Geld & Recht alle pijlers

Investeren in beleggingspand

24-09-2020 17:14 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meer mensen ervaring met beleggingspanden? Toen we onze nieuwe woning betrokken hebben we besloten onze oude woning niet te verkopen maar aan te houden voor de verhuur. Dit was mogelijk omdat we op de vorige hypotheek al flink hadden afgelost. We hebben hem nu ruim een jaar in de verhuur en tot nu toe bevalt het prima. We zijn nu aan het kijken of we nog een extra woning kunnen aanschaffen voor de verhuur en dat is best wel een klus met uitzoeken hypotheek / belasting / vinden van geschikte woning etc. Maar we hopen voor 1 januari nog iets te vinden om de verhoging van de overdrachtsbelasting voor te zijn.

Reden voor ons om hier in te investeren is dat spaarrente helemaal niets meer oplevert. We niet handig zijn met aandelen en het een te grote gok vinden om hier in te gaan handelen zonder enige kennis en de pensioenleeftijd steeds verder omhoog gaat en de pensioenen steeds meer gekort worden. We trekken dus liever ons eigen plan voor de toekomst. Daarnaast wordt de woningmarkt steeds ontoegankelijker en kunnen we door nu te investeren hopelijk onze kinderen ook straks helpen met het vinden van een woning.

Tips, trucs en ideeën zijn welkom. Ga nu wel naar huis maar kan vanavond of morgen reageren.
snownow schreef:
25-09-2020 17:37
Vergeet ook niet de eventuele verduurzamingsmaatregelen die de overheid al dan niet kan gaan verplichten. Kosten daarvan kunnen best oplopen.


Dat ook nog eens.

Het valt mij vaak op dat mensen totaal niet rekenen met hoeveel geld ze in onderhoud steken. Dat bedrag wordt gewoon niet meegenomen als er naar het rendement wordt gekeken.

Om nog even naar mijn vorige rekenvoorbeeld te gaan: als je in 2002 kocht had je in 2019 dus een woning die gecorrigeerd voor inflatie 40.000 euro meer waard was geworden. Maar hoeveel geld heb je in die 17 jaar in het onderhoud gestoken? Tel eens op wat je in 17 jaar tijd betaalt aan je huis, aan verf, vloer, isolatie, vervanging van verwarming, keuken(apparatuur), badkamer, herstel van lekkages, inrichting van de tuin, etc etc.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
25-09-2020 18:27
Dat is ook nog zoiets inderdaad, die overwaarde die zo leuk klinkt maar je eigenlijk vooral geld kost, ook vanwege de WOZ die is meegegroeid.

Het grafiekje dat ik vanmorgen postte opende mij wat dat betreft wel de ogen:




Als je in 2003 een woning kocht voor 2 ton, was die woning in 2019 gemiddeld ongeveer 3 ton waard (en dat zal ook de huidige WOZ-waarde zijn). Het lijkt dus of je een ton overwaarde hebt.
Als je echter corrigeert naar inflatie, en het prijspeil van 2015 als uitgangspunt neemt, dan is je overwaarde echter ongeveer 40.000 euro (woning was in verhouding in 2003 250.000 euro waard en in 2019 290.000 euro). En dan heb je dus op een heel gunstig moment gekocht. Kocht je in 2007 of 2008, dan is het nog een stuk minder gunstig. Die woning was in 2019 eindelijk pas weer ongeveer hetzelfde waard als in 2008. Elf jaar lang geen rendement qua woningwaarde.
Maar doe je hetzelfde met je hypotheek dan is die in 10 jaar ook met een zelfde inflatiepercentage minder waard geworden. Dat is dan wel weer winst, toch?
óu sont les neiges d'antan

Het gaat om de waarde (van het huis) die je in handen hebt als de schuld is afgelost. Of die schuld dan hoog of laag is maakt dan eigenlijk niet uit. De schuld is minder waard geworden maar ook niet lager geworden, het kost je na inflatie minder moeite om deze af te lossen, maar je moet deze nog steeds aflossen. Daarna heb je niet meer bezit of geld over.
Alle reacties Link kopieren
Nee, het ging over rendement. Lees maar terug.
En daar moet je beide kanten van de balans, dus niet alleen de bezittingen maar ook de schulden bij betrekken.

Het meeste rendement haal je uit het kopen van een huis met behulp van een lening. Juist dat lenen levert in de huidige economie met lagere rentes dan de inflatie geld op.
óu sont les neiges d'antan

Ok mee eens, maar dan moet je de balans ook daadwerkelijk compleet maken anders is het een theoretisch aspect. Dan moet je, zoals je zelf ook al aangeeft, kijken naar wat je doet met de lening. Alleen een lening afsluiten en weer inlossen levert je niks op ook al is die lening in de loop der tijd gedevalueerd in waarde. Dus dan moet je kijken naar wat je rendement is en dat corrigeren met inflatie.

Rendement = [waardestijging (nieuwe waarde - oorspronkelijke waarde) + winst (opbrengsten - kosten)] x inflatiecorrectie

En dan reken ik de rente bij de kosten.
Alle reacties Link kopieren
FarFarAway schreef:
24-09-2020 18:41
Ik sluit mij aan over dat beleggen.
Tijdje terug had ik hier ook een topic over en kreeg de tip om eens naar indexbeleggen te kijken. Gelukkig maar want beleggen in etf’s is niet moeilijk en nu kan ik het zelfs interessant noemen. Heb er veel over gelezen en uiteindelijk de stap gezet.
Ook minder werk dan gedoe met huurders en zo.
Precies.
Je kan beter beleggen met goede begeleiding adviseur en anders zelf als je opleiding hebt gevolgd.

Destijds 1 cent per aandeel geïnvesteerd en nu is ie x20. De prognoses zijn ook nog gunstig.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Nou de kogel is door de kerk. Ons bod is geaccepteerd en we zijn nu volop bezig met de financiering. Als het goed is allemaal net op tijd voor 1 januari. Zal proberen als alles rond is hier nog een keer alle kosten op een rijtje te zetten zodat ik een goed beeld kan geven van de kosten / baten.

Als hypotheekverstrekker denken we aan Nationale Nederlanden. 2,5% voor 10 jaar vast waarbij zo'n 80% van de hypotheek aflossingsvrij is. We hebben per jaar de mogelijkheid om 10% van de oorspronkelijke hypotheeksom af te lossen. Je bent dus elk jaar vrij om een deel van de opbrengsten te investeren in aflossing van de hypotheek.

Kosten van een investeringshypotheek en hoeveelheid administratieve rompslomp liggen wel veel hoger dan een "normale" hypotheek. Denk bijvoorbeeld aan de hypotheekadviseur en taxatie via makelaar. Dit zijn complexere producten waar hogere kosten aan vastzitten en je mag bovendien de kosten niet als aftrekpost gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Jaja007 schreef:
05-10-2020 09:38
Precies.
Je kan beter beleggen met goede begeleiding adviseur en anders zelf als je opleiding hebt gevolgd.

Destijds 1 cent per aandeel geïnvesteerd en nu is ie x20. De prognoses zijn ook nog gunstig.
Mag ik vragen welke adviseur je hebt genomen en welk aandeel dat is?
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
25-09-2020 07:45
Niet zo zielig doen. Ze kunnen best ergens een huis kopen. Misschien niet helemaal naar het zin. Maar er zijn genoeg goedkope huizen op de markt.
Je maakt een grapje hoop ik?
Zowel ik als de mensen om mij heen verdienen boven gemiddeld. Maar de huizenprijzen zijn toch echt bizar. Tenzij je een studio van 30m4 wil kopen.
Indien er dan een betaalbaar huis is bied een ander daar weer ruim 25k boven de vraagprijs en is de woning alsnog aan je neus voorbij gegaan. En dit gebeurd in het hele land. Zo makkelijk als jij het stelt is het zeer zeker niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven