Geld & Recht alle pijlers

Identiteitsfraude, wat nu?

12-05-2018 21:29 122 berichten
Ik ben er kapot van. Vandaag kreeg ik ineens een storm aan nare berichtjes. Er blijkt vanuit mijn naam flink opgelicht te zijn op marktplaats en op facebook verkoopgroepen. Blijkbaar gebeurd dit al maanden, maar ik ben er sinds vandaag pas van op de hoogte.

Ondertussen wordt mijn facebookpagina verspreid op verkoopgroepen, want ik ben de enige met deze voor en achternaam op facebook. Op mijn profielfoto sta ik samen met mijn zoon. En dat vind ik nog het aller aller ergste. Mijn zoon die naast koeienletters 'oplichter' staat.

Wat zijn de stappen die ik nu kan doen? Ondertussen is het marktplaatsaccount geblokeert. Maandag ga ik meteen een aangifte regelen en dit melden bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude. Vergeet ik nog iets wat ik nog meer kan doen?
Een paar gedupeerden geloven mij en vinden het rot, die hebben ook hun berichten verwijderd. Anderen willen het niet geloven en blijven maar posten dat ik een oplichter ben.

Heeft iemand nog tips voor me? Ik weet het gewoon heel eventjes niet meer. Ik voel me zo besmeurd en ik kan wel door de grond zakken. Ik vind het zo vreselijk rot voor degenen die zijn opgelicht. Denk er zelfs overna om de schade te vergoeden aan ze, maar dat is niet aan mij. Ik ben hier ook een slachtoffer.
Alle reacties Link kopieren
Als je je zo onveilig voelt kan het je dan niet gerust stellen volgende week even met de wijkagent te praten dat die ook op de hoogte zijn van alles en dat dit verhaal geregistreerd staat voor het geval dat? Zou je dat geen veiliger gevoel geven?
derooiekater schreef:
19-05-2018 17:12
Als je je zo onveilig voelt kan het je dan niet gerust stellen volgende week even met de wijkagent te praten dat die ook op de hoogte zijn van alles en dat dit verhaal geregistreerd staat voor het geval dat? Zou je dat geen veiliger gevoel geven?
Ik heb vanmiddag al met de politie gebeld en ze hebben er een melding van gemaakt. Mocht er iets gebeuren, dan moet ik 112 bellen. En dinsdag neemt de wijkagent contact met mij op. Omdat dit niet de eerste keer is dat er bedreigingen/vernielingen aan ons adres is.
Morgen weer aangifte doen. Ondertussen een heel boekwerk aan screenshots en andere bewijzen. Laster blijft maar doorgaan, mijn naam staat op zwarte lijsten weliswaar met een voor mij onbekend bankrekeningnummer dus het zal me ook wat. Ik heb in ieder geval nu zwart op wit dat mijn woonadres gedeeld wordt met privéberichten, dus hopelijk wordt dat nu ook opgepakt door de politie.

Vanmiddag word ik terug gebeld voor de wijkagent, benieuwd wat hij gaat zeggen. Ik voel me nog steeds vreselijk onveilig in mijn huis.

En dan hoop ik dat het morgen gewoon klaar is voorlopig.
Daar mag je echt wel bang van worden. Wie er wordt opgelicht en wie nu je adresgegevens hebben is je volkomen onduidelijk. Elk moment kan er iemand kwaad aan je deur staan.
En ja dat IS onveilig!

Kun je niet een klein briefje bij de bel hangen dat wanneer mensen aanbellen om verhaal te halen over oplichtingspraktijken, ze eerst contact moeten zoeken met de wijkagent. Naam en telefoonnummer erbij doen.

En als het kan, zou ik eerst door het raam van de bovenverdieping iemand beneden te woord staan. Of familie vragen niet aan te bellen, maar je te telefoneren dat ze er zijn. Of een belsignaal afspreken bijvoorbeeld.

Alles om al zoveel mogelijk te kunnen schiften aan de deur. En niet opendoen als je het niet vertrouwd.

Dat mag allemaal.
En dat allemaal omdat mensen niet verder kan dan de neus lang is en omdat je toevallig de enige bent op facebook met die naam?!
Alle reacties Link kopieren
Aangifte bij de politie
Inderdaad ook bij de overheid (die pikken dit rap op)
Alle post bewaren
Bank inlichten
Nieuw paspoort en ID regelen, z.s.m. die regelen een aantekening van fraude.
Alle instanties die je opgelicht zou hebben bellen, uitleggen en proberen IP adres te krijgen. (Gaat niet makkelijk, maar sommige bedrijven helpen wel)
facebook inlichten
Indien fictief banknummer andere bank inlichten,
Niks betalen

Schiet me zo als eerste te binnen.
Vanmiddag even een boodschapje gedaan bij de Jumbo, ik werd door een kennis daar aangesproken en zij liet een facebookmessenger gesprek zien. En dan schrik ik toch weer. Maar goed, weer meer bewijs tegen iemand wat weer in het dossier kan.

Ik wacht nog even af, maar waarschijnlijk gaan we nu mensen maar gewoon dagvaardigen, want het houdt gewoon niet op.

Politie houdt een oogje in het zeil, vanmiddag zijn ze al een paar keer langs gefietst. Was een fijn gesprek met de wijkagent, geeft weer een stukje rust.

Ik heb ondertussen de deurbel van de stroom gehaald en de gordijnen bij de voordeur dicht gedaan, dus we kunnen nu gewoon naar boven sneaken en ze vanaf daar te woord staan, als het zou moeten. Maar no way dat ik nu voor een onbekende de deur open ga doen.

Bedankt voor het meedenken, doet me heel erg goed. :redrose:
Ik zou dit groot op je facebook zetten.
Een aankondiging van rechtsmaatregelen tegen diegene die je nu aan het zwart maken zijn. En het verzoek dat anderen met je mee opkomen tegen deze hetze.

https://www.justbeyou.nl/roddelen-inspirerend-verhaal/
Doreia schreef:
22-05-2018 17:07
Ik zou dit groot op je facebook zetten.
Een aankondiging van rechtsmaatregelen tegen diegene die je nu aan het zwart maken zijn. En het verzoek dat anderen met je mee opkomen tegen deze hetze.

https://www.justbeyou.nl/roddelen-inspirerend-verhaal/
Mooie tekst die! En zo waar.
Aankondiging op facebook is een goeie. Ik weet dat ik ik de gaten word gehouden, ook al heb ik alles afgeschermd. Dus dat lezen ze dan toch wel. Jammer dat het zo ver moet gaan...
Ik post alleen even om je een hart onder de riem te steken.

Wat vreselijk dit zeg! Heb je een idee wie er zo de pik op je heeft? Kan je anders bij je ouders/schoonouders logeren en vanuit daar actie ondernemen?
Bohemia schreef:
22-05-2018 17:17
Mooie tekst die! En zo waar.
Aankondiging op facebook is een goeie. Ik weet dat ik ik de gaten word gehouden, ook al heb ik alles afgeschermd. Dus dat lezen ze dan toch wel. Jammer dat het zo ver moet gaan...
Ik denk dat verstoppen en niets zeggen momenteel in je nadeel werkt. Zwijgen is toestemmen, dat soort gelul.
Daarom lijkt me het vertellen dat je het niet langer pikt en juridische stappen gaat zetten tegen de personen
die je dit onveilige gevoel geven een hele goede.

Misschien ook melden wat het met je doet. Diegenen zonder verstand zullen het niets interesseren, maar die met een IQ van net
een beetje meer zullen begrijpen wat het met iemand doet. Dit is een geval van online stalken en cyberpesten.

Denk er ook over na om slachtofferhulp in te schakelen. Dit zit je niet in de koude kleren en je wilt hier geen trauma aan overhouden.

Wat een hel is dit. Ik leef met je mee.
Dankjewel Doreia. :redrose:
Het is ook een hel, ondertussen vandaag ook nog bij mijn psych geweest. Ik kamp al heel lang met depressie, angsten en ptst. En ik heb dit weekeinde hier ook nog een topic over mijn gemoedstoestand geopend omdat ik even heel diep ging.
Het liept uiteindelijk zo erg op dat ik weer begon te fantaseren over zelfmoord, dat ga ik natuurlijk niet doen. Maar dit maakt een mens kapot en ik ben eigenlijk al heel erg kapot. Mijn wereldje is al zo klein en wordt alleen maar kleiner nu. Want wie kan ik nu nog vertrouwen? En voor sommigen klinkt dit als aanstellen, maar dat is het niet.
Maar nu sta ik er alweer iets rustiger in gelukkig, maar het wordt weer een lange weg.

Ik heb ook een folder van mijn psych gekregen van slachtofferhulp, ik denk wel dat ik daar gebruik van wil maken.
Het is niet alleen de identiteitsfraude, dat is misschien nog het minst erge gedeelte.

Het is het aan de schandpaal worden genageld. Mét foto's, naam, echtgenoot, woonplaats.
En dan kwamen er bedreigingen, hele heftige. Ze weten wie ik ben, we bellen jeugdzorg/veilig thuis en weet ik veel, jij moet uit de ouderlijke macht worden gezet. De boel bij je verbouwen, jou verbouwen. Ze komen hier de boel wel leegklauwen... En dan is er nog zoveel erger geschreven.
Hier is het een klein wereldje, je wordt door een vage kennis aangesproken als oplichter.
Er is een enorme klopjacht gaande.
Dan is er een bekende, die weet waar je woont. Die met anderen over mij aan het pb'en is. Dat is beangstigend.
En het is vreselijk dat er mensen met mijn naam zijn opgelicht. Ik vind dat verschrikkelijk. Maar je kan ze niks wijs maken, want waarom zouden ze je nog een keer geloven.
En dan het stukje laster, mensen blijven maar lelijk over je schrijven want ik sta toch op een zwarte lijst.

Het is gewoon allemaal heel erg veel.
Heel veel sterkte, blijf goed voor jezelf zorgen en hulp vragen. Meer kan je niet doen.
:hug:

Weet dat mensen die jouw verhaal horen, je geloven. Sterkte, lieve TO.
Ik zou nu juist niks op Facebook zetten over aangifte die je gaat doen/al gedaan hebt. Dan maak je ze wellicht nog bozer waardoor het erger wordt. Zou gewoon zo veel mogelijk af blijven schermen.

Men komt er toch wel achter uiteindelijk of lezen sommigen wellicht dit topic.
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend vervelend zeg, hoop dat alles snel opgelost wordt.

Dat bericht op je FB vind ik geen slecht idee.
Ik lees net dit topic, wat een ellende!
Hopelijk gaat het al wat beter met je.

Sterkte TO :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het TO?
Alle reacties Link kopieren
To hier. Het is vrij rustig nu. Het is al een tijdje rustig met bedreigingen en beschuldigingen. Slaap zelf nog wel steeds erg slecht, maar gelukkig ook weer steeds vaker een betere nacht. Ik kan nu in ieder geval weer relativeren, ben er niet meer zo overstuur onder gelukkig.
Wat fijn dat te horen Sonne.
Op een dag is deze nachtmerrie 100% voorbij. Knuffel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven