Geld & Recht alle pijlers

Iets te spaarzaam

06-08-2015 15:12 136 berichten
Man en ik wonen in een koophuis. We werken allebei en er komt genoeg geld binnen. Heel veel van dat geld gaat naar de spaarrekening. We hebben budgetten voor boodschappen, uit eten, cadeautjes etc.

Deze budgetten zijn niet heel ruim. Als we dus over het uit eten budget heen gaan leggen we zelf ieder van ons prive geld bij. We hebben dus ook ieder een priverekening waar we zelf mee kunnen doen wat we willen. Mijn man krijgt van zijn salaris daar iedere maand geld op, en ik bedruip mezelf. Omdat ik niet zo heel goed verdien gaat daar maandelijks niet zo veel geld naar toe.

Nu begint het me een beetje te benauwen. Ik heb best vaak het gevoel dat we krap bij kas zitten. Spreek dit dan ook regelmatig uit naar man, maar hij wil genoeg sparen voor later. Ik wil ook sparen, maar een iets ruimer budget en iets minder op de centen zitten zou wel fijn zijn. Hoe zou ik dit kunnen aanpakken?
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 30 augustus 2015 @ 11:05:

Examens, de hele hypotheek is een schuld he :-) maar ben het met je eens dat aflossen tot je niet meer onder water staat wel verstandig is. En dan ook echt aflossen, niet zelf op de bank hebben staan.

Waarom geld aannemen van ouders? Wellicht omdat de ouders vrij vermogend zijn en dit liever schenken met warme hand dan met koude hand? Nu kan het belastingvrij, zij zullen er vast geen boterham minder om eten en vinden het vast leuk.

Het liefst idd helemaal aflossen, dat zou helemaal mooi zijn.

Als dat idd de motivatie is van ouders, dan zouden TO dat extra'tje kunnen reserveren voor henzelf. Maar dat spaargeld op de bank, zulke hoge bedragen terwijl je op papier zo aan de grond zit, vind ik echt heel raar. En dan laat ik die vreemde beleggings constructie van man nog buiten beschouwing. Het klinkt mij allemaal zo ondoordacht en onverstandig in de oren.
Jammer, ik had gehoopt dat Lay hier nog een keer teruggekomen was om te vertellen hoe het nu ging, of ze het bespreekbaar heeft kunnen maken met man en of ze samen weer op een gezamelijk doel kunnen aansturen.
Ik zou het wat slimmer aanpakken.

In essentie zeg je: ik heb een probleem en mijn man moet dat oplossen. Dat wilde hij niet graag, en het werd eigenlijk een beetje gezeur van jouw kant. Nou is hij dan gedeeltelijk om, maar het blijft onvoldoende volgens mij.

Ik zou, als ik jou was, het heft in eigen handen nemen. Je zegt zelf dat je niks extra's kunt verdienen. Dan zou ik eens aan de uitgaven kant gaan kijken. Voorbeeld: trap de kapper eruit en ga zelf knippen. Of zelf een potje aan gaan leggen voor je eigen privé uitgaven, zodat je de ene maand minder en de andere maand meer kunt uitgeven. Brouw je eigen bier. Koop tweedehands kleding. Zat dingen te verzinnen.

Nou snap ik ook wel dat het geven en nemen is, maar ik heb niet het idee dat gezeur wat gaat bereiken. Ik zou misschien ook wat harder richting je man zijn. Of misschien wat slinkser. Wacht tot hij iets leuks wil doen, en zeg dan dat je geen geld hebt. Of wat positiever, als hij geen zin heeft om iets leuks te doen, ga dan met een vriendin wat leuks doen en dik het flink aan hoe leuk het wel niet was.

Ook vind ik het jammer dat hij nergens last van heeft, maar jij wel. Ik zou eens kijken of je niet een betere onderhandelingspositie kan krijgen. Indien jij meestal kookt; eet een weekje bruine bonen. Als hij mekkert over het eten, zeg dan dat je zuinig aan doet, kaats gewoon keihard de bal terug. Koop goedkopere koffie, als het een liefhebber is.

Ook zou ik eens naar de positieve kant kijken, en die eens goed laten doordringen. Als ik het zo inschat, kunnen jullie over 10 jaar met pensioen. Je huis is dan hypotheekvrij, en er zijn voldoende beleggingen om een aardig extra inkomen te genereren. Denk eens na hoe leuk het leven is als je niet meer fulltime hoeft te werken.
Ik lees toch echt nergens dat TO over 10 jaar hypotheek vrij kan zijn. Sterker nog, ik zie alleen complete financiële chaos door alle potjes, een bak spaargeld maar ondertussen een huis 80k onderwater en belegging constructies, of mis ik iets?
anoniem_206867 wijzigde dit bericht op 01-09-2015 08:47
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
quote:edamame schreef op 01 september 2015 @ 08:41:

Ik lees toch echt nergens dat TO over 10 jaar hypotheek vrij kan zijn.Stel dat het huis 3 ton waard is, en elk jaar lossen ze 35K af. Dan is 'ie binnen dik 7 jaar hypotheekvrij.
quote:monsterpinguin schreef op 01 september 2015 @ 13:19:

[...]

Stel dat het huis 3 ton waard is, en elk jaar lossen ze 35K af. Dan is 'ie binnen dik 7 jaar hypotheekvrij.Ah, zo. Zou wel het mooiste zijn, maar zoals het er nu uitziet zie dat niet zo gauw gebeuren als ze liever oppotten en beleggen ipv aflossen. Jammer dat TO hier niet meer komt voor een update en om haar ideeën over de tips die zijn gegeven te delen.
Ik snap jou maar ook je man wel. Wij werken hier op dezelfde manier. Wij hebben nu 5 potjes:

Lopende rekenen: voor jaarlijkse betalingen 1000

Vakantie

Huis 2500

Buffer 5000

Auto 10000

Elke maand gaan deze aangevuld worden.

Nu hebben we altijd beknibbeld op boodschappen en leuke dingen. We begonnen dit te beangstigend te vinden en hebben besloten om beide potjes omhoog te doen. Want we genoten niet echt meer. Nu we onze koopwoning hebben en het hier goed lukt vinden we dat we ons meer mogen gunnen. We sparen nu 1000 per maand. Wat niet slecht is. Wel is het moeilijk om echt te genieten. Al denk ik dat dit wel terug zal komen.
quote:monsterpinguin schreef op 01 september 2015 @ 13:19:

[...]

Stel dat het huis 3 ton waard is, en elk jaar lossen ze 35K af. Dan is 'ie binnen dik 7 jaar hypotheekvrij.

TO schreef ergens dat het plan dat ze volgden (en dat ze al veel te beperkend vond) zó was gemaakt dat ze over dertig jaar de hypotheek zouden kunnen aflossen, dus ik denk niet dat dat er in zit.

Wat jij 'dik 7 jaar' noemt, zou ik trouwens eerder '8,5 jaar' noemen, en daar komt dan nog bij dat in het geval van TO de hypotheek zo'n 80.000 euro hoger is dan de waarde van het huis.
quote:mlsc schreef op 03 september 2015 @ 06:57:

We sparen nu 1000 per maand. Wat niet slecht is. Dat is supergoed! En hoe komt het dat jullie weinig kunnen genieten? Heb je moeite met geld uitgeven, want genieten hoeft niet gelijk te staan aan geld uitgeven, toch?
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Dat is waar. Omdat we lang hebben opgelet om veel te sparen en we daardoor wat verleerd zijn om te genieten. Al zal dat wel terug komen denk ik dan!
Wij zijn juist enorme spenders er komt elke maand 4500 netto binnen die gaan Op aan

2000 vaste lasten

500 boodschappen

500 sparen

1500 gaat op aan kleding kapper uitjes pedicure sport uit eten kadootjes etc etc

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven