Inkomsten/uitgaven België
dinsdag 12 september 2017 om 00:47
dinsdag 12 september 2017 om 07:13
Er zijn een paar supermarktketens zoals Delhaize en Carrefour die echt wel duurder zijn dan de NL supermarkten. Wij gaan meestal naar de Lidl en ah en die prijzen zijn vergelijkbaar met de NL prijzen. De lonen zijn volgens mij iets lager dan NL. In België wordt meer voltijds gewerkt en zijn er andere legale voordelen zoals maaltijdcheques. Wij betalen bijna onze volledige boodschappen van maaltijdcheques. Daardoor kosten ze ons geen loon. Maar er zijn nog zoveel andere verschillen dat het moeilijk vergelijken is. Ieder land heeft zijn voor en nadelen, maar je hebt wel gelijk dat er heel dure supermarkten in België zijn.
Always believe that something wonderful is about to happen.
dinsdag 12 september 2017 om 07:26
Dat is inderdaad het idee. Per gewerkte dag ( dus niet bij verlof of ziektedagen), krijg je een bepaald bedrag van je werkgever op een elektrische kaart. Eerder kreeg je echt papieren cheques. Dat was ooit voor je lunch bedoeld, maar de meeste mensen betalen er (een gedeelte van) hun boodschappen van. Om een idee te geven. Mijn man krijgt 8 euro per gewerkte dag. Op dit moment ben ik ziek thuis, maar ik kreeg 7,5 euro per dag. Als je zuinig boodschappen doet, kom je daar een heel eind mee.
dinsdag 12 september 2017 om 07:49
Als je met z'n tweeën zo'n 15 euro per dag krijgt kun je daar inderdaad wel al je boodschappen van doen. Dan zijn de prijzen misschien iets hoger, maar als je daar vervolgens niets meer van je nettoloon aan hoeft uit te geven scheelt dat nogal.
dinsdag 12 september 2017 om 07:56
Maar niet iedereen krijgt maaltijdcheques. Dat is een extralegaal voordeel. Mijn vrienden die leerkracht zijn krijgen er geen. Mijn vriend krijgt er van 4 euro denk ik. Ik van 8.
Is bij ons de ziekteverzekering etc niet goedkoper? Maar wij hebben dan weer veel minder toeslagen enzo heb ik de indruk.
Ik denk dat het elkaar wat uitbalanceert op het einde van de rit.
Is bij ons de ziekteverzekering etc niet goedkoper? Maar wij hebben dan weer veel minder toeslagen enzo heb ik de indruk.
dinsdag 12 september 2017 om 08:02
aspirientje schreef: ↑12-09-2017 07:56Is bij ons de ziekteverzekering etc niet goedkoper? Maar wij hebben dan weer veel minder toeslagen enzo heb ik de indruk.
Zorgverzekering is gemiddeld net iets meer dan 100 euro per maand, plus een verplicht eigen risico van 385 euro per jaar. Je kunt je eigen risico verhogen, dan daalt de premie. Er zijn inderdaad veel toeslagen, maar niet iedereen krijgt die.
Ik denk ook dat het uiteindelijk niet zoveel uitmaakt; in het ene land betaal je meer voor x, in het andere land meer voor y.
dinsdag 12 september 2017 om 08:37
Mijn man heeft een tijdje in Belgie gewerkt. Daar kreeg hij idd ook maaltijdcheques. Daar gingen we dan 1 keer in de zoveel tijd boodschappen van doen in Belgie. Crime want het waren toen echt papieren cheques dus de cassieres waren altijd erg blij (not)
Je kon er ook alleen eten van kopen en geen wasmiddel bv.
Verder was de ziekenfondspremie lager dan bij ons (maar omdat hij hier woonde moest hij toch ook hier verzekerd zijn). De kinderbijslag is hoger in Belgie.
Het salaris lag gelijk met dat van hier.
Je kon er ook alleen eten van kopen en geen wasmiddel bv.
Verder was de ziekenfondspremie lager dan bij ons (maar omdat hij hier woonde moest hij toch ook hier verzekerd zijn). De kinderbijslag is hoger in Belgie.
Het salaris lag gelijk met dat van hier.
dinsdag 12 september 2017 om 09:39
Die maaltijdcheques zijn in het leven geroepen om de koopkracht van werknemers te verhogen zonder daarbij de loonkosten te verhogen. Voor de werkgevers is het een enorm goedkope manier om werknemers te belonen daar deze cheques vrij zijn van belastingen en sociale bijdragen.
Voor de zorg betalen de meeste werknemers hier enkel een bijdrage aan de mutualiteiten (grofweg een 100 euro/jaar) en eventueel een bijkomende hospitalisatie verzekering, maar daarbij wordt er voor de uitbetaling van het loon al een bijdrage afgehouden. Bijdrage sociale zekerheid werknemer in de privé bedraagt 13.07% op brutoloon, waarbij werkgever zelf nog eens rechtstreeks een bijdrage stort van 32% op het brutoloon.
Edit: bv. bij een brutoloon van 2800 euro bedraagt de totale rsz bijdrage grofweg 1400 euro. Veel werknemers krijgen de bijdrage van hun werkgever niet te zien op de loonfiche daar deze bovenop het brutoloon komt.
dinsdag 12 september 2017 om 09:52
Prijzen in supermarkten zijn in België inderdaad hoger. De sector zelf verklaart dat verschil door een kleinere afzetmarkt. Ikzelf krijg geen maaltijdcheques en míjn partner ook niet.
Ziekteverzekering is bij ons dan weer heel goedkoop (en als we naar de huisarts willen, gaan we dezelfde dag nog bij eender welke arts).
Ook kinderopvang is veel goedkoper en kinderen gaan al vanaf 2,5 jaar naar school en dan is het helemaal gratis. Hierdoor werken de meeste mensen gewoon voltijds. Kinderbijslag is inderdaad ook hoger.
Er zijn gewoon te veel verschillen om enkel uitgaven en inkomsten te vergelijken.
Ziekteverzekering is bij ons dan weer heel goedkoop (en als we naar de huisarts willen, gaan we dezelfde dag nog bij eender welke arts).
Ook kinderopvang is veel goedkoper en kinderen gaan al vanaf 2,5 jaar naar school en dan is het helemaal gratis. Hierdoor werken de meeste mensen gewoon voltijds. Kinderbijslag is inderdaad ook hoger.
Er zijn gewoon te veel verschillen om enkel uitgaven en inkomsten te vergelijken.
dinsdag 12 september 2017 om 12:07
Vergelijkingen maken zijn moeilijk, omdat je dan echt alles moet vergelijken.
Wat mij al opgevallen is met hier veel te lezen.
Netto lonen in België zijn een pak lager dan in Nederland
-mijn brutoloon is ongeveer 4400 (voltijds, universitair niveau), netto ongeveer 2450 (denk met dit brutoloon in Nederland, houd je meer netto over...)
Maar een ziekteverzekering moet ik zelf niet afsluiten (niemand die werkt), enkel nog een vrijwillige bijdrage aan de mutualiteit.
Kinderbijslag is hoger: maandelijks ongeveer € 640 (3 tieners), maar onderwijs is maar gratis tot de basisschool. (Vo: boeken, alle schoolmateriaal, en verplichte uitstappen betaal je als ouder € 500-700 per schooljaar, is niets uitzonderlijks). Kindergeld loopt ook door als kinderen blijven studeren (max. tot 25 jaar). Maar er is geen stelsel om te lenen. Wel studiebeurzen, voor ouders met (heel) lage inkomens. Ouders betalen alles: Kamer, eten, ontspanning, kleren, boeken, inschrijvingsgeld. ( in België zeer normaal).
Wettelijk Pensioen: (Nederland aow): krijg je enkel als je hebt gewerkt ( moet 40/45 jaar hebben voltijds hebben gewerkt voor volledig pensioen) en de meeste pensioenen zijn laag, in Nederland moet je aantal jaren gewoond hebben voor aow (niet).
Werkloosheidsvergoedingen zijn meestal in België van onbepaalde duur (bedrag vermindert wel serieus al na paar maanden als je partner hebt die werkt), in Nederland max 2 jaar (niet, afhankelijk van hoe lang je hebt gewerkt), daarna bijstand maar niet als je partner inkomsten heeft.
Supermarkten zijn hier duurder (denk ik), maar in België ook geen werknemers (bijbaantjes), die voor €3 of € 5 per uur mogen werken.
Wat mij al opgevallen is met hier veel te lezen.
Netto lonen in België zijn een pak lager dan in Nederland
-mijn brutoloon is ongeveer 4400 (voltijds, universitair niveau), netto ongeveer 2450 (denk met dit brutoloon in Nederland, houd je meer netto over...)
Maar een ziekteverzekering moet ik zelf niet afsluiten (niemand die werkt), enkel nog een vrijwillige bijdrage aan de mutualiteit.
Kinderbijslag is hoger: maandelijks ongeveer € 640 (3 tieners), maar onderwijs is maar gratis tot de basisschool. (Vo: boeken, alle schoolmateriaal, en verplichte uitstappen betaal je als ouder € 500-700 per schooljaar, is niets uitzonderlijks). Kindergeld loopt ook door als kinderen blijven studeren (max. tot 25 jaar). Maar er is geen stelsel om te lenen. Wel studiebeurzen, voor ouders met (heel) lage inkomens. Ouders betalen alles: Kamer, eten, ontspanning, kleren, boeken, inschrijvingsgeld. ( in België zeer normaal).
Wettelijk Pensioen: (Nederland aow): krijg je enkel als je hebt gewerkt ( moet 40/45 jaar hebben voltijds hebben gewerkt voor volledig pensioen) en de meeste pensioenen zijn laag, in Nederland moet je aantal jaren gewoond hebben voor aow (niet).
Werkloosheidsvergoedingen zijn meestal in België van onbepaalde duur (bedrag vermindert wel serieus al na paar maanden als je partner hebt die werkt), in Nederland max 2 jaar (niet, afhankelijk van hoe lang je hebt gewerkt), daarna bijstand maar niet als je partner inkomsten heeft.
Supermarkten zijn hier duurder (denk ik), maar in België ook geen werknemers (bijbaantjes), die voor €3 of € 5 per uur mogen werken.
woensdag 13 september 2017 om 19:03
woensdag 13 september 2017 om 19:57
Carrefour is inderdaad duurder maar daar heb je dan ook een heel breed assortiment met over de hele linie een hogere kwaliteit dat de supermarkten in NL.
woensdag 13 september 2017 om 20:01
Ziektekosten worden al betaald vanuit het brutoinkomen (waardoor de belasting in BE hoger is), plus dat de eigen bijdragen weer hoger zijn dan in NL. Oftewel: je kunt het helemaal niet met elkaar vergelijken.
woensdag 13 september 2017 om 22:21
Dat is hier ook.doornroosje9 schreef: ↑12-09-2017 10:13De ziekteverzekering mag dan wel goedkoper zijn, maar je moet ook heel veel gedeeltelijk zelf betalen. Als je gezond bent, is dat heel fijn, als je ziek bent, iets minder.
Eigen risico en er zijn zoveel dingen gescrapt uit de basisverzekering waar een dure aanvullende verzekering voor nodig is en zelfs daar zit dan veel niet in of een max aan behandelingen.
Ook bepaalde medicatie is volledige verwijderd.
Ik ben 140 euro per maand kwijt en moet dan zelf 385 euro aan eigen risico betalen en ben dan ook gemiddel nog 200 euro kwijt aan eigen bijdrages op medicatie en gewone reguliere behandelingen die niet vergoed worden.
Het is sowieso niet te vergelijken want er zijn denk ik niet dezelfde bedragen/percentages op de vele verplichte volksverzekeringen, de gemeente heffingen, wegenbelastingen, de accijns op van alles, de energiebelastingen, overdrachtsbelastingen ect.
Kosten van alle opleidingen, peuterspeelzalen en kinderopvang ect zijn ook gewoon totaal anders.
woensdag 13 september 2017 om 22:45
woensdag 13 september 2017 om 23:55
Toch wel belangrijk om te melden dat niet iedereen maaltijdcheques krijgt of voor een veel lager bedrag dan hier genoemd. En er is een eigen bijdrage van 1.09€ per dag, dit gaat dus van je nettoloon af. Om een voorbeeld te geven, ik krijg sinds kort maaltijdcheques omdat er een CAO in de sector was voor 1% opslag. Dit is bij ons omgezet in maaltijdcheques. Gemiddeld krijg ik voor ongeveer 60€ cheques maar er gaat ook 20€ van mijn nettoloon af. Ik heb dus 40€ netto meer nu.
Verder worden hier ook hoge bedragen van kinderbijslag genoemd. Ik heb maar 1 kind en kreeg dus lang ongeveer 90€ per maand. Ondertussen is dat iets meer door leeftijdstoeslag. Maar er is een zeer oneerlijk verschil tussen een eerste of enige kind en de volgende kinderen.
Tenslotte heb ik zelfs als alleenstaande moeder geen recht op eender welke toeslag.
Let wel, ik ben tevreden met wat ik heb door mijn goede baan en de opvangmogelijkheden. Maar jullie moeten het ook weer niet te rooskleurig voorstellen
Voor mijn boodschappen verkies ik AH, ik ga hier en in Nederland liefst naar appie.
Verder worden hier ook hoge bedragen van kinderbijslag genoemd. Ik heb maar 1 kind en kreeg dus lang ongeveer 90€ per maand. Ondertussen is dat iets meer door leeftijdstoeslag. Maar er is een zeer oneerlijk verschil tussen een eerste of enige kind en de volgende kinderen.
Tenslotte heb ik zelfs als alleenstaande moeder geen recht op eender welke toeslag.
Let wel, ik ben tevreden met wat ik heb door mijn goede baan en de opvangmogelijkheden. Maar jullie moeten het ook weer niet te rooskleurig voorstellen
Voor mijn boodschappen verkies ik AH, ik ga hier en in Nederland liefst naar appie.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
donderdag 14 september 2017 om 11:54
Jammer genoeg is de horeca de laatste jaren veel in prijs gestegen. De horeca zelf geeft aan dat het komt door de 'witte kassa' (om fraude en zwartwerken tegen te gaan) die is ingevoerd door de overheid en dat producten en leveranciers veel duurder zijn geworden. Heel jammer want het Bourgondisch uit eten gaan, hoort wel een beetje bij de Belgische cultuur.reizigster2004 schreef: ↑13-09-2017 19:03Wij waren 2 weken geleden een weekendje in België. Ik vond uit eten gaan ook erg duur. We zaten in Brugge maar aten de eerste avond ergens in een buitenwijk en de tweede avond in een dorp 20 km verderop. Het was wel erg lekker en chique. Gewoon een eetcafeetje konden we nergens vinden.
donderdag 14 september 2017 om 12:06
Klopt helemaal dat het bedrag van de maaltijdcheques (en of je überhaupt maaltijdcheques krijgt) van je werkgever afhangt. De werkgever van mijn man betaalt de eigen bijdrage voor de maaltijdcheques ook nog terug (in de vorm van kleine bonus). Denk echt dat er gewoon teveel verschillen zijn tussen BE en NL. Wat mij in mijn eigen omgeving de laatste tijd opvalt is dat er in BE veel meer bedrijfsauto's zijn welke ook privé gebruikt mogen worden. Dat maakt ook een groot verschil in de financiën van een gezin.MrsNiceGuy schreef: ↑13-09-2017 23:55Toch wel belangrijk om te melden dat niet iedereen maaltijdcheques krijgt of voor een veel lager bedrag dan hier genoemd. En er is een eigen bijdrage van 1.09€ per dag, dit gaat dus van je nettoloon af. Om een voorbeeld te geven, ik krijg sinds kort maaltijdcheques omdat er een CAO in de sector was voor 1% opslag. Dit is bij ons omgezet in maaltijdcheques. Gemiddeld krijg ik voor ongeveer 60€ cheques maar er gaat ook 20€ van mijn nettoloon af. Ik heb dus 40€ netto meer nu.
Let wel, ik ben tevreden met wat ik heb door mijn goede baan en de opvangmogelijkheden. Maar jullie moeten het ook weer niet te rooskleurig voorstellen![]()
donderdag 14 september 2017 om 15:13
Er zijn inderdaad heel veel verschillen tussen België en Nederland, maar volgens mij komt het uiteindelijk wel op hetzelfde neer hoor.
Zo liggen de nettolonen in Nederland hoger dan hier (in België), maar onze bijdrage aan sociale zekerheid is al van ons brutoloon genomen waardoor we netto minder overhouden. In Nederland betaal je dit zelf, dus hoeft dit niet van je loon ingehouden worden waardoor er meer op je rekening komt.
Enig voordeel van Nederland vind ik de goedkopere medicatie die je vrij kan verkrijgen
, die kan je daar gewoon in de drogisterij kopen terwijl je hier naar een apotheker moet gaan en duurder af bent.
Als je echt de supermarktprijzen wilt vergelijken, moet ik toch wel toegeven dat op elk (Nederlands) forum ik toch verbaasd ben hoe zuinig jullie boodschappen doen. Wij zijn voor twee personen (geen huisdieren) tussen de 400 en 500 euro per maand aan boodschappen kwijt, afhankelijk of we bv een nieuwe doos waspoeder e.d. moeten kopen. Dit is gigantisch veel in vergelijking met wat daar allemaal opgesomd wordt.
Nu moet ik wel toegeven dat wij niet kijken naar wat we kopen voor eten e.d., ik wil op veel besparen.. maar niet op eten
Zo liggen de nettolonen in Nederland hoger dan hier (in België), maar onze bijdrage aan sociale zekerheid is al van ons brutoloon genomen waardoor we netto minder overhouden. In Nederland betaal je dit zelf, dus hoeft dit niet van je loon ingehouden worden waardoor er meer op je rekening komt.
Enig voordeel van Nederland vind ik de goedkopere medicatie die je vrij kan verkrijgen
Als je echt de supermarktprijzen wilt vergelijken, moet ik toch wel toegeven dat op elk (Nederlands) forum ik toch verbaasd ben hoe zuinig jullie boodschappen doen. Wij zijn voor twee personen (geen huisdieren) tussen de 400 en 500 euro per maand aan boodschappen kwijt, afhankelijk of we bv een nieuwe doos waspoeder e.d. moeten kopen. Dit is gigantisch veel in vergelijking met wat daar allemaal opgesomd wordt.
Nu moet ik wel toegeven dat wij niet kijken naar wat we kopen voor eten e.d., ik wil op veel besparen.. maar niet op eten
donderdag 14 september 2017 om 15:22
Supermarkten zijn in België idd een stukje duurder. Afhankelijk naar welke je gaat ook. Maar de kwaliteit is ook een stuk hoger. In Nederland heb je geen supermarkten zoals Delhaize, die in NL eerder een soort delicatessenwinkel zou zijn. AH zit ook in België, maar wordt meer als een soort Lidl gezien, terwijl die in NL 'chic' is. In NL heb je wel Marqt, maar komt ook niet aan het niveau van Delhaize.
Ziekteverzekering is fors duurder in NL. In België betaal je per jaar nog minder dan wat je in NL per maand betaalt. En nee, je krijgt niet alles terug, maar wel heel veel. De Belgische belastingcenten worden daarin gestopt, en niet/veel minder in bvb onderhoud van wegen bvb, is mijn idee. Voordeel in NL is wel dat psychologen terugbetaald worden, wat in België nauwelijks het geval is, enkel psychiaters.
Ziekteverzekering is fors duurder in NL. In België betaal je per jaar nog minder dan wat je in NL per maand betaalt. En nee, je krijgt niet alles terug, maar wel heel veel. De Belgische belastingcenten worden daarin gestopt, en niet/veel minder in bvb onderhoud van wegen bvb, is mijn idee. Voordeel in NL is wel dat psychologen terugbetaald worden, wat in België nauwelijks het geval is, enkel psychiaters.