Geld & Recht alle pijlers

Iets te spaarzaam

06-08-2015 15:12 136 berichten
Man en ik wonen in een koophuis. We werken allebei en er komt genoeg geld binnen. Heel veel van dat geld gaat naar de spaarrekening. We hebben budgetten voor boodschappen, uit eten, cadeautjes etc.

Deze budgetten zijn niet heel ruim. Als we dus over het uit eten budget heen gaan leggen we zelf ieder van ons prive geld bij. We hebben dus ook ieder een priverekening waar we zelf mee kunnen doen wat we willen. Mijn man krijgt van zijn salaris daar iedere maand geld op, en ik bedruip mezelf. Omdat ik niet zo heel goed verdien gaat daar maandelijks niet zo veel geld naar toe.

Nu begint het me een beetje te benauwen. Ik heb best vaak het gevoel dat we krap bij kas zitten. Spreek dit dan ook regelmatig uit naar man, maar hij wil genoeg sparen voor later. Ik wil ook sparen, maar een iets ruimer budget en iets minder op de centen zitten zou wel fijn zijn. Hoe zou ik dit kunnen aanpakken?
70 euro per week voor boodschappen? Met z'n tweeën? Wow.
Alle reacties Link kopieren
quote:lay123 schreef op 06 augustus 2015 @ 16:02:

@Julius, ja dat moet wel, maar daar moet ik ook de rest van doen (sport, kleding, voedingssupplementen, medicijnen die niet vergoed worden etc.).

En zelf gewoon minder overmaken naar de spaarrekening is zeker ook geen optie?

Tsja, dan zal je je moeten schikken naar de wil van je man. Hoe heerlijk jaren 50
@Starshine, we maken lijstjes en kopen veel bij Lidl. Ik kijk ook naar seizoensgroente en aanbiedingen. Extraatjes, stel dat ik bijvoorbeeld een speciale wijn zou willen drinken, zou ik dan van mijn eigen geld moeten betalen. Verzorgingsproducten betaal ik van mijn eigen geld.
Ik ga hem dit topic maar laten lezen denk. Ik voel me weer als toen ik nog student was. Toen had ik echt geen cent te makken. Zo voelt het nu ook af en toe terwijl we genoeg geld hebben.
quote:lay123 schreef op 06 augustus 2015 @ 16:07:

@Starshine, we maken lijstjes en kopen veel bij Lidl. Ik kijk ook naar seizoensgroente en aanbiedingen. Extraatjes, stel dat ik bijvoorbeeld een speciale wijn zou willen drinken, zou ik dan van mijn eigen geld moeten betalen. Verzorgingsproducten betaal ik van mijn eigen geld.

ik vind 70 euro met z'n tweeën veel, zeker als je zegt veel aanbiedingen af te lopen.

Wij doen het met met z'n vieren voor ongeveer hetzelfde en ik let niet perse op aanbiedingen en ga zelden naar de Lidl.
Waarom heb je dit topic nodig om jouw man te overtuigen? Je kunt toch gewoon zelf aangeven hoe je er in staat? Vorig jaar gaven jullie teveel geld uit, plan gemaakt, en nu een jaar later is het tijd om te evalueren. En voor jou voelt het niet goed, dus er moet wat veranderen.

Je leeft toch samen en beslist dan toch ook samen? Hij heeft geen vetorecht hoor, dus er fatsoenlijk over praten is wel het minste.
Er is niets mis met het idee om jullie financien weer eens onder de loep te nemen.

Volgens mij zijn jullie te ver door geschoten. Eerst geen inzichten waar het geld naar toe verdween, en nu moet alles passen in budgetten die vooraf bedacht zijn.

Ga weer eens om de tafel zitten. Zijn de budgetten wel reëel? Misschien blijkt nu dat het week bedrag voor boodschappen toch iets hoger moeten zijn omdat je toch meer geld uit geven aan basiszaken die je maar sporadisch koopt, zoals schoonmaak middelen, wc papier, keuken papier, wasmiddel, past/rijst/kruiden, etc.

Wanneer je de ruimte hebt, is het fijner om iets ruimer te begroten en dan wat geld over houden, dan elke maand 2 weken bij storten uit prive omdat je te kort komt.

Maak keuzes of dat je alleen super goedkoop wilt eten, of dat jullie het ook fijn om in het weekend frisdranken, een biertje en wat lekkers in huis te halen. Of toch veel vers fruit en groente ipv alleen maar tomaten uit blik.

Ga je ook eens verdiepen in elk jaar een deel van de hypotheek aflossen en niet het gehele bedrag sparen en aan het eind van de rit aflossen. Want dat is in de meeste gevallen echt duurder.

Budgetten maken is hartstikke goed, maar je moet wel een goede balans vinden tussen sparen, geld uitgeven, spaarzaam zijn en af en toe leuke dingen doen.

Ook afspraken maken met je vriend hoeveel geld ieder voor zich kan uitgeven. Geef duidelijk aan wat jij nodig hebt en hoeveel je dus maximaal in de gezamenlijke pot wil en kan doen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
@Starshine dat laat ik hem maar niet lezen. Hoe doe je dat. Wij kopen niets bijzonders, geen frisdrank/chips etc., wel heel veel fruit en groente.
@jeweetniet, we hebben het er wekelijks over maar hij houdt zijn poot stijf. Zelfs met zijn ouders over gehad toen dit onderwerp terloops ter sprake kwam. Die zeiden ook dat hij was doorgeschoten. Ik ga het er weer met 'm over hebben vanavond.
@hamerhaai, aflossen staat op de agenda. Het sparen doen we via beleggen. Daar gaat heel veel geld naar toe. De rest gaat naar andere spaarrekeningen met spaardoelen.
Elk jaar aflossen zorgt ervoor dat je maandelijkse lasten omlaag gaan.

De rente op de hypotheek is hoger dan op je spaarrekening. En je moet idd een middenweg vinden, dit hou je niet 30 jaar vol.
Ik lees het heel anders. TO is niet blij met de kosten verdeling. Man kan meer sparen dan zij, zij houd niet zo veel over om te sparen op haar privé.

Een oplossing is alle budgets berekenen, het totaal inkomen berekenen, budgets aftrekken van totaal en de rest in tweeën. Oftewel man moet meer bijdragen aan de lasten zodat TO meer kan sparen.

Denk dat dat is waar TO naar toe wil.
quote:lay123 schreef op 06 augustus 2015 @ 16:22:

@hamerhaai, aflossen staat op de agenda. Het sparen doen we via beleggen. Daar gaat heel veel geld naar toe. De rest gaat naar andere spaarrekeningen met spaardoelen.Waar sparen jullie allemaal voor dan?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Lijkt me vermoeiend en frustrerend om met een, op dit vlak, starre partner te moeten leven en je wijntje (of wat dan ook) van je zakgeld/eigen geld te moeten betalen ipv uit de huishoudpot.

Ik kende 35 jaar geleden of zo een stel dat ook zakgeld kreeg. Kocht zij iets van bijv. 2 gulden voor bij de koffie, dan moest hij haar 1 gulden terugbetalen. Dat is misschien nog extremer maar dat was een herinnering die gelijk bij me boven kwam.

Er is net een topic geopend, ook op deze pijler, over consuminderen etc. Leuk en interessant topic.

Verder zijn er veel topics over 'vrekwaardig koken', 'vrekkentopic', 'hoeveel geld ben jij kwijt aan boodschappen' etc.

Misschien voor jou interessant om eens her en der te lezen om bijv. je eigen gevoel/mening te toetsen.

Succes met het gesprek aangaan!
Sparen via beleggen? Dat lijkt mij een hoogst onzekere constructie. De beurzen zijn al herhaaldelijk ingestort en wie zegt dat je genoeg rendement haalt om over 30 jaar een hypotheek af te lossen?
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Toch geen woekerpolis, hè?
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
quote:tallyho schreef op 06 augustus 2015 @ 16:30:

Sparen via beleggen? Dat lijkt mij een hoogst onzekere constructie. De beurzen zijn al herhaaldelijk ingestort en wie zegt dat je genoeg rendement haalt om over 30 jaar een hypotheek af te lossen?Ik ben het er ook niet (meer) mee eens. Ben me daarom aan het inlezen over aflossen. Nee, geen woekerpolis.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 06 augustus 2015 @ 16:26:

[...]

Waar sparen jullie allemaal voor dan?Auto, Dierenarts, gemeentelijke belastingen, theater, vakantie en dus het grootste gedeelte is voor het huis.
@thee, dat voorbeeld van jou, als het zo doorgaat zie ik zoiets bij ons ook nog gebeuren.
quote:lay123 schreef op 06 augustus 2015 @ 16:16:

@Starshine dat laat ik hem maar niet lezen. Hoe doe je dat. Wij kopen niets bijzonders, geen frisdrank/chips etc., wel heel veel fruit en groente.

Ik ga meestal naar de AH.

Ik koop geen biologisch vlees en groente, dat scheelt wel.

Verder gewoon de goedkoopste eieren ipv mais-6granen-vrije uitloop eieren.

Voor vlees kijk ik wel naar aanbiedingen, vooral bij de AH heb je vaak 2 voor de prijs van 1.

Groente haal ik veel uit de diepvries. Net zo gezond als vers (dan niet gezonder) en vooral in de winter veel goedkoper.

Ik koop heel weinig zakjes en pakjes. Bijvoorbeeld een grote fles tomatensaus kost zo 3 euro. Ik maak de pastasaus van 2 blikken tomaten à 39 cent. En zo is het met veel kant en klare producten. Pannenkoekenmix? Dat is gewone dure bloem. Ik koop een kilo bloem van AH basic van 35cnt terwijl 400 gr pannenkoekenmix van koopmans zo een euro kost.

Basisproducten zijn veel goedkoper. Het kost alleen wat meer tijd met koken.

En ik koop dus heel veel huismerk of AH basic ipv A-merken.

En dan wekelijks ook lekker een biertje en een wijntje hoor. Het leven moet wel lekker blijven (maar ook hier, bier vaak in de aanbieding en wijn een goedkoop flesje)
quote:nina1966 schreef op 06 augustus 2015 @ 16:26:

Ik lees het heel anders. TO is niet blij met de kosten verdeling. Man kan meer sparen dan zij, zij houd niet zo veel over om te sparen op haar privé.

Een oplossing is alle budgets berekenen, het totaal inkomen berekenen, budgets aftrekken van totaal en de rest in tweeën. Oftewel man moet meer bijdragen aan de lasten zodat TO meer kan sparen.

Denk dat dat is waar TO naar toe wil.Man heeft een veel hoger salaris. Hij krijgt daar zakgeld van en heeft ook weinig uit te geven, maar heeft daar weinig problemen mee. Meeste gaat naar de gezamenlijke spaarrekeningen. Ik verdien mijn eigen zakgeld, maar ik heb niet zo'n hoog salaris en wisselende inkomsten. Moet dus ook prive bijleggen voor gezamenlijke dingen en man ook. Dat steekt me soms dat er bakken met geld op de spaarrekening staan. Van de week even wat gedronken op een terrasje en dat heb ik dan getrakteerd, maar nu denk ik hadden we het maar niet gedaan, want had me weer een tientje gescheeld.
@Starshine, meeste komt bij ons van de Lidl en wat dingen van AH. Hier ook geen pakjes/zakjes en wat van de AH komt is ook basic. Wel bio eieren overigens. Ontbijt is basic havermout of basic kwark en kost ook bijna niets. Wel dus veel groente/fruit, maar wel de aanbiedingen. Dus geen bakken met blauwe bessen etc.
quote:lay123 schreef op 06 augustus 2015 @ 16:35:

@thee, dat voorbeeld van jou, als het zo doorgaat zie ik zoiets bij ons ook nog gebeuren.

Och jee, daar krijg ik het Spaans benauwd van, zeker i.c.m. je posting dat je eigenlijk spijt hebt van dat terrasje vs scheelt een tientje.

Ik weet niet hoe oud jullie zijn en of jullie kinderen willen. Zie je dat wel voor je met hem/zijn leefwijze?
quote:lay123 schreef op 06 augustus 2015 @ 16:34:

[...]

Auto, Dierenarts, gemeentelijke belastingen, theater, vakantie en dus het grootste gedeelte is voor het huis.Jullie krijgen geen vakantiegeld? Jullie hebben geen verzekering voor de huisdieren?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:dianaf schreef op 06 augustus 2015 @ 15:36:

Als het aflossingsvrij is, is het dan niet verstandiger om gelijk af te lossen ipv op een spaarrekening te zetten. De spaarrente is super laag, aflossen levert meer op! Dat scheelt met een aflossingsvrije hypotheek ook direct op de maandlasten (lagere rente). Of lossen jullie eens per jaar veel af? Misschien is omzetten naar een annuitaire hypotheek ook een optie zijn, dan los je sowieso elke maand af.

Dit!

Beleggen met het spaargeld voor je huis als inzet vind ik nogal wat. Zo zijn er de afgelopen jaren heel wat mensen het schip in gegaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven