Geld & Recht alle pijlers

Kinderalimentatie.

29-01-2014 09:59 242 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke dit is voor de eerste keer dat ik iets op het forum hier post. Ik lees wel altijd maar heb nu een keer zelf advies nodig.

Mijn ex en ik zijn al sinds 2002 uit elkaar. Toen wij gingen scheiden waren we echt nog heel erg jong maar al wel ouders van 2 zoons. Mijn ex zat nog in zijn opleiding en ik werkte in de zorg. Tijdens de scheiding moest ik stoppen met werken mede omdat mijn oudste zoon (autistisch) meer zorg nodig had. Op het moment dat de scheiding werd uitgesproken had ik dus een bijstand uitkering. Het alimentatie bedrag hebben we toen op het minimale laten zetten. 2 jaar daarop verhuisde ik 115 km verderop. Dit had met 2 dingen te maken. 1. Ik kreeg een nieuwe partner. 2. Het viel ons op dat in een rustigere omgeving mijn oudste zoon het veel beter deed vanwege minder prikkels.

Omdat mijn ex geen rijbewijs had en ik zover verhuisd was bracht ik de kids om de 2 weken naar hem toe. In het begin op eigen kosten want de alimentatie betaalde hij niet. Na een jaar ben ik naar een advocaat gegaan om hier verandering in te brengen. Mijn ex en ik zijn toen mondeling overeengekomen dat het bedrag ook iets verhoogd moest worden.

Nu is het zo dat mijn ex keurig altijd zijn alimentatie op tijd betaald, echter de wettelijke verhoging betaald hij nooit.

Inmiddels zijn de kids wat ouder en breng ik ze nog maar halverwege. Ik heb er nog 2 kids bijgekregen met mijn huidige partner en het is gewoon niet haalbaar 6 uur per weekend in de auto te zitten. Wel neem ik de helft van de reiskosten op me.

Mijn ex zijn salaris is flink omhoog gegaan en geloof me ik gun hem best een goed leven. Alleen is het nu zo dat hij er met 150 euro per kind vanaf komt en ik de rest mag betalen.

Ik erger me er kapot aan dat hij zijn verhoging niet betaald en dat hij maar koopt en koopt. Lekker een luxe leven leidt. En ik? Ik mag ieder dubbeltje omdraaien want inmiddels heeft mijn 2e zoon ook remedial teaching nodig (54 euro per half uur) en zijn er nog meer grote kosten.

Ik heb al een aantal keer een herberekening voorgesteld omdat ik het allemaal niet meer kan betalen en de meeste kosten op mij terecht komen. Hij weigert want grote kans dat hij meer moet gaan betalen. Mijn huidige man vind het niet erg om voor de jongens te betalen maar die vind wel dat het raar is dat hij 2/3 van de lasten voor ze draagt en vader zo min mogelijk.

Ik heb al die tijd een strijd om geld uitgesteld omdat ik bang ben dat de kids daar de dupe van worden maar dat worden ze nu in principe ook. Iemand ervaring hiermee?
quote:annapalona schreef op 29 januari 2014 @ 10:51:

[...]

Ow dus eigenlijk heeft ze zelf dus geen kosten aan deze 2 kinderen...LEZEN bij die 727 is mijn eigen bijdrage van 300 euro al bijgerekend... of denk je dat die 727 uit de lucht komt vallen ofzo?
Je draait het nu weer op zielig doen voor je zoon. Je lult gewoon weer recht in je straatje.

Je kunt best een jas betalen voor dat bedrag. Want daar heeft je ex en de staat aan bijgedragen.
Tuurlijk ben je geen slechte moeder. Maar juist omdat je ex zo reageert, moet je het niet meer zelf met hem bespreken, maar een officiële berekening laten maken, waar hij zich ook aan moet houden. Dan ben je van dit gezeur af.
There is no always forever...just this...
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 januari 2014 @ 10:48:

[...]

http://www.rijksoverheid. ... tkering-voor-nabestaanden

Maar in deze link staat toch precies wat ik zeg?

Kinderen krijgen uitkering als BEIDE ouders overlijden (de (halfwezenuitkering is sinds 1 juli 2013 vervallen), expartner krijgt uitkering als ze PARTNER alimentatie ontving..

Dus als je alleen kinderalimentatie ontvangt krijg je niks bij overlijden van expartner
Wie wind zaait zal storm oogsten
quote:sweets35 schreef op 29 januari 2014 @ 10:44:

[...]

Ik heb geen toeslagen, enkel 15 euro pm kindgebonden budget!!!

Er zijn geen toeslagen. TO woont samen. Dus alleenstaande ouder korting en verschillende toeslagen vallen weg.

TO: is er geen mogelijkheid dat je met je exman overlegt over de kosten van de RT lessen? Dat hij daarvan de helft betaald?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
TO, jij hoeft jezelf hier toch niet te verantwoorden, dus waarom doe je dat?

Wij kennen de hele geschiedenis tussen jou en jouw ex niet, dus ik vind sowieso niet dat wij daar over kunnen/mogen oordelen.

Ik weet uit ervaring wel dat het verrekte moeilijk is om alles zelf op te mogen knappen met een ''zorgenkind'', maar dan heb ik het erover wat dat psychisch met je doet.
Elke les, waar je van leert, maakt het pad vrij voor nog waardevollere lessen. Elke les, die je negeert, komt steeds weer terug.
quote:tekenis schreef op 29 januari 2014 @ 10:49:

[...]

Ik denk dat je erg in je eigen straatje praat.

Reiskosten, eigen keuze, eigen probleem

sport 100 euro

school 50 euro per jaar inclusief schoolreis en vrijwillige bijdragen

Kleding 100 euro

Dan heb je nog 500 euro over om te eten. Of nee, doe die remedial dinges er af , 220, 270 om te eten.

Het dekt de lading gewoon hoor.

School 50 euro per jaar?

Nou mijn kinderen zitten niet meer op de lagere school dus met 50 euro per jaar kom je er niet.

Rekening van 2e zoon ligt voor me neus... 150 euro en dan nog alle dingen die erbij gekocht moesten worden.

Rekening van mijn oudste zoon 1500 euro, ja die zit op het mbo.
Je bent geen rotmens, je bent geen slechte moeder, je doet er geen verkeerd aan om een herberekening te vragen.

Je bent wel blind voor je eigen aandeel

Je geeft graag vooral een ander de schuld

Je begeeft je graag in een slachtoffer rol

Je maakt van de vader van je kind iets wat hij niet is

Je vergoeilijkt je eigen stomme keuzes

En daar reageer ik vooral op.
quote:Tauriel schreef op 29 januari 2014 @ 10:53:

Tuurlijk ben je geen slechte moeder. Maar juist omdat je ex zo reageert, moet je het niet meer zelf met hem bespreken, maar een officiële berekening laten maken, waar hij zich ook aan moet houden. Dan ben je van dit gezeur af.
quote:sweets35 schreef op 29 januari 2014 @ 10:55:

[...]

Rekening van mijn oudste zoon 1500 euro, ja die zit op het mbo.Heeft je zoon geen recht op studiefinanciering?
Elke les, waar je van leert, maakt het pad vrij voor nog waardevollere lessen. Elke les, die je negeert, komt steeds weer terug.
Joh, doe gewoon een nette berekening maken. Met allebei jullie inkomens. Het kan dus ook zo zijn dat je ex minder moet gaan betalen. Hou daar ook rekening mee!

Voor de rest, merkkleding is niet nodig. School ondersteuning wel. Dat zou ik als eerste met je ex gaan overleggen.
quote:Dropje70 schreef op 29 januari 2014 @ 10:57:

[...]

Heeft je zoon geen recht op studiefinanciering?Nee want hij is pas 15
quote:Franka76 schreef op 29 januari 2014 @ 10:54:

[...]

Maar in deze link staat toch precies wat ik zeg?

Kinderen krijgen uitkering als BEIDE ouders overlijden, expartner krijgt uitkering als ze PARTNER alimentatie ontving..

Dus als je alleen kinderalimentatie ontvangt krijg je niks bij overlijden van expartner

Als je overleden ex-echtgenoot alimentatieplichtig was, dan heb je doorgaans recht op een nabestaandenuitkering. We zullen dit toelichten.

Nabestaandenuitkering

Als je je (ex-)partner hebt verloren, dan kun je recht hebben op een nabestaandenuitkering. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) betaalt de bijdrage uit. Wel dien je aan bepaalde voorwaarden te voldoen om voor de uitkering in aanmerking te komen.

Nabestaandenuitkering partner

Bij verlies van je partner heb je doorgaans recht op een nabestaandenuitkering, als je een kind jonger dan 18 jaar hebt. Zonder kinderen jonger dan 18 jaar, heb je onder bepaalde voorwaarden recht op een nabestaandenuitkering. Het maakt niet uit of je getrouwd was, een geregistreerd partnerschap had of samenwoonde.

Heb je inkomsten, dan worden die (gedeeltelijk) afgetrokken van je nabestaandenuitkering. Per 1 januari 2013 is de hoogte van de nabestaandenuitkering maandelijks maximaal 1.119,52 euro, met een vakantietoeslag van 82,56 euro.

Nabestaandenuitkering ex-partner

Heb je geen minderjarige kinderen, ben je gescheiden of is het geregistreerd partnerschap ontbonden en is je ex-partner daarna overleden, dan is je recht op een nabestaandenuitkering verbonden aan een eventuele onderhoudsverplichting. De volgende voorwaarden gelden dan:

•je bent geboren voor 1 januari 1950 geboren óf je bent voor meer dan 45% arbeidsongeschikt én,

•je ex-partner woonde of werkte in Nederland én

•je hebt nog niet de AOW-leeftijd én

•je ex-partner was op de dag van zijn of haar overlijden verplicht om je alimentatie te betalen. Het maakt hierbij niet uit of je ook echt alimentatie hebt ontvangen.

Voldoe je aan de voorwaarden, dan is je nabestaandenuitkering net zo hoog als de alimentatie die je overleden ex-partner moest betalen. Is de alimentatie hoger dan het maximumbedrag nabestaandenuitkering, dan krijg je de maximale nabestaandenuitkering. Ook hiervoor geldt dat eventuele inkomsten (gedeeltelijk) afgetrokken worden van je nabestaandenuitkering.

https://www.jurofoon.nl/n ... kering-voor-ex-echtgenoot
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
En laat los! Kijk niet naar je ex.
quote:Tauriel schreef op 29 januari 2014 @ 10:53:

Tuurlijk ben je geen slechte moeder. Maar juist omdat je ex zo reageert, moet je het niet meer zelf met hem bespreken, maar een officiële berekening laten maken, waar hij zich ook aan moet houden. Dan ben je van dit gezeur af.Nog maar een keertje.
Je kinderen zijn ouder? Dan is het 2 x 273,- euro per kwartaal = 182 per maand plus 600 is 782 per maand.
quote:sweets35 schreef op 29 januari 2014 @ 10:52:

[...]

LEZEN bij die 727 is mijn eigen bijdrage van 300 euro al bijgerekend... of denk je dat die 727 uit de lucht komt vallen ofzo?Schreeuwlelijk..
quote:Dertigmin schreef op 29 januari 2014 @ 10:57:

Dat zou ik als eerste met je ex gaan overleggen.Nee, niet meer met ex overleggen, gewoon alles zakelijk doen via advocaat dus. Juist door dat overleggen en zelf berekeningen maken zijn TO en haar ex in deze patstelling terechtgekomen.
quote:lila01 schreef op 29 januari 2014 @ 10:47:

TO, heb je geen recht op PGB voor je zoon?PGB krijg je niet voor dyscalculie. Het valt ook niet onder de zorgverzekering.
Ik zou het gewoon laten herberekenen, dan weet jij waar je aan toe bent en kun je je erbij neerleggen.
Ik ga vrijdag naar de advocaat dus dan zullen we het wel horen.

De berekening die velen van jullie maken is dat ik een evenredig deel moet betalen, echt betaal je je deel naar draagkracht. Ik snap dat mijn man zijn inkomen er bij berekend wordt , echter is zijn draagkracht toch anders dan die van mijn ex aangezien zijn draagkracht verdeeld wordt over 4 kinderen en niet 2.

Dus we zullen zien!
@bgb

Wat probeer je nu precies duidelijk te maken?

Ik ben niet eigenwijs ofzo maar lees nergens dat TO (of haar kinderen) ergens recht op zouden hebben mocht expartner overlijden...

"Als je overleden ex-echtgenoot alimentatieplichtig was, dan heb je doorgaans recht op een nabestaandenuitkering. We zullen dit toelichten."

Met bovenstaande wordt partneralimentatie bedoelt, niet kindrealimentatie.
Wie wind zaait zal storm oogsten
Ik ben meer van het overleg lila01. Gewoon een nette mail schrijven dat er bepaalde kosten bijgekomen zijn waardoor er een verhoging nodig is. Niet meteen met een advocaat gaan strooien. A. het kost klauwen met geld B. het zet de relatie (die meestal al moeilijk is) meteen op scherp.

Een herbereking noemen is wat anders dan een mail en/of brief schrijven.

Als daar niet op gereageerd wordt door ex dan kan de stap naar een advocaat altijd nog.

Verder vind ik de reiskosten het probleem van TO. Zij heeft de keuze gemaakt (met voor haar goede redenen) om 115 km verder op te gaan wonen. Dan zijn de kosten ook voor haar.

Als TO dit had gedaan in de afgelopen 2 jaar dan had haar ex zelfs de verhuizing kunnen tegenhouden als hij kwaad had gewilt.
Kijk eens naar de alimentatie wijzer. Ik denk dat je beter GEEN herberekening kunt aanvragen. Als jullie totaal inkomens bij elkaar liggen, dan hoeft je ex waarschijnlijk veel minder te betalen.
quote:sweets35 schreef op 29 januari 2014 @ 11:06:

Ik ga vrijdag naar de advocaat dus dan zullen we het wel horen.

De berekening die velen van jullie maken is dat ik een evenredig deel moet betalen, echt betaal je je deel naar draagkracht. Ik snap dat mijn man zijn inkomen er bij berekend wordt , echter is zijn draagkracht toch anders dan die van mijn ex aangezien zijn draagkracht verdeeld wordt over 4 kinderen en niet 2.

Dus we zullen zien!

Bovenstaande klopt. En jouw draagkracht is meer omdat je partner ook mee betaald aan de vaste lasten die jullie hebben.

Heeft je ex een nieuwe partner? Want dan geldt dat ook voor hem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven