Inkomsten/uitgaven België
dinsdag 12 september 2017 om 00:47
donderdag 14 september 2017 om 15:27
donderdag 14 september 2017 om 15:29
Dat klopt niet.Beluga schreef: ↑14-09-2017 15:13Er zijn inderdaad heel veel verschillen tussen België en Nederland, maar volgens mij komt het uiteindelijk wel op hetzelfde neer hoor.
Zo liggen de nettolonen in Nederland hoger dan hier (in België), maar onze bijdrage aan sociale zekerheid is al van ons brutoloon genomen waardoor we netto minder overhouden. In Nederland betaal je dit zelf, dus hoeft dit niet van je loon ingehouden worden waardoor er meer op je rekening komt.
Enig voordeel van Nederland vind ik de goedkopere medicatie die je vrij kan verkrijgen, die kan je daar gewoon in de drogisterij kopen terwijl je hier naar een apotheker moet gaan en duurder af bent.
Als je echt de supermarktprijzen wilt vergelijken, moet ik toch wel toegeven dat op elk (Nederlands) forum ik toch verbaasd ben hoe zuinig jullie boodschappen doen. Wij zijn voor twee personen (geen huisdieren) tussen de 400 en 500 euro per maand aan boodschappen kwijt, afhankelijk of we bv een nieuwe doos waspoeder e.d. moeten kopen. Dit is gigantisch veel in vergelijking met wat daar allemaal opgesomd wordt.
Nu moet ik wel toegeven dat wij niet kijken naar wat we kopen voor eten e.d., ik wil op veel besparen.. maar niet op eten![]()
In Nederland word ook van het brutoloon bepaalde heffingen en de volksverzekeringen ( wat jij bijdrage aan sociale zekerheid noemt) wel ingehouden en nog wat loonbelasting ect. Daarnaast heb je ook nog pensioenverzekeringen die zelf betaald dienen te worden maar wel een soort van verplicht zijn bij overgrote deel van de werkgever.
Ik heb trouwens met Belgische collega's al eens uitgerekend, denk 2 jaar geleden, en in Nederland ben je echt veel duurder uit qua ( verplichte) kosten voor normaal leven. Dus wat ik al eerder tikte, dure zorg, eigen risico, de dure aanvullende verzekeringen, aparte tandartsverzekering en dan de eigen bijdrages van medicatie en behandelingen die niet onder de pakketten vallen. De accijns zijn veel hoger op benzine en dan nog best dure wegenbelasting. De gemeente belastingen voor afval, riool, water, energiebelastingen, verzekeringen, overdrachtsbelastingen bij huizen, woz. Daarnaast is wonen ansich al duurder.
donderdag 14 september 2017 om 15:36
Moest net denken aan NL vrienden die bij ons in BE op bezoek kwamen. Ze gingen naar de Colruyt (winkel met de laagste prijsgarantie). Zelf kom ik nooit in die winkel, veel te donker en echt een magazijn gevoel. Zij vonden het geweldig, vooral dat bij de kassa je winkelkar voor jou inladen in een volgende winkelkar. Dat hadden ze nog nooit gezien.
Naar welke winkel ben je geweest Lucky?
Naar welke winkel ben je geweest Lucky?
Always believe that something wonderful is about to happen.
donderdag 14 september 2017 om 15:38
Fee-de-Goede,
Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik niet op de hoogte ben wat er allemaal van het brutoloon gaat voor iemand die in Nederland woont/werkt, mijn post was afgaande op wat ik al heb kunnen lezen op verschillende fora.
Maar.. ik ben blij dat je dat even verduidelijkt! Mijn lieve goede vriend heeft namelijk een tijd zijn zinnen gezet dat we in de toekomst naar Nederland zouden verhuizen. Een collega van hem woont daar ook (en werkt in België) en hij hoort hier alleen maar lovende dingen over. Ik wou dus niet geloven dat het over de grens enkel zonneschijn is, dat leek mij allemaal te mooi om waar te zijn.
Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik niet op de hoogte ben wat er allemaal van het brutoloon gaat voor iemand die in Nederland woont/werkt, mijn post was afgaande op wat ik al heb kunnen lezen op verschillende fora.
Maar.. ik ben blij dat je dat even verduidelijkt! Mijn lieve goede vriend heeft namelijk een tijd zijn zinnen gezet dat we in de toekomst naar Nederland zouden verhuizen. Een collega van hem woont daar ook (en werkt in België) en hij hoort hier alleen maar lovende dingen over. Ik wou dus niet geloven dat het over de grens enkel zonneschijn is, dat leek mij allemaal te mooi om waar te zijn.
donderdag 14 september 2017 om 16:03
Kun je dit wat nader uitleggen aub?
Want als ik een gewone bruto-nettoloon berekening maak met een bruto loon van 3000 euro kom ik in Nederland uit op een nettoloon van 2230 terwijl je in België hiervan 1900 overhoudt. Van die 330 euro kan redelijk wat betaald worden lijkt me.
Bijkomend stort in België de werkgever bij dit loon nog eens een rsz bijdrage van grofweg 1100 euro, is dit in Nederland vergelijkbaar?
(Edit: onder de streep zal het allicht allemaal weinig uitmaken, want zo'n groot verschil in welvaart is er niet tussen beide landen)
Dat supermarkten in Nederland goedkoper zijn verbaasd me niets als je de jeugdlonen in aanmerking neemt.
donderdag 14 september 2017 om 16:23
Valdemar_II schreef: ↑14-09-2017 16:03
Kun je dit wat nader uitleggen aub?
Want als ik een gewone bruto-nettoloon berekening maak met een bruto loon van 3000 euro kom ik in Nederland uit op een nettoloon van 2230 terwijl je in België hiervan 1900 overhoudt. Van die 330 euro kan redelijk wat betaald worden lijkt me.
Bijkomend stort in België de werkgever bij dit loon nog eens een rsz bijdrage van grofweg 1100 euro, is dit in Nederland vergelijkbaar?
(Edit: onder de streep zal het allicht allemaal weinig uitmaken, want zo'n groot verschil in welvaart is er niet tussen beide landen)
Dat supermarkten in Nederland goedkoper zijn verbaasd me niets als je de jeugdlonen in aanmerking neemt.
Google kan je precies vertellen hoe of wat mbt die berekeningen. Ik ken die rsz bijdrage niet.
Maar je betaald hier gewoon loonbelasting ( wat er dus niet klopte bij die forummers post) , vanaf 19.000 tot 69.000 euro per jaar ( bruto dus) is dan 40% belasting. Daarnaast betaal je daar boven op gewoon de verplichte heffingen/volksverzekeringen voor sociaal stelsel.
Of er dan echt 330 euro netto verschil tussen zit weet ik niet. En of als dat echt zo is al die extra kosten hier kan opvangen elke maand... Vraag het me af.
Als je wat zorg afneemt en kinderopvang voor een dag of 2 is die 330 euro al weg.
Of als je kind een beroepsopleiding wil volgen en je wil ze niet opzadelen met gemiddeld 15.000 -25.000 euro schuld. Dan moet je flink sparen.
Kinderbijslag is hier lager en zorg duurder.
Er is dus naast wat er netto of bruto over blijft, echt heel veel dingen anders geregeld zijn.
En ze kunnen in Nederland echt veel meer losse belastingen bedenken en de goede sociale zekerheden totaal uithollen.
Heb je kinderen? Heb je opvang nodig? Ben je ziek of heel gezond, wil je kopen of huren. Sociale hiir is er niet mee, huursubsidie is alleen voor hele lage inkomens.
Welke gemeente ga je wonen, hoogte gemeentebelastingen kan nogal verschillen. Heb je vrije keus energie of zit je aan stadsverwarming vast.
Wil je studeren of niet. Want dat is een leenstelsel zodra je hoger beroepsonderwijs wil volgen. Accijns, verzekeringen ect.
Hier maakt dat echt een flink verschil in wat er overblijft. Al binnen Nederland zelf.
Ik denk dat zo'n simpele vergelijking gewoon niet echt te doen is daardoor.
donderdag 14 september 2017 om 16:42
@ Fee de goede: De indruk die ik via dit forum krijg is dat ze in Nederland gewoon veel meer geïndividualiseerd hebben terwijl er in België meer betaald wordt via overheid, waardoor de individuele verschillen in Nederland groter zijn terwijl deze hier meer afgevlakt worden. Geloof wel dat Nederlanders hierdoor bewuster zijn van de prijs van verschillende diensten. En zoals u zegt, het is iets te complex voor een simpele vergelijking, sorry daarvoor.
Wat loonbelasting betreft, hier de belastingschijven in België:
http://www.belastingschijven.be/
Edit: die rsz bijdrage werkgever is hetgeen de werkgever hier bovenop het brutoloon betaald aan de sociale zekerheid.
Wat loonbelasting betreft, hier de belastingschijven in België:
http://www.belastingschijven.be/
Edit: die rsz bijdrage werkgever is hetgeen de werkgever hier bovenop het brutoloon betaald aan de sociale zekerheid.
donderdag 14 september 2017 om 17:05
En klopt hoor, hier is een lagere loonbelasting vanaf de middeninkomens. Daaronder scheelt niet veel..maar de sociale zekerheid gaat ook meteen verplicht van je brutoloon af. Net als bij jullie.
En idd ze hebben hier echt een bijzondere manier van belasting heffen. Ze hebben loonbelasting wat lager en daarnaast een ton aan losse belastingen bedacht. En een vreemde constructie mbt zorg en scholing bedacht.
Ik zou liever een vast (dan vast een stuk hoger) percentage of bedrag betalen en dat wat er nu aan de hand is versimpeld word, minder bij 3e partijen en zo individualistisch. Misschien ook een vast BTW tarief voor goederen en diensten. Dat soort dingen.
Maar ja. Dat gaat niet gebeuren ben ik bang.
En idd ze hebben hier echt een bijzondere manier van belasting heffen. Ze hebben loonbelasting wat lager en daarnaast een ton aan losse belastingen bedacht. En een vreemde constructie mbt zorg en scholing bedacht.
Ik zou liever een vast (dan vast een stuk hoger) percentage of bedrag betalen en dat wat er nu aan de hand is versimpeld word, minder bij 3e partijen en zo individualistisch. Misschien ook een vast BTW tarief voor goederen en diensten. Dat soort dingen.
Maar ja. Dat gaat niet gebeuren ben ik bang.
vrijdag 15 september 2017 om 12:12
Van wat ik hier kan lezen vind ik het wel spijtig dat de zorg, onderwijs, kinderopvang,.. duurder is in Nederland. Een studielening aangaan, dat wordt in België praktisch niet gedaan en dat is wel fijn dat de jongeren een start zonder schulden kunnen maken (in het happy scenario natuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen).
Deze dingen worden bij ons allemaal vanuit de overheid mee betaald door middel van die rsz-bijdragen als ik mij niet vergis, op dat vlak hebben wij hier in België echt niet te klagen hoor. Naast een jaarlijkse bijdrage aan de ziekenkas (van nog geen 100 euro meestal) en een 'vrijwillige bijdrage' (25 euro, enkel vanaf 26 jaar) hoef je geen bijdragen te doen.
Ga je naar de dokter, dan betaal je ter plekke 25 euro en je stuurt je doktersbewijsje op en krijgt een deel terugbetaald (18 euro geloof ik). Meestal biedt je werkgever ook een hospitalisatieverzekering aan, dat is wéér een kost die ons uitgespaard wordt, en vaak kan je die verzekering overnemen van je werkgever als je in pensioen gaat.
Hetzelfde met kinderopvang, in Nederland betaal je per uur (ik vind hier na het snel googlen een voorbeeld van 6€/u) en krijg je soms een toeslag als je niet te veel verdient. Bij ons betaal je per dag (maximum 25-30€) en kan je deze kosten ingeven om een belastingvoordeel te krijgen, maar de kinderopvang wordt ook gesubsidieerd door de overheid om de lage prijzen te compenseren. Misschien is dat belastingvoordeel wel hetzelfde systeem als de toeslag in Nederland, dat kan ik niet zeggen. Maar als je die bedragen vergelijkt, dan snap ik wel dat er veel Nederlandse ouders zijn die part-time gaan werken o.i.d.
Daarnaast zijn ze in België ook wel kampioen in verdoken belastingen verzinnen en onnodige kosten te doen aan politiekers. Wij hebben in België meer dan 200 parlementsleden, is dat echt nodig in zo'n klein landje? Niet te geloven dat ze nergens toe komen
Deze dingen worden bij ons allemaal vanuit de overheid mee betaald door middel van die rsz-bijdragen als ik mij niet vergis, op dat vlak hebben wij hier in België echt niet te klagen hoor. Naast een jaarlijkse bijdrage aan de ziekenkas (van nog geen 100 euro meestal) en een 'vrijwillige bijdrage' (25 euro, enkel vanaf 26 jaar) hoef je geen bijdragen te doen.
Ga je naar de dokter, dan betaal je ter plekke 25 euro en je stuurt je doktersbewijsje op en krijgt een deel terugbetaald (18 euro geloof ik). Meestal biedt je werkgever ook een hospitalisatieverzekering aan, dat is wéér een kost die ons uitgespaard wordt, en vaak kan je die verzekering overnemen van je werkgever als je in pensioen gaat.
Hetzelfde met kinderopvang, in Nederland betaal je per uur (ik vind hier na het snel googlen een voorbeeld van 6€/u) en krijg je soms een toeslag als je niet te veel verdient. Bij ons betaal je per dag (maximum 25-30€) en kan je deze kosten ingeven om een belastingvoordeel te krijgen, maar de kinderopvang wordt ook gesubsidieerd door de overheid om de lage prijzen te compenseren. Misschien is dat belastingvoordeel wel hetzelfde systeem als de toeslag in Nederland, dat kan ik niet zeggen. Maar als je die bedragen vergelijkt, dan snap ik wel dat er veel Nederlandse ouders zijn die part-time gaan werken o.i.d.
Daarnaast zijn ze in België ook wel kampioen in verdoken belastingen verzinnen en onnodige kosten te doen aan politiekers. Wij hebben in België meer dan 200 parlementsleden, is dat echt nodig in zo'n klein landje? Niet te geloven dat ze nergens toe komen
vrijdag 15 september 2017 om 12:28
Het grote verschil in studerende jongeren is toch wel dat het in België heel normaal is dat je ten laste blijft van je ouders tot je je diploma en zelfs werk hebt. De ouders betalen de studies, de kamers, het OV, alles ... Sommige studenten hebben een weekendjobje maar dat is dan vooral voor wat extra zakgeld of om te helpen als de ouders het echt niet breed hebben. Als hier iemand geld voor leent, dan zijn het de ouders (ik herinner mij dat nog goed dat mijn ouders leenden om mijn oudste zus naar de univirsiteit te laten gaan).Beluga schreef: ↑15-09-2017 12:12Van wat ik hier kan lezen vind ik het wel spijtig dat de zorg, onderwijs, kinderopvang,.. duurder is in Nederland. Een studielening aangaan, dat wordt in België praktisch niet gedaan en dat is wel fijn dat de jongeren een start zonder schulden kunnen maken (in het happy scenario natuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen).
In Nederland word je al heel jong geacht je plan te trekken.
Van wat ik hoor en zie, denk ik dat de Nederlandse manier wel leidt tot volwassenen die beter met geld kunnen omgaan, die tevreden zijn met minder (2dehands en zo)... Onze jongeren zijn nogal verwend. Toch vind ik het 'warmer' dat je niet op je 18de het huis uitgezet wordt.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
vrijdag 15 september 2017 om 12:40
Dat kan inderdaad, maar volgens mij is dit toch wel meer persoonlijkheids gebonden. Je leert gewoon van jongs af met minder toekomen, en dat leidt eerder tot het beter omgaan met geld in mijn ogen. Mijn moeder heeft ook wat dingen moeten laten zodat ik kon verder studeren, in ruil ging ik weekendwerk doen en betaalde ik stiekem een deel van mijn studiespullen zelf. Momenteel ben ik ook nog altijd geen big spender, tegenover mijn broer die op zijn 18de gaan werken heeft en denkt dat hij een bodemloze put aan geld heeftMrsNiceGuy schreef: ↑15-09-2017 12:28Van wat ik hoor en zie, denk ik dat de Nederlandse manier wel leidt tot volwassenen die beter met geld kunnen omgaan, die tevreden zijn met minder (2dehands en zo)... Onze jongeren zijn nogal verwend. Toch vind ik het 'warmer' dat je niet op je 18de het huis uitgezet wordt.
Aan de andere kant heb ik dan ook jongeren gezien, die van een gezin komen waar alle geldzaken krap gaan.. zij beginnen met werken en kunnen ook niet stoppen met spenderen
vrijdag 15 september 2017 om 15:43
Ik vind het net als fee de goede een interessant onderwerp....(heel wat thema's waar ik professioneel mee bezig ben komen hier ook aan bod.
Ik weet niet of de zorg in Nederland duurder is.
Het blijft moeilijk te vergelijken.
Wij betalen zorg door een rechtstreekse afhouding op het loon, voor een percentage van 3,55% van je brutoloon. Voor mij betekent dit dat ik per jaar ongeveer €2.225 aan onze "zorgverzekering" betaal, daarnaast is er de kost van de mutualiteit ( ongeveer €100 per jaar), en betaal je in België, bij ELK gebruik van zorg ook een deel(tje) zelf. Bij raadpleging dokter, tandarts, medicatie, ziekenhuis, kinesist....
Heel veel mensen gaan zich daarnaast nog extra verzekeren (hospitalisatieverzekering, tandartskosten), bij heel wat mensen is dit ook een extra voordeel naast hun loon.
Geen idee of een doorsnee zorgverzekering in Nederland mij 2.200 euro per jaar zou kosten?
Bij ons is het inderdaad minder individueel, omdat je niet kan kiezen waartegen je je verzekert, en het bedrag wordt voor jou bepaald, omdat het een percentage is van je loon.
er is meer solidariteit ingebouwd, lijkt me. Zou ik maar de helft verdienen, dan betaal ik ook maar de helft, en het recht op zorg blijft dezelfde.
Ik weet niet of de zorg in Nederland duurder is.
Het blijft moeilijk te vergelijken.
Wij betalen zorg door een rechtstreekse afhouding op het loon, voor een percentage van 3,55% van je brutoloon. Voor mij betekent dit dat ik per jaar ongeveer €2.225 aan onze "zorgverzekering" betaal, daarnaast is er de kost van de mutualiteit ( ongeveer €100 per jaar), en betaal je in België, bij ELK gebruik van zorg ook een deel(tje) zelf. Bij raadpleging dokter, tandarts, medicatie, ziekenhuis, kinesist....
Heel veel mensen gaan zich daarnaast nog extra verzekeren (hospitalisatieverzekering, tandartskosten), bij heel wat mensen is dit ook een extra voordeel naast hun loon.
Geen idee of een doorsnee zorgverzekering in Nederland mij 2.200 euro per jaar zou kosten?
Bij ons is het inderdaad minder individueel, omdat je niet kan kiezen waartegen je je verzekert, en het bedrag wordt voor jou bepaald, omdat het een percentage is van je loon.
er is meer solidariteit ingebouwd, lijkt me. Zou ik maar de helft verdienen, dan betaal ik ook maar de helft, en het recht op zorg blijft dezelfde.
vrijdag 15 september 2017 om 16:38
Idd, Carrefour is duurder zoals hier eerder geschreven.
Als wij binnen EU op vakantie gaan, zoeken we vooraf een Aldi/Lidl in de buurt van ons verblijf.
Dit komt ook omdat we geen "vreemd" voedsel lusten.
Natuurlijk verkopen de supers ook lokale streekproducten, maar de meeste producten daar zijn ook in NL te verkrijgen.
Als wij binnen EU op vakantie gaan, zoeken we vooraf een Aldi/Lidl in de buurt van ons verblijf.
Dit komt ook omdat we geen "vreemd" voedsel lusten.
Natuurlijk verkopen de supers ook lokale streekproducten, maar de meeste producten daar zijn ook in NL te verkrijgen.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.