Geld & Recht alle pijlers

Informatie over erfenis

04-03-2011 14:59 26 berichten
Het is nog niet zo ver, maar ik vrees dat ik over niet al te lange tijd de erfenisafwikkeling van een ouder moet doen.

Daar zie ik tegenop, vooral omdat ik geen idee heb hoe dat (vooral met de belasting) in elkaar steekt. Kent iemand een boekje (of een site) waar antwoord op financiele vragen wordt gegeven?

Misschien is het overdreven om me hier druk over te maken voordat het zover is. Maar als ik nu al weet wat ik moet doen, hoef ik me daar alvast geen zorgen over te maken.

Het gaat om hele simpele vragen als:

- mag je als nabestaande gebruik maken van de girorekening van de nabestaande? Er moeten toch dingen betaald worden (hypotheek etc).

- Wat is de datum waarop de belasting het bedrag van het nalatenschap meet? In dit geval heeft ouder een dure auto, maar een negatief banksaldo.

Ik stel me voor dat we die auto verkopen om het roodstaan en de creditcard af te betalen en daarna begrafeniskosten en kosten voor de verhuizing van spullen (dat soort dingen). Wordt de opbrengst van de auto dan als erfenis gemeten terwijl we er zelf geen voordeel van hebben?

- Is de aanslag over de erfenis apart of gaat die mee met je eigen jaarlijkse inkomenstenbelasting? Lijkt me onhandig.

Iemand een suggestie? Dan kan ik alvast wat beren van de weg schoppen.
kun je de erfenis niet door een notaris laten afhandelen?

Dat kost wel geld, maar neemt je ook een hoop zorg en werk uit handen.

Enfin, de bankrekening kun je toegang toe krijgen als je een akte van overlijden en/of erfrecht hebt.

Maar je weet dat het overlijden aanstaande is. Kunnen jullie niet nu al de auto verkopen zodat sommige zaken gewoon al afgehandeld kunnen worden?
Alle reacties Link kopieren
Als je zorgt dat je gemachtigde wordt op bankrekening dan kun je na overlijden nog gewoon zaken blijven doen.

Officieel stopt machtiging bij overlijden, maar als je overlijden niet direct meldt bij bank kun je gewoon de lopende zaken afwerken. Overigens wordt hypotheek altijd automatisch afgeschreven.

Aanslag van erfenis is apart. Datum van overlijden is maatgevend. Het gaat over het saldo van schulden en bezittingen.

Dus ook waarde van de woning valt gewoon in de erfenis; ook al staat het huis bij wijze van spreken 3 jaar na overlijden nog te koop. Het wordt dan toch als onderdeel van je vermogen gezien en je betaalt er dus ook belasting over (weet ik helaas uit ervaring).
@Starshine: ik heb geen enkele vertrouwen in notarissen. Heb laatst mijn testament, koopcontract en samenlevingscontract laten opmaken. Een hoop geld betaald en minstens vijftien fouten eruit moeten vissen.

Alvast zaken afhandelen kan niet omdat we niet weten hoe lang ouder nog heeft. Misschien loopt die nog jaren rond. Misschien is het morgen afgelopen.

Maareh: dat boekje waar alles instaat. Dat bestaat zeker niet?
Er was altijd zo'n boekje 'de veelgestelde vragen aan de notaristelefoon'. Daar staat wel veel informatie in.
Ik heb maar één goedbedoelde tip voor je en dat is:

om niet je informatie van dit forum af te halen met betrekking tot het afwikkelen van een erfenis.

Niet omdat deze informatie niet klopt, niemand het goed met je voor hebt of iets dergelijks. Maar puur en alleen omdat dit zo nauwgezette materie is waar je je vingers liever niet aan zou willen branden. Laat je heel goed informeren door een vakkundig iemand. Voordat je iemand vindt, laat je goed informeren of het uurtarief van deze vakkundig iemand in je budget past. Wanneer je enig kind bent, dan zal het niet zo'n vaart lopen. Wanneer er meerdere erfgenamen zijn, zou ik je adviseren om dit door een notaris te laten doen.

Maar wat je ook doet. Wanneer je niet bij voorbaat op de hoogte bent van de totale nalatenschap (schulden en baten), kom niet aan de spullen van de overledene (haal niets van de rekening, neem geen spullen mee uit huis etc. etc.). Wanneer je dit doet, gedraag je je als erfgenaam en heb je maar één keus en dat is de nalatenschap zuiver te aanvaarden (en dat zijn zowel de schulden als de baten).
Het is raad die je misschien niet wilt horen.

Als er een ervenis is te verdelen. Dan zorg dat je nu in overleg met ouders geld van ze leent en dat de lening vervalt bij overlijden.

Want dan geen successie rechten enzo. Wel keurig iedere maand aflossen en rente betalen aan je ouders.

Zo heeft mijn zus mij weten te onterven dus het hoeft maar een kladblok kladje te zijn maar het is rechtsgeldig als er een handtekening onder staat.
quote:Flauwegeit schreef op 04 maart 2011 @ 15:15:

@Starshine: ik heb geen enkele vertrouwen in notarissen. Heb laatst mijn testament, koopcontract en samenlevingscontract laten opmaken. Een hoop geld betaald en minstens vijftien fouten eruit moeten vissen.

Alvast zaken afhandelen kan niet omdat we niet weten hoe lang ouder nog heeft. Misschien loopt die nog jaren rond. Misschien is het morgen afgelopen.

Maareh: dat boekje waar alles instaat. Dat bestaat zeker niet?

er bestaan vast wel boekjes met praktische tips over erfenissen, maar ik heb zo geen titels paraat. Zoek eens op Bol of in de bibliotheek.

Tja, geen vertrouwen in notarissen. Met alle respect, maar wij kunnen je hier ook van alles op de mouw spelden en info van internet is ook niet altijd up-to-date en accuraat.

Voor de grote gemene deler klopt het allemaal vast wel, maar als er bijzondere zaken bij komen kijken wordt het lastiger en zou ik liever een expert inschakelen.
En wat mijn zus mij ook geleerd heb. direct rekeningen leeg trekken de overige partijen hebben geen poot om op te staan in Nederland.... Wat je weet toe te eigenen mag je houden.

Sorry het recht is krom bij nalatenschappen.... Dus pas goed op wie je machtig om je zaken af te handelen.

Een notaris handelt trouwens geen nalatenschappen af dat moeten de erven onderling regelen.

Ga eens praten met een notaris. Eerste gesprek is gratis en kan heel veel waardevolle info opleveren voor je ouders hoe ze dingen het beste kunnen regelen
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 04 maart 2011 @ 15:43:

Een notaris handelt trouwens geen nalatenschappen af dat moeten de erven onderling regelen.Misschien de inboedel bedoel je. Maar de financiële kant handelen ze wel degelijk af. Ik wacht namelijk al tig jaar op een afhandeling door een notaris (wat trouwens niet aan de notaris ligt). Dus als jij nu zegt dat ze geen nalatenschappen afhandelen, dan ga ik mij nu toch wel een beetje zorgen maken .
@returns

Hoe kan je zus jou onterven? Ik meende dat alleen de ouders/grootuders dat kunnen doen
quote:paloma schreef op 04 maart 2011 @ 15:46:

[...]

Misschien de inboedel bedoel je. Maar de financiële kant handelen ze wel degelijk af. Ik wacht namelijk al tig jaar op een afhandeling door een notaris (wat trouwens niet aan de notaris ligt). Dus als jij nu zegt dat ze geen nalatenschappen afhandelen, dan ga ik mij nu toch wel een beetje zorgen maken .Volgens mij ook als 1 van de kinderen is onterfd, want dan moet alles op waarde worden gezet
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 04 maart 2011 @ 15:43:

En wat mijn zus mij ook geleerd heb. direct rekeningen leeg trekken de overige partijen hebben geen poot om op te staan in Nederland.... Wat je weet toe te eigenen mag je houden.

Ga eens praten met een notaris. Eerste gesprek is gratis en kan heel veel waardevolle info opleveren voor je ouders hoe ze dingen het beste kunnen regelen

Ik weet niet waar jouw zus haar informatie vandaan heeft maar een rekening leeg trekken kan alleen door de rekeninghouder en eventueel de gemachtigde. Wanneer de rekeninghouder overlijdt en de gemachtigde haalt de rekening leeg, dan zal dit niet zomaar worden geslikt. Ik weet het fijne er niet van maar ik weet wel dat wat je op deze manier toe-eigent, niet zomaar van jou is en blijft.

Een eerste gesprek is nooit zomaar vanzelfsprekend gratis. Ik zou dit eerst even kortsluiten voordat je ervan uitgaat dat dit gratis is.
De rekening leeg trekken kan door een gemachtigde, meestal een kind. En die kan het dan verdelen onder zussen/broers. De belastingdienst komt hier dan niet voor aankloppen? En een auto die verkocht wordt? Wat doet de belasting met de opbrengst?
Als de rekening wordt leeg getrokken en alle erfgenamen zijn blij, dan is er niets aan de hand. Maar als dit niet zo is, dan kan het een vervelende langslepende zaak worden. En als jij dan als erfgenaam dingen hebt gedaan, die niet door de beugel kunnen; dan heb je meer problemen dan je lief is en dat is het die paar Euro of auto (bij wijze van) toch echt niet waard.
quote:paloma schreef op 04 maart 2011 @ 15:37:

Ik heb maar één goedbedoelde tip voor je en dat is: om niet je informatie van dit forum af te halen met betrekking tot het afwikkelen van een erfenis.

Je hebt helemaal gelijk. Daarom zocht ik ook een boekje. Maar via bol.com kan ik alleen maar algemene boeken vinden, niets over deze specifieke vragen. Het kan geen oud boekje zijn, omdat de belastingregels nog recent zijn aangepast.

Er wordt hier geschreven over het leegtrekken van een rekening. Nu is deze rekening momenteel in de min, dus valt er niets leeg te trekken.

Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat je dat kunt doen zonder dat de belastingdienst dat in de smiezen heeft.

Hetzelfde geldt voor de auto verkopen en de opbrengst helemaal in je zak steken. Voor die auto betaal je ook wegenbelasting, dat valt toch te controleren?
Geloof mij; alles valt te controleren. Als het moet, komt de onderste steen boven. En geloof mij; dat is het allemaal niet waard. Tenzij het om duizenden of miljoenen Euro's gaat.

Ik heb geen tips voor een boek of iets dergelijks. Ik zou -als ik jou was- gewoon eens naar de bibliotheek gaan en daar gaan kijken. Een boek bestellen is weer zo definitief en je hebt het tenslotte alleen maar nodig als naslagwerk.
quote:paloma schreef op 04 maart 2011 @ 16:28:

Geloof mij; alles valt te controleren. Als het moet, komt de onderste steen boven. Haha, daarom heb ik daar ook helemaal geen zin in. Ik ben veel te bang voor de belastingdienst.
Ik heb zelf veel gehad aan een boekje van de belastingdienst.

*graaft even in de krochten van het internet*

http://download.belasting ... _en_erven_pa9741z01fd.pdf

Je moet het even rustig lezen, maar er staat wel veel in!
Luister iig maar niet naar het Schaap want daar komt zo te lezen vandaag niet echt wat zinnigs uit
@achnein: goede tip!
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 04 maart 2011 @ 15:40:

Het is raad die je misschien niet wilt horen.

Als er een ervenis is te verdelen. Dan zorg dat je nu in overleg met ouders geld van ze leent en dat de lening vervalt bij overlijden.

Want dan geen successie rechten enzo. Wel keurig iedere maand aflossen en rente betalen aan je ouders.

Zo heeft mijn zus mij weten te onterven dus het hoeft maar een kladblok kladje te zijn maar het is rechtsgeldig als er een handtekening onder staat.Je kunt niet worden onterft. Je hebt altijd recht op je legitieme deel.
Ik denk wat sgaap bedoelt is, dat haar zus geld 'geleend' had en niets terug betaalde. Tegen de tijd dat haar ouders overleden, was de poet op. Zo greep Sgaap ernaast. Klopt dat Sgaap?

Ik weet dat er in heel veel families smerige spelletjes gespeeld worden. Maar daar is in mijn familie nog geen sprake van. Dus daar wil ik me niet mee bezig houden.
Flauwegeit, ik heb aan deze brochure van de rijksoverheid (postbus 51) veel gehad. Op de site van rijksoverheid ook een uitgebreide zoekfunctie en wellicht een informatienummer.

Heb iets vergelijkbaars bij de hand na overlijden schoonfamilielid en het is een heel gedoe. Sterkte!
Aanvaard altijd onder het voorrecht van boedelbeschrijving. Dan kun je niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schulden.

Dat vergeten veel mensen, dat je ook schulden kunt erven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven