kopen of huren?

vrijdag 9 augustus 2019 om 14:36
Zebraa schreef: ↑09-08-2019 12:03Aha. Kan je mij vertellen hoe huizen spectaculair kunnen blijven stijgen als de koopkracht slechts met de inflatie stijgt.
Dus aandelen hebben gemiddeld rendement van 10%. Jij beweert dat huizen nog meer renderen. Na 8 jaar verdubbelt de huizenprijs dus met jouw logica.
Hoe gaan de banken dit precies financieren?
Investopedia:
S&P 500 Historical Annual Returns
Percentage returns for the S&P 500 since 1957, the year it expanded to cover 500 stocks. The index originally began as the "Composite Index" in 1926, containing only 90 stocks. The averaged annual return between inception and 2018 is approximately 10%.
Kan je mij vertellen waarom Investopedia het mis heeft dat het gemiddeld jaarlijks rendement niet 10% is?
Op de site van ons eigen CBS kun je de ontwikkeling van de huizenprijzen zien, zie https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... 0286203299 . Ook op de site van NVM kun je vergelijkbare of dezelfde cijfers inzien en uitgesplitst naar regio. Dit zijn zeer sterke stijgingen. De prognose is nog steeds omhoog vanwege de bevolkingsgroei, lage rente en een tekort aan huizen, maar met lagere waardestijging. Hoe de ontwikkeling in de toekomst echt zal worden, is gissen.
Wat aandelen betreft, het soort feitje dat je oplepelt ('aandelen zijn sinds 1957 jaarlijks met 10 % zijn gestegen' ) is alleen aardig voor de bühne/ voor een presentatie ofzo. Aangenomen dat dit waar is overigens (!). Als individuele belegger heb je hier niks aan. Geen enkele belegger heeft een beleggingshorizon van 62 jaar. Als je iets uit een koershistorie kunt halen dan is het wel dat er meerdere jaren met zware verliezen zijn geweest die je binnen je eigen beperkte beleggingshorizon meestal niet meer goed maakt. Wie bijvoorbeeld eind jaren '90/ begin 2000 in IT aandelen zou zijn gestapt heeft anno 2019 - dus 19 jaar later - nog steeds te maken met een zeer zwaar verlies. Wie in december 2018 zou zijn ingestapt heeft daarentegen waarschijnlijk een grote winst behaald. Dan zijn er nog ontwikkelingen waar niemand vat op heeft zoals oorlog of vrede, wel of geen handelsoorlog met China, ontwikkeling van rente etc. maar wel van grote invloed zijn. Kortom, beleggen is gokken of anders gezegd 'hopen op het beste'.
vrijdag 9 augustus 2019 om 14:48
Dit geldt toch precies hetzelfde voor huizen?Boogschutter10 schreef: ↑09-08-2019 14:36Op de site van ons eigen CBS kun je de ontwikkeling van de huizenprijzen zien, zie https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... 0286203299 . Ook op de site van NVM kun je vergelijkbare of dezelfde cijfers inzien en uitgesplitst naar regio. Dit zijn zeer sterke stijgingen. De prognose is nog steeds omhoog vanwege de bevolkingsgroei, lage rente en een tekort aan huizen, maar met lagere waardestijging. Hoe de ontwikkeling in de toekomst echt zal worden, is gissen.
Wat aandelen betreft, het soort feitje dat je oplepelt ('aandelen zijn sinds 1957 jaarlijks met 10 % zijn gestegen' ) is alleen aardig voor de bühne/ voor een presentatie ofzo. Aangenomen dat dit waar is overigens (!). Als individuele belegger heb je hier niks aan. Geen enkele belegger heeft een beleggingshorizon van 62 jaar. Als je iets uit een koershistorie kunt halen dan is het wel dat er meerdere jaren met zware verliezen zijn geweest die je binnen je eigen beperkte beleggingshorizon meestal niet meer goed maakt. Wie bijvoorbeeld eind jaren '90/ begin 2000 in IT aandelen zou zijn gestapt heeft anno 2019 - dus 19 jaar later - nog steeds te maken met een zeer zwaar verlies. Wie in december 2018 zou zijn ingestapt heeft daarentegen waarschijnlijk een grote winst behaald. Dan zijn er nog ontwikkelingen waar niemand vat op heeft zoals oorlog of vrede, wel of geen handelsoorlog met China, ontwikkeling van rente etc. maar wel van grote invloed zijn. Kortom, beleggen is gokken of anders gezegd 'hopen op het beste'.
vrijdag 9 augustus 2019 om 15:04
Vooropgesteld dat je de keuze financieel hebt:
Kopen als je ergens langer wilt blijven wonen om een of beide van onderstaande;
- iedere aflossing maakt je maandlasten lager; uiteindelijk woon je goedkoper
- je kunt je woning makkelijker naar je eigen smaak aanpassen; uiteindelijk woon je luxer
Huren als je binnen 5-10 jaar ergens anders wilt wonen.
Wij hebben gekocht in 2010 op 2x een jaarcontract met een dik bouwdepot en hoge overdrachtsbelasting. Omdat we niet weg wilden en hoefden was de stress door de crisis beperkt.
Kopen als je ergens langer wilt blijven wonen om een of beide van onderstaande;
- iedere aflossing maakt je maandlasten lager; uiteindelijk woon je goedkoper
- je kunt je woning makkelijker naar je eigen smaak aanpassen; uiteindelijk woon je luxer
Huren als je binnen 5-10 jaar ergens anders wilt wonen.
Wij hebben gekocht in 2010 op 2x een jaarcontract met een dik bouwdepot en hoge overdrachtsbelasting. Omdat we niet weg wilden en hoefden was de stress door de crisis beperkt.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow
vrijdag 9 augustus 2019 om 15:22
Denk dat er wat in zit dat als je plannen hebt om na een jaar of 5 te gaan verhuizen dat huren sowieso de meest voordelige optie is.
Waar ik enigszins huiverig voor ben is de situatie wanneer de huizenprijzen maar dermate blijven stijgen dat ik op een gegeven moment de keuze om te kopen niet meer heb.
Waar ik enigszins huiverig voor ben is de situatie wanneer de huizenprijzen maar dermate blijven stijgen dat ik op een gegeven moment de keuze om te kopen niet meer heb.

vrijdag 9 augustus 2019 om 16:02
Ja klopt maar met veel minder fluctuaties.

vrijdag 9 augustus 2019 om 16:02
Inderdaad. Ik vind het ook een heel raar principe dat het normaal gevonden wordt en zelfs aanbevolen wordt om als gemiddeld gezin een paar ton te lenen om te investeren in vastgoed, met de hoop dat je daar uiteindelijk een positief saldo aan over houdt als je geluk hebt. Dat is nogal wat.
Dat wordt volgens mij voornamelijk gevoed door het sentiment dat huren geld weg gooien is en kopen wordt gezien als iets in eigendom hebben. Feitelijk gooi je in beide gevallen geld weg, maar loop je met huren minder risico en heb je met kopen meer vrijheid.
Als je het financiële vergelijk maakt dan is de winst met kopen ten opzichte van huren op langere termijn mogelijk maar op z'n minst onzeker. Die winst is dan afhankelijk van de termijn, de marktontwikkeling en de onderhoudskosten. Eigenlijk zou je dan een termijn van minimaal 10 jaar moeten aanhouden, reserves moeten hebben voor onverwacht onderhoud en bij verkoop moeten kunnen inspelen op de marktsituatie.

vrijdag 9 augustus 2019 om 16:05
Ja, een huis kopen is altijd een financieel risico. Als je een leuk huis hebt, je woont naar je zin, je kan het goed betalen, geen verhuisplannen hebt dan maakt een waardedaling minder uit.Lady_Day schreef: ↑09-08-2019 15:22Denk dat er wat in zit dat als je plannen hebt om na een jaar of 5 te gaan verhuizen dat huren sowieso de meest voordelige optie is.

vrijdag 9 augustus 2019 om 16:08
Zo huiverig hoef je niet te zijn. De huidige totale prijsgekte zuivert zichzelf. Dat gaat geen 10 jaar meer duren. Jan Modaal zit al klem, dus de vraag vanuit die groep zal helemaal wegvallen, en de generatie die nu 18/20 is, gaat echt niet de hoofdprijs betalen voor een woning. Dus ik verwacht dat ook die groep niet mee gaat doen aan die complete gekte.
Tel daarbij op de totaal doorgedraaide klimaatidioterie vanuit die linkse kliek ( verplicht vh gas af, warmtepomp etc etc ) en de vraag naar woningen zal net zo vluchtig afnemen als gas zelf.
Ik zie het echt al om heen, woon toch in een zeer gewild deel van Nederland maar waar een jaar terug idd de rijen in de tuin stonden, zie je nu het bord "te koop" wat maanden staan. En terecht, 300k plus voor een woning van 40 jaar oud met een tuintje, gaat nergens meer over.
Mensen gaan afhaken.
En ik heb een nicht, 23 jaar oud. Normaal inkomen. Haar vriend ook normaal inkomen. Konden een appartement huren, 3 kamers, niks bijzonders, voor 1250 euro kale huur. Die heeft de woningbouwvereniging een dikke vinger gegeven. En ook terecht.
En die tendens gaat zich doorzetten, verwacht ik dus. Mensen gaan geen 3 ton of hoger meer neerleggen voor een simpele woning en jongeren gaan geen huren meer aftikken van 1000/1200 euro kaal voor een appartementje of flatje.
En alles wat nu letterlijk uit de grond gestampt wordt tegen woekerprijzen, raken ze over 5-7 jaar aan de straatstenen niet meer kwijt.
En ook dat wordt al zichtbaar. Waar ik woon ook genoeg nieuwbouwprojecten maar inmiddels ook met borden dat er nog te huur zijn. Dat was een jaar geleden wel anders. Was alles weg voordat er gebouwd werd. Die tijd is al voorbij.
De rest zal volgen.
vrijdag 9 augustus 2019 om 17:06
Aatjuhh, zou heel goed kunnen maar huizen die ik 2 jaar geleden nog kon veroorloven zijn inmiddels in de categorie 'boven budget' terecht gekomen. Van vastlopen merk ik in deze huizenmarkt zelf nog niets - behalve dat ik aardig klem kom te zitten en dan verdien ik bovenmodaal. Ik heb geen idee wie al die huizen kopen dan. Of ik heb een belachelijk laag loon.
Ja, huren voor 1250 euro... leuk, die dikke vinger maar waar ga je dan wonen?

vrijdag 9 augustus 2019 om 17:38
Je geeft het zelf al een beetje aan. Door de prijsstijgingen vd afgelopen jaren zijn huizen voor velen nu boven budget gekomen. En dus haken die af op de woningmarkt. De vraag zal dus afnemen.Lady_Day schreef: ↑09-08-2019 17:06Aatjuhh, zou heel goed kunnen maar huizen die ik 2 jaar geleden nog kon veroorloven zijn inmiddels in de categorie 'boven budget' terecht gekomen. Van vastlopen merk ik in deze huizenmarkt zelf nog niets - behalve dat ik aardig klem kom te zitten en dan verdien ik bovenmodaal. Ik heb geen idee wie al die huizen kopen dan. Of ik heb een belachelijk laag loon.
De huizen worden nu nog gekocht door een steeds kleinere groep, minimaal 2 keer modaal oid en hoger. Maar ook die groep is een keer voorzien.
Ik denk dat jongeren uiteindelijk genoeg gaan nemen met minder om te beginnen met zelfstandig wonen. Dus ipv een modern appartement waar je je kont niet kan keren samen, tegen 1250 euro, op zoek naar bv een huurflatje op 9 hoog tegen 600 euro. Want ook die zijn er. Genoeg. Maar de standaarden waren aan het vervagen. En nu komt langzaam het gezonde verstand weer terug.
Dat peperdure huursegment heeft daarom ook mi zijn langste tijd gehad. Men is simpelweg steeds minder bereid om dergelijke bedragen neer te leggen.
En als praktijkvoorbeeld:
Een stukje verder dan waar ik woon is een spiksplinternieuw nieuwbouw project gestart een jaartje terug. Hoogbouw Oplevering feb 2020.
Verschillende appartementtypes, in totaal 52 stuks.
Voor 65-70 m2 vragen ze vanaf 230.000 euro !! Voor 50m2 199.000 euro. Normaliter was zo een project 10 keer overschreven oid. En nu ?
Van de 52 zijn er nog steeds 38 beschikbaar. Ik voorspel je dat die niet meer verkocht worden voor de oplevering. En dat gaat vaker gebeuren.
Nog een paar jaar, dan zijn ze weer voor het oprapen

vrijdag 9 augustus 2019 om 17:42
aatjuhh123 schreef: ↑09-08-2019 16:08Zo huiverig hoef je niet te zijn. De huidige totale prijsgekte zuivert zichzelf. Dat gaat geen 10 jaar meer duren. Jan Modaal zit al klem, dus de vraag vanuit die groep zal helemaal wegvallen, en de generatie die nu 18/20 is, gaat echt niet de hoofdprijs betalen voor een woning. Dus ik verwacht dat ook die groep niet mee gaat doen aan die complete gekte.
Tel daarbij op de totaal doorgedraaide klimaatidioterie vanuit die linkse kliek ( verplicht vh gas af, warmtepomp etc etc ) en de vraag naar woningen zal net zo vluchtig afnemen als gas zelf.
Ik zie het echt al om heen, woon toch in een zeer gewild deel van Nederland maar waar een jaar terug idd de rijen in de tuin stonden, zie je nu het bord "te koop" wat maanden staan. En terecht, 300k plus voor een woning van 40 jaar oud met een tuintje, gaat nergens meer over.
Mensen gaan afhaken.
En ik heb een nicht, 23 jaar oud. Normaal inkomen. Haar vriend ook normaal inkomen. Konden een appartement huren, 3 kamers, niks bijzonders, voor 1250 euro kale huur. Die heeft de woningbouwvereniging een dikke vinger gegeven. En ook terecht.
En die tendens gaat zich doorzetten, verwacht ik dus. Mensen gaan geen 3 ton of hoger meer neerleggen voor een simpele woning en jongeren gaan geen huren meer aftikken van 1000/1200 euro kaal voor een appartementje of flatje.
En alles wat nu letterlijk uit de grond gestampt wordt tegen woekerprijzen, raken ze over 5-7 jaar aan de straatstenen niet meer kwijt.
En ook dat wordt al zichtbaar. Waar ik woon ook genoeg nieuwbouwprojecten maar inmiddels ook met borden dat er nog te huur zijn. Dat was een jaar geleden wel anders. Was alles weg voordat er gebouwd werd. Die tijd is al voorbij.
De rest zal volgen.
Mensen gaan afhaken? Mensen moeten toch ergens wonen? Er komen steeds meer nieuwe groepen op de woningmarkt bij en dat stopt niet met hoge prijzen of slechte woningmarkt. Pas afgestudeerden met eerste baan die willen gaan samenwonen, gescheiden, immigranten etc. etc.. De bevolking groeit dus ook vraag naar woonruimte.
Consequentie van hoge prijzen is dat Jan Modaal e.a. met minder genoegen zullen moeten nemen en hun wooneisen nog verder naar beneden zullen moeten bijstellen, zoals een appartement i.p.v. een rijtjeshuis, minder leuke buurt, andere woonplaats dan gewenst etc..

vrijdag 9 augustus 2019 om 17:51
Ik denk dat mensen 'wonen' steeds meer als functie zullen gaan zien en minder als bezit. Een auto is bijvoorbeeld ook steeds meer een functie geworden (mobiliteit ten opzichte van een kostprijs) en het bezit van een auto is eigenlijk niet meer zo interessant.
De levensfasen die bepalend zijn voor je woongedrag veranderen sneller en dus is de behoefte groter om je woonbehoefte daar flexibeler op aan te passen. Een paar ton lenen met een looptijd van 30 jaar om te investeren in vastgoed sluit daar dan een stuk minder goed bij aan dan huren.
De levensfasen die bepalend zijn voor je woongedrag veranderen sneller en dus is de behoefte groter om je woonbehoefte daar flexibeler op aan te passen. Een paar ton lenen met een looptijd van 30 jaar om te investeren in vastgoed sluit daar dan een stuk minder goed bij aan dan huren.
vrijdag 9 augustus 2019 om 18:02
"Beleggen is gokken." Een betere uitspraak om jezelf ongeloofwaardig te maken als conclusie, had ik niet kunnen bedenken.Boogschutter10 schreef: ↑09-08-2019 14:36Dan zijn er nog ontwikkelingen waar niemand vat op heeft zoals oorlog of vrede, wel of geen handelsoorlog met China, ontwikkeling van rente etc. maar wel van grote invloed zijn. Kortom, beleggen is gokken of anders gezegd 'hopen op het beste'.
Geef je nog even een link dat huizen gemiddeld elke 8 jaar in prijs verdubbelen?
Hier alvast de tussenstand woningen/aandelen van de laatste 24 jaar. Conclusie: aandelen.
https://www.businessinsider.nl/is-je-hu ... e-winnaar/
zebraa wijzigde dit bericht op 09-08-2019 18:24
35.28% gewijzigd
Life is fun. Live it.

vrijdag 9 augustus 2019 om 18:20
''Beleggen is gokken' is uiteraard gechargeerd, maar wel met kern van waarheid. Met de koersen kan het alle kanten uit, toekomst is ongewis en fluctuaties kunnen kort en heftig zijn.
Dat de huizenprijzen elke 8 jaar verdubbelen, heb ik nooit gesteld.
vrijdag 9 augustus 2019 om 18:26
"Gechargeerd". Nee, je hebt ongelijk.Boogschutter10 schreef: ↑09-08-2019 18:20''Beleggen is gokken' is uiteraard gechargeerd, maar wel met kern van waarheid. Met de koersen kan het alle kanten uit, toekomst is ongewis en fluctuaties kunnen kort en heftig zijn.
Dat de huizenprijzen elke 8 jaar verdubbelen, heb ik nooit gesteld.
Je hebt wel gezegd dat huizen verdubbelen. Het historisch rendement van huizen is nml vlg jou hoger dan de 10% op aaandelen. Dus, elke 8 jaar verdubbeling.
Einde discussie. https://www.businessinsider.nl/is-je-hu ... e-winnaar/
Life is fun. Live it.

vrijdag 9 augustus 2019 om 18:49
Dat is onjuist. Graag wel goed teruglezen.
Huizenmarkt en aandelen zijn totaal verschillend.
Officiele cijfers over woningmarkt zie hier https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... 286203299 Hieruit lees je niet af dat de huizenmarkt elke 8 jaar verdubbelt.
Hieruit blijkt onmiskenbaar dat de huizenprijzen sterk zijn gestegen. Of dat zo blijft, is, is gissen maar wel aannemelijk zij het wellicht in mindere mate.
Huizenmarkt en aandelen zijn totaal verschillend.
Officiele cijfers over woningmarkt zie hier https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... 286203299 Hieruit lees je niet af dat de huizenmarkt elke 8 jaar verdubbelt.
Hieruit blijkt onmiskenbaar dat de huizenprijzen sterk zijn gestegen. Of dat zo blijft, is, is gissen maar wel aannemelijk zij het wellicht in mindere mate.
vrijdag 9 augustus 2019 om 20:55
Je kunt het je nu niet meer voorstellen, maar toen ik in 1997 in Spijkenisse ging werken een huis nodig had, stonden de iets duurdere sociale huurwoningen daar lang leeg. Met mijn contract op uitzendbasis kon ik met wachttijd nul kiezen uit meerdere appartementen van de woningbouwvereniging.
Uiteindelijk 17 jaar gewoond. Mijn salaris steeg beduidend langzamer als de huizenprijzen, het huis beviel me en ik heb er prima gewoond.
Toen de crisis kwam ben ik na een paar jaar eens gaan kijken wat je eigenlijk kon kopen voor €150.000. Zo rond 2012 was dat. Nou, dat was best wel wat.
Uiteindelijk kon ik een huis kopen dat volledig aan mijn wensen voldeed, en zelfs meer. Voor een weggeefprijs die nog ruim onder die €150.000 lag.
Mijn flat had 80m2, mijn huis 160m2. Vrijstaand. Op een schitterende locatie, en in 30 minuten sta ik in het centrum van Rotterdam.
Ja, het is oud, architectonisch zeker geen hoogstandje, beetje rommelig en er is onderhoud nodig.
Maar de netto hypotheek is gelijk aan mijn laatste huur van de sociale huurflat en is uiteraard sindsdien niet gestegen. Mijn inkomen is dat zeer zeker wel. Denk dat mijn appartement na mijn vertrek meteen naar de maximale huur is gegaan, daar zat het nog ruim onder.
Ik realiseer me dat ik enorm veel mazzel heb gehad, maar het hebben van een eigen huis voelt voor mij gewoon heel fijn. Zaken als keuken en badkamer waren voor mij prima en zullen dat nog jaren blijven. Er zitten wel zaken aan te komen zoals CV-ketel en werk aan het balkon, maar de vrijheid die ik ervaar, ook gezien de locatie, is voor mij onbetaalbaar.
Uiteindelijk 17 jaar gewoond. Mijn salaris steeg beduidend langzamer als de huizenprijzen, het huis beviel me en ik heb er prima gewoond.
Toen de crisis kwam ben ik na een paar jaar eens gaan kijken wat je eigenlijk kon kopen voor €150.000. Zo rond 2012 was dat. Nou, dat was best wel wat.
Uiteindelijk kon ik een huis kopen dat volledig aan mijn wensen voldeed, en zelfs meer. Voor een weggeefprijs die nog ruim onder die €150.000 lag.
Mijn flat had 80m2, mijn huis 160m2. Vrijstaand. Op een schitterende locatie, en in 30 minuten sta ik in het centrum van Rotterdam.
Ja, het is oud, architectonisch zeker geen hoogstandje, beetje rommelig en er is onderhoud nodig.
Maar de netto hypotheek is gelijk aan mijn laatste huur van de sociale huurflat en is uiteraard sindsdien niet gestegen. Mijn inkomen is dat zeer zeker wel. Denk dat mijn appartement na mijn vertrek meteen naar de maximale huur is gegaan, daar zat het nog ruim onder.
Ik realiseer me dat ik enorm veel mazzel heb gehad, maar het hebben van een eigen huis voelt voor mij gewoon heel fijn. Zaken als keuken en badkamer waren voor mij prima en zullen dat nog jaren blijven. Er zitten wel zaken aan te komen zoals CV-ketel en werk aan het balkon, maar de vrijheid die ik ervaar, ook gezien de locatie, is voor mij onbetaalbaar.
When in doubt, the auditor is always right!

vrijdag 9 augustus 2019 om 22:09
Mensen gaan afhaken omdat ze moeten afhaken vanwege de hysterische prijzen. Je kunt gescheiden zijn, immigrant zijn of net afgestudeerd maar als de prijzen boven je hoofd groeien en je het simpelweg niet kunt betalen, dan kunnen er 100 prachtige appartementen beschikbaar zijn voor 1250 of hoger maar als je die prijzen niet kunt opbrengen dan houdt het op.Boogschutter10 schreef: ↑09-08-2019 17:42Mensen gaan afhaken? Mensen moeten toch ergens wonen? Er komen steeds meer nieuwe groepen op de woningmarkt bij en dat stopt niet met hoge prijzen of slechte woningmarkt. Pas afgestudeerden met eerste baan die willen gaan samenwonen, gescheiden, immigranten etc. etc.. De bevolking groeit dus ook vraag naar woonruimte.
Consequentie van hoge prijzen is dat Jan Modaal e.a. met minder genoegen zullen moeten nemen en hun wooneisen nog verder naar beneden zullen moeten bijstellen, zoals een appartement i.p.v. een rijtjeshuis, minder leuke buurt, andere woonplaats dan gewenst etc..
Dat bedoel ik met dat de woningmarkt zichzelf gaat zuiveren.
En dan komt er een groep aan die de hysterische prijzen niet meer wil betalen omdat die het simpelweg belachelijk gaan vinden om 230.000 euro neer te moeten tellen voor 65m2. Of 199.000 voor 50m2. En terecht.
En dat wordt al zichtbaar. De massahysterie bij inschrijving voordat er ook maar 1 paal geslagen was is al voorbij. Ik zie diverse projecten die richting oplevering gaan waarbij je nog genoeg keus hebt, huur en koop.
En ik weet zeker dat de prijzen die ze daar nu vragen, gaan dalen. Want liever vol dan niet verkocht of verhuurd wordt dan het motto.

vrijdag 9 augustus 2019 om 22:35
Hopelijk heb je gelijk maar ik zie er in mijn eigen stad niks van terug. Die stad is dan wel Utrecht dus niet bepaald representatief. Gekte gaat hier gewoon door. Woningen staan wel wat langer te koop maar worden nog steeds tegen hoge prijzen / stevige winsten verkocht. Een nieuwbouwproject in de stad was in no time verkocht en je kunt alleen nog als 'reservekandidaat' op de wachtlijst staan. Huurprijzen in de vrije sector zijn al belachelijk hoog en dalen ook niet. Groot tekort aan sociale huurwoningen.aatjuhh123 schreef: ↑09-08-2019 22:09Mensen gaan afhaken omdat ze moeten afhaken vanwege de hysterische prijzen. Je kunt gescheiden zijn, immigrant zijn of net afgestudeerd maar als de prijzen boven je hoofd groeien en je het simpelweg niet kunt betalen, dan kunnen er 100 prachtige appartementen beschikbaar zijn voor 1250 of hoger maar als je die prijzen niet kunt opbrengen dan houdt het op.
Dat bedoel ik met dat de woningmarkt zichzelf gaat zuiveren.
En dan komt er een groep aan die de hysterische prijzen niet meer wil betalen omdat die het simpelweg belachelijk gaan vinden om 230.000 euro neer te moeten tellen voor 65m2. Of 199.000 voor 50m2. En terecht.
En dat wordt al zichtbaar. De massahysterie bij inschrijving voordat er ook maar 1 paal geslagen was is al voorbij. Ik zie diverse projecten die richting oplevering gaan waarbij je nog genoeg keus hebt, huur en koop.
En ik weet zeker dat de prijzen die ze daar nu vragen, gaan dalen. Want liever vol dan niet verkocht of verhuurd wordt dan het motto.

vrijdag 9 augustus 2019 om 23:10
Het moet ergens beginnen. Dit is Amsterdam:Boogschutter10 schreef: ↑09-08-2019 22:35Hopelijk heb je gelijk maar ik zie er in mijn eigen stad niks van terug. Die stad is dan wel Utrecht dus niet bepaald representatief. Gekte gaat hier gewoon door. Woningen staan wel wat langer te koop maar worden nog steeds tegen hoge prijzen / stevige winsten verkocht. Een nieuwbouwproject in de stad was in no time verkocht en je kunt alleen nog als 'reservekandidaat' op de wachtlijst staan. Huurprijzen in de vrije sector zijn al belachelijk hoog en dalen ook niet. Groot tekort aan sociale huurwoningen.
https://www.at5.nl/artikelen/193160/hui ... uim-420000
Prijzen nog altijd hysterisch maar inmiddels wel gemiddeld 30.000 euro gezakt. En dat gaat doorzetten. En dat bereikt ook een keer de stad Utrecht, hoe hot die stad nu ook is.
En het eerste signaal daar is al zichtbaar. Woningen staan al wat langer te koop.
En ik werd getriggerd door deze zin uit een stuk over dalende huizenprijzen:
Daarnaast zien we daarbij ook dat voor veel kopers het plafond van wat men kan en wat men wil betalen nu bereikt is. Een nieuwe realiteit breekt aan.’
Vooral het stukje "want men nog wil betalen". Mensen worden eindelijk wakker. Nog een jaar of 5, dan is de boel weer genormaliseerd.
vrijdag 9 augustus 2019 om 23:58
Ik denk en hoop dat je gelijk hebt. Maar ik hoop ook dat het eerder dan 5 jaar gaat normaliseren.aatjuhh123 schreef: ↑09-08-2019 23:10Het moet ergens beginnen. Dit is Amsterdam:
Prijzen nog altijd hysterisch maar inmiddels wel gemiddeld 30.000 euro gezakt. En dat gaat doorzetten. En dat bereikt ook een keer de stad Utrecht, hoe hot die stad nu ook is.
En het eerste signaal daar is al zichtbaar. Woningen staan al wat langer te koop.
Daarnaast zien we daarbij ook dat voor veel kopers het plafond van wat men kan en wat men wil betalen nu bereikt is. Een nieuwe realiteit breekt aan.’
Vooral het stukje "want men nog wil betalen". Mensen worden eindelijk wakker. Nog een jaar of 5, dan is de boel weer genormaliseerd.
Wij willen over 1 a 2 jaar voor het eerst een huis gaan kopen;)

vrijdag 9 augustus 2019 om 23:58
aatjuhh123 schreef: ↑09-08-2019 23:10Het moet ergens beginnen. Dit is Amsterdam:
De komende 10 jaar stijgt de vraag naar huizen harder dan dat er nieuwe huizen gebouwd worden. Ons nieuwbouwsysteem is stroperig en de stilstand gedurende de crisis heeft een achterstand opgeleverd die we de komende 10 jaar niet in kunnen halen; de stijging van de vraag zal sterker toenemen dan de stijging van het aanbod.
Naar verwachting blijft de huizenkoopkracht ongeveer gelijk doordat toename van algemene koopkracht, rentestijging en inflatie elkaar ongeveer in balans houden.
Er zal een grotere behoefte zijn aan nieuwe of goed gemoderniseerde woningen; er zijn de afgelopen jaren grote kwalitatieve stappen gemaakt. Een nieuwbouwwoning nu heeft kwalitatief een aanzienlijk verschil met een nieuwbouwwoning van 10 jaar geleden en nog veel meer met nog eens 10 jaar geleden. Deze kwaliteitssprongen zullen ook iets doen met de vraag.

zaterdag 10 augustus 2019 om 08:57
Goed gedaan! En inderdaad, veel geluk gehad met de tijd waarin je begon.Auditor schreef: ↑09-08-2019 20:55Je kunt het je nu niet meer voorstellen, maar toen ik in 1997 in Spijkenisse ging werken een huis nodig had, stonden de iets duurdere sociale huurwoningen daar lang leeg. Met mijn contract op uitzendbasis kon ik met wachttijd nul kiezen uit meerdere appartementen van de woningbouwvereniging.
Ik hoop het ook zo te kunnen doen als jij. Ondertussen woon ik tien jaar in mijn sociale huur appartement, koop is nu absoluut geen alternatief. Ik kan niets betalen in de omgeving. Maar ik kan best een paar jaar wachten, dus wie weet...
ook ik voel mij gelukkig dat ik toen ik afstudeerde een sociale huur woning heb kunnen krijgen (vijf jaar inschrijftijd).

zaterdag 10 augustus 2019 om 11:01
Huren is ook op lange termijn helemaal niet zo gek. Ik vind het heel vreemd eigenlijk dat mensen vaak zo stellig claimen dat huren 'geld weg gooien' is. Dat is zo'n grootmoederstijdgedachte die is blijven hangen denk ik.
Je betaalt gewoon geld om ergens te kunnen wonen, of je nou koopt of huurt. Of je daarnaast aan kopen geld over houdt of geld weg gooit ten opzichte van huur is vooral afhankelijk van de termijn in combinatie met de marktontwikkeling en of je de vrijheid hebt om daar op in te spelen. Maar in feite ga je met een koophuis een paar ton lenen om met vastgoed te speculeren. Ik denk dat dit voor veel mensen helemaal niet zo'n voor de hand liggende keuze is, maar dat dit wordt gevoed uit het sentiment dat huren 'geld weg gooien' is.
Daarnaast speelt mee of je graag zonder zorgen wil wonen of dat je graag zelf veel wil bepalen en betalen.
Je betaalt gewoon geld om ergens te kunnen wonen, of je nou koopt of huurt. Of je daarnaast aan kopen geld over houdt of geld weg gooit ten opzichte van huur is vooral afhankelijk van de termijn in combinatie met de marktontwikkeling en of je de vrijheid hebt om daar op in te spelen. Maar in feite ga je met een koophuis een paar ton lenen om met vastgoed te speculeren. Ik denk dat dit voor veel mensen helemaal niet zo'n voor de hand liggende keuze is, maar dat dit wordt gevoed uit het sentiment dat huren 'geld weg gooien' is.
Daarnaast speelt mee of je graag zonder zorgen wil wonen of dat je graag zelf veel wil bepalen en betalen.
zaterdag 10 augustus 2019 om 11:02
Gewoon even doorbijten. Er komt vanzelf weer een crisiskittyfantastico schreef: ↑10-08-2019 08:57Goed gedaan! En inderdaad, veel geluk gehad met de tijd waarin je begon.
Ik hoop het ook zo te kunnen doen als jij. Ondertussen woon ik tien jaar in mijn sociale huur appartement, koop is nu absoluut geen alternatief. Ik kan niets betalen in de omgeving. Maar ik kan best een paar jaar wachten, dus wie weet...
ook ik voel mij gelukkig dat ik toen ik afstudeerde een sociale huur woning heb kunnen krijgen (vijf jaar inschrijftijd).

When in doubt, the auditor is always right!