Geld & Recht alle pijlers

Investeren in beleggingspand

24-09-2020 17:14 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meer mensen ervaring met beleggingspanden? Toen we onze nieuwe woning betrokken hebben we besloten onze oude woning niet te verkopen maar aan te houden voor de verhuur. Dit was mogelijk omdat we op de vorige hypotheek al flink hadden afgelost. We hebben hem nu ruim een jaar in de verhuur en tot nu toe bevalt het prima. We zijn nu aan het kijken of we nog een extra woning kunnen aanschaffen voor de verhuur en dat is best wel een klus met uitzoeken hypotheek / belasting / vinden van geschikte woning etc. Maar we hopen voor 1 januari nog iets te vinden om de verhoging van de overdrachtsbelasting voor te zijn.

Reden voor ons om hier in te investeren is dat spaarrente helemaal niets meer oplevert. We niet handig zijn met aandelen en het een te grote gok vinden om hier in te gaan handelen zonder enige kennis en de pensioenleeftijd steeds verder omhoog gaat en de pensioenen steeds meer gekort worden. We trekken dus liever ons eigen plan voor de toekomst. Daarnaast wordt de woningmarkt steeds ontoegankelijker en kunnen we door nu te investeren hopelijk onze kinderen ook straks helpen met het vinden van een woning.

Tips, trucs en ideeën zijn welkom. Ga nu wel naar huis maar kan vanavond of morgen reageren.
Alle reacties Link kopieren
Pukkie12345 schreef:
24-09-2020 18:22
Waarom gelijk van 'uitmelken' uitgaan.

Ik verhuur zelf ook een huis in het centrum van een middelgrote stad in Nederland, de huurprijs is €780 per maand, ik vind dat een goede prijs voor een mooi jaren '30 pand in de stad. De huurprijs ligt niet onder de sociale huur grens, maar goed ik kan zelf ook de huurprijs van een miljoenen villa niet betalen, dat is gewoon een hele andere orde/inkomensgroep. Je kunt nu eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten..

€780,- noem jij voor een dubbeltje op de eerste rang zitten?
Waarom vraag je niet een paar tientjes minder zodat het onder de sociale huurwoningen gaat vallen en de huurders huurtoeslag aan kunnen vragen?
Of mogen er geen "arme" mensen in jouw huis wonen?
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
24-09-2020 18:42
Hopelijk dan ook voor bestaande gevallen.
Volgens mij niet helaas.
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
24-09-2020 17:37
Ik snap je gedachtengang, maar het is gewoon legaal. Waarom je geld laten interen op een spaarrekening met 0,0 rente als beleggen ook 1 vd mogelijkheden is. Er wordt sowieso iemand geholpen door erin te gaan wonen, of dit nu via TO is of een ander commercieel bedrijf.
In Rotterdam mag het straks niet meer, daar komt een woonplicht. En terecht.
't Is al met al een heel gedoe
granny71 schreef:
24-09-2020 18:47
Volgens mij niet helaas.

Dan heeft het in sommige steden dus nauwelijks zin en is het een symboolmaatregel.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
24-09-2020 18:51
Dan heeft het in sommige steden dus nauwelijks zin en is het een symboolmaatregel.
Ik ben er ook bang voor maar ik kan er ook naast zitten (dat hoop ik met heel mijn hart)
Zo stroomt er dus alsmaar meer geld van de jonge generatie naar de oude generatie. Kapitalisme op zijn slechtst. Terwijl er juist geld door de oude generatie in de jonge generatie geïnvesteerd zou moeten worden.
De oude generatie (onroerend goed eigenaars) zwemt op deze manier in het geld met afgeloste hypotheken en huizen waar de jonge generatie een half miljoen voor moet gaan betalen.
anoniem_63ab5705e222a wijzigde dit bericht op 24-09-2020 19:00
1.43% gewijzigd
De overheid creëert schaarste, niet de kleine particulier.
Alle reacties Link kopieren
Igoa schreef:
24-09-2020 18:56
De overheid creëert schaarste, niet de kleine particulier.
Die kleine particulier werkt er wel aan mee.
En wat is klein? 1 pand in de verhuur of 10?
Een hoge huur vragen in de hoop dat de huurder niet zo slim is om de woning te laten beoordelen door de woonbond?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
24-09-2020 17:44
En vooral die panden met huurders krijg je een hypotheek?
De hypotheek verstrekker is op de hoogte?
Hier bestaan speciale verhuurhypotheken voor. Die zijn iets duurder en hebben andere voorwaarden dan 'gewone' hypotheken'.
Pingu schreef:
24-09-2020 18:49
In Rotterdam mag het straks niet meer, daar komt een woonplicht. En terecht.
Ik heb het ook over het heden.
Alle reacties Link kopieren
nadine1988 schreef:
24-09-2020 17:46
Als je een die woning koopt met mbv een hypotheek, mag je hem dan wel verhuren?? Oprechte vraag.
Ik zag wat vragen over de Hypotheek voorbij komen. Met een “normale” hypotheek mag je inderdaad geen woning in de verhuur zetten maar je hebt ook beleggingshypotheken waarmee je zo’n 70% van de waarde van het pand (in verhuurde staat) kunt financieren. Je hoeft dus maar 30% zelf te financieren wat je met spaargeld of in sommige gevallen met de overwaarde van je eigen woning kunt doen.

Voordeel is dat deze hypotheekvorm deels aflossingsvrij afgesloten mag worden. Ook mag je voor de inkomenstoets de huuropbrengsten meerekenen.
Nogmeersterretjes schreef:
24-09-2020 19:02
Hier bestaan speciale verhuurhypotheken voor. Die zijn iets duurder en hebben andere voorwaarden dan 'gewone' hypotheken'.
Wellicht gebruikt TO zijn/haar overwaarde?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook verhuurhypotheken, dan mag je er zelf niet eens in wonen. Wel met hogere rente en volgens mij zijn er geen Nederlandse aanbieders.

Ik zou kiezen voor ETF's.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
24-09-2020 18:02
Verdiep je eens in indexbeleggen/indextrackers. Dat is heel erg veilig beleggen, met op de langere termijn een rendement van 4-6% en veel minder werk dan een huis verhuren (en onderhouden).
Zie bijv hier een vergelijk: https://www.businessinsider.nl/vermogen ... ggen-2020/
en kijk hier voor uitleg: https://www.financieelonafhankelijkblog ... ndexfonds/ (klik ook door op de linkjes in de tekst)

Mocht je toch een pand willen kopen als belegging, dan heeft die laatste blog ook daar een heel goed artikel over: https://www.financieelonafhankelijkblog ... -vastgoed/
Dankjewel! Ik ga er naar kijken.
granny71 schreef:
24-09-2020 18:46
€780,- noem jij voor een dubbeltje op de eerste rang zitten?
Waarom vraag je niet een paar tientjes minder zodat het onder de sociale huurwoningen gaat vallen en de huurders huurtoeslag aan kunnen vragen?
Of mogen er geen "arme" mensen in jouw huis wonen?
Ik vind het anders een heel redelijke huur. Hier in de buurt (en ik woon in een dorp!) is geen vrije sector appartement te vinden voor dat huurbedrag, laat staan een eengezinswoning.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat particuliere verhuur iets van 6 procent van alle woonhuizen betreft dus ik het valt nog wel mee. In de grote steden is het wel meer. Maar om nu meteen van huisjesmelken te spreken. Er zijn genoeg mensen die anders geen huurwoning zouden vinden en ook niet zouden kunnen kopen.

Maar Etf's zijn zeker veel gemakkelijker. Al vraag ik me wel een beetje af hoe zeker dat rendement van 4-7 % is. En je bent altijd afhankelijk van brokers en regelgeving. Bij vastgoed heb je meer zelf controle. Alhoewel, als ze eigen bewoning opeens verplicht gaan stellen .. En bovendien zijn de huizenprijzen nu zo hoog dat je moeilijk een goed rendement haalt. Ik denk een beetje hardop. Moeilijke keuze.
nogmeersterretjes wijzigde dit bericht op 24-09-2020 19:25
0.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Igoa schreef:
24-09-2020 18:56
De overheid creëert schaarste, niet de kleine particulier.
Samen, zou ik zeggen. Overheid, grote beleggers, kleine beleggers. Vooral in de grote steden een probleem, waar eensgezinswoningen worden gesplitst en de appartementen weggaan tegen hoge huur. Klinkt als oplossing voor woningnood maar dat is het eigenlijk niet met die woekerhuren. Het trekt daardoor ook groepen huurders aan die nergens anders terecht kunnen maar samen de prijs net op kunnen brengen.

Ik ben voor een woonplicht! Ik beleg zelf in ETFs.
Alle reacties Link kopieren
Dit beantwoord ook wel wat vragen: https://www.viisi.nl/hypotheekadvies/verhuurhypotheek/
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wij konden ons appartement ook niet verkopen een paar jaar geleden.
Ja, we hadden het weg kunnen geven voor een belachelijke lage prijs, maar daar hebben wij ook niet jarenlang voor gewerkt, extra afgelost en gespaard.

We hebben de afgelopen 2 jaar verhuurd aan een kennis van ons. Kale huur onder de huursubsidie grens, zodat de huurder subsidie aan kon vragen.
En toch merk je dat ze niet zo zuinig zijn, net als een hoger segment huurder, dus die idd die paar tientjes meer betaald.
En ja, zelfs dus onze kennis heeft de boel meer uitgewoond dan wij verwacht hadden. Veel huisdieren, waarvan een hond die een hele muur kapot gekrabd heeft.
We zijn blij dat de huurder een ander huis heeft gevonden. Wij proberen nu te verkopen en hopen op een prijs uit te komen waar wij 12 jaar geleden ook voor gekocht hebben.
We zullen eerst alles moeten herstellen en moeten dat doen voor die ene maand huur die we als borg gevraagd hebben, leermoment voor ons.
Wij hebben geen zin meer in het gezeik, zeurende buren, als er iets even niet werkt kan je langskomen, maar wel wanneer het huurder uitkomt.

Appartement is hypotheek vrij, ons huidige huis niet, dus als we verkopen, lossen wij ons huidige huis voor grootste deel af en proberen door de rest van het geld mss eerder te stoppen met werken of minder te werken.

Hou er ook rekening mee dat een gemeente soms ook toestemming moet geven dat je je koophuis verhuurd.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren
Je kunt gewoon een verhuur hypotheek nemen. Je moet dan afhankelijk van de verstrekker min. 20% eigen geld inleggen. Meestal geldt er 1% opslag tov de normale hypotheekrente. Vaak moet je tot 50% aflossen.

6% is een gebruikelijk rendement tov de waarde van de woning, maar wanneer je een hypotheek er op neemt komt het rendement op je geld veel hoger uit.

Het rendement op bedrijfspanden is doorgaans hoger, maar neemt ook meer risico (langdurige leegstand bijvoorbeeld) met zich mee. Eigenlijk pas interessant als je meerdere panden hebt waardoor het niet erg is als er wat leeg staan.

De problemen in de huizenmarkt zijn absoluut niet ontstaan door mensen met 1 of 2 beleggingspanden. Als je dat denkt dan begrijp je er niet zoveel van.
Steeds meer gemeenten gaan een zelfbewoningsplicht invoeren. Nu nog alleen voor nieuwbouw, maar mogelijk ook voor bestaande bouw.

Ik sta daar wat dubbel in. Enerzijds wil je dat woningen ook voor starters/doorstromers beschikbaar blijven. Anderzijds is het goed opknappen van een oude woning voor velen niet betaalbaar en niet iedereen ziet een ingrijpende verbouwing zitten. Dan is het wel fijn dat die woningen worden opgeknapt en niet verloederen en via verhuur beschikbaar komen.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
24-09-2020 18:46
€780,- noem jij voor een dubbeltje op de eerste rang zitten?
Waarom vraag je niet een paar tientjes minder zodat het onder de sociale huurwoningen gaat vallen en de huurders huurtoeslag aan kunnen vragen?
Of mogen er geen "arme" mensen in jouw huis wonen?
Volgens mij -maar ik kan het mis hebben- kan je met een sociale huurwoning geen kortlopende contracten afsluiten. Met een particulier verhuurd huis kan dat wel en daardoor heb je de zekerheid dat je huurder na 1 of 2 jaar weer weggaat. Erg handig voor het geval je plannen inmiddels veranderd zijn. Verder heb je geen gedoe met puntensysteem, max huurprijs/max huurverhoging enzovoorts. En tot slot trek je vaak toch een iets ander publiek, een yup die € 1500,= huur voor een twee onder een kapper betaalt zal toch vaak het huis in een andere toestand achterlaten dan een gezin met drie jonge kinderen en twee onstuimige honden in een tussenwoninkje voor € 600,= per maand.

Liever niet quoten, maar:
Wij verhuren het huis van een overleden familielid. En nee, daar voel ik mij niet schuldig over. Het huis was afgelost en het successierecht hebben wij betaald van zowel ons spaargeld als dat van de overledene. Hadden we het verkocht dan hadden we er -toen- waarschijnlijk een ton of drie voor gekregen. Dan hadden we dus drie ton extra op onze spaarrekening gehad, met zero rendement maar wel ieder jaar vermogensbelasting betalen. Door datzelfde vermogen ook geen recht meer op toeslagen of kortingen. Anderen die hun geld over de balk gooien krijgen die toeslagen en kortingen allemaal wél, maar we vonden en vinden het eeuwig zonde om zo'n mooie erfenis stuk te slaan aan ongein als een auto van een ton, een reis van 3 maanden naar Bali etc. Past ook totaal niet bij hoe de overledene was. Door het huis te verhuren blijft het in de familie en levert het op voor lange termijn ipv eenmalig. We weten zeker dat ons familielid erg content zou zijn geweest met deze constructie en zelf zijn we er ook blij mee. Er zit nu een bedrijf in en als dat ooit weggaat zien we wel verder :)
@Mater-Matuna

Voel je vooral niet schuldig hoor, je hoeft je echt niet te verantwoorden voor dat ene huis wat je verhuurd en gewoon legaal is. Je hebt ook gelijk vwb het type huurder wat je aantrekt mbt de huurprijs, al heb je ook in het duurdere segment de zgn rotte appels. Mooi ook dat je een erfstuk op deze manier kunt behouden.
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
24-09-2020 20:14
Verder heb je geen gedoe met puntensysteem, max huurprijs/max huurverhoging enzovoorts.
Dat puntensysteem geldt ook voor de vrije sector.
Er is eens een aflevering van radar/kassa geweest over de huurprijzen in de vrije sector.
Je kan als huurder de woonbond langs laten komen. Zij kijken dan aan de hand van het puntensysteem hoeveel huur de verhuurder mag vragen.
Zit die huur (aan de hand van het puntensysteem) onder de sociale huurgrens mag de verhuurder niet meer vragen dan die vastgestelde huur.
Zit de huur ook maar 5 euro boven de sociale huurgrens dan mag de verhuurder vragen wat hij maar wil.

In de uitzending ging een stel dat €1500 betaalde voor 40 m2 aan de Albert Cyup ineens maar €600 per maand betalen.
En ik geloof zelfs dat de verhuurder nooit meer dan dat bedrag( wel met jaarlijkse huurverhoging) mag vragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet. Mijn ervaring is dat wanneer de gewone man zoiets gaat doen er altijd regels komen die ten nadele van die gewone man zijn.

Je ziet dat nu ook in Amerika. Na de financiële crisis toen de rentes steeds verder daalden, gingen mensen panden gingen kopen om te verhuren. Maar nu verbiedt de overheid diezelfde mensen om mensen uit te zetten als ze hun huur niet betalen. Aan de andere kant loopt de hypotheek gewoon door.

Als dat zo doorgaat dan moeten ze hun panden verkopen en blijven ze nog met een schuld achter.

Voor de megabedrijven als Blackrock is dat allemaal niet zo'n probleem en zij kunnen straks die panden voor een habbekrats opkopen.

De overheid is in mijn ogen totaal onbetrouwbaar en blijkbaar erg machtig, maar het is mijns inziens ook echt niet uitgesloten dat zoiets hier ook gaat gebeuren als de fall out van de corona-/schuldencrisis is Nederland gaat leiden tot een forse werkloosheid. Ik vind het best wel een risico omdat als kleinhuisbezitter te nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven