Loonbeslag laten leggen
donderdag 4 augustus 2011 om 23:39
Ik heb even een vraag met betrekking tot loonbeslag. Het zit namelijk zo dat mijn ex een gerechtelijk vastgelegde betalingsachterstand bij mij heeft met betrekking tot de kinderalimentatie die hij meer als een jaar niet heeft betaald. Hij was hier zwaar op tegen maar is niet in hoger beroep gegaan. Het nieuwe maandbedrag is maarliefst twee maanden overgemaakt en is ondertussen toch maar weer gestopt . De achterstand en de maandelijkse bijdrage is inmiddels overgenomen door het LBIO. Nu heeft hij een baan aangenomen bij de gemeente als jeugmedewerker omdat hij anders in de WW zou belanden omdat hij eruit moest nadat hij anderhalf jaar overspannen thuis heeft gezeten. Hij heeft hiervoor geen enkele bevoegdheid en diploma hiervoor maar dat is tot daar aan toe maar de baan is maar voor 24 uur per week. Hij blij want dan heeft hij net genoeg salaris voor zijn huis, harley en auto maar te weinig om alimentatie te betalen en ook te weinig voor loonbeslag. Weet iemand wat de minimum grens is? Of heeft hier ervaring mee?
vrijdag 5 augustus 2011 om 01:24
Hoorde laatst ook een man zeggen dat hij een nieuwe auto MOEST, zodat met de lening van de auto zijn besteedbaar bedrag lager uit viel en zijn (h)eks dus ook minder kon opeisen.
Zo raar is het dus niet dat hij een harley en een auto heeft en net genoeg werkt. Het zijn van die truckjes.
Niet dat ik het goed keur, dat niet, maar denk dat je (TO) er niet veel tegen kan beginnen.
Zo raar is het dus niet dat hij een harley en een auto heeft en net genoeg werkt. Het zijn van die truckjes.
Niet dat ik het goed keur, dat niet, maar denk dat je (TO) er niet veel tegen kan beginnen.
vrijdag 5 augustus 2011 om 06:36
Nou dat duurt dan wel even voordat de achterstand is weggewerkt... Het is alleen gruwelijk vervelend. De reden dat hij nu werkzaam is is omdat hij anderhalf jaar overspannen thuis heeft gezeten en zijn vorige werkgever hem eruit wilde werken. Natuurlijk positief alleen om het tekort aan te vullen werkt hij ook nog in de kroeg bij. Ik heb dit geprobeerd aan te tonen in de rechtbank dmv een bevestiging van hem naar mij via de mail. Helaas hebben ze hier niets mee gedaan omdat hij aangaf dat hij dit vrijwillig deed om in de maatschappij te blijven . Iemand tips hoe dit aan te pakken..
vrijdag 5 augustus 2011 om 06:41
vrijdag 5 augustus 2011 om 07:08
Ja hoor. Hij heeft gewoon twee weekenden per maand, de helft van de feestdagen en vakantie's. Hij wilde een jaar lang niet de omgang tekenen, en toen was ik zo ontzettend boos ( hij wacht overal maar mee om tijd te rekken) dat ik de kinderen een weekend thuis heb gehouden ( de oudste was ook ziek..) en prompt heeft hij maandags meteen getekend... Het is gewoon niet eerlijk tegenover de kinderen om dit te doen.. Ik werk zelf nog meer als hem.. En omdat hij een jaar lang geweigerd heeft heb ik een achterstand moeten wegwerken ( had zelf vorig jaar 70 % salaris gedurende 4 maanden ivm zware operatie) wat mij ook wel gelukt is. En nu deze maand beginnen we dus weer alles moet ik betalen, kapper, schoolgeld, opvang, kleding, etc.. Hij betaald niets maar wel opmerkingen plaatsen over de kwaliteit vande schoenenî‡

vrijdag 5 augustus 2011 om 07:27
vrijdag 5 augustus 2011 om 11:23
Er ligt een rechterlijke uitspraak inzake de allimentatie. Hij is dus gewoon verplicht om het hele bedrag te betalen.
Dat hij nu minder uren is gaan werken is geen excuus. Voor de uren dat hij nog werkeloos is (de uren die hij eerst wel betaald kreeg dus) kan hij gewoon WW aanvragen. Dat hij dit niet doet, is zijn eigen keuze maar ontslaat hem niet van de plicht om het hele bedrag voor zijn kinderen te betalen.
Kun je geen beslag laten leggen op zijn Harley en die verkopen?
Dat hij nu minder uren is gaan werken is geen excuus. Voor de uren dat hij nog werkeloos is (de uren die hij eerst wel betaald kreeg dus) kan hij gewoon WW aanvragen. Dat hij dit niet doet, is zijn eigen keuze maar ontslaat hem niet van de plicht om het hele bedrag voor zijn kinderen te betalen.
Kun je geen beslag laten leggen op zijn Harley en die verkopen?
vrijdag 5 augustus 2011 om 11:29
Ik vind het niet netjes van de ex-man/vriend van TO.
Maar in mijn ervaring kunnen vrouwen ook een heks zijn wanneer het aankomt op alimentatie.
Een uitspraak als "Ben benieuwd hoe lang hij de hypotheek dan nog kan betalen.." van Laura 1445, wijst op een verstandhouding tussen twee ex-partners die van geen kanten deugt.
Maar in mijn ervaring kunnen vrouwen ook een heks zijn wanneer het aankomt op alimentatie.
Een uitspraak als "Ben benieuwd hoe lang hij de hypotheek dan nog kan betalen.." van Laura 1445, wijst op een verstandhouding tussen twee ex-partners die van geen kanten deugt.

vrijdag 5 augustus 2011 om 11:34
quote:MaddyAlbright schreef op 05 augustus 2011 @ 11:29:
Misschien omdat ze het nodig hebben? En heks of gewoon rechtvaardig?
Uitspraken als "Ben benieuwd hoe lang hij de hypotheek dan nog kan betalen.." van Laura 1445, wijzen op een verstandhouding tussen twee ex-partners die van geen kanten deugt
Klopt, maar waarschijnlijk zit er een verhaal achter en is dit de druppel.
.
Misschien omdat ze het nodig hebben? En heks of gewoon rechtvaardig?
Uitspraken als "Ben benieuwd hoe lang hij de hypotheek dan nog kan betalen.." van Laura 1445, wijzen op een verstandhouding tussen twee ex-partners die van geen kanten deugt
Klopt, maar waarschijnlijk zit er een verhaal achter en is dit de druppel.
.
vrijdag 5 augustus 2011 om 11:44
Tuurlijk van allebei de kanten is wat te zeggen.
Maar we horen hier alleen het verhaal van TO en ik wilde even inbrengen dat soms de allimentatievrager ook onredelijk kan zijn, wat betreft het zogenoemd "uitkleden" van de expartner.
Als het zo is dat TO haar uiterste best doet om alles aan elkaar te breien, volop werkt en dus daarbij alle kosten van hun beider kinderen betaald. Terwijl de vader allerlei trucs loopt toe te passen om maar niet te hoeven betalen (en moeder dus in de steek te laten), maar het eigenlijk wel kan. Dan is het gewoon een dikke vette flapdrol en is loonbeslag niet meer dan terecht, imho.
Dat vader overspannen is geweest voor 1,5 jaar: zou dat kunnen samenhangen met de scheiding (ruzie om kinderen). Ik weet niet hoe lang TO al gescheiden is, maar het kan een flinke impact hebben op mannen wanneer ze hun kinderen niet meer of maar weinig mogen zien.
Misschien dat hij daarom zo moeilijk doet met de alimentatie...
Maar we horen hier alleen het verhaal van TO en ik wilde even inbrengen dat soms de allimentatievrager ook onredelijk kan zijn, wat betreft het zogenoemd "uitkleden" van de expartner.
Als het zo is dat TO haar uiterste best doet om alles aan elkaar te breien, volop werkt en dus daarbij alle kosten van hun beider kinderen betaald. Terwijl de vader allerlei trucs loopt toe te passen om maar niet te hoeven betalen (en moeder dus in de steek te laten), maar het eigenlijk wel kan. Dan is het gewoon een dikke vette flapdrol en is loonbeslag niet meer dan terecht, imho.
Dat vader overspannen is geweest voor 1,5 jaar: zou dat kunnen samenhangen met de scheiding (ruzie om kinderen). Ik weet niet hoe lang TO al gescheiden is, maar het kan een flinke impact hebben op mannen wanneer ze hun kinderen niet meer of maar weinig mogen zien.
Misschien dat hij daarom zo moeilijk doet met de alimentatie...

vrijdag 5 augustus 2011 om 12:04
Nou TO, ik vind het goed dat je je kinderen er buiten laat. Ik kan begrijpen dat je dan zin krijgt te vergeten om ze in het weekend bij hem langs te brengen, maar dan zijn zij uiteindelijk de dupe.
Later, als ze ouder zijn, kun je ze vertellen hoe het zit. Dan kunnen ze zelf beslissen wat ze van hun vader vinden.
Later, als ze ouder zijn, kun je ze vertellen hoe het zit. Dan kunnen ze zelf beslissen wat ze van hun vader vinden.
vrijdag 5 augustus 2011 om 14:44
vrijdag 5 augustus 2011 om 17:38
Inderdaad was mijn uitspraak van benieuwd hoe lang hij nog de hypotheek kan betalen niet echt vriendelijk. Inderdaad ik ben nu wel een heks geworden. De eerste 2,5 jaar ging het allemaal prima. We gunden elkaar zelfs nog meer als ooit in die tien jaar daarvoor. Toen ik vertelde dat ik een off. alimentatie berekening wilde laten maken gewoon om een handvat te hebben, begon o.a de ellende. Hij vatte dit op een verkeerde manier op. Het huis waar hij nu in woont hebben we samen gekocht. Omwille van de kinderen ben ik zonder overwaarde vertrokken en heb voor de rest alles gedeeld. De harley mocht hij houden want dat was zijn passie. Vorig jaar heb ik meerdere keren met mijn handen in het haar gezeten. Nog nooit had ik rood gestaan en binnen een paar maanden had ik schulden, twee kinderen te voeden, en zat in een herstelperiode van een grote operatie dus met die 70 % salaris... Soms netto nog geen negenhonderd per maand met twee kleine kindjes en een huur van 515.00. Kortom de keren dat ik zijn hulp vroeg, lachte hij me uit, want hij mocht gewoon stoppen van zijn advocate. Hij heeft het gepresteerd om een jaaropgave 8 maanden achter te houden, en toen pas werd hij gedwongen.. De druppel is inderdaad gekomen toen hij vorig jaar allemaal nieuwe meubels heeft laten maken en toen ik zei waarom hij wel kon betalen was zijn reactie echt ongelogen waar... Die heb ik niet betaald maar jij... Ik moest mijn woning uit omdat ik de huur niet meer kon betalen, en ben toen ingetrokken bij iemand tijdelijk in een klein appartementje.. Hij woont in een grote woning in een gewilde jonge buurt, ik met mijn twee kindjes 1 hoog. Na de rechtspraak eind maart heeft hij weer twee keer betaald en is er dus maar weer mee gestopt, wederom denkt hij dat hij met die 337 euro per maand veel te veel betaald. Ja ik ben verhard, en ik krijg hierdoor alleen maar meer energie om dit veelvuldige probleem aan te gaan pakken... Betalingsregelingen e.d wilde hij allemaal niet, maar de achterstallige schuld betalen dus ook niet.. Noem me gerust een heks, zal een bezem naast de deur zetten, maar ik ben maanden bezig geweest de boel weer op te lossen en dat gaat niet nog een keer gebeuren.. Dat is niet rechtvaardig! Overigens werk ik meer uur in de week als hij.. en probeer steeds hoger te komen in het bedrijf zodat het allemaal makkelijker gaat worden!
vrijdag 5 augustus 2011 om 19:06
heb je ondertussen alweer financieel een beetje adem kunnen halen zodat je met de kindjes wel een eigen plekje hebt?Of zit je nog steeds noodgedwongen bij iemand anders in?
Lijkt me lastig dit.aan de ene kant lijkt het mij dat hij niet voor de lol anderhalf jaar thuis gaat zitten.en als hij overspannen is geweest is het idd dat in de kroeg "werken" een manier om weer onder de mensen te komen(heb zelf overspannen thuis gezeten,dus ik heb ook een dag in de maand vrijwillig ergens geholpen)
al met al een lastige situatie.
Lijkt me lastig dit.aan de ene kant lijkt het mij dat hij niet voor de lol anderhalf jaar thuis gaat zitten.en als hij overspannen is geweest is het idd dat in de kroeg "werken" een manier om weer onder de mensen te komen(heb zelf overspannen thuis gezeten,dus ik heb ook een dag in de maand vrijwillig ergens geholpen)
al met al een lastige situatie.
vrijdag 5 augustus 2011 om 19:26
Nee ik zit dus nog steeds bij iemand in huis. Omdat ik lichamelijk gezien nog steeds niet in staat ben om meer uren te gaan werken of er een baantje bij te zoeken lukte het me niet om een huisje te huren. A.s maandag heb ik dus een gesprek bij de woningbouw voor urgentie, maar nu heeft hij dus weer de alimentie niet overgemaakt. Gelukkig kon ik ondertussen de leningen en rekeningen betalen en stond ik weer op 0. Nu had ik eindelijk het gevoel dat ik weer een huis kon huren omdat hij zijn bijdrage moest leveren krijg je dit weer..

vrijdag 5 augustus 2011 om 19:32
Laura, je zit in een heel lastige positie maar ik denk toch dat je op de 1 of andere manier je uitgaven moet afstemmen op je eigen salaris en niet op zijn alimentatie. Als dit probleem terug blijft komen (wat ik niet voor je hoop maar realistisch bekeken is die kans groot) dan blijf jij elke keer in de problemen komen als hij niet over de brug komt.
vrijdag 5 augustus 2011 om 19:35
Ps tuurlijk moet je proberen om in de maatschappij te blijven. Een goede vriend van hem heeft een kroeg en daar stond hij iedere twee weekenden en zelfs door de weeks achter de tap, ging de kroeg afsluiten en openden.. Wat mij nog het meeste heeft gestoken is dat hij afgelopen jaar bij de rechtbank heeft geprobeerd om reiskosten te declareren, vijf dagen in de week en 120 km per dag.. Toen hij dit moest onderbouwen kon hij dat niet omdat hij al anderhalf jaar niet meer werkte ( wel met behoudt van volledige salaris) . Mijn advocate en ik wisten dit niet eens..... Ik had tijdens mijn ziekenhuisopname gevraagd of hij wat extra voor de kinderen kon zorgen, maar dat kwam niet uit met zijn werk.. Dat terwijl hij toen al een half jaar thuis zat.
vrijdag 5 augustus 2011 om 19:42
quote:nummerzoveel schreef op vrijdag 05 augustus 2011 19:32 Laura, je zit in een heel lastige positie maar ik denk toch dat je op de 1 of andere manier je uitgaven moet afstemmen op je eigen salaris en niet op zijn alimentatie. Als dit probleem terug blijft komen (wat ik niet voor je hoop maar realistisch bekeken is die kans groot) dan blijf jij elke keer in de problemen komen als hij niet over de brug komt.Tuurlijk daar ben ik het helemaal met je eens..alleen ik ben alleen ook moeder....Op dit moment is het ook voor de kinderen allemaal erg moeilijk. Plotseling mama erg ziek, plotseling moeten verhuizen, andere school, en ook zit op dit moment niet echt lekker in mijn vel door dit alles. Ik heb het er natuurlijk met hun al over gehad dat ze misschien iets meer naar de opvang moesten, en dat willen ze dus niet.. Ik wil dan toch maar een tweede baan erbij gaan zoeken maar dan in de weekenden dat ze bij hun vader zijn. Maar dan wil ik er wel zeker van zijn dat ik alles heb geprobeerd!