kosten reparatie delen door 2?
dinsdag 27 juli 2010 om 12:29
voordat ik de vraag aan mijn advocaat ga stellen( en de teller weer gaat lopen ) wil ik het eerst hier voorleggen.
Ik ben gescheiden, huis is verkocht, maar tot de overdracht wonen de kinderen en ik er nog in. Mijn ex woont bij zijn nieuwe vriendin.
Hij betaalt de hypotheek, ik alle andere kosten.
Nu is de koel/vries combinatie kapot gegaan, valt niet te repareren, 3jr oud, garantie verlopen.
Komen die kosten voor vervanging nu helemaal op mij neer of kunnen die door 2 gedeeld worden, aangezien we gezamelijk eigenaar zijn.
Ik ben gescheiden, huis is verkocht, maar tot de overdracht wonen de kinderen en ik er nog in. Mijn ex woont bij zijn nieuwe vriendin.
Hij betaalt de hypotheek, ik alle andere kosten.
Nu is de koel/vries combinatie kapot gegaan, valt niet te repareren, 3jr oud, garantie verlopen.
Komen die kosten voor vervanging nu helemaal op mij neer of kunnen die door 2 gedeeld worden, aangezien we gezamelijk eigenaar zijn.
dinsdag 27 juli 2010 om 12:42
dinsdag 27 juli 2010 om 12:45
dinsdag 27 juli 2010 om 12:47
dinsdag 27 juli 2010 om 12:48
Dat is een beetje een twijfelgeval.
Heb je nog een redelijke relatie met je ex, dan kun je voorstellen het te delen.
Maar aangezien je dit al direct met je advocaat wil gaan bespreken ipv met hem, denk ik dat je uiteindelijk een hoop geld en frustratie bespaart om het zelf te betalen.
En qua deugdelijk product leveren heb je ook nog wel een zaak uiteraard.
Heb je nog een redelijke relatie met je ex, dan kun je voorstellen het te delen.
Maar aangezien je dit al direct met je advocaat wil gaan bespreken ipv met hem, denk ik dat je uiteindelijk een hoop geld en frustratie bespaart om het zelf te betalen.
En qua deugdelijk product leveren heb je ook nog wel een zaak uiteraard.
dinsdag 27 juli 2010 om 12:48
Ik neem aan dat het gaat om een inbouwkoelkast? Want bij een vrijstaande zie ik niet in waarom hij zou moeten meebetalen. Een inbouw maakt wel deel uit van het huis, dus dan is het onderhoud lijkt me en zou je de kosten inderdaad kunnen delen. Jullie moeten samen zorgen dat het huis binnenkort goed wordt opgeleverd. Dus tenzij je hem zelf kapot hebt gemaakt is het ook zijn verantwoordelijkheid.
Maar denk ook aan wat Suze zegt: ook al is de fabriekgarantie verlopen, wettelijk gezien moet de leverancier een deugdelijk product leveren, en van een koel/vriescombui mag je verwachten dat ie langer meegaat. De winkelier zou je dus op zijn minst tegemoet moeten komen in de kosten voor een nieuwe. Daar doen ze vaak moeilijk over, want dan vinden ze dat je garantie bij had moeten kopen, maar dat is niet terecht. Zie ook bijvoorbeeld de site van de Consumentenbond.
Edit: mmm, volgende keer sneller typen. Beetje mosterd!
Maar denk ook aan wat Suze zegt: ook al is de fabriekgarantie verlopen, wettelijk gezien moet de leverancier een deugdelijk product leveren, en van een koel/vriescombui mag je verwachten dat ie langer meegaat. De winkelier zou je dus op zijn minst tegemoet moeten komen in de kosten voor een nieuwe. Daar doen ze vaak moeilijk over, want dan vinden ze dat je garantie bij had moeten kopen, maar dat is niet terecht. Zie ook bijvoorbeeld de site van de Consumentenbond.
Edit: mmm, volgende keer sneller typen. Beetje mosterd!
dinsdag 27 juli 2010 om 12:55
dinsdag 27 juli 2010 om 12:56
Dan wordt het tijd voor een kosten-baten analyse:
Wat kost een nieuwe koelkast? Kun je die kosten terugkrijgen ivm ondeugdelijk product?
Wat kost het om dit via je advocaat te spelen? Hoe hoog wordt zijn rekening, is die rekening hoger dan de helft van de kosten voor een nieuwe koelkast?
En: wat kost je emotioneel het meest/minst?
Wat kost een nieuwe koelkast? Kun je die kosten terugkrijgen ivm ondeugdelijk product?
Wat kost het om dit via je advocaat te spelen? Hoe hoog wordt zijn rekening, is die rekening hoger dan de helft van de kosten voor een nieuwe koelkast?
En: wat kost je emotioneel het meest/minst?
dinsdag 27 juli 2010 om 12:58
Alhoewel het huis gezamenlijk eigendom is en de kosten derhalve gedeeld zouden moeten worden, kan ik mij er ook wel in vinden dat ex de kosten niet wil delen. Hij betaalt tenslotte ook al de hypotheek terwijl jij de woning gebruikt. Als er dan in het gebruik iets mis gaat, vind ik het wel fair als jij die kosten neemt. Als je er een principekwestie van wilt maken, zouden jullie ook de hypotheeklasten moeten delen.
dinsdag 27 juli 2010 om 13:05
Hij wil niet betalen... jullie hadden geen harde afspraken hierover of dit bij onderhoud of niet hoort.... ik zou je advocaat niet inschakelen tenzij deze bijna gratis werkt omdat jij een heel laag inkomen hebt.
Het maximumbedrag wat je van hem kunt krijgen is 250¤, is dat je de stress en het gedoe allemaal waard?
Het maximumbedrag wat je van hem kunt krijgen is 250¤, is dat je de stress en het gedoe allemaal waard?
dinsdag 27 juli 2010 om 13:22
dinsdag 27 juli 2010 om 13:53
quote:elninjoo schreef op 27 juli 2010 @ 13:22:
Als hij al de hypotheek betaalt dan vind ik het niet meer dan fair dat jij apparaten die tijdens jouw gebruik ervan kapot gaan, vervangt/betaalt.
Jij woont er nog dus eigenlijk vind ik 't al heel fair dat jouw ex jouw hypotheek nog voor je betaalt ipv die kosten bij jou neer te leggen.
Off topic:
Hij wilde graag bij vriendin in dus.....
Als ik en kinderen er ook uit zouden gaan staat het huis leeg! En hypotheek moet toch betaald worden.
Maargoed daar gaat dit draadje niet over.
Wil gewoon verschillende meningen lezen
Als hij al de hypotheek betaalt dan vind ik het niet meer dan fair dat jij apparaten die tijdens jouw gebruik ervan kapot gaan, vervangt/betaalt.
Jij woont er nog dus eigenlijk vind ik 't al heel fair dat jouw ex jouw hypotheek nog voor je betaalt ipv die kosten bij jou neer te leggen.
Off topic:
Hij wilde graag bij vriendin in dus.....
Als ik en kinderen er ook uit zouden gaan staat het huis leeg! En hypotheek moet toch betaald worden.
Maargoed daar gaat dit draadje niet over.
Wil gewoon verschillende meningen lezen