Geld & Recht alle pijlers

Kinderalimentatie.

29-01-2014 09:59 242 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke dit is voor de eerste keer dat ik iets op het forum hier post. Ik lees wel altijd maar heb nu een keer zelf advies nodig.

Mijn ex en ik zijn al sinds 2002 uit elkaar. Toen wij gingen scheiden waren we echt nog heel erg jong maar al wel ouders van 2 zoons. Mijn ex zat nog in zijn opleiding en ik werkte in de zorg. Tijdens de scheiding moest ik stoppen met werken mede omdat mijn oudste zoon (autistisch) meer zorg nodig had. Op het moment dat de scheiding werd uitgesproken had ik dus een bijstand uitkering. Het alimentatie bedrag hebben we toen op het minimale laten zetten. 2 jaar daarop verhuisde ik 115 km verderop. Dit had met 2 dingen te maken. 1. Ik kreeg een nieuwe partner. 2. Het viel ons op dat in een rustigere omgeving mijn oudste zoon het veel beter deed vanwege minder prikkels.

Omdat mijn ex geen rijbewijs had en ik zover verhuisd was bracht ik de kids om de 2 weken naar hem toe. In het begin op eigen kosten want de alimentatie betaalde hij niet. Na een jaar ben ik naar een advocaat gegaan om hier verandering in te brengen. Mijn ex en ik zijn toen mondeling overeengekomen dat het bedrag ook iets verhoogd moest worden.

Nu is het zo dat mijn ex keurig altijd zijn alimentatie op tijd betaald, echter de wettelijke verhoging betaald hij nooit.

Inmiddels zijn de kids wat ouder en breng ik ze nog maar halverwege. Ik heb er nog 2 kids bijgekregen met mijn huidige partner en het is gewoon niet haalbaar 6 uur per weekend in de auto te zitten. Wel neem ik de helft van de reiskosten op me.

Mijn ex zijn salaris is flink omhoog gegaan en geloof me ik gun hem best een goed leven. Alleen is het nu zo dat hij er met 150 euro per kind vanaf komt en ik de rest mag betalen.

Ik erger me er kapot aan dat hij zijn verhoging niet betaald en dat hij maar koopt en koopt. Lekker een luxe leven leidt. En ik? Ik mag ieder dubbeltje omdraaien want inmiddels heeft mijn 2e zoon ook remedial teaching nodig (54 euro per half uur) en zijn er nog meer grote kosten.

Ik heb al een aantal keer een herberekening voorgesteld omdat ik het allemaal niet meer kan betalen en de meeste kosten op mij terecht komen. Hij weigert want grote kans dat hij meer moet gaan betalen. Mijn huidige man vind het niet erg om voor de jongens te betalen maar die vind wel dat het raar is dat hij 2/3 van de lasten voor ze draagt en vader zo min mogelijk.

Ik heb al die tijd een strijd om geld uitgesteld omdat ik bang ben dat de kids daar de dupe van worden maar dat worden ze nu in principe ook. Iemand ervaring hiermee?
Grote kans dat je ex-man erg verdrietig en boos is geweest vanwege het feit dat jij 150 kilometer verderop ging wonen en de kinderen (ook zijn kinderen!) meenam, waardoor hij geen normale vaderrol kon vervullen. Hij stond toen machteloos en voelde en voelt zich vast ongelofelijk genomen. Vervolgens was hij vwel goed genoeg om gebruikt te worden als pin-automaat, terwijl met zijn gevoelens totaal geen rekening werd gehouden... Ik kan me voorstellen dat hij toen heeft gedacht: dan los je het zelf maar op ook! Helemaal toen je besloot te trouwen en daarmee je nieuwe partner verantwoordelijk maakte voor zowel de opvoeding als de kosten voor de kinderen.

Ik schrijf dit omdat hij zo zijn eigen emoties bij dit verhaal zal hebben en je er rekening mee zult moeten houden dat dit nog weleens een grote strijd kan worden die je duizenden euro's gaat kosten. Het kan bovendien ook nog weleens zo zijn dat je ex-man straks minder mag gaan betalen.

Dit is mogelijk doordat de situatie ten tijde van de scheiding de basis is geweest van de berekening en jij ervoor hebt gekozen met je huidige partner te trouwen. De draagkracht van je huidige man is nu weliswaar gestegen, maar dat hoeft niet te betekenen dat er nu een grotere bijdrage van hem wordt verwacht. De indexering kun je ter sprake brengen maar realiseer je dat je zelfs in tien jaar niet van de toen vastgelegde 121 euro naar 150 was gekomen op basis van indexering! Het kan zo maar zo zijn dat je ex zich daarop zal beroepen. Is die strijd het je echt waard? En vooral: dat je kinderen daar zoveel last van hebben?
Mijn verhuizing is in overleg geweest. Daarbij ook toen ik 2 straten verderop woonde bezocht hij zijn kinderen niet buiten de weekenden hoor.

Ook toen haalde hij ze niet uit school of tussentijds op. Hij ziet zijn kinderen nog precies evenveel als toen hij dus nog niet 1 km verderop woonde. En zelfs toen moest ik ze brengen en halen dus daar is ook geen verschil in.

Overigens 115 km wordt niet ineens 150 km ;)

Daarbij die 121 euro haalt nu de 150 wel volgens de indexering.

Ik ben namelijk al 12,5 jaar gescheiden.
Tja sweets, weet je: als jij denkt dat jullie er echt beter van gaan worden als je een herberekening afdwingt dan moet je dat zeker doen. Heb je al de tabellen erbij gepakt van de KA? Check ff of het het waard is om de hele strijd aan te gaan. Maar als ik je een tip mag geven: ga voor rust. Laat het zoveel mogelijk los. Ik lees zoveel woede in jouw posts... Met die woede geef je je ex macht. Namelijk de macht om jouw leven te beinvloeden. Genoeg financien hebben is prettig, maar hij heeft nu zoveel macht over jullie leven (echt heel knap van je huidige man dat hij hierin zover kan meegaan), dat moet je écht niet willen. Ik weet waar ik het over heb, mijn partner heeft ook een hele fijne ex. Maar hoe meer we ons aan haar ergeren, hoe meer macht ze heeft over ons leven. We laten zoveel mogelijk bij haar en dat is oprecht heerlijk. Hebben we allebei moeten leren, want je hebt constant het gevoel dat je de kinderen tekort doet. Maar iemand die zo dwars is, die is in Nederland niet te dwingen. Misschien denk je nu nog dat een gang naar de rechter je echt wat gaat opleveren, maar als het je puur om geld te doen is: je komt van een koude kermis thuis. De enigen die eraan verdienen zijn de advocaten. En nu heb jij nog het geluk dat je de moeder bent (want die hebben in NL echt een streepje voor). Maar dit is echt mijn tip: laat de boosheid gaan. Stop die energie in andere zaken. Liever arm qua geld, dan arm qua leven en liefde. Liefde zit niet in een hoofdtelefoon of een groot huis. Laat t los...
quote:sweets35 schreef op 29 januari 2014 @ 16:40:

Nouja 1 voordeel heb ik iig.

Mijn ex schrikt meestal van een brief van een advocaat dus er is kans op dat het geen grote rechtszaak hoeft te worden maar dat hij akkoord gaat met een voorstel die dan bij de rechtbank ingediend kan worden.

Dit zou betekenen dat het me geld gaat kosten maar niet overdreven veel.

Wel wil ik dat de advocaat hem op die jaarlijkse verhoging wijst en dat hij die achterstand wel moet betalen iig.

Ik laat jullie vrijdag weten hoe het is gegaan

Je hebt groot gelijk als je een herberekening aanvraagt, het levensonderhoud is duurder geworden en het is gebruikelijk dat er ieder jaar geïndexeerd wordt.

Ik ben nu 4 jaar bij mijn ex weg en heb ook een herberekening gehad.

Dat is nu eenmaal gebruikelijk eens in de zoveel jaar.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:hollebollegijs schreef op 29 januari 2014 @ 23:45:

[...]

Je hebt groot gelijk als je een herberekening aanvraagt, het levensonderhoud is duurder geworden en het is gebruikelijk dat er ieder jaar geïndexeerd wordt.

Ik ben nu 4 jaar bij mijn ex weg en heb ook een herberekening gehad.

Dat is nu eenmaal gebruikelijk eens in de zoveel jaar.De vraag is echter of een juridische strijd je alle stress en ellende waard is. Je kunt de reactie op de brief van de advocaat afwachten, maar als er een juridische strijd volgt, zijn er alleen maar verliezers. Verdien de 4000-6000 euro die zo'n strijd gerust kost, maar eens terug... En wat winnen de kinderen daarmee? TO heeft geen recht op toevoeging dus...
quote:lilaemme schreef op 29 januari 2014 @ 23:47:

[...]

De vraag is echter of een juridische strijd je alle stress en ellende waard is. Je kunt de reactie op de brief van de advocaat afwachten, maar als er een juridische strijd volgt, zijn er alleen maar verliezers. Verdien de 4000-6000 euro die zo'n strijd gerust kost, maar eens terug... En wat winnen de kinderen daarmee? TO heeft geen recht op toevoeging dus...

Dat zal je moeten afwegen inderdaad.

Ik ben geen juridische strijd aangegaan omdat ik van mening ben dat de regels wat betreft indexering glashelder zijn en de bedragen niet afweken van wat ik zo om me heen hoorde dat aan KA betaald wordt.

Vind het van die ex man een beetje kinderachtig dat hij niet indexeert, dat is wel gebruikelijk.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:hollebollegijs schreef op 30 januari 2014 @ 00:05:

[...]

Dat zal je moeten afwegen inderdaad.

Ik ben geen juridische strijd aangegaan omdat ik van mening ben dat de regels wat betreft indexering glashelder zijn en de bedragen niet afweken van wat ik zo om me heen hoorde dat aan KA betaald wordt.

Vind het van die ex man een beetje kinderachtig dat hij niet indexeert, dat is wel gebruikelijk.

Das juist. De indexatie is er niet voor niets. In de loop der jaren wordt alles duurder dat weet iedereen want dat is de afgelopen jaren niet anders geweest. Dat weet mijn ex zelf ook wel alleen is het meer dat hij het er niet voor over heeft. Jaren terug heb ik al aangekaart dat het misschien zinvol was aangezien de situatie veranderd was een herberekening te doen. Zijn reactie was toen dat als hij meer zou moeten betalen hij zou stoppen met werken.

Dit zegt toch wel iets over de gedachtengang van mijn ex. Hij zit dus liever aan een minimum inkomen dan dat hij meer moet betalen voor zijn kinderen. Nu geloof ik dat zo'n uitspraak gebakken lucht is hoor. Ik geloof never dat hij zijn baan op zal zeggen om van het minimum te leven. Maar het geeft wel aan hoe hij persoonlijk denkt over alimentatie.
Laat Het Los......
quote:sweets35 schreef op 30 januari 2014 @ 09:57:

[...]

Das juist. De indexatie is er niet voor niets. In de loop der jaren wordt alles duurder dat weet iedereen want dat is de afgelopen jaren niet anders geweest. Dat weet mijn ex zelf ook wel alleen is het meer dat hij het er niet voor over heeft. Jaren terug heb ik al aangekaart dat het misschien zinvol was aangezien de situatie veranderd was een herberekening te doen. Zijn reactie was toen dat als hij meer zou moeten betalen hij zou stoppen met werken.

Dit zegt toch wel iets over de gedachtengang van mijn ex. Hij zit dus liever aan een minimum inkomen dan dat hij meer moet betalen voor zijn kinderen. Nu geloof ik dat zo'n uitspraak gebakken lucht is hoor. Ik geloof never dat hij zijn baan op zal zeggen om van het minimum te leven. Maar het geeft wel aan hoe hij persoonlijk denkt over alimentatie.

...en je bent niet voor niets van die lamlul gescheiden.

Tel je zegeningen en focus je toch niet zo op hem.

Je verschuilt je constant achter argumenten die jou geen goede moeder maken, maar uitsluitend hem wegzetten als beroerde vader. Newsflash: je hebt 'm zelf gekozen hoor.

Wat hierboven staat: Laat Los! Door te scheiden ben je de grip op je kinderen voor de helft kwijt geraakt. Zie dat als een gegeven en niet iets wat onfair is. Onfair is 't, wanneer kinderen tussen ruziënde ouders gezet worden en over zaken als geld voor een jas moeten gaan nadenken. En ook daar heb jij een aandeel aan.

Dus als je werkelijk het beste met je kinderen voor hebt zoals je hier keer op keer als reden opgeeft, dan zit niet zo te frusten over wat ie wel niet allemaal verkeerd doet.

En anders ga naar de rechtbank ipv hier te gaan lopen lobbyen voor back-up.
conversation = awareness
Jeetje. Ik ben gewoon trots op je, MC. Wie had dat ooit gedacht?
quote:Amand schreef op 31 januari 2014 @ 00:04:

Jeetje. Ik ben gewoon trots op je, MC. Wie had dat ooit gedacht?

Ik niet...

Maar het voelt goed om te bemerken dat onze band groeit. Ik koester 'm in ieder geval!
conversation = awareness
quote:sweets35 schreef op 29 januari 2014 @ 11:22:

[...]

Zoals ik al zei... mijn zoon is autistisch, ander geval.

Dus je wilt mij wijsmaken dat bijles/coaching/begeleiding van je autistische zoon alleen al 1500 euro p.j. kost?

Verder vroeg ik ook om een toelichting, niet om 1 vage zin.

Ik heb zelf ook mbo gevolgd én ik ben ook nog eens autistisch, dus kun je het ook niet afdoen met 'je weet niet waar je over praat'.
@ truffles, ik geloof niet dat ik jou verantwoording kwijt ben over hoeveel ik aan kosten betaal voor mijn zoon omdat jij toevallig ook een vorm van autisme hebt. Ik ga ook niet uit wijden wat en hoe er allemaal is met mijn zoon.

Wel kan ik vertellen dat ik vandaag bij de advocaat geweest ben en dat het me idd geld gaat kosten maar geen duizenden euro's.

Er zal een berekening gemaakt worden wat de behoefte destijds was en wat de behoefte nu is. Deze zal op papier worden gezet.

aangezien dat toen niet gebeurt is.

Ook zal er een ouderschapsplan worden gemaakt, zodat de afspraken duidelijker zijn. Mede omdat de kinderen ook bepaalde dingen aangeven die ze graag anders zouden willen zien.

Er zal een financieel plaatje worden geschetst zodat mijn ex eindelijk zal zien wat de kinderen kosten en hoe belangrijk bijv remedial teaching voor onze 2e zoon is.

Vooralsnog hopen we dat we gewoon om de tafel te kunnen gaan zitten en er gezamelijk uit te komen.
quote:sweets35 schreef op 31 januari 2014 @ 12:48:

Er zal een financieel plaatje worden geschetst zodat mijn ex eindelijk zal zien wat de kinderen kosten en hoe belangrijk bijv remedial teaching voor onze 2e zoon is.

Vooralsnog hopen we dat we gewoon om de tafel te kunnen gaan zitten en er gezamelijk uit te komen.

Mocht het tot een rechtszaak komen dan heb je hier helemaal niets aan.

De rechter houdt namelijk alleen maar rekening met draagkracht en heeft geen boodschap aan extra (vrijwillige) uitgaves.

De kosten en aftrekposten die je voorheen op mocht voeren zijn niet meer van toepassing sinds april vorig jaar.
quote:sweets35 schreef op 31 januari 2014 @ 12:48:

@ truffles, ik geloof niet dat ik jou verantwoording kwijt ben over hoeveel ik aan kosten betaal voor mijn zoon omdat jij toevallig ook een vorm van autisme hebt... .Zozeg, lekker kittig ding dat je d'r bent.
conversation = awareness
Haha ja sorry hoor. Heb me hier eigenlijk heel de tijd lopen verdedigen en waarom eigenlijk?

Dus dat ga ik lekker niet meer doen.

Wil er gewoon samen met mijn ex uitkomen in het belang van de kinderen. Ben niet van plan de situatie op scherp te stellen maar gewoon tot een compromis te komen.
quote:sweets35 schreef op 31 januari 2014 @ 17:05:

Haha ja sorry hoor. Heb me hier eigenlijk heel de tijd lopen verdedigen en waarom eigenlijk?

Dus dat ga ik lekker niet meer doen.

Wil er gewoon samen met mijn ex uitkomen in het belang van de kinderen. Ben niet van plan de situatie op scherp te stellen maar gewoon tot een compromis te komen.

Haha ja sorry hoor voor de late reactie, maar met deze houding kom je er niet. Je wilt een compromis onder jouw voorwaarden en volgens jouw maatstaven.

Dat gaat 'm niet worden zo...
conversation = awareness

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven