Geld & Recht alle pijlers

kopen of huren?

08-08-2019 00:22 212 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd waar jullie een voorstander voor zijn anno 2019


Geef ook even je redenen toe waarom je liever koopt of toch liever huurt.


Gaat uiteraard over een woning!

Kopen of huren?

Totaal aantal stemmen: 164

kopen (76%)
huren (24%)
Alle reacties Link kopieren
MeredithGrey schreef:
08-08-2019 10:36
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat ik mijn geld besteed aan mijn eigendom. Dat kan in mijn voordeel werken als ik het weer verkoop...
Dat zei je wel, je zei dat je je geld investeert in jouw woning.
Onderhoud kost je geld, het levert je geen maandelijks inkomen op. Het kan de waarde van je woning gelijk houden.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
08-08-2019 10:36
Je huis is je pensioen? Hoe moet ik dat zien? Ga je het tzt verkopen? Verhuren?
Een afbetaald huis kun je zeker zien als een pensioenvoorziening. Geen vaste maandelijke lasten meer dus meer besteden. Mogelijkheid voor een 'opeet hypotheek', om te verkopen en dan gaan huren of kleiner wonen en met overwaarde leuke dingen doen etc..
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
08-08-2019 10:42
Dat zei je wel, je zei dat je je geld investeert in jouw woning.
Onderhoud kost je geld, het levert je geen maandelijks inkomen op. Het kan de waarde van je woning gelijk houden.
Hoe kom je erbij dat een investering je maandelijks inkomen moet opleveren?
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Mijn maandelijkse rente is €108. Tel er hetzelfde bedrag aan onderhoud bovenop, verzekeringen en belastingen en ik kom maandelijks op €300.00.
Daar kan ik misschien anti-kraak wat voor huren.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
MeredithGrey schreef:
08-08-2019 10:46
Hoe kom je erbij dat een investering je maandelijks inkomen moet opleveren?
Jij gebruikt het woord investering, niet ik. Een investering is een uitgave die je in de toekomst geld gaat opleveren. Onderhoud heeft mij nooit een maandelijks bedrag op m'n rekening gestort doen krijgen.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
08-08-2019 10:45
Een afbetaald huis kun je zeker zien als een pensioenvoorziening. Geen vaste maandelijke lasten meer dus meer besteden. Mogelijkheid voor een 'opeet hypotheek', om te verkopen en dan gaan huren of kleiner wonen en met overwaarde leuke dingen doen etc..
Dat is geen pensioen. Het is gewoon een gespaard bedrag in de vorm van vastgoed. Als je echt voor je pensioen wil sparen, dan is het financieel verstandiger gedurende de looptijd de aflossing in aandelen te stoppen. Levert je een veelvoud op en maakt het ook nog eens liquide. En je hebt je huis ook nog.
Daarom los ik geen cent af. Met een opeet-hypotheek ben je al helemaal een dief van je eigen portemonnee. De voorwaarden al eens gelezen?
zebraa wijzigde dit bericht op 08-08-2019 10:57
0.91% gewijzigd
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
08-08-2019 10:50
Jij gebruikt het woord investering, niet ik. Een investering is een uitgave die je in de toekomst geld gaat opleveren. Onderhoud heeft mij nooit een maandelijks bedrag op m'n rekening gestort doen krijgen.
Ik heb ook nergens gezegd dat het mij maandelijks geld oplevert. Dat zeg jij. Het enige wat ik heb gezegd is dat als ik dit huis zou kopen ik maandelijks ontzettend veel bespaar waardoor ik makkelijk in het onderhoud zou kunnen voorzien. En dat ik bij onderhoud geld aan mijn eigendom spendeer dat mij uiteindelijk geld kan opleveren..

Overigens is een investering een uitgave die bedoeld is om in de toekomst geld op te leveren. Niet die geld gaat opleveren.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou altijd voor kopen gaan omdat het gedeeltelijk sparen is. Mensen overdrijven wel heel erg met dat nu kopen dom is want ga maar eens naar de hypotheek rente kijken. Tuurlijk zijn huizen nu duur maar de rente is ontzettend laag dan maakt een gedeelte weer goed. Wel is kopen lastig voor sommige omdat je toch een gedeelte eigen geld moet meenemen voor je wat kan kopen.

Je moet doen wat voor je zelf goed voelt, ben je bang dat de bubbel gaat barsten en dat je veel beter straks een huis voor 20/30 procent minder kan kopen tegen ene rente die 2/3 keer hoger is dan moet je wachten. Ga je uitrekenen wat het op een termijn van 30 jaar scheelt zie je dat het om een te verwarloze bedrag gaat.
Huren. Meer zekerheid om in je woning te kunnen blijven bij tegenslag. Daarnaast zijn de prijzen momenteel absurd, er komt weer een enorme bubbel aan waarna de helft van de huizen onder water komt te staan. En vermogen klinkt op papier leuk, totdat de fiscus ieder jaar en soms meerdere keren langskomt (eigenwoningforfait, meer betalen verzorgingshuis, vermogensrendementsheffing, erfbelasting, etc)
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen nu "gratis" ipv dat we elke maand 700-1000 euro huur betalen. Dat vind ik toch een heel mooi aanvullend pensioen. En van dat geld zou ik elke maand wel een schilder kunnen laten komen. Maar mn man staat nu zelf de schuur te schuren en te verfen.
Je moet wel t huis kopen als je nog jong bent, dan ben je voor je pensioen klaar.
Kan best dat we rond ons 70e de boel verkopen, een klein appartement kopen en met een camper gaan reizen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
08-08-2019 10:59
Huren. Meer zekerheid om in je woning te kunnen blijven bij tegenslag. Daarnaast zijn de prijzen momenteel absurd, er komt weer een enorme bubbel aan waarna de helft van de huizen onder water komt te staan. En vermogen klinkt op papier leuk, totdat de fiscus ieder jaar en soms meerdere keren langskomt (eigenwoningforfait, meer betalen verzorgingshuis, vermogensrendementsheffing, erfbelasting, etc)
Eigen huis valt niet onder de vermogensbelasting, en erfbelasting betalen de kinderen als je zelf dood bent. Toen mn man werkloos werd waren we erg blij dat we niet huurden, nu was onze hypotheek al zo laag dat je er nauwelijks een garage voor kon huren.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
08-08-2019 10:38
Nee, dat is domweg speculeren op vastgoed.
"slim verkopen", hoe doe je dat precies? Dat ga ik ook doen.
Huis gekocht in de crisis, nu in de bubbel verkocht. De winst die ik erop gemaakt heb had ik nooit zelf bij elkaar kunnen beleggen, sparen of werken.

Enige probleem is wel dat ik nu iets anders 'moet' ;)
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
08-08-2019 10:54
Dat is geen pensioen. Het is gewoon een gespaard bedrag in de vorm van vastgoed. Als je echt voor je pensioen wil sparen, dan is het verstandiger gedurende de looptijd de aflossing in aandelen stoppen. Levert je een veelvoud op en maakt het ook nog eens liquide. En je hebt je huis ook nog.
Daarom los ik geen cent af. Met een opeet-hypotheek ben je al helemaal een dief van je eigen portemonnee. De voorwaarden al eens gelezen?
Het is niet zo maar een gespaard bedrag. Vanwege de almaar stijgende huizenprijzen is de kans groot dat je bovenop dat gespaarde bedrag nog een stevige overwaarde tegemoet kunt zien. Een soort van gratis bonus. Plus dat je tijdens de rit nog van belastingvoordelen kunt profiteren

Na pensionering ben je gebaat bij zo laag mogelijke maandelijke lasten, vooral bij laag of geen pensioen.

Beleggen in aandelen als pensioenvoorziening is een andere discussie.
Alle reacties Link kopieren
DeMessias schreef:
08-08-2019 10:57
Ik zou altijd voor kopen gaan omdat het gedeeltelijk sparen is. Mensen overdrijven wel heel erg met dat nu kopen dom is want ga maar eens naar de hypotheek rente kijken. Tuurlijk zijn huizen nu duur maar de rente is ontzettend laag dan maakt een gedeelte weer goed. Wel is kopen lastig voor sommige omdat je toch een gedeelte eigen geld moet meenemen voor je wat kan kopen.

Je moet doen wat voor je zelf goed voelt, ben je bang dat de bubbel gaat barsten en dat je veel beter straks een huis voor 20/30 procent minder kan kopen tegen ene rente die 2/3 keer hoger is dan moet je wachten. Ga je uitrekenen wat het op een termijn van 30 jaar scheelt zie je dat het om een te verwarloze bedrag gaat.
In mijn geval is zou de rente van mijn hypotheek (als ik mijn huurhuis zou kopen) maar 200-250 euro onder mijn huur liggen. Tel daar onderhoud bij op en het scheelt bijna niks. En de rest investeer ik nu in aandelen ipv in stenen wat gunstiger is qua stabiliteit en liquiditeit.
Het is dus helemaal afhankelijk van de hoogte van de huur.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
08-08-2019 11:04
Het is niet zo maar een gespaard bedrag. Vanwege de almaar stijgende huizenprijzen is de kans groot dat je bovenop dat gespaarde bedrag nog een stevige overwaarde tegemoet kunt zien. Een soort van gratis bonus. Plus dat je tijdens de rit nog van belastingvoordelen kunt profiteren

Na pensionering ben je gebaat bij zo laag mogelijke maandelijke lasten, vooral bij laag of geen pensioen.

Beleggen in aandelen als pensioenvoorziening is een andere discussie.
En dit is dus speculatie.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk is het speculatie. Maar als je tijdens de crisis een appartement in Amsterdam gekocht had voor zeg maar 150K - hoeveel kun je daar op verliezen? Er zal altijd vraag blijven naar huizen in steden, zeker in het centrum.
Met mijn salaris zou ik kunnen kopen maar het onderhoud...hoe doen mensen dat? Als ik zo om me heen kijk kun je het beste tweeverdieners zijn.
Alle reacties Link kopieren
MeredithGrey schreef:
08-08-2019 10:55
Ik heb ook nergens gezegd dat het mij maandelijks geld oplevert. Dat zeg jij. Het enige wat ik heb gezegd is dat als ik dit huis zou kopen ik maandelijks ontzettend veel bespaar waardoor ik makkelijk in het onderhoud zou kunnen voorzien. En dat ik bij onderhoud geld aan mijn eigendom spendeer dat mij uiteindelijk geld kan opleveren..

Overigens is een investering een uitgave die bedoeld is om in de toekomst geld op te leveren. Niet die geld gaat opleveren.
Zeg dan ook niet dat een besparing een investering is. Dat is heel wat anders.
Van onderhoud waarover je het nu hebt, krijgt je huis geen grotere waarde (tenzij het nu een bouwval is, dan kan je het als investeringsobject zien).
Jouw onderhoud zorgt ervoor dat de waarde van de woning gelijk blijft. Dus, het is geen investering.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
08-08-2019 11:20
Tuurlijk is het speculatie. Maar als je tijdens de crisis een appartement in Amsterdam gekocht had voor zeg maar 150K - hoeveel kun je daar op verliezen? Er zal altijd vraag blijven naar huizen in steden, zeker in het centrum.
Dat klopt natuurlijk, maar de manier waarop Boogschutter het zegt, zeker nu we in een piek zitten, is natuurlijk geen zekerheid.
Alle reacties Link kopieren
Het onderhoud... ja, dit wordt vaak vergeten maar was wel de reden waarom ik mijn 100+ jaar oude huis heb verkocht. Als je zelf handig bent of het leuk vindt dan scheelt dat al een hoop. Ik had altijd een vader die alles deed. Toen hij kwam te overlijden merkte ik pas hoeveel ik al die jaren bespaard had. Ik heb vorig jaar een aantal dingen laten doen die echt nodig waren maar heb ook nog een offerte liggen voor bijna 30K voor nieuwe kozijnen met dubbel glas, vloerisolatie, en dak.

Bijna iedereen die ik ken met een koophuis heeft een dubbel inkomen. In je eentje wordt het lastig tenzij je echt heel goed verdient of eigen geld hebt. Als starter met niks is het zo goed als onmogelijk.
lady_day wijzigde dit bericht op 08-08-2019 11:32
0.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
08-08-2019 11:23
Zeg dan ook niet dat een besparing een investering is. Dat is heel wat anders.
Van onderhoud waarover je het nu hebt, krijgt je huis geen grotere waarde (tenzij het nu een bouwval is, dan kan je het als investeringsobject zien).
Jouw onderhoud zorgt ervoor dat de waarde van de woning gelijk blijft. Dus, het is geen investering.
Zie het zoals jij het wilt zien. Je blijft me woorden in de mond leggen dus ik laat het hierbij.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
08-08-2019 11:20
Tuurlijk is het speculatie. Maar als je tijdens de crisis een appartement in Amsterdam gekocht had voor zeg maar 150K - hoeveel kun je daar op verliezen? Er zal altijd vraag blijven naar huizen in steden, zeker in het centrum.
Veel. De huizenprijzen kunnen nog veel lager. Een situatie als in de jaren 80, met hypotheekrentes boven de 12%, grote werkloosheid. Wellicht babyboomers die massaal verkopen. Belangrijke oorzaak van gestegen woningen is het feit dat je voor bijna niks geld kan lenen.
Tijdens de crisis was niet duidelijk dat de prijzen later zouden exploderen, integendeel. Men nam aan dat de daling nog veel dieper kon. In tijden van hoogconjunctuur vergeet men snel hoe slecht het kan zijn.

Als kleine belegger hou ik mij dan ook ver van speculatie op de vastgoedmarkt.
zebraa wijzigde dit bericht op 08-08-2019 11:40
11.30% gewijzigd
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
08-08-2019 11:10
En dit is dus speculatie.
Gezien de woningnood en stijgende aantal inwoners die ook ergens moeten wonen, is een verdere waardestijging van onroerend goed aannemelijk. Misschien ook met nodige dalingen of gelijkblijvend, maar de trend is onmiskenbaar omhoog.
Alle reacties Link kopieren
MeredithGrey schreef:
08-08-2019 11:30
Zie het zoals jij het wilt zien. Je blijft me woorden in de mond leggen dus ik laat het hierbij.
Dat haal ik uit jouw teksten. Ik kan al je teksten nogmaals letterlijk copy/pasten, maar ik laat het hier ook bij.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik in de openingspost in dit topic zie, zie ik soms ook bij sommige van mijn gesettelde vrienden (tweeverdieners): huren wegzetten als "weggegooid geld" en als een slechte keuze, terwijl het gros in hun eentje ook geen huis had kunnen kopen.

Ik huur dus omdat ik geen andere keuze heb. Tegelijkertijd bevalt het me wel heel goed; ik vind mijn appartement groot zat, ik hoef geen eengezinswoning om te onderhouden. Ook vind ik het een prettig idee dat ik flexibel kan zijn in waar ik wil wonen. Plus ik vind het erg prettig dat ik voor onderhoud mijn huurbaas kan bellen. Mijn badkamer/keuken/toilet zijn wel gedateerd en niet te vergelijken met de mooie kookeilanden en dergelijke die ik bij mijn vriendinnen met een koophuis zie, maar heel eerlijk gezegd lig ik daar meestal niet wakker van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven