Geld & Recht alle pijlers

Illegaal wonen

05-12-2011 15:17 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet meer van toepassing
anoniem_62037 wijzigde dit bericht op 21-06-2017 12:47
Reden: Gedateerd
96.30% gewijzigd
Je kunt eruit gezet worden en ik vraag me af of je je wel in kunt schrijven bij de gemeente.
Niet doen, alleen al verzekeringtechnisch gezien niet doen. ( als er iets gebeurd, bv brand of zo)
Zolang je op 'n ander adres ingeschreven bent, kunnen ze je niks maken.

Schrijf je dus gewoon in bij ouders, familie of vrienden en ga gewoon lekker wonen.

Zo heb ik ook 'n aantal jaren gewoond in mijn officieel recreatiebungalow, totdat we 'n paar jaar geleden officieel toestemming kregen om hier te wonen. Toen heb ik me pas ingeschreven.
Een bedrijfspand is heel wat anders dan recreatiebungalow.
Gewoon doen. Is het ook goedkoper dan normaal? Dan zeker doen.
Nee, als er iets gebeurd, dan woon je daar illegaal.

Je kan niets verzekeren, en als ier iets gebeurd heb je nergens recht op, als er wat met het pand zelf gebeurd, wie is dan de verantwoordelijke terwijl het illegaal bewoond wordt?
http://www.huurgeschil.nl ... itievandeonderhuurder.php

Duidelijker kan het niet ( is mijn mening)
Niet doen. Als er "illegaal" voor staat, dan betekent dat al simpel genoeg dat het dus gewoon niet mag. Dat maakt alle andere argumenten volslagen irrelevant.

Maar om je toch een paar argumenten te geven:

- een bedrijfspand is niet gebouwd voor bewoning en garandeert dus geen gezond binnenhuisklimaat;

- als je ergens illegaal woont kun je je inboedel niet verzekeren;

- als je ergens illegaal woont, kun je er van het een op het andere moment ook zo weer uitgezet worden.
Een bedrijfspand moet zijn inboedel toch gewoon kunnen verzekeren?

En mag je op 'n eigen bedrijf niet niet permanent verblijven? Er zijn toch veel bedrijfsruimtes die ook 'n woonruimte hebben?
Ik moet nog even iets extra's toelichten:

De vorige bewoners zijn gewoon op dat adres ingeschreven geweest, ze ontvingen daar ook hun post, enz. enz.

Maar nu heeft de makelaar dus nagevraagd bij de gemeente of er bij dat pand wel een woonhuis was ingeschreven, en dat blijkt dus niet zo te zijn.

Je kunt blijkbaar wel een verzoek indienen bij de gemeente om er nog eens naar te kijken, maar heb net 30 min geleden gehoord dat er een probleem is met de toegangspoort (pand ligt achter woonhuizen). Die is 4,10m en moet 4,50m zijn. Ik denk dus dat een verzoek indienen nutteloos is.

De verzekeringskwestie is ook 1 van mijn grootste angsten. Dat er ooit brand komt en dat we dan niets uitgekeerd krijgen omdat we daar nooit hadden mogen wonen.

Ook ben ik bang dat de gemeente nu strenger controleert, omdat ze door de makelaar op de hoogte zijn gebracht dat daar mensen gewoond hebben.

Ben wel heel blij dat uit de meeste reacties blijkt dat ik niet voor niets veel twijfel hierover.
Dat klopt Elninjoo, maar die bedrijfsruimtes hebben in het bestemmingsplan ook als functie dat ze bewoond mogen worden. En dat is bij dit pand dus niet zo. En natuurlijk is de inboedel van het bedrijf wel verzekerd, maar als ze erachter komen dat het pand bewoond is, zou ook best wel kunnen dat de verzekering zegt: "sorry, maar wie verzekerd mij dat het niet is misgegaan met die bewoners?" Jammer voor het bedrijf en jammer voor de bewoners.

Ik zou het risico niet willen lopen. Ook niet als het goedkoper is.
quote:elninjoo schreef op 05 december 2011 @ 15:37:

Een bedrijfspand moet zijn inboedel toch gewoon kunnen verzekeren?

En mag je op 'n eigen bedrijf niet niet permanent verblijven? Er zijn toch veel bedrijfsruimtes die ook 'n woonruimte hebben?

Nee, je mag niet permanent wonen in een bedrijfsruimte en al helemaal niet als het perceel een bedrijfsbestemming heeft. Dat heeft o.a. met veiligheid te maken. Woonhuizen moeten aan andere bouwvoorschriften voldoen als bedrijfspanden. En ook kan het perceel zelf ongeschikt zijn voor bewoning, bijv doordat er in de buurt van het perceel met gevaarlijke stoffen wordt gewerkt oid.

Er zijn idd wel bedrijfsruimtes met een aparte woonruimte daarbij. Als er op die woonruimte een woonbestemming rust, dan mag je er wel wonen.
Nee niet doen!

Als er ook maar iets gebeurt ben jij verantwoordelijk voor allle eruit voortkomende kosten, mocht het pand afbranden ben je de pineut, je krijgt geen eurocent en je bent alles kwijt en wie weet krijg je wel een rekening erachteraan.( je wist vooraf dat je er niet mocht wonen )

Dat je denkt dat de gemeente nu extra controleert is helemaal geen vreemde gedachte, wie slapende honden wakker maakt ..

Wacht gewoon op een legaal adres, duurt misschien wat langer,maar je slaapt er wél lekkerder door..
Ow ja, en iedereen bedankt voor de snelle reacties, hier kan ik al wat mee!
Met andere woorden, de "verhuurmakelaar"wilt jullie woonruimte aanbieden wat niet officieel woonruimte is?Lekker verstandig bezig, geld is geld bij die lui. En zo goedkoop zal het wel niet zijn.
Ik heb net een stukje gelezen over een gemeente die een familie een dwangsom oplegt van E 5000 per dag, die ze moeten betalen als ze nog langer in hun zomerhuis blijven wonen. Dus de gemeente is niet helemaal machteloos in deze dingen.
quote:redband schreef op 05 december 2011 @ 15:48:

Met andere woorden, de "verhuurmakelaar"wilt jullie woonruimte aanbieden wat niet officieel woonruimte is?Lekker verstandig bezig, geld is geld bij die lui. En zo goedkoop zal het wel niet zijn.

Het gaat om een pand dat in onze familie is, we kunnen het zelf kopen of huren van familie die het nu in beheer heeft.

En dat willen we dus alleen als we er kunnen wonen, wat volgens mij niet kan en nu dus ook blijkt!

Het is dus geen geldkwestie, alleen een gevoelskwestie voor mij, ik voel me er niet lekker bij als ik ergens woon waar niemand mag wonen. De vorige bewoners hebben er ook 'illegaal' gewoond, maar ik wil dat dus niet. En nu al helemaal niet meer!
Okay, maar familie weet toch alles van het pand af?
Als je er in gaat wonen en iemand uit de buurt gaat dit doorgeven aan de gemeente kan de gemeente dit gaan handhaven een dwangsom opleggen. Je kan het beste de gemeente vragen of er mogelijkheid is om de bestemming te wijzigen.

Ook zou ik goed naar het bestemmingsplan kijken. Soms ligt er een bestemming kantoor op maar is in de doeleindebeschrijving toch mogelijkheid gegeven tot bewoning. Maar ik neem aan dat de makelaar dit heeft uitgezocht.
Je zou idd. eens bij de gemeente kunnen informeren wat er mogelijk is.

Zonder vergunning in een bedrijfspand wonen zou ik je niet aan willen raden. In onze gemeente wordt er erg moeilijk over gedaan, tot in het extreme.

Ik heb zelf oa. een transportbedrijf en naast onze kantine is een apart hokje van ca. 3x3 meter. Hier stond altijd een eenpersoonsbed. Niet omdat we daar wonen, maar omdat het ooit weleens voorkomt dat een chauffeur of bijrijder erg laat thuiskomt en weer vroeg moet vertrekken. Om dan voor een paar uur nachtrust naar huis te rijden is dan niet handig, en als ze willen dan kunnen ze gebruik maken van dit bed. Of beter gezegd: konden.

Bij de halfjaarlijkse controle door de gemeente (oa. op brandveiligheid ed.) begonnen ze weer te miauwen over dat bed want dat zou impliceren dat het hokje gebruikt werd als woonruimte. Het bed moest en zou verwijderd worden.

Uiteindelijk heb ik dat maar gedaan om van het gezeur af te zijn, maar het geeft denk ik wel aan hoe moeilijk ze soms kunnen doen.
Wat je moet doen is zelf de bestemmingsplan informatie opvragen. De meeste gemeenten hebben een loket waar dat kan. Dan vraag je zelf wat precies de bestemming is en of daar gewoond mag worden. Verder vraag je kopie van de betreffende voorschriften. Je hoeft niet toe te lichten waarom je die info wilt hebben. Je kunt eventueel gewoon aangeven dat je gehoord hebt dat het misschien op de markt komt.

In die voorschriften (als het een nieuw bestemmingsplan is heten het regels) staat of er een bedrijfswoning is toegestaan.

Dit betekent nog steeds niet dat je daar mag wonen zonder dat je ook een bedrijf uitoefent! Bedrijfwoning is gekoppeld aan het bedrijf.

Maar het zou de kansen kunnen vergroten om een herziening van het bestemmingsplan aan te vragen. Je geeft aan dat het perceel tussen allemaal woonpercelen ligt. Dat kan het bedrijf overlast geven itt wonen bv door veel verkeer, geluidhinder etc.

Je kunt kijken of de gemeente ook principeverzoeken behandelt, kost meestal niets of weinig en dan wordt de kansrijkheid van het verzoek beoordeelt.

Bedenk wel dat als de gemeente mee wil werken je een hele procedure door moet, allerlei kosten krijgt voor onderzoeken.

En het risico van bezwaar/beroep van omwonenden.

maar het kan helemaal de moeite waard zijn.
Bedankt voor jullie reacties

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven