Geld & Recht alle pijlers

Kosten koopwoning?

03-09-2014 20:38 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil een appartement kopen voor mijn moeder. Ik zal de woning direct betalen, er rust dus geen hypotheek op. Volgens mij heb ik dan als eigenaar alleen de kosten van onderhoud binnen, VVE-bijdrage(is inclusief onderhoud buiten en opstalverzekering), huurwaardenforfait 0,7% over de WOZ-waarde(ik woon er niet dus ondanks hypotheekvrije woning betaal ik dit), de OZB en eigenarendeel rioolheffing. Zie ik iets over het hoofd?
Belastingdienst? http://www.belastingdiens ... /uw_bezittingen/2e_woning
https://www.eigenhuis.nl/ ... eken/kosten-woning-kopen/
Het eigenwoningforfait (voorheen huurwaardeforfait) is alleen van toepassing als de woning je hoofdverblijf is (box 1). In dit geval telt de woz waarde/marktwaarde van de woning mee als bezitting in box 3. En daar betaal je 1.2% belasting over.
Bij aankoop heb ik inderdaad de kosten van overdrachtsbelasting, de bouwtechnische keuring en de notaris. Kopen doe ik zonder makelaar en kosten ivm hypotheek(taxatie, aanvraag NHG) en bankgarantie heb ik niet.

Het gaat mij vooral om de maandelijkse/jaarlijkse lasten als ik eenmaal de woning bezit. Volgens mij vallen die best mee.

Zie net dat je ook belasting moet betalen over de waarde van de woning. Ze gaan uit van 1,2% belasting(over de WOZ), huuropopbrengst is onbelast.
Dat zeg ik

En huurwaardeforfait dus niet.
quote:Tijger32 schreef op 03 september 2014 @ 21:39:

Het eigenwoningforfait (voorheen huurwaardeforfait) is alleen van toepassing als de woning je hoofdverblijf is (box 1). In dit geval telt de woz waarde/marktwaarde van de woning mee als bezitting in box 3. En daar betaal je 1.2% belasting over.Bedankt voor de tip over het eigenwoningforfait, scheelt weer
Gemeentebelastingen zijn er drie bij ons, kan nu even niet verzinnen wat de derde is naast de twee die je al noemt. En het Waterschap komt er nog bij.

Maar inderdaad, als je geen hypotheek hebt vallen de kosten best mee.
Gaat je moeder inderdaad huur betalen? Anders zou de Belastingdienst dat kunnen zien als een gift, waarover zij eventueel schenkbelasting moet betalen.
Mag je moeder er dan ook in wonen? Als het in de sociale sector valt qua maximaal redelijke huurprijs is er misschien iemand anders die langer op de wachtlijst staat.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:merano schreef op 04 september 2014 @ 11:27:

Mag je moeder er dan ook in wonen? Als het in de sociale sector valt qua maximaal redelijke huurprijs is er misschien iemand anders die langer op de wachtlijst staat.Hoe kom je nou aan die "informatie"?
Moeder gaat huur betalen. Net zoveel als ze nu doet maar ze krijgt er een grotere en luxere woning voor. Nu oa geen lift en ik vind dat nodig want nu heeft ze een trap en dat is recent misgegaan

Misschien bedoel je ozb(voor eigenaar), rioolheffing(voor eigenaar), afvalstoffenheffing(gebruiker) en waterschapslasten(watersysteemheffing( deel gebruiker en deel voor eigenaar en zuiveringsheffing).

Daarnaast dan de kosten VVE en vermogensrendementsheffing voor de eigenaar.

Helemaal duidelijk nu, bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven