Geld & Recht alle pijlers

Klachten school

16-10-2019 21:07 47 berichten
Ben benieuwd of er forummers zijn die ooit een klacht over de basisschool van hun kind hebben ingediend bij het LKC, de inspectie of het overkoepelende bestuur.

Heeft het iets uitgehaald? of was het meer genoegdoening of erkenning van de klachten door een 'neutrale' partij? Heeft het wat gedaan voor je eigen gemoedsrust?

Ik denk er zelf over maar weet ook dat school hooguit een tikje op de vingers zal krijgen. Aan de andere kant wil ik het eigenlijk ook niet over mijn kant laten gaan.
Hetvrijewoord schreef:
16-10-2019 21:32
Nou ben ik niet zo van het dreigen, ik heb gewoon gemeld dat er een klacht ingediend wordt, hoe dan ook.

Toen kon er een gesprek met de interim directeur geregeld worden, uit dat gesprek kwam niets concreets, behalve beloftes die nog niet zijn nagekomen. Verder is er op ander gebied wel wat beweging gekomen. Het is even afwachten of daar ook daadwerkelijk wordt doorgepakt. De communicatie is en blijft belabberd dus ik moet overal achteraan om alles te checken.
Dit is wel echt ontzettend balen zeg!
Sterkte...
Pauwenveer schreef:
16-10-2019 21:34
In dat geval zou ik een nieuwe afspraak maken en vooral aangeven dat je het over de gedane beloftes wil hebben en de uitvoering hiervan? Heb je ook een schriftelijk verslag van die afspraken? Dan sta je sterker...

Heb ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een klacht ingediend.
Die ene klacht doet mss niet veel, maar de inspectie wil volgens mij wel graag een kopie van de klacht.
Mijn klacht was niet de eerste en de school is later onder verscherpt toezicht (of hoe dat ook heet) gekomen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
16-10-2019 21:32
Nou ben ik niet zo van het dreigen, ik heb gewoon gemeld dat er een klacht ingediend wordt, hoe dan ook.

Toen kon er een gesprek met de interim directeur geregeld worden, uit dat gesprek kwam niets concreets, behalve beloftes die nog niet zijn nagekomen. Verder is er op ander gebied wel wat beweging gekomen. Het is even afwachten of daar ook daadwerkelijk wordt doorgepakt. De communicatie is en blijft belabberd dus ik moet overal achteraan om alles te checken.
Heb je de klacht ook al bij het bestuur / de bestuurder neergelegd? Mijn ervaring is dat de kans dat er dan wat mee gedaan wordt, (nog) groter is dan wanneer je deze (alleen) neerlegt bij de directeur van de betreffende basisschool.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
16-10-2019 21:19
Moet dat dan?
Nope!
-Nienke- schreef:
16-10-2019 22:02
Heb je de klacht ook al bij het bestuur / de bestuurder neergelegd? Mijn ervaring is dat de kans dat er dan wat mee gedaan wordt, (nog) groter is dan wanneer je deze (alleen) neerlegt bij de directeur van de betreffende basisschool.

Ja daar kom ik niet verder, die legt het weer bij de school.
De stichting heeft ook geen eigen klachtencommissie maar is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een keer een klacht ingediend bij de schoolinspectie over de lagere school van onze zoon. Hij is door zijn lerares tegen zijn hoofd geslagen toen hij 10 was. En hard ook. Aanleiding was dat de klas niet stil was. Er werd gewaarschuwd maar 1 meisje bleef doorgaan. Klas kreeg nog een laatste waarschuwing. Net toen ze eindelijk haar mond stil hield zei mijn zoon: hou nou eens je bek. (Overigens was hij zelf niet aan het praten, alleen dat meisje).

Zoon werd daarna de klas uitgestuurd. Juf kwam later met hem praten. Mijn zoon wilde niet meer met haar praten omdat zij geslagen had. Dat ontkende zij. Zoon is toen de klas ingelopen om zijn spullen te pakken en is er vandoor gegaan.

Volgende ochtend werden wij gebeld dat zoon geschorst was. Dit mag helemaal niet. Kind moet geloof ik 2 eerdere waarschuwingen gehad hebben. De hele klas wilde getuigen dat juf inderdaad geslagen had. Overigens bleek later , niet voor de eerste keer.

Schoolinspectie gebeld en die was laaiend hoe er gehandeld was. Zij zijn bij gesprek met directeur en juf geweest. Juf bleef ontkennen. Zij zijn toen inderdaad op de vingers getikt door de inspectie.

Later bleek dat de juf borstkanker had en eigenlijk beter niet meer aan het werk had kunnen zijn. Ze was eigenlijk al een jaar overspannen omdat de 2 klassen waren samengevoegd. Eerst had ze een klas van 16 kinderen, later dus 34 En dat bleek ze niet aan te kunnen.

Juf had bij ouderavond ook eens commentaar op zoon. Toen wij vroegen of zij wat voorbeelden wilde geven zodat wij zoon aan konden pakken thuis kwam ze niet verder dan dat hij haar brutaal aankeek. Nou, daar konden wij niets mee!

Wij waren tot dan toe altijd ouders die aan de kant van de juf stonden en niet van die ouders die denken dat onze kinderen nooit wat fout deden.

Zoon is daarna naar een andere school gegaan met een fantastische juf en heeft het daar geweldig gehad.

De schoolinspectie heeft dus niet veel meer gedaan dan die tik op de vingers. Het gaf ons toch een fijn gevoel dat ze bij het gesprek zaten en duidelijk hebben laten weten dat hier alle grenzen overschreden waren.
Alle reacties Link kopieren
Het beste is meestal om praktisch te handelen en om gesprek aan te gaan met de betrokkenen. Lukt niet altijd natuurlijk.

Geen klacht indienen als het niets oplevert. Als de school een 'tik op de vingers' zou krijgen dan levert jou dat nog steeds niets op.

Verder kan een klachtenbehandeling bij een klachtencommissie zo maandenlang duren met hoorzittingen, inplannen daarvan etc.. Ondertussen moet je verder met de school, levert het je misschien zelf stress op etc.. En: het kan ook een uitspraak worden waarin al je klachten ongegrond worden verklaard of anderszins erg teleurstelt.

Laten gaan kan beter zijn, maar afhankelijk van waar het omgaat en daar schrijf je niets over. Zo blijft het nogal vaag ... .
Alle reacties Link kopieren
Laten gaan is helemaal niet beter zo veranderd er nooit wat.
Kun je als groep ouders een klacht indienen? Samen sta je sterker.

Kun je met of via vertrouwenspersoon zaken bespreken en inregelen?

Kind van school halen is geen eerste redmiddel.
Suðri schreef:
16-10-2019 21:10
Dreigen was genoeg voor verandering.

Ik denk dat het daadwerkelijk indienen weinig uit zal maken.
Precies, zo ging het hier ook.

En wat de stemming betreft: die was toch al onder nul. Gesprekken waren er ook al meer dan genoeg geweest.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter, wat een triest verhaal... Goed dat je zoon zo gehandeld heeft!
En hoe ver ben je dan als leerkracht dat je het ontkent. Als ik zo laag zou zitten zou ik zo schrikken dat ik per direct mijn werk neer zou willen leggen, want onderwijzer ben je omdat je het beste in kinderen naar boven wil halen.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Stemmen met de voeten kan vrij effectief zijn. Wij hebben een jaar lang geprobeerd met school afspraken te maken over ons kind wat gepest werd. In de praktijk werd hij zoveel mogelijk zonder toezicht bij de pestkoppen gezet en heeft meerdere botbreuken opgelopen (pauze) en zelfs tijdens de les bewusteloos getrapt. De schuld werd volledig bij zoon gelegd, wij zijn weggegaan. Weg gaan was nog een flinke klus, school liep ons en zoon flink zwart te maken.
Nieuwe school is prima tevreden over zoon, normaal kind volgens hen. Op de oude school is er een nieuw pispaaltje in de klas en gaan de pestkoppen ongehinderd door...
Oude school heeft wel te maken met een steeds slechtere reputatie en steeds minder leerlingen. Goh, hoe zou dat nou toch komen...
Jullie hebben geen aangifte gedaan tegen de school en de kinderen die hem botbreuken trapten?
Alle reacties Link kopieren
Op welk niveau wil je de klacht neerleggen?

Toen het bij ons op de basisschool om zitten blijven ging (dyslect en leesachterstand), bleek dat een essentieel deel van zoons dossier was weggemoffeld door de IB'er. De nieuwe directeur stond daardoor in zijn hemd toen hij met een, op zich vriendelijk, voorstel kwam.
Het jaar er op was de IB'er met vervroegd pensioen.
Zoon ging n.a.v het weggemoffelde stuk direct over, de directeur ging er niet eens over twijfelen.

Op de middelbare school hadden we al meerdere akkefietjes gehad. Helaas lukte overplaatsen naar een andere school niet. Op het moment dat onze zoon vals werd beschuldigd en vervolgens ook nog uitgemaakt voor leugenaar door het afdelingshoofd, werden wij op het matje geroepen. We zijn niet heen gegaan en hebben schriftelijk gereageerd dat ze het verkeerde kind en de verkeerde ouders voor zich had, ze moest een ander hebben, namelijk. We kregen vervolgens het bevel om een nieuwe afspraak te maken.

Dat werd toen een hele boze brief naar de vestigingsdirecteur, met een deel van onze klachten (die 17 A_viertjes hebben we niet toegevoegd) en de mededeling dat het gesodemieter NU afgelopen moest zijn. Ook wilden we graag onze overige klachten persoonlijk toelichten.
Man kreeg de volgende ochtend telefoon van de vestigingsdirecteur en heeft een uur met hem aan de telefoon gehangen. Het eerste dat de directeur doorgaf was dat er in zoons dossier geen enkele klacht van docenten stond genoteerd. Er is vervolgens nooit meer een melding over zoon gedaan.
Het afdelingshoofd is inmiddels weg.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Dubbel.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Suðri schreef:
17-10-2019 13:07
Jullie hebben geen aangifte gedaan tegen de school en de kinderen die hem botbreuken trapten?
Mij verbaast dit verhaal ook. Je zou toch denken dat een school zelf de politie inschakelt als er leerlingen in de klas bewusteloos worden geslagen.

Het victim blamen geloof ik dan weer wel. Mijn zoon werd ooit op school (VSO, vroeger ZMOK) gewurgd en meerdere malen tot bloedens toe met een pen gestoken, omdat hij per ongeluk een scheet had gelaten in de klas en daar werd een medeleerling blijkbaar erg boos van. Die zaak werd door de school hoog opgenomen, hoger dan door mijzelf eerlijk gezegd want die kinderen zitten daar niet voor hun zweetvoeten en mijn zoon is zelf ook geen lieverdje. Maar dat de mentor aangaf dat zoon het er zelf naar gemaakt had met zijn scheet schoot me behoorlijk in het verkeerde keelgat. Klacht was niet nodig, want toen ik klaar was met de mentor bood ie zijn verontschuldigingen aan en zoon is ook nooit aangesproken op zijn scheet. Maar het blijft raar natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
17-10-2019 13:07
Jullie hebben geen aangifte gedaan tegen de school en de kinderen die hem botbreuken trapten?
Nee, wel langs de politie gegaan maar die gaf ons weinig kans. Geen volwassen getuigen...
Fransientje schreef:
17-10-2019 18:01
Nee, wel langs de politie gegaan maar die gaf ons weinig kans. Geen volwassen getuigen...
Maar als er iemand in de klas bewusteloos wordt geslagen worden de hulpdiensten toch ingeschakeld lijkt me?
Lady*Voldemort schreef:
17-10-2019 18:04
Maar als er iemand in de klas bewusteloos wordt geslagen worden de hulpdiensten toch ingeschakeld lijkt me?
En gebroken onderdelen.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
17-10-2019 18:04
Maar als er iemand in de klas bewusteloos wordt geslagen worden de hulpdiensten toch ingeschakeld lijkt me?
Nee, je wordt als ouders gebeld of je je kind komt ophalen. Ze willen geen ambulance bij school, geeft zoveel onrust...
We zijn blij dat we er weg zijn, maar ons kind heeft geen vertrouwen meer in volwassenen in het algemeen en leraren in het bijzonder. En ons vertrouwen heeft ook een aardige deuk opgelopen.
Vreselijk Fransientje!

Ik heb het leerlingdossier opgevraagd maar daar staat eigenlijk niets in ('t gaat hier ook over sociale veiligheid en pesten) Pas dit jaar zie ik vermeldingen van de juf, verslagen (paar regels) van gesprekken hierover met school staan er wel in, ook dat wij ontevreden zijn met hoe e.e.a. wordt aangepakt en de communicatie naar ons toe. Maar verder dus niets, alsof het probleem niet bestaat. Ik vermoed dus dat het dossier bewust niet volledig is.

Bewijs dan maar eens dat er wel degelijk een probleem is op deze school. Jammer genoeg staan wij alleen, ik weet van twee andere zelfde gevallen waar de ouders ook niet tevreden waren over aanpak van school maar die kinderen zijn inmiddels van school af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven