Geld & Recht alle pijlers

kosten test add basisverzekering?

25-01-2012 15:10 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik loop momenteel een beetje over.

De HA heeft ernstige vermoedens dat mijn zoon (8) ADD heeft.

Hij heeft mij verwezen naar een kinderpsycholoog om hem te laten testen, deze heeft geen contract met mijn zorgverzekering maar volgens mij word 1e lijnspsychologie gewoon vergoed vanuit de basis verzekering of heb ik het helemaal mis.

Vanuit financieel oogpunt hebben wij nl alleen een basis verzekering, ga ik nu een heel groot financieel probleem krijgen? Wie heeft hier ervaring mee?
quote:CharlotteAnnaSophie schreef op 25 januari 2012 @ 15:47:

@boterbloemetje. Er is een verschil tussen eigen bijdrage en eigen risico. Die 20 eigen bijdrage heeft dus niks te maken met het eigen risico.

Snap je het nog?

haha,ik werk bij een zorgverzekeraar dus ik doe mijn best.

ik refereerde aan onderstaand dik gedrukte:

quote:redband25-01-2012, 15:32

--------------------------------------------------------------------------------

http://www.rijksoverheid. ... n-in-de-zorg-in-2012.html

Eigen bijdrage voor geestelijke gezondheidszorg

Eerstelijnszorg

Per 1 januari 2012 krijgt u 5 consulten vergoed bij behandeling door een eerstelijnspsycholoog (in 2011 waren dat er 8). De eigen bijdrage die u per consult betaalt is in 2012 ¤ 20 (was in 2011: ¤ 10).

Tweedelijnszorg

In 2012 betaalt u voor complexe psychische behandelingen in de zogenoemde tweedelijnszorg een eigen bijdrage. Deze is ¤ 100 per kalenderjaar voor behandelingen tot 100 minuten (DBC). Zijn behandelingen meer dan 100 minuten, dan betaalt u ¤ 200. Doordat er een maximumbedrag geldt, betaalt u nooit meer dan ¤ 200 per kalenderjaar.

Geen eigen bijdrage ggz

In de volgende situaties hoeft u voor behandeling geen eigen bijdrage te betalen:

u bent jonger dan 18 jaar;

u ontvangt een crisisbehandeling (DBC);

u wordt onvrijwillig opgenomen op basis van de wet BOPZ;

er is sprake van ‘bemoeizorg’ (hulp aan mensen die zelf niet om zorg vragen).

dus resumé:

kinderen onder de 18 GEEN eigen risico

en ook GEEN eigen bijdrage
1ste lijns heb je geen verwijzing voor nodig, kun je vrij heen.

GGZ is 2de lijns en word vergoed uit de AWBZ.

(denk dat het beter is om naar 2de lijns te gaan voor de diagnose van ADHD/ADD)

ik ben zelf ook alleen basis verzekerd en ik moest voor de 1ste lijns meestal ¤80 per sessie betalen, van de 2de lijns heb ik nooit rekeningen gekregen. alleen vanaf dit jaar moet je eigen bijdrage betalen. als je onder de 100 min blijft is het ¤100,- per jaar en als je daarboven komt ¤200,- per jaar

voor kinderen geldt deze eigen bijdrage niet.

(ben bij CZ verzekerd)
quote:CharlotteAnnaSophie schreef op 25 januari 2012 @ 15:44:

Dat is wettelijk geregeld hoor Avril. Kinderen onder de 18 jaar hebben NOOIT een verplicht eigen risico.Daarom stel ik de vraag. Als iemand zegt 'uiteraard' als uitlef, daar heb ik weinig aan. Hoezo uiteraard? Explain. Vandaar mijn vraag.
quote:avril_ schreef op 25 januari 2012 @ 16:00:

[...]

Daarom stel ik de vraag. Als iemand zegt 'uiteraard' als uitlef, daar heb ik weinig aan. Hoezo uiteraard? Explain. Vandaar mijn vraag.

Tja ik ga er misschien klakkeloos van uit dat mensen dit weten. Vind het redelijk normaal om op de hoogte te zijn van de zorgverzekeringswet.

Kinderen onder de 18 zijn ook gratis meeverzekerd,wist je dat wel?.

Je kwam zo stellig vertellen welke kosten TO moest betalen dat je de indruk wekte zelf te denken dat je wist hoe het in elkaar steekt..vandaar
@boterbloemetje. Dank je. Dus ook geen eigen bijdrage voor kinderen tot 18 jaar. Oké. Duidelijk.
to....ik heb dit de laatste paar maanden ook aan de hand gehad...mijn zoon moest getest worden op adhd...verwijsbrief via de huisarts gehad maar ik moest zelf maar gaan googlen voor een kinderpsycholoog......

heb toen contact opgenomen met mijn zorgverzekering en kreeg een aantal telefoonnummers van psychologen die een contract hadden met mijn verzekering....echter...werd mij meerdere malen verteld dat ze enkel voor de test alleen al 400,- euro vroegen.....en dit kreeg ik dus niet vergoed....de sessies daarna zouden mij toen 10 nu 20 euro kosten

bij de ggz en jeugdzorg weet ik dat het wel helemaal vergoed wordt maar dit was voor mij persoonlijk geen optie aangezien onze zoon 2 jr geleden al door jeugdzorg ( via schoolmaatschappelijk werk, thuiscoach ) was getest en daar niets was uitgekomen

uiteindelijk ben ik via via bij een stichting terecht gekomen......en dat krijg ik dus helemaal vergoed, buiten de 20 euro per sessie dan....

dus mijn tip...zoek echt goed uit of je het wel of niet vergoed krijg....bel ook ter controlle nog een keer terug naar je verzekering...de jongeman die ik aan de lijn had snapte het niet zo heel goed wat ik nou bedoelde, en ik kreeg dus ook een paar keer psychologen voor volwassenen aan de telefoon....of ik moest de hoofdprijs betalen

en zijn er misschien mensen in je omgeving die goede ervaringen hebben??? ik ben echt heel blij dat ik het adres heb gekregen van een vriendin.....kon binnen een week al terecht...2 weken later getest, bleek toch adhd te zijn, nu sinds een paar dagen aan de medicijnen en volgende maand terug voor therapie.....

ik weet niet in welke provincie je woont anders wil je altijd het adres van waar wij zitten pben hoor...

succes
Het ligt er ook aan of je er naar toe bent gegaan in 2011 of nu pas een verwijzing krijgt!

Er zijn nieuwe regels ingegaan in 2012
Bedankt voor alle reacties, zo zie je maar dat het best onduidelijk is, 1e lijns, 2e lijns pffffff ik heb er nog nooit mee te maken gehad.

Ik zal vrijdag mijn vrije dag eens gaan besteden aan telefoontjes naar de verschillende mensen.

Ik ben trouwens verzekerd bij Z&Z en ben verwezen naar psykids....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven