Geld & Recht alle pijlers

incasso zorgverzekeraar maar factuur nooit ontvangen

08-11-2011 18:23 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Even advies hier inwinnen over het volgende. tot mijn verbazing ligt er vandaag een brief in de bus van een incassobureau over een factuur van mijn zorgverzekeraar die ik nooit betaald zou hebben. ik heb deze factuur echter nooit ontvangen, de factuur dateert van medio juli terwijl ik op 1 juli j.l. mijn appartement heb verkocht en ook verhuisd ben. ik heb de nieuwe bewoner gevraagd of hij mij wou inlichten als er post was (hij was er nogal laks in) en ik heb de zorgverzekeraar een maand later geinformeerd dat ik verhuisd ben.

Ik heb sinds die tijd nooit een herinneringsnota op mijn nieuwe adres ontvangen en ik krijg nu dus vandaag een incasso factuur en of ik die voor morgen 12.00 uur kan overmaken, zijn geen noemenswaardige bedragen (121 euro, oorspronkelijk bedrag 45 euro) maar ik ben hier kwaad over, helemaal omdat er wel vaker wat misgaat, kreeg 2 maanden geleden een factuur van 2 jaar geleden, per email hier reactie op gegeven, geen antwoord ontvangen en ondertussen 2 aanmaningen verder.

Het is nu te laat om contact op te nemen maar ga morgen zeker bellen maar ondertussen schijn ik buiten mijn schuld om dus vast te zitten aan een bedrag van 121 euro.

Wat te doen, niet betalen en morgen contact opnemen of wel betalen en ook contact opnemen en hopen dat ik de bijkomende incassokosten terug krijg.
Ik zou morgen inderdaad even bellen met de zorgverzekeraar misschien valt er iets te regelen. Of anders een aangetekende brief. Waarschijnlijk hebben ze wel een factuur gestuurd en betalingsherinneringen maar doordat je te laat je adres hebt doorgegeven is dat naar je oude adres gegaan en daar kan de verzekering ook niks aan doen natuurlijk, die weten ook niet dat je verhuisd bent.
Je bent zelf verantwoordelijk voor het ontvangen van je post. Een lakse nieuwe bewoner in seinen is echt niet genoeg. Doorzendservice gebruiken of post vast laten houden als je verhuist. Als je dat niet doet dan krijg je dus dit soort problemen.
Je bent zelf de fout in gegaan door

A pas na een maand de zorgverzekeraar in te lichten

en

B niet de verhuisservice in te schakelen.

Betalen dus.
Ik snap de reacties maar afgezien van 1x per jaar naar de tandarts ga ik dus nooit naar de huisarts etc en wordt mijn maandelijkse zorgpremie automatisch geincasseerd.

Als ik op 1 augustus j.l. hun inlicht dat ik verhuisd ben en al die tijd nooit een herinneringsnota heb ontvangen terwijl deze factuur dateert van 22 juli j.l. dus welgeteld 1 week na de factuurdatum en nu opeens een incasso brief ontvang 1 dag voordat ik moet betalen, terwijl ik al die tijd op mijn nieuwe adres nooit een herinnering heb ontvangen dan schort er ook zeker wat aan hun administratie, ik heb 2 maanden geleden nog een factuur ontvangen van 2 jaar! geleden. Zal juridisch nog wel mogen maar ik vind zoiets niet normaal.

ik begrijp de reacties wel en ik had ook zeer zeker de verhuisservice in moeten schakelen maar geen herinneringsnota's sturen en opeens met een incasso brief op de proppen komen vind ik not done.
Ook de doorzendservice is niet feilloos, kan ik uit ervaring vertellen. Ondanks doorzendservice en zelf adreswijziging doorgeven hebben wij hetzelfde aan de hand, alleen dan van de KPN en een louche incassobureau.

Maar in dit geval kun je toch alleen jezelf iets verwijten, niets "buiten je schuld om".
lughnasadh, dat is ongetwijfeld zo maar je kan toch niet zomaar een incassobrief sturen terwijl je al 3,5 maand weet dat ik een ander adres heb en na factuur 1 geen herinneringsnota's meer sturen?

Dat ik hier kwaad over ben komt omdat dit geen op zichzelf staand incident is. Ik heb 2 maanden geleden een factuur ontvangen, 2 jaar na dato, zij gaven zelf aan dat dit kwam door hun administratie en ik als consument dus ook nooit de factuur ontvangen had, hebben zijzelf aangegeven, als ik dan per email reageer, zij niet antwoorden (maar wel lezen) en ik ondertussen 2 aanmaningen verder ben terwijl zij hebben verzuimen om te reageren dan vraag ik me dus af in hoeverre hun administratie op orde is, temeer ik net op google heb gekeken en er blijkbaar veel meer mensen zijn die hun beklag doen over mijn zorgverzekeraar, neemt niet weg dat ik zelf de verhuisservice had in moeten schakelen maar ik ben blijkbaar dus niet de enige die klachten heeft over deze tussenpersoon.
Gaat het om Menzis? Ik had rond de tijd dat jij de factuur zou moeten ontvangen dezelfde problemen. Naar de tandarts geweest en na 2 maanden nog steeds geen factuur gehad. Ging ik een rondje bellen, bleek dat deze zorgverzekeraar over aan het gaan was op een nieuw systeem, waardoor bepaalde post later werd verzonden. Misschien ben jij ook het 'slachtoffer' van deze systeemwisseling? Mijn tandartsfactuur kwam bijna een jaar nadat ik de behandeling was ondergaan

En dan nog.. als je naar de tandarts bent geweest en je weet dat je die apart moet betalen van je premie, dan kan er toch nooit een herinnering komen die jij niet had verwacht? Je wist toch dat je die moest betalen, maar nog geen factuur had ontvangen? Ik ga dan bellen... maar ja.. wie ben ik?
origami, ik ga dan dus niet bellen ik zie de factuur wel tegemoet, dan kan ik iedereen wel af gaan bellen waarvan ik weet dat ik ergens iets heb besteld etc, daar begin ik dus niet aan aangezien ik er wel achter ben gekomen dat als men geld van jou krijgt er allerlei dreigementen worden gestuurd en als jij geld van iemand nog krijgt dan kan je bellen wat je wilt maar dan duurt het een eeuwigheid voordat je eindelijk je geld terugziet.

Ik ben ook wel benieuwd naar de facturen van jullie zorgverzekeraar, is het altijd helder waar de factuur over gaat? bij mij dus niet, krijg een factuur, staat een factuurnummer op en voor de rest moet je maar gissen waar het over gaat. Nogmaals ik ben gelukkig gezond, ga niet voor elke scheet naar de huisarts, betaal elke maand netjes mijn zorgpremie dus bij sommige facturen trek ik aan de bel en licht ik hun netjes in met de vraag of ze een specificatie kunnen sturen, als men dat nalaat dan betaal ik dus niet automatisch.
Tsja, administraties van dit soort bedrijven zijn enorm log en ondoorzichtig. En niet bepaald gespeend van fouten. Je kunt de verzekeraar bellen, maar grote kans dat ze niets meer voor je kunnen doen omdat ze het uit handen hebben gegeven.

Dat is althans bij ons het probleem. De incassoboer komt met een aantal facturen, maar die facturen zijn bij de KPN helemaal niet bekend, staan niet in hun systeem het zijn ook codes/nummers die zij helemaal niet gebruiken in hun systeem. Maar, ze hebben de zaak overgedragen, dus kunnen ze niets voor ons doen.

Ga maar contact opnemen met het incassobureau. Maar het incassobureau moet die facturen opvragen bij, juist, de KPN. Die die facturen niet heeft/niet kan vinden.
quote:cappi schreef op 08 november 2011 @ 18:23:

Hallo allemaal,

Even advies hier inwinnen over het volgende. tot mijn verbazing ligt er vandaag een brief in de bus van een incassobureau over een factuur van mijn zorgverzekeraar die ik nooit betaald zou hebben. ik heb deze factuur echter nooit ontvangen, de factuur dateert van medio juli terwijl ik op 1 juli j.l. mijn appartement heb verkocht en ook verhuisd ben. ik heb de nieuwe bewoner gevraagd of hij mij wou inlichten als er post was (hij was er nogal laks in) en ik heb de zorgverzekeraar een maand later geinformeerd dat ik verhuisd ben.

Ik heb sinds die tijd nooit een herinneringsnota op mijn nieuwe adres ontvangen en ik krijg nu dus vandaag een incasso factuur en of ik die voor morgen 12.00 uur kan overmaken, zijn geen noemenswaardige bedragen (121 euro, oorspronkelijk bedrag 45 euro) maar ik ben hier kwaad over, helemaal omdat er wel vaker wat misgaat, kreeg 2 maanden geleden een factuur van 2 jaar geleden, per email hier reactie op gegeven, geen antwoord ontvangen en ondertussen 2 aanmaningen verder.

Het is nu te laat om contact op te nemen maar ga morgen zeker bellen maar ondertussen schijn ik buiten mijn schuld om dus vast te zitten aan een bedrag van 121 euro.

Wat te doen, niet betalen en morgen contact opnemen of wel betalen en ook contact opnemen en hopen dat ik de bijkomende incassokosten terug krijg.Zorgverleners mogen tot 3 jaar naar datum van behandeling nog declareren. Zorgverzekeraars kunnen hier dus niets aan doen. Factuur na 2 jaar is zeker lang, maar je kunt dan beter klagen bij de zorgverlener.
Welke zorgverzekeraar zit je trouwens dat je na 6 geen contact meer kan opnemen?
julia, ik heb toch mijn beklag gedaan bij de zorgverzekeraar, tot 3x toe (bewust per email omdat ik dan bewijs heb), tot 3x toe een email gestuurd, geen antwoord krijgen, vervolgens een aanmaning krijgen.

En voor de goede orde, was om half 6 thuis gelijk de zorgverzekeraar gebeld maar niemand die meer opnam, dit soort instanties werkt tot stipt 5 uur.
Ik werk zelf voor een zorgverzekeraar en wij zijn bereikbaar van 08.00 - 20.00 dus dit soort instanties werken ook wel is langer.

Vandaar mijn vraag bij welke verzekeraar zit je dan?
Bij Nedasco
Tja, deels eigen schuld, deels van de zorgverzekeraar. Je kunt een paar dingen doen:

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, kun je dit aan hen voorleggen. Je kunt er ook voor kiezen om het voor te laten komen bij de rechter en daar je verhaal te doen, met bewijzen.

Je kunt het betalen en overstappen naar een andere maatschappij.

En je kunt hen inderdaad bellen. Alleen als ze zo laks op eerdere mails en dergelijke reageren, zou ik er niet van uitgaan dat het daarna opgelost is.

Succes met uitzoeken!
Je zit zelf fout, die factuur had je gewoon meteen moeten betalen, klaar.

Waarom neem je over zoiets trouwens eerst contact op? Dacht je dat je dan niet hoefde te betalen?

Die incassokosten heb je zelf veroorzaakt.
Nee helene, allereerst waar had ik contact over op moeten nemen? als ik geen factuur ontvang en ik sinds meer dan een half jaar niet van de zorg gebruik heb gemaakt dan ga ik niet bellen of ik nog een factuur hoef te betalen, doe jij dat wel dan? Ik heb toch duidelijk aangegeven dat ik geen factuur ontvangen heb, wel even goed lezen graag.

Ik betaal wat ik moet betalen, laat dat duidelijk zijn, ik weet dondersgoed welke rekeningen ik moet betalen maar zoals eerder aangegeven, deze factuur heb ik nooit ontvangen, ik heb tot meer dan 6 maanden geen gebruik gemaakt van de zorg muv tandarts in maart dit jaar, ik betaal mijn zorgpremie netjes elke maand maar ik heb ook weleens facturen ontvangen naast mijn maandelijkse zorgpremie die niet gespecificeerd waren dan neem ik contact op en als ze uitleggen hoe het zit dan betaal ik het gewoon netjes. Ik ben geen wanbetaler, nogmaals betaal alle rekeningen op tijd waar ik mij alleen over verbaas is dat duidelijk was dat ik verhuisd was en dat men geen herinneringsnota heeft gestuurd, 3 maanden lang maar gelijk overgaat tot een incasso bureau, daar sta ik wel van te kijken.
Pfff praat mij niet over zorgverzekeraars en incassobrieven.

Menzis is hier een kei in.

Brieven sturen dat je een rekening niet hebt voldaan, tsja als zij die naar een verkeerd adres sturen terwijl ze je adres echt wel in hun bezit hebben, ruimschoots op tijd ook nog!

maar nee, je gewoon blijven pesten dat je een rekening moet betalen terwijl je geen factuur hebt ontvangen.

En als je dan al betaald hebt; gewoon beweren dat je niet betaald hebt.

Tot vervelends toe! 7 maanden lang!

Zelfs tikken van de ombudsman hielpen niet.En uiteraard is het bekend dat de maandelijke premie, eigen risico etc betaald moeten worden. Echter; hier was even sprake van een "bijzondere" factuur.

maar ja, als chronisch zieke heb je soms nu eenmaal echt zorg nodig, maar bij menzis hoef je dan niet aan te kloppen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven