Geld & Recht alle pijlers

Inhouden salaris, mag dat zomaar?

24-01-2011 10:27 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
1 november ben ik (verplicht, door overgang onderneming) gewisseld van werkgever (payroll-organisatie). Dit had ik liever op een ander moment gewild, omdat ik op dat moment namelijk midden in mijn zwangerschapsverlof zat. En waar ik bang voor was, is gebeurd: de administratieve afhandeling verloopt verre van vlekkeloos

Eind oktober kreeg ik een stapel formulieren van mijn nieuwe werkgever, die ik moest invullen om een personeelsdossier op te starten omdat ze dit niet mochten overnemen van mijn oude werkgever. Ik heb toen ook een zwangerschapsverklaring en kopieën van de correspondentie van het UWV naar mijn nieuwe werkgever opgestuurd.

Half november kreeg ik van het UWV bericht dat mijn (ex) werkgever had doorgegeven dat mijn wazo-uitkering rechtstreeks aan mij overgemaakt moest worden. Na een telefoontje bleek dit mijn vorige werkgever te zijn, en was mijn nieuwe werkgever nog niet bekend. In november heb ik ook gedurende 3 weken een uitkering ontvangen op mijn rekening van het UWV.

Eind november is mijn verlof afgelopen, en ben ik weer aan het werk gegaan. Hier heb ik een betermelding voor verstuurd naar de verschillende betrokken partijen (HRM inlener, direct leidinggevende, payroll-organisatie).

Eind november kreeg ik van mijn nieuwe werkgever ook mijn salaris, dit was een volledige maand. Hierover heb ik op 30 november gemaild, dat ik zowel een uitkering, als salaris ontvangen had en dat dit niet klopte. Hier heb ik geen reactie op ontvangen.

Half december heb ik de mail die ik eind november verstuurd heb, nogmaals gestuurd, met de mededeling dat ik nog geen reactie gekregen had. Hier heb ik nog steeds geen reactie op gekregen.

Eind december kreeg ik (nogmaals) het verzoek om mijn zwangerschapsverklaring op te sturen. Ik heb toen aangegeven dat ik dit eind oktober al gedaan had, en dat ze die ontvangen hadden moeten hebben met de rest van mijn personeelsformulieren. Hier heb ik een reactie op gekregen dat ze deze inderdaad ontvangen hadden, dat mijn verlof verwerkt was, en mijn betermelding ook verwerkt was.

Afgelopen weekend zag ik (bij toeval, omdat de salarisspecificaties online op te vragen zijn in plaats van dat ze toegestuurd worden) dat mijn teveel ontvangen salaris van november verrekend is met mijn salaris van januari. Het is dat we een extra bonus gekregen hebben, anders had ik deze maand dus bijna niks gekregen. Hier heb ik van mijn werkgever dus niks over gehoord.

Mag een werkgever dit zomaar doen? Ze hebben er recht op, ze mogen het terugvragen en ik zou dit ook terugbetalen, maar mogen ze dat zonder aankondiging en overleg doen? Het is dat ik nu dus bij toeval de salarisspecificatie gecheckt heb, maar zowel mijn loonstrook als internetbankieren check ik niet dagelijks. Het was dus wel prettig geweest als dit even van tevoren aangekondigd was.

Dus nogmaals mijn vraag: mag een werkgever zonder bericht van tevoren, een (groot) deel van het salaris inhouden, ook al hebben ze wel recht op het geld?
Ik weet niet of het mag maar snap het probleem niet zo. Je hebt toch gekregen waar je recht op hebt?
Ja, het mag.

Het zou netter zijn geweest als ze het hadden gemeld, maar ik zie het probleem niet zo. Nu klopt het toch gewoon weer? Of had je je teveel betaalde salaris al uitgegeven?
Wat ze mogen weet ik niet. Maar ik zie het probleem niet zo. Je hebt teveel salaris ontvangen over november en dit verrekenen ze nu met januari.

Je zegt dat je anders (zonder de bonus) deze maand bijna niets had gekregen. Maar je hebt dat geld in november toch al gehad? Ik mag aannemen dat je het toen in ieder geval gereserveerd hebt (want je wist dat je teveel gekregen had) en dat kun je dan deze maand toch gebruiken als aanvulling?

Natuurlijk was het netjes geweest als ze het even aangekondigd hadden.
Heb je die teveel betaalde maand dan niet appart gezet? Dan is er toch geen probleem en heb je dus alsnog een maandsalaris achter de hand zeg maar.

En inderdaad, het zou wel netjes geweest zijn als ze het even aangekondigd hadden.
ik zie het probleem ook niet....tenzij je het geld als 'extra bonus' gezien hebt en er flink van bent wezen shoppen..
Het geld staat wel apart, dat is het probleem niet. Ik snap ook wel dat ik wat dat betreft niet mag klagen hoor, ze hebben er ook gewoon recht op, dat zie ik wel.

't Is meer dat ik bijna zin heb om overal heel hard tegenaan te schoppen, maar dan moet je wel een reden tot schoppen hebben 't Komt ook omdat er gewoon best wel wat dingen niet soepel lopen met de hele overgang, waarbij er in eerste instantie "beloofd" was dat je in overleg een overgangsdatum mocht bepalen, en vervolgens krijg je ineens een datum dat je gewoon over gaat. Het was dat ik tijdens mijn verlof mijn werkmail wel eens gecheckt had, anders had ik er pas wat over gehoord op het moment dat ik die stapel formulieren gekregen had. Vervolgens dus spullen die zoekraken en die je weer opnieuw moet sturen, salarisspecificaties die niet kloppen, en op deze manier wordt controleren of het klopt niet makkelijker. Plus dat ik wel het idee heb dat ik mijn deel van de informatievoorziening wel gedaan heb.

Ik vind het nu bijna extra vervelend worden dat we over moesten van een bijzonder prettig bureau naar een grote, onpersoonlijke organisatie. Maar goed, daar kan weinig aan veranderd worden.
Overigens was de aanleiding van mijn vraag een reactie van een familielid, die aangaf dat dit bij niet ingehouden bijtelling met een lease-auto, dit ook niet ineens verrekend mag worden omdat het o.a. niet getuigd van goed werkgeverschap.

Vandaar dat ik er naar vroeg: ik heb m.i. voldaan aan het melden dat ik teveel gekregen heb, en hier krijg ik geen reactie op. Tja, wat dan? Ik laat het dan niet zomaar op mijn lopende rekening staan, dan gaat het op z'n minst door naar een spaarrekening.
Als ik jou was zou ik niet overal tegen aan gaan schoppen. Een overname van bedrijf en personeel is adminstratief een enorme klus. En uiteraard hoort de werknemer daar niets van te merken maar waar mensen werken worden nou eenmaal fouten gemaakt. En daarbij is het dan ook nog zo dat die fouten dan meestal allemaal bij dezelfde werknemer gemaakt worden.. soort van murphy`s law.

Ik zou niet te moeilijk doen hierover. Je hebt het geld ten onrechte gekregen. Je had het ook direct terugkunnen storten en het niet op hen aanlaten komen.

En als je het allemaal zo vreselijk vindt dan moet je gewoon een andere baan gaan zoeken.

Oh ja, nog iets... verwijzen naar goed werkgeversschap is leuk, maar er geldt ook nog zoiets als goed werknemersschap. t mes snijdt aan twee kanten.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Maar Biol, wat wordt er dan verstaan onder goed werknemerschap? Je werk doen (check), daar flexibel in zijn (check). Tot in lengte van dagen gaan lopen leuren met geld dat je terug wil sturen? Wat mij betreft niet. Ik heb er twee keer over gemaild met meer vragen (eind november en half december), en daar heb ik nu nóg geen reactie op gekregen. Al hadden ze maar een reactie gestuurd in de trant van 'we houden het in in januari', dan weet ik dat tenminste.

Net als met dingen zoals reiskosten, die zijn ook nog niet uitbetaald. Prima, kan voorkomen dat het een keertje later is. Maar inmiddels heb ik dus al twee maanden gedeclareerd, de derde maand is nu bezig, en de vierde maand komt er ook aan. Da's alles bij elkaar wel bijna 1000 euro aan reiskosten, zoveel marge hou ik aan het einde van de maand ook niet over.

En ja, ik ben ook aan het rondkijken naar wat anders. Maar het werk bevalt wel, de directe collega's ook, ik heb nu een vast contract, dus ben ik op het moment ook kritisch. Maar dat moet ik misschien maar wat laten gaan.
En ik klink ongetwijfeld wat geïrriteerd, dat ben ik ook wel. Gelukkig hebben we dan het forum nog Ik schop hier nu dus even heel hard, dan blijf ik nog even vriendjes met m'n werkgever
Dat van die lease-auto is heel iets anders. Daar gaat het om een groot bedrag ineens, waar de werknemer misschien wel niet van op de hoogte was. Jij was op de hoogte.

Neemt niet weg dat het netter was geweest als ze gewoon hadden gereageerd op je mails of je gewoon een mail met uitleg hadden gestuurd.

Ik denk dat je inderdaad gewoon last hebt van frustratie, waar ik me alles bij kan voorstellen, maar dit is geen stok om mee te slaan.
En bij dat lease-auto verhaal is het ook nog zo dat er (achteraf) betaald moet worden, omdat dat eerder niet gebeurd is.

Jij hebt geld gekregen waar je geen recht op had, heel ander verhaal dus.

Krijg overigens jeuk om maar meteen 'goed werkgeverschap' erbij te gaan halen. Wat een onzin.
Huh? Wil je om dit gedoe weg bij een baan die leuk is, waar je leuke collega's heb en je contact vast is?

Misschien moet je even rustig in- en uitademen. Wat ze gedaan hebben mag gewoon. Het was netjes geweest als ze iets gezegd hadden maar ja dat is nou eenmaal niet gebeurd. Om daardoor nou stennis te gaan schoppen is ook wat overdreven. Wat betreft de reiskosten, ze lopen maar 2 maanden achter.....maand 3 is nog bezig en 4 nog niet eens begonnen. overdrijven is ook een vak
quote:plops schreef op 24 januari 2011 @ 11:31:

Huh? Wil je om dit gedoe weg bij een baan die leuk is, waar je leuke collega's heb en je contact vast is?

...

overdrijven is ook een vak hahaha, ja, heb ook last van PMS Maar goed, het gaat wel om ruim 260 euro per maand, wat voorgeschoten moet worden. Nu met een maand minder (en de veronderstelling dat de reisdeclaratie nu dus wel betaald zou worden) is dat even slikken.

En nee, het is niet hierom dat ik rondkijk. We zijn 1,5 jaar geleden verhuisd, en het reizen begint wat tegen te vallen. Plus dat ik verwacht dat er het komende jaar nog wel behoorlijk bezuinigd moet worden bij ons, waardoor de payrollers weg zullen moeten. Wat dat betreft ben ik gewoon aan het rondkijken, verder blijf ik gewoon.

Over het goed werkgeverschap: ik las ergens inderdaad iets over het bijtelling verhaal, en daar werd gesproken over goed werkgeverschap. Dus vandaar.

Maar ik ben inmiddels al wel wat rustiger geworden hoor, en ga voorlopig maar gewoon zuinig aan doen, en van de spaarrekening overboeken.
quote:plops schreef op 24 januari 2011 @ 11:31:

Misschien moet je even rustig in- en uitademen. Wat ze gedaan hebben mag gewoon. Het was netjes geweest als ze iets gezegd hadden maar ja dat is nou eenmaal niet gebeurd. Om daardoor nou stennis te gaan schoppen is ook wat overdreven. Wat betreft de reiskosten, ze lopen maar 2 maanden achter.....maand 3 is nog bezig en 4 nog niet eens begonnen. overdrijven is ook een vak Je zal die financiele ruimte maar niet hebben......
Pinkroses, als je geen 500 euro ergens vandaan kunt toveren dan lijkt het me tijd om behoorlijk in de stress te schieten over je financiele managment skills. Een buffer achter de hand hebben die dit aankan lijkt me niet heel vreemd. Wat doe je anders als je wasmachine opeens kapot is of je een hoge tandartsrekening krijgt?
quote:tieger schreef op 24 januari 2011 @ 11:25:

Maar Biol, wat wordt er dan verstaan onder goed werknemerschap? Je werk doen (check), daar flexibel in zijn (check). Tot in lengte van dagen gaan lopen leuren met geld dat je terug wil sturen? Wat mij betreft niet. Ik heb er twee keer over gemaild met meer vragen (eind november en half december), en daar heb ik nu nóg geen reactie op gekregen. Al hadden ze maar een reactie gestuurd in de trant van 'we houden het in in januari', dan weet ik dat tenminste.

Net als met dingen zoals reiskosten, die zijn ook nog niet uitbetaald. Prima, kan voorkomen dat het een keertje later is. Maar inmiddels heb ik dus al twee maanden gedeclareerd, de derde maand is nu bezig, en de vierde maand komt er ook aan. Da's alles bij elkaar wel bijna 1000 euro aan reiskosten, zoveel marge hou ik aan het einde van de maand ook niet over.

En ja, ik ben ook aan het rondkijken naar wat anders. Maar het werk bevalt wel, de directe collega's ook, ik heb nu een vast contract, dus ben ik op het moment ook kritisch. Maar dat moet ik misschien maar wat laten gaan.

Ik ben het ook wel met je eens dat ze het niet goed gedaan hebben, ze hadden je moeten informeren en dat reiskosten verhaal is natuurlijk ook een absolute no go. Maar nogmaals, een overname is administratief echt een enorme klus. Dan gaan er gewoon dingen fout. Daar kan je je enorm over opwinden maar je kan je er ook bij neerleggen.

en nogmaals, je had het geld ook direct zelf kunnen terugstorten. Een mailtje er achteraan, ik heb dit en dit teruggeboekt. De boekhouding pikt het dan op en dan was er nu niets aan de hand geweest.

Goed werknemerschap houdt niet alleen in goed je werk doen en je aan de regels houden. Het houdt ook in meedenken met je werkgever, je af en toe schikken naar de situatie en soms hand in eigen boezem steken en zelf actie ondernemen daar waar je werkgever het eigenlijk zou moeten doen.

Verbaas me er altijd over dat werknemers precies schijnen te weten waar het bij de werkgever aan scheelt en waar ze steken laten vallen, maar niet in de gaten hebben dat ze zelf soms ook wat kunnen doen... Maakt het werk van de gemiddelde HR afdeling er niet makkelijker op.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:biol schreef op 24 januari 2011 @ 12:40:

Verbaas me er altijd over dat werknemers precies schijnen te weten waar het bij de werkgever aan scheelt en waar ze steken laten vallen, maar niet in de gaten hebben dat ze zelf soms ook wat kunnen doenHet aantal topics met 'recht op hebben' in de titel spreekt wat dat betreft al boekdelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven