is een proces.
chocolol schreef:
19-05-2018 15:20
En wie is dat hier dan op Viva?
Ik weet wel wie ze bedoelt, maar weet toch echt wel voor 99,9% zeker dat die het niet was. Niet dat ik het zelf wel was trouwens maar ik zat ook in dat groepje ;-). Maar een ander vals beschuldigen is voor niemand fijn.
1Aapje schreef:
19-05-2018 16:59
Ik weet wel wie ze bedoelt, maar weet toch echt wel voor 99,9% zeker dat die het niet was. Niet dat ik het zelf wel was trouwens maar ik zat ook in dat groepje ;-). Maar een ander vals beschuldigen is voor niemand fijn.
Ik zeg ook niet dat zij de oplichter is. Wel iemand die mij beschuldigd van oplichten, en als anderen gegevens wilden dan stuurde ze daarover een pb'tje... Gewoon best wel jammer zo.

Ik weet eigenlijk wel zeker dat zij niet achter de identiteitsfraude en oplichting zit hoor. Dat moet gewoon een ander zijn.
anoniem_363465 wijzigde dit bericht op 19-05-2018 18:31
12.45% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven