Geld & Recht alle pijlers

kopen of huren?

08-08-2019 00:22 212 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd waar jullie een voorstander voor zijn anno 2019


Geef ook even je redenen toe waarom je liever koopt of toch liever huurt.


Gaat uiteraard over een woning!

Kopen of huren?

Totaal aantal stemmen: 164

kopen (76%)
huren (24%)
Alle reacties Link kopieren
Is geen eenduidig antwoord op te geven. Het hangt er vanaf hoe je in het leven staat. Ben je (jong en) onbezonnen, zo veranderlijk als het weer en weet je nog niet waar en met wie je wil settelen dan zou ik zeker huren. Voor de rest is het natuurlijk bekend dat als je een vermogen wil opbouwen en er warmer bij wil zitten op je pensioenleeftijd, je beter huiseigenaar kan zijn.

Verder moet je bepaalde zaken niet onderschatten als koper:

-kosten koper
-evt verbouwing
-verborgen gebreken
-onderhoud
-hypotheekrente

Het is niet gek als je hier in totaal een ton of zelfs tonnen aan kwijt bent. 2019 is een niet al te best jaar om te kopen. Ik heb in 2017 in de randstad gekocht en dat was precies op tijd.

Zelf zou ik nu flink gaan sparen en wachten met kopen. Momenteel wordt alles hier onder de 1,5 a 2 ton opgekocht door beleggers, dus starters hebben eigenlijk geen schijn van kans.
Wil je nu nog steeds een huis kopen TO? Ondanks dat je nog maar 1 jaar werk als zelfstandige en het wel heel lastig is?
Alle reacties Link kopieren
Als je zeker weet dat je ergens lang(er) blijft: kopen. Als je dat nog niet weet: huren. Als ik geld genoeg had zou ik zeker huren, vanwege de flexibiliteit en geen gezeur. Met een koophuis moet je zoveel dingen zelf doen en regelen en je zit toch vast aan zo'n huis.
Alle reacties Link kopieren
Voorstander van zijn? Het heeft met willen vaak weinig te maken, hoor.

Grote groepen heben geen keus. Veel jongeren, alleenstaanden, ouderen, zieken, en mensen die beneden modaal verdienen kunnen niet kopen.

En mensen met een inkomen rond of net boven modaal kunnen amper nog ergens iets huren dus die moeten bijna wel kopen, als dat tenminste kan.

Alleen mensen met een (gezamenlijk) inkomen ruim boven modaal en enige vastigheid, kunnen kiezen, als ze tenminste niet in steden moeten wonen waarin de huizen onbetaalbaar zijn geworden.

De groep die geen keuze heeft is denk ik een stuk groter dan de groep die kan kiezen, en die eerste groep groeit met de dag door demografische ontwikkelingen (ouderen op de woningmarkt worden vervangen door jongeren) en de stijging van de huizenprijzen en de huren.
merano wijzigde dit bericht op 08-08-2019 20:18
0.06% gewijzigd
óu sont les neiges d'antan

Als je sociaal een geschikt huis kunt huren op een leuke plek, doen en nooit meer weg gaan. Ik zou ook veel liever huren. De bijkomende verantwoordelijkheden van een huiseigenaar vallen me eigenlijk te zwaar. Ik zou ook wel gewoon een persoon willen bellen bij lekkages, verstoppingen, kapotte CV-ketel, etc. in plaats van tig telefoontjes omdat niemand tijd heeft (en dan nog de onvoorspelbare kosten).
Maar ja, als ik nu zou gaan huren kom ik uit op een huur van 950 plus, en dat vind ik dan weer een beetje zonde.
Alle reacties Link kopieren
Daar is geen eenduidig antwoord op. Het hangt af van zoveel factoren. Voor beiden is wel wat te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
08-08-2019 08:38
Als je sociaal een geschikt huis kunt huren op een leuke plek, doen en nooit meer weg gaan. Ik zou ook veel liever huren. De bijkomende verantwoordelijkheden van een huiseigenaar vallen me eigenlijk te zwaar. Ik zou ook wel gewoon een persoon willen bellen bij lekkages, verstoppingen, kapotte CV-ketel, etc. in plaats van tig telefoontjes omdat niemand tijd heeft (en dan nog de onvoorspelbare kosten).
Maar ja, als ik nu zou gaan huren kom ik uit op een huur van 950 plus, en dat vind ik dan weer een beetje zonde.
Zelfde hier. Ik heb net mijn huis verkocht en zit nu naar zowel koop als huur te kijken. Maar ik schrik enorm van de huurprijzen in mijn stad. Voordat ik mijn huis kocht, 5 jaar geleden, woonde ik in een studio van 26m2 waar ik 740 euro per maand voor betaalde. En diezelfde studio is inmiddels stukken duurder geworden. Een klein appartement met 1 slaapkamer gaat voor minimaal 1000 euro maar bedragen van 1200+ zijn realistischer. Wat een geld zeg.
Alle reacties Link kopieren
Dat hangt er natuurlijk maar helemaal vanaf. Als ik voor €700 bruto in centraal Amsterdam iets kan huren, of ik moet er €600.000 voor betalen, dan huur ik natuurlijk.
zebraa wijzigde dit bericht op 08-08-2019 10:11
1.80% gewijzigd
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
08-08-2019 00:47
Huren! De huizenmarkt zit op dit moment in een gigantische bubbel, die elk moment kan barsten. Je moet er toch niet aan denken dat je een huis koopt van 4 ton en het binnen de kortste keren nog maar de helft waard is. Zit je mooi met een gebakken peer.
Dit gaat de komende tien jaar niet gebeuren, Zeker niet in de randstad waar een enorm tekort aan woningen is.
Daarnaast moet je nu verplicht aflossen als je een hypotheek afsluit. Dus die 'bubbel' is er niet meer.
Kopen. Ik woon liever in mijn eigen huis dan in dat van iemand anders. Ik kocht mijn eerste huis in m’n uppie toen ik 22 was (20 jaar geleden). Ik weet ook eigenlijk niet beter.
Alle reacties Link kopieren
De huurprijzen zijn zo enorm hoog geworden dat kopen meestal de beste optie is. Natuurlijk afhankelijk van je persoonlijke situatie.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
08-08-2019 05:37
Maandlasten lijken een stuk lager. Vergeet niet dat je dak een keer vervangen moet worden, je kozijnen oud worden, groot onderhoud etc. Kijk dus niet alleen naar de hypotheekkosten
Dat snap ik, maar dat kan ik makkelijk betalen van het geld dat ik per maand overhoud. Bovendien investeer ik dat geld dan in mijn eigendom.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Mijn voorkeur zou kopen zijn, omdat de huidige huurprijzen idioot hoog liggen of je komt in een energielekke flat terecht.
Maar ja, dan moet je wel het geld hebben om te kunnen kopen.
diyer schreef:
08-08-2019 00:43
Het is toch eigenlijk idioot dat voor veel mensen kopen uiteindelijk goedkoper is dan huren. Terwijl huren voornl. bedoelt is voor mensen die niet genoeg geld hebben om te kopen.
Volgens wie?
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment huren.
Wij huren tegen een hele lage prijs. Als we het huis wat we huren zouden kopen zouden we ongeveer 400 per maand meer kwijt zijn en dat is nog zonder het onderhoud.
In plaats daar van investeren we het geld dat we besparen op een andere manier, zo bouw je ook wat op.
We zouden wel willen kopen maar dan gaan we er op achteruit (qua wooncomfort en/of financien)
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
08-08-2019 10:20
Volgens wie?
ze zal op de woningbouwverenigingen doelen die de maatschappelijke taak hebben om betaalbare huisvesting aan te bieden aan inwoners met een kleine portemonnee
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
08-08-2019 00:43
Het is toch eigenlijk idioot dat voor veel mensen kopen uiteindelijk goedkoper is dan huren. Terwijl huren voornl. bedoelt is voor mensen die niet genoeg geld hebben om te kopen.
Ik vraag mij dan af hoe al die mensen die niet genoeg geld hebben een huur van 1600 euro kunnen opbrengen..
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Het is maar hoe je het bekijkt. Ik zou eigenlijk liever huren maar kopen is voor mij uiteindelijk beter omdat mijn huis mijn pensioen is.

Ik weet het... het is een luxe probleem maar ik kom niet voor sociale huur in aanmerking want ik verdien teveel maar met mijn salaris kan ik iets van max 260K lenen. Daar koop je tegenwoordig ook niet zoveel voor. In je eentje is het gewoon bijna niet meer te doen.

Als ik kijk naar wat er in mijn stad gebouwd wordt zijn dat voornamelijk heel grote 2-onder-1 kappers van 6 a 7 ton of heel luxe appartementen. Geen van beiden aantrekkelijk voor een eenverdiener die niet bakken geld verdient en ook geen 150m2 woonruimte wil.
Alle reacties Link kopieren
MeredithGrey schreef:
08-08-2019 10:19
Dat snap ik, maar dat kan ik makkelijk betalen van het geld dat ik per maand overhoud. Bovendien investeer ik dat geld dan in mijn eigendom.
Je woning is geen investering en levert ook geen inkomsten op. Een huis woon je in, het kost je maandelijks geld.
zebraa wijzigde dit bericht op 08-08-2019 10:34
12.11% gewijzigd
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
MeredithGrey schreef:
08-08-2019 10:28
Ik vraag mij dan af hoe al die mensen die niet genoeg geld hebben een huur van 1600 euro kunnen opbrengen..
Precies. Vrije sector huren is duur en een luxe. Vaak moet je ook 4x de maandelijkse huur verdienen om uberhaupt in aanmerking te komen voor een woning. Ik heb geen idee hoe 'men' het allemaal doet.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
08-08-2019 10:30
Een huis is geen investering. Een huis woon je in.
Ja, het is een gebruiksvoorwerp maar als je slim koopt en verkoopt kan het je wel degelijk veel opleveren.

Ex-collega van me heeft tijdens de crisis een appartement in Amsterdam gekocht voor iets minder dan 150K en heeft het net verkocht voor iets meer dan 350K. Dat is 200K winst. Niet slecht.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
08-08-2019 10:29
Het is maar hoe je het bekijkt. Ik zou eigenlijk liever huren maar kopen is voor mij uiteindelijk beter omdat mijn huis mijn pensioen is.
Je huis is je pensioen? Hoe moet ik dat zien? Ga je het tzt verkopen? Verhuren?
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
08-08-2019 10:30
Je woning is geen investering en levert ook geen inkomsten op. Een huis woon je in, het kost je maandelijks geld.
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat ik mijn geld besteed aan mijn eigendom. Dat kan in mijn voordeel werken als ik het weer verkoop...
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
08-08-2019 10:33
Ja, het is een gebruiksvoorwerp maar als je slim koopt en verkoopt kan het je wel degelijk veel opleveren.

Ex-collega van me heeft tijdens de crisis een appartement in Amsterdam gekocht voor iets minder dan 150K en heeft het net verkocht voor iets meer dan 350K. Dat is 200K winst. Niet slecht.
Nee, dat is domweg speculeren op vastgoed.
"slim verkopen", hoe doe je dat precies? Dat ga ik ook doen.
Life is fun. Live it.
Mijn vriend heeft me wel eens creatief voorgerekend dat ik eigenlijk voor een schijntje woon. Ik betaal maandelijks 1125 euro aan mijn hypotheek, maar dat is inclusief het spaardeel. De eigenlijke kosten zijn de netto rentekosten, ca 550 per maand. Zo voelt het toch niet, en afgelopen jaar was ook qua onderhoud een duur jaar (nieuwe cv-ketel en nieuwe voortuin). Volgende op de planning is een lekke dakkapel, dus dan gaat het hard met de kosten. Nee, je kunt echt beter huren als je een middeninkomen hebt en niet in een heel gunstige tijd kunt kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven