Geld & Recht alle pijlers

Loonheffingskorting twee werkgevers

17-09-2017 18:46 15 berichten
Hoi!

Deze maand ben ik begonnen bij twee verschillende werkgevers. Het salaris is bij beiden werkgevers ongeveer hetzelfde bruto (scheelt nog geen met elkaar €20,- als er gekeken wordt naar een fulltime werkweek).
Nu ga ik bij de ene werkgever 16 uur per week werken en bij de andere werkgever 18 uur.
De loonheffingskorting is aangezet bij het bedrijf waar ik ben begonnen (bedrijf van de 16 uur per week).

Nu weet ik dat je bij één bedrijf de loonheffingskorting aan mag zetten. Op de website van de belastingdienst lees ik dat je de loonheffingskorting toe moet laten passen bij de werkgever waar het loon het hoogst is. Nu verdien ik dus bij beiden ongeveer even veel, maar werk ik per maand 8 uur meer bij de ene werkgever. Moet ik daarom bij het bedrijf waar ik de 8 uur meer werk de loonheffingskorting toe laten passen, óf bedoelen ze hiermee dat stel je vergelijkt beiden salarissen van beiden werkgevers met elkaar voor dezelfde hoeveelheid uren, je daarbij kijkt welk salaris dan uiteindelijk hoger is?

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd. Ik wil voorkomen dat ik uiteindelijk geld terug moet betalen. Geld terug krijgen zou leuker zijn ;).

Alvast bedankt!
Je moet gewoon kiezen tussen een van beide werkgevers. Dus als het loon gelijk is, maakt het niet uit welke je kiest.
Het gaat erom waar je per jaar het meest verdient. Maar uiteindelijk maakt het allemaal niet zoveel uit, omdat het bij de belastingaangifte volgend jaar toch weer wordt rechtgetrokken.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 19:47
0.00% gewijzigd
Als ik het zo lees dan maakt het erg weinig uit. Pas wel op dat je per ongeluk niet te weinig belasting betaalt en een naheffing krijgt volgend jaar.
Lijkt me prima zo
Dan zou ik het ook zo laten. Ik heb dit vorig jaar willen veranderen en dat ging toen niet helemaal goed, waardoor ik wel ineens een schuld had bij de belastingdienst. Was best wel een gedoe.
Ik zou het mooi zo laten, uiteindelijk wordt alles verrekend en krijg je het verschil gewoon terug, dus het maakt niks uit.
Ik denk dat er wel een kans is dat je sowieso moet terugbetalen. Je arbeidskorting wordt namelijk lager naarmate je meer verdient, dus als je inkomen ineens dubbel zo hoog is kan het zijn dat er bijna niets overblijft (van de korting). Tot ca modaal heb je daar nog geen last van, het bouwt daarna pas af.
Ze krijgt juist geld terug. Waarschijnlijk komt ze met 1 van de 2 banen niet boven de loonheffingskorting en bij de 2de baan betaalt ze standaard hogere tarief, dus altijd teveel.
diedietje schreef:
17-09-2017 22:47
Ze krijgt juist geld terug. Waarschijnlijk komt ze met 1 van de 2 banen niet boven de loonheffingskorting en bij de 2de baan betaalt ze standaard hogere tarief, dus altijd teveel.
16 uur per week werken en niet boven de loonheffingskorting met die baan verdienen??? Dan zou die baan eerder een vrijwilligersvergoeding opleveren als het minimum loon!
diedietje schreef:
Niet per se, volgens mij. Bij 2 keer 35.000 krijg je eenmaal heffingskorting waar je geen recht op hebt, en betaal je twee keer de lage heffing over de onderste schijven. Ik heb het nooit berekend hoor, maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk.
diedietje schreef:
Dan verdient ze echt verrot weinig. Zo weinig dat het onder minimumloon is.

Ik verwacht eerder dat ze bij beide banen in de laagste schaal belasting betaalt en er als je ze bijelkaar optelt juist een schaal hoger uitkomt. Neem daarbij de arbeidskorting en je zult moeten terugbetalen. In ieder geval is het iets om even uit te zoeken!
Wat Lady Vintage zegt, je werkgevers weten van elkaar niet wat je daar verdient, dus passen alleen het tarief toe waar je bij hen in valt.
De Belastingdienst echter kijkt naar het totaal van je inkomen en welk tarief daar op van toepassing is.

Wat je eventueel zou kunnen doen is via Mijn Belastingdienst het programma voor de voorlopige aanslag 2017 doorlopen. Dat lijkt heel erg op het programma van de aangifte. Die loop je dan door met de huidige gegevens en helemaal onderaan de streep zie je wat je terug zou krijgen of zou moeten bij betalen op basis van je inkomen.
Dat kan natuurlijk anders uitpakken als je nog aftrekposten hebt bijvoorbeeld, maar dan kan je wel eventueel alvast wat geld aan de kant te zetten van je loon zodat je volgend jaar in 1x kan terugbetalen. In termijnen betalen bij de belastingdienst kost je nl rente en dat is zonde als je van te voren weet wat je ongeveer terug zou moeten betalen.
Heel erg bedankt voor jullie hulpzame reacties :) :heart:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven