Geld & Recht alle pijlers

kosten reparatie delen door 2?

27-07-2010 12:29 35 berichten
voordat ik de vraag aan mijn advocaat ga stellen( en de teller weer gaat lopen ) wil ik het eerst hier voorleggen.

Ik ben gescheiden, huis is verkocht, maar tot de overdracht wonen de kinderen en ik er nog in. Mijn ex woont bij zijn nieuwe vriendin.

Hij betaalt de hypotheek, ik alle andere kosten.

Nu is de koel/vries combinatie kapot gegaan, valt niet te repareren, 3jr oud, garantie verlopen.

Komen die kosten voor vervanging nu helemaal op mij neer of kunnen die door 2 gedeeld worden, aangezien we gezamelijk eigenaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij dat die kosten voor jullie beiden zijn.
Lijkt mij voor jou. Hij woont daar toch niet meer.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik zou informeren bij leveranciers want een koelkast moet toch wel langer mee gaan dan 3 jaar?
quote:nouschi schreef op 27 juli 2010 @ 12:40:

Lijkt mij voor jou. Hij woont daar toch niet meer.Dat doet er toch niet toe? TO woont er alleen maar tot de overdracht en ze zijn beiden nog steeds voor 50% eigenaar dus de kosten voor het onderhoud moeten dan gedeeld worden.
Is het een inbouwkoelkast? Dan hoort ie bij het huis en zijn jullie samen eigenaar en zou je kosten moeten delen.

Bij een gewone (losse) koelkast die jij meeneemt naar een volgende woning daarentegen zijn de kosten voor jou.
Heb je het al aan je ex voorgesteld? Aangezien niet alleen jij die koelkast gebruikt maar je kinderen ook, en die kinderen (neem ik aan) ook zijn kinderen zijn, denk ik dat hij in ieder geval mee moet betalen.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ik ga er dan overigens wel vanuit dat het om een inbouw koel/vriescombi gaat die bij de koop van het huis inbegrepen zit.

Als het een vrijstaand model is dat je bij de verhuizing mee zou nemen is het denk ik een ander verhaal.
quote:Suze2hier schreef op 27 juli 2010 @ 12:41:

Ik zou informeren bij leveranciers want een koelkast moet toch wel langer mee gaan dan 3 jaar?

Dat is weer een heel ander verhaal. Ben ik ook druk mee bezig geweest.

Moet toch een kleine 500 euro zelf betalen en dan krijgen we een nieuwe.
Dat is een beetje een twijfelgeval.

Heb je nog een redelijke relatie met je ex, dan kun je voorstellen het te delen.

Maar aangezien je dit al direct met je advocaat wil gaan bespreken ipv met hem, denk ik dat je uiteindelijk een hoop geld en frustratie bespaart om het zelf te betalen.

En qua deugdelijk product leveren heb je ook nog wel een zaak uiteraard.
Ik neem aan dat het gaat om een inbouwkoelkast? Want bij een vrijstaande zie ik niet in waarom hij zou moeten meebetalen. Een inbouw maakt wel deel uit van het huis, dus dan is het onderhoud lijkt me en zou je de kosten inderdaad kunnen delen. Jullie moeten samen zorgen dat het huis binnenkort goed wordt opgeleverd. Dus tenzij je hem zelf kapot hebt gemaakt is het ook zijn verantwoordelijkheid.

Maar denk ook aan wat Suze zegt: ook al is de fabriekgarantie verlopen, wettelijk gezien moet de leverancier een deugdelijk product leveren, en van een koel/vriescombui mag je verwachten dat ie langer meegaat. De winkelier zou je dus op zijn minst tegemoet moeten komen in de kosten voor een nieuwe. Daar doen ze vaak moeilijk over, want dan vinden ze dat je garantie bij had moeten kopen, maar dat is niet terecht. Zie ook bijvoorbeeld de site van de Consumentenbond.

Edit: mmm, volgende keer sneller typen. Beetje mosterd!
het is inderdaad een inbouw
Gewoon even aan je ex doorgeven dat de koelkast er mee opgehouden is.

Zelf een nieuwe kopen die je na de boedelscheiding mee neemt naar je nieuwe huis?
Viva la vida
ex vindt dat de kosten voor mij zijn. Ik ben van mening dat het bij het gezamelijk bezit hoort.
Lees ik nou goed dat het om 500 euro gaat?

In principe zou je de kosten moeten delen omdat het huis nog op beide namen staat. Maar om voor de helft (250 euro) de vraag bij jouw advocaat neer te leggen kost denk ik uiteindelijk nog veel meer dan het bedrag waar je het over hebt
Dan wordt het tijd voor een kosten-baten analyse:

Wat kost een nieuwe koelkast? Kun je die kosten terugkrijgen ivm ondeugdelijk product?

Wat kost het om dit via je advocaat te spelen? Hoe hoog wordt zijn rekening, is die rekening hoger dan de helft van de kosten voor een nieuwe koelkast?

En: wat kost je emotioneel het meest/minst?
Alhoewel het huis gezamenlijk eigendom is en de kosten derhalve gedeeld zouden moeten worden, kan ik mij er ook wel in vinden dat ex de kosten niet wil delen. Hij betaalt tenslotte ook al de hypotheek terwijl jij de woning gebruikt. Als er dan in het gebruik iets mis gaat, vind ik het wel fair als jij die kosten neemt. Als je er een principekwestie van wilt maken, zouden jullie ook de hypotheeklasten moeten delen.
Ow een inbouw. Als deze blijft staan nadat jij bent verhuisd lijkt mij dat de kosten voor jullie samen zijn.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ben toch met de advocaat in gesprek om verzoekschrift alimentatie,

dus dit kan dan gelijk meegenomen worden. Maar goed ik snap die kosten -baten analyse wel.
Hij wil niet betalen... jullie hadden geen harde afspraken hierover of dit bij onderhoud of niet hoort.... ik zou je advocaat niet inschakelen tenzij deze bijna gratis werkt omdat jij een heel laag inkomen hebt.

Het maximumbedrag wat je van hem kunt krijgen is 250¤, is dat je de stress en het gedoe allemaal waard?
Ga je nu werkelijk hiervoor een advocaat raardplegen?
Als hij al de hypotheek betaalt dan vind ik het niet meer dan fair dat jij apparaten die tijdens jouw gebruik ervan kapot gaan, vervangt/betaalt.

Jij woont er nog dus eigenlijk vind ik 't al heel fair dat jouw ex jouw hypotheek nog voor je betaalt ipv die kosten bij jou neer te leggen.
quote:elninjoo schreef op 27 juli 2010 @ 13:22:

Als hij al de hypotheek betaalt dan vind ik het niet meer dan fair dat jij apparaten die tijdens jouw gebruik ervan kapot gaan, vervangt/betaalt.

Jij woont er nog dus eigenlijk vind ik 't al heel fair dat jouw ex jouw hypotheek nog voor je betaalt ipv die kosten bij jou neer te leggen.

Off topic:

Hij wilde graag bij vriendin in dus.....

Als ik en kinderen er ook uit zouden gaan staat het huis leeg! En hypotheek moet toch betaald worden.

Maargoed daar gaat dit draadje niet over.

Wil gewoon verschillende meningen lezen
Ik neem aan dat jij de verder kosten, dus gas water licht, verzekeringen en de kinderen te eten geeft en kleedt?

Dat weegt dan toch wel op tegen het betalen van de hypotheek of zie ik dat verkeerd?
inderdaad

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven