Geld & Recht alle pijlers

Kun je WSNP afkopen?

14-05-2017 11:34 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand of daar mogelijkheden toe zijn?
Platy schreef:
14-05-2017 12:59
Nee dat is zeker niet de bedoeling.
Maar het duurt nog heel lang voor ze eruit is en al die tijd kunnen we verder niks, niet trouwen bijvoorbeeld, een kind lijkt me ook niet echt verstandig met een WSNP.
Oh jongens,
Echt hoog tijd dat jullie met zijn tweeën eens een toekomst gesprek aangaan met de wsnp bewindvoerder. Deze vragen kun je daar stellen en dan kom je erachter dat je helemaal geen rare bokkesprongen hoeft te maken die jij nu overdenkt.
Platy schreef:
14-05-2017 12:59
Nee dat is zeker niet de bedoeling.
Maar het duurt nog heel lang voor ze eruit is en al die tijd kunnen we verder niks, niet trouwen bijvoorbeeld, een kind lijkt me ook niet echt verstandig met een WSNP.
Het duurt nog maar anderhalf jaar! Dat is helemaal niet lang. En zeker niet als je bedenkt dat je haar nog maar amper leert kennen, gezien het feit dat jij nu pas net achter haar schulden bent gekomen.
Ik ken haar allang. En ze heeft het destijds wel verteld maar pas op het moment dat ze al in de regeling zat. Dus toen kon ik er niet veel meer aan doen.
Dus eigenlijk kan ik nu niks doen om haar verder te helpen?
Platy schreef:
14-05-2017 13:05
Ik ken haar allang. En ze heeft het destijds wel verteld maar pas op het moment dat ze al in de regeling zat. Dus toen kon ik er niet veel meer aan doen.
Je kan er van alles aan doen. Helpen om uit te komen met die 50 euro.
Samen naar de bewindvoerder voor een geprek om duidelijkheid te krijgen. Vragen stellen.

Maar waarom zou jij als leek willen helpen in iets waarin niet hoeft te worden geholpen? Wat voor last heb jij er van? dat ze geen geld heeft? Moet jij je eens voorstellen wanneer zij door jou 'hulp' uit de WSNP zou worden gezet, alle schulden 10 jaar lang opeisbaar zijn en volledig moeten worden afbetaald en zij niet op VTLB maar op beslagvrije voet niveau zit! Daar wordt je pas verdrietig van.

Ga mee in de situatie. Er zit voor jou niets anders op, of je moet het uit maken natuurlijk.
Platy schreef:
Dat kan je wel. Weet je welke actie je moet ondernemen. Je vragen op papier zetten, gaan beseffen waar je belang bij hebt (wat mij betreft is dat zorgen dat je partner met geld om leert gaan) en dan gezamelijk het gesprek aangaan met de bewindvoerder.

Maar zeker niet van die rare bokkensprongen maken als de wsnp afkopen voor iemand die je relatief zo slecht kent...
Platy schreef:

Je helpt haar door haar te steunen in dit proces. Als zij dit straks af kan sluiten, dan zal dat voor haar voelen als een bevrijding en een overwinning en het zal haar geloof in haar eigen kracht en trots een enorme boost geven. Een groter cadeau kun jij haar niet geven!
Het is nog maar 1,5 jaar! Als jullie willen gaan trouwen, bereid dan het huwelijk vast voor (geen financiele zaken aangaan bedoel ik daarmee, dus geen definitieve afspraken maken. Ga samen leuke ideeen opdoen etc. En als ze uit de wsnp is kan je definitief gaan plannen. Ga vast naar een notaris voor een informatief gesprek, zodat jullie de tijd hebben om rustig na te denken hoe jullie straks de huwelijkse voorwaarden willen regelen. Geniet daarvan.

En verder.. rustig achterover leunen! Maar ga zeker niet het proces frustreren. Geen gelden overmaken of cadeaus kopen. Maar neem haar een dagje mee uit. Kortom nee haal haar niet uit de wsnp zodat de volledige schulden betaald moeten worden. Daar leert ze niks van. Heb geduld en wacht!
En als je van haar houdt lukt dat je echt wel.
Ik betaal nu ook het overgrote deel van ons leven. Ik betaal de vaste lasten en de boodschappen. Die 50 euro leefgeld hoeft ze wat mij betreft niet aan boodschappen enzovoort te besteden. Maar ik merk dat ze het niet leuk vindt dat ik steeds voor alles betaal, zoals bijvoorbeeld uit eten of een dagje weg.
Ja Platy, dat zijn nou eenmaal de gevolgen van in de WSNP zitten.
Dit wist ze toch van te voren?
Platy schreef:
14-05-2017 13:28
Ik betaal nu ook het overgrote deel van ons leven. Ik betaal de vaste lasten en de boodschappen. Die 50 euro leefgeld hoeft ze wat mij betreft niet aan boodschappen enzovoort te besteden. Maar ik merk dat ze het niet leuk vindt dat ik steeds voor alles betaal, zoals bijvoorbeeld uit eten of een dagje weg.
50€ zakgeld lijkt me anders behoorlijk riant als de rest betaald wordt .
Platy schreef:
14-05-2017 13:28

En dan denk je dat ze het wel waardeert als je haar schulden ook nog gaat betalen? :facepalm: Ik zou zeggen: investeer wat extra energie in elkaar echt goed leren kennen!
Volgens mij weet de bewindvoerder niet dat jij haar partner bent? Jij bent officieel haar verhuurder?
Volgens mij weet de bewindvoerder niet dat jij haar partner bent? Jij bent officieel haar verhuurder?
dubbel, zucht
sorry wat irritant dit. 4 x dubbel dus.
gizzmo-returns schreef:
14-05-2017 13:37
Zoiets.
Platy schreef:
14-05-2017 13:39
Zoiets.
Dus jullie flessen nu de boel al ?
Zou maar op huwelijkse voorwaarden trouwen en de financiën strikt gescheiden houden .
Platy schreef:
Zoiets.
Bewindvoerder betaald je toch kostgeld voor huur en gwl? Die je nu expres vaag?
Platy schreef:
Zoiets.
Dan hoop ik dat ze geen bijstandsuitkering heeft.
gizzmo-returns schreef:
14-05-2017 13:47
Dan hoop ik dat ze geen bijstandsuitkering heeft.
Nee ze heeft wel gewoon een baan.
Officieel gezien huurt ze een kamer van mij.
Platy schreef:
14-05-2017 13:51
Met andere woorden je ligt de WSNP al op...
Want Doreia correct me if i wrong, maar volgens mij is de bedoeling dat je je woonlasten zoveel mogelijk naar beneden brengt, zodat je zoveel mogelijk kan betalen aan je schulden. Nu hou je die woonlasten kunstmatig hoog, door het 'huurder/verhuurder' verhaal terwijl dit helemaal niet van sprake is, en eigenlijk alleen het partner verhaal ten sprake is.

Je beseft dat je hiermee de wsnp op het spel zet met alle gevolgen vandien?

Ik vind je dom bezig...
Platy schreef:
14-05-2017 13:51
Dus is het een verkapt samenwonen waarbij jou inkomen moet worden meegeteld voor haar vtlb berekening? Mijn hemel, met jou heeft zij geen vijand meer nodig zeg! Als je haar helpen wilt, ga in gesprek, speel open kaart en laat haar succesvol die schone lei halen !
Haar bewindvoerder weet ervan, er zaten alleen nogal wat haken en ogen aan het samenwonen dat dit de meest logische oplossing was.
Maar ik weet nu 3 pagina's verder dat ik de situatie moet laten zoals het nu is en geduld moet hebben.

Dankjewel voor het meedenken en nu gaan we voetbal kijken
Platy schreef:
14-05-2017 14:18
Haar bewindvoerder weet ervan, er zaten alleen nogal wat haken en ogen aan het samenwonen dat dit de meest logische oplossing was.
Maar ik weet nu 3 pagina's verder dat ik de situatie moet laten zoals het nu is en geduld moet hebben.

Dankjewel voor het meedenken en nu gaan we voetbal kijken
Ik mag toch hopen dat de bewindvoerder het niet weet. Want die is zijn beroep niet waardig. Hopelijk komt het ooit een keer uit welk spelletje deze bewindvoerder speelt en wordt hij snel uit zijn functie gezet. Bah.
Doreia schreef:
14-05-2017 12:10
De vraag kan het beste worden voorgelegd aan de WSNP bewindvoerder, die het gaat overleggen met de rechter commissaris. Afhankelijk van de aflossing per maand en de hoogte van de schenking en het voorstel is het nog maar zeer de vraag of een som geld door een ander wel in de boedel zal komen. Zeker wanneer er misschien in de komende jaren nog een verbetering in inkomen te verwachten valt. De afweging is aan deze 2 bewindspersonen.

En als het dan een schenking is, dan wordt hierboven al genoemd dat je daarover belasting dient te betalen. Is daar geld voor? Of schenk je inclusief schenkbelasting? Dan is de schenking hoger.

Kortom, waarom zou je dit hele proces op touw zetten als iemand met 36 maanden klaar is en iedereen zijn/haar spaarcentjes heeft en houdt?

Heel simpel, gewoon niet doen, 18 maanden is te overzien en idd ze zal niet voor niets in de WSNP beland zijn. Doreia, jij noemde ergens dat er twee bewindvoerders zouden moeten zijn, wil je uitleggen hoe dat zit ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven