Geld & Recht alle pijlers

Lease-auto

23-12-2011 22:17 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment sta ik voor de keuze om een nieuwe auto te kopen of te leasen. Qua kosten maakt het elkaar niet veel (gaat om een auto met 14% bijtelling), maar ik vroeg me een paar dingen af, die ik bij het leasebedrijf niet direct kon terugvinden op de site:

- als je schade maakt of veel onderhoud hebt, gaat je leasebedrag dan omhoog?

- ik heb een ANWB-lidmaatschap, moet ik dan ook nog kiezen voor een vervangende auto bij het leasebedrijf of regelt de ANWB dat ook bij een leaseauto?

Is hier iemand die weet hoe dat werkt bij een lease-auto?

Ik heb overigens een eigen bedrijf, dus het blijven mijn eigen kosten, vandaar dat deze dingen voor mij van belang zijn.
..
Ligt een beetje aan je leasemaatschappij, maar over het algemeen regelen zij je verkering en je vervangend vervoer. Leasebedrag gaat volgens mij niet omhoog als je schade hebt. Er is meestal wel een eigen risico. Maar dat kun je toch allemaal bij hr navragen?
Je leasebedrag gaat niet omhoog als je meer schade rijdt. Ook onderhoud is volledig afgedekt.

Je kan zelf kiezen wat je wilt met vervangend vervoer. Als je meteen vervangend vervoer wilt betaal je meer dan wanneer je pas na 24 of 48 uur vv wilt.
Ik wil ook een motto
Ook eigen risico kan je vaak zelf bepalen. Dit heeft ook weer effect op je maandbedrag.
Ik wil ook een motto
Ok, dus ook al zou normaal gesproken je verzekeringspremie omhoog gaan na een schade, dan belast de maatschappij dat blijkbaar niet door. Dat vind ik wel goed om te weten. Ik ben bij de offerteaanvraag uitgegaan van standaard eigen risico van 150 euro, omdat ik dat bij een eigen auto met eigen verzekering ook zo zou doen.

Ik had alleen geen vervangend vervoer gevraagd, omdat ik dus lid ben van de Wegenwacht, maar later vroeg ik me af of dat wel werkte bij een leaseauto.

En navragen bij HR, ik ben m'n eigen HR-afdeling, zonder ervaring met lease-auto's, haha.
..
Schade gemaakt in de baas z'n tijd komt altijd voor rekening van de werkgever. Je kunt dus GEEN eigen risico hebben en dus ook niet hoeven te betalen. Dit weten maar weinig mensen, maar check dit even.

http://www.rendement.nl/m ... er-geen-eigen-risico.html

(ik neem aan dat dit ook geldt als je 'm voor jezelf least)

Als je een leaseauto hebt, heb je geen lidmaatschap van de ANWB meer nodig. Dit wordt allemaal geregeld door de leasemaatschappij.

Je leasebedrag wordt bepaald aan de hand van de soort/merk auto, het verwachte onderhoud (en dus ook vervangend vervoer) en de verwachte restwaarde.
Ik ben er ook niet echt in thuis, maar ik weet wel dat bij "onze" leaseauto's het onderhoud en bijvoorbeeld winterbanden en vervangend vervoer (bij reparaties na 24uur, bij ongevallen en dergelijke direct) meegeleased zijn. Maar dit zijn volgens mij wel aanvullende afspraken, maar dit kan uiteraard per lease-maatschappij verschillen. Verzekering moeten we hier zelf voor zorgen.

Onze auto's zijn geleased bij Broekhuis, heb zelf daar ook een auto gekocht. De Broekhuisgarage in mijn woonplaats is k.u.t. maar met de rest van Broekhuis (schade, verzekering, lease) alleen maar positieve ervaringen.
@CO

Regelt de verzekeringsmaatschappij je 'verkering'?
@reizigster

De meeste automerken bieden op nieuwe auto's gedurende de eerste jaren een eigen soort van ANWB-service. Dat zit dan dus al bij de koop van de auto in.
Schade en onderhoud is het risico voor de leasenaatschappij. Dat is juist een van de voordelen van leasing.

In aanvulling op registreerjenu; bedrag wordt ook bepaald op looptijd en kilometrage en de opslag voor de verdere werkzaamheden die de leasenaatschappij voor je doet.
Ik wil ook een motto
Nagenoeg alles wat genoemd is, vervangend vervoer, premies, onderhoud, schadelast, is per leasemaatschappij exact zo in te regelen als jij het wil hebben. Maar dat kost ook wat.

Ga er in ieder geval niet zomaar van uit dat er wel vervangend vervoer zal zijn omdàt je een auto leaset. Een pechdienst zoals bijv. de wegenwacht zit er vaak wel bij, maar hoe uitgebreid dat is en wie er komt (wegenwacht, route mobiel, dealer) ligt aan hetgeen je afsluit.

Het is wel zo dat bij 'n particulier wegenwachtabonnement leaseauto's over het algemeen zijn uitgesloten. Of dat ook geldt in het geval van TO, dat durf ik zo niet te zeggen.
quote:nummerzoveel schreef op 23 december 2011 @ 22:34:

@reizigster

De meeste automerken bieden op nieuwe auto's gedurende de eerste jaren een eigen soort van ANWB-service. Dat zit dan dus al bij de koop van de auto in.Klopt, maar dat geldt voor particuliere aanschaf. Bij 'n leaseauto gaat dat over het algemeen niet op (de leasemaatschappij heeft vaak scherp onderhandeld over de prijs en de dealer gaat dan niet óók nog wegenwachtje spelen voor 'n auto waar hij weinig aan verdiend heeft).
Ok, dus als ik schade rij met een leaseauto, gaat niet mijn maandbedrag omhoog, als ik het met een eigen auto doe wel. Bedankt, het is me duidelijk (stom dat die maatschappijen dat nou nergens duidelijk op hun site zetten).

Bedankt voor de broekhuis tip, maar die hebben niet het merk dat ik zoek.

En die eigen service van een merk bij koop, dat valt erg tegen. Wij hebben nu ook een auto die destijds nieuw was, met zo'n service. De eerste zomer hadden we een probleem met de motor in Frankrijk. De service van Chevrolet uit het boekje gebeld, het enige dat die deden was het telefoonnummer geven van de dichtsbijzijnde Chevrolet-dealer. Uiteindelijk heeft toen toch de ANWB ons moeten helpen. Zoals ze al vaker gedaan hebben, dus ik durf ze sowieso haast niet op te zeggen, haha, ze hebben al heel wat vakanties van ons gered.
..
@chart

Ik heb het totnogtoe bij al mijn lease-auto's wel gehad!
quote:nummerzoveel schreef op 23 december 2011 @ 22:43:

@chart

Ik heb het totnogtoe bij al mijn lease-auto's wel gehad!

Dan heb je òf bij de importeur van je merk lease-auto geleased òf je leasemaatschappij heeft de rekening voor assistentie door de dealer gekregen

Maar de pechdienst zoals die aan particulieren wordt aangeboden bij aanschaf van 'n nieuwe auto, geldt niet in die vorm bij lease. Als gebruiker merk je er niet zoveel van, als er maar iemand komt om te helpen. Het zit er echter niet standaard bij.
@nummerzoveel en chart

Ik heb het ook bij mijn leaseauto's gehad. Het mooie was dat mijn merk het had uitbesteed aan de ANWB. Dus ik moest wel het pechnummer van het automerk bellen maar een uurtje later stond de ANWB op de stoep :-)

Tuurlijk zal de rekening doorbelast worden. Maar dat is niet anders dan dat de particulier die pechhulp bij de ANWB heeft afgesloten. Die betaalt daar ook maandelijks voor.
Ik wil ook een motto
@chat

Nooit via de dealer, altijd via de leasemij. En verschillende ook.
@nummerzoveel:

Whahaha gevalletje Damn you autocorrect!
Zou wel een mooie boel worden overigens. Goede service.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven