Geld & Recht alle pijlers

Lunch geld salaris, maar mag niks vragen?

05-08-2018 12:56 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet niet of het in Geld & Recht of Werk & Studie hoort.
Maar kort samengevat :

Werk momenteel bij een jong uitzendbureau waar er 50 euro per week van mijn salaris word ingehouden voor lunch.
Bij mijn solicitatie gesprek gaven ze aan dat je alles mag bestellen zolang AH het heeft. (Daar komt alles vandaan)

Nu doet de één persoon de bestelling als je iets wilt kan je het aan hem doorgeven,
Als ik om een bepaald brood beleg vraag of zo een oven maaltijd word me erg vies aangekeken.
Zelfs de AH Basic beleg mag ik niet hebben? Ondertussen besteld hij wel van die kleine maaltijd salades 3 euro x10 ( hij eet er twee per dag)
Verschillende smeer kaas en dergelijke voor zich zelf. Zolang hij het niet lust mag het niet in de bestelling lijkt het?
Waar ik om heb gevraagd voor een week:
Bruine Bollen NEE
AH Vegetarisch kaas NEE
AH Tonijn Salade JA 2 euro
Mini Crackers JA 80 cent
Kip Filet AH Flinter Dun NEE
Coolbest Sap NEE
Cola Zero JA 2 euro?

Vraag is.....wat moet je hiermee?
Er word per maand 200 euro van je salaris ingehouden. (Wel bruto)
Maar als je ernaar kijkt wat je in de bestelling van de lunch krijgt....
Vorige maand kwam ik op 21 Euro.....dit mee gerekend met het brood dat iedereen op werk eet.
Je kan er niet zelf voor kiezen of je het wel of niet betaald. Ik mocht zelfs geen bruine bollen en Vegetarisch AH kaas.

Nu ik toch bezig ben over hem...
Weet dat mensen een rook pauze hebben maar is dit niet heel erg?
09:00-09:20 Rook
10:30-11:00 Rook
12:00-13:00 Eten
13:00-13:30 Rook
15:00-15:15 Rook
16:30-17:00 WC
Ja hij gaat altijd voor sluiting tijd een half uur naar WC!
Puur zodat hij niet met de laatste mensen hoeft te parten.
Mijn baas spreekt hem elke week er wel op aan, maar er veranderd niks?

Edit:
Ik heb recht op een uur pauze, maar omdat hij vaker weg is en we op de zelfde "afdeling zijn" kom ik op ongeveer een half uur eten achter mijn bureau en werken.
anoniem_373946 wijzigde dit bericht op 05-08-2018 12:59
4.60% gewijzigd
Kleppeboxx schreef:
05-08-2018 23:58
Vraag ik mijzelf ook af. Klinkt eerder als een vorm van maaltijdcheques, wordt betaald door inhouding op je bruto loon. Elke cheque heeft een bepaalde waarde en wat niet verbruikt wordt blijft staan. Kom je te kort dan betaal je bij.

Ik zou de werkgever vragen om meer transparantie en splitsing van verantwoordelijkheid. Degene die de bestellingen doet is niet verantwoordelijk voor de betaling want dat is de crediteurenafdeling. Vooraf je bestellijst online in vullen met de crediteurenafdeling in cc. Contactpersoon doet de bestelling maar de crediteurenafdeling controleert of het klopt want zij krijgen de rekening binnen. Personeelslid krijgt overzicht wat er door hem besteld is en wat namens hem betaald is alsmede resterend budget voor de overige dagen.

Dit is zaak die bij de OR neergelegd kan worden omdat zij invloed kunnen uitoefenen.

Rijst bij mij de vraag, hoe zit het met de weken waarin sprake is van verplichte vrije dagen, vakantie of snipperdagen, ziektedagen? Wordt het bedrag dan naar rato ingehouden of betaal je de volle mep?
Je gaat er nu vanuit dat het om een groot bedrijf gaat. Voor hetzelfde geld is het een bedrijf met 10 medewerkers zonder afdelingen.
pamelacourson schreef:
06-08-2018 08:48
Je gaat er nu vanuit dat het om een groot bedrijf gaat. Voor hetzelfde geld is het een bedrijf met 10 medewerkers zonder afdelingen.
Ze werkt bij 'n uitzendbureautje schrijft ze in haar OP, dus dat zijn 'n handjevol mensen over 't algemeen per vestiging.
Dat is echt van de zotte.

Zou hier echt niet akkoord mee gaan. Vind het al een belachelijk bedrag maar als je niet eens zelf mag weten wat je besteld is het helemaal te gek.

Direct naar je baas stappen. Zeggen dat je besteld wat je wilt hebben en zo niet dat lunchgeld niet meer gaat betalen. Snap niet, hebben andere collegas nooit geklaagd?
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
FiIee schreef:
05-08-2018 20:11
Je weet dat trolhinten niet mag he.
En trollen mag wél?
en als je nou eens vraagt aan de bestelcollega waarom je iets niet mag bestellen?
En gewoon blijven vasthouden tot er een bevredigend antwoord is. 'Te duur' is een ongeldig argument, 'ik lust het niet' ook.
redbulletje schreef:
06-08-2018 08:50
Ze werkt bij 'n uitzendbureautje schrijft ze in haar OP, dus dat zijn 'n handjevol mensen over 't algemeen per vestiging.
Het is me nog niet helemaal duidelijk of ze nou zelf bij dat uitzendbureau werkt (zou wel het uur pauze en eten bestellen verklaren) of dat ze via een uzb ergens werkt.

Ik heb trouwens wel eens ergens gewerkt waar de lunch altijd besteld werd (broodjes, beleg, drinken) en dat kostte ons 2 euro per dag. We mochten zelf bepalen of we daaraan meededen. Iedereen had altijd meer dan genoeg te eten en drinken, wat moet je in godsnaam wegwerken als je voor 10 euro per dag eten hebt? O_O
En waar ik nu werk, betaalt de baas de lunch. Dat is helemaal goed geregeld.
Haha, als ik 10 euro per dag mocht besteden, zou ik mijn avondeten erbij doen
Zelfs als je voor 10 euro per dag aan je "warme maaltijd" zou besteden (en dus 's avonds brood eet) is dat a) niet gezond (magnetronmaaltijden) en b) nog steeds te duur voor in je eentje.
Jeetje.. wat apart dit, ook nog nooit van gehoord. Wel als je bijvoorbeeld op een zorginstelling werkt en daar mee eet met de bewoners dat er een bedragje wordt ingehouden maar 50 euro per week? Dat is 10 euro per dag, geloof me, in je eentje kan je daarvoor elke dag een luxe domino's pizza eten of een hap van de chinees of de italiaan.

Dat je bepaalde dingen niet "mag" bestellen, daar kan ik met mijn pet niet bij. Het is JOUW geld, dus JIJ bepaald wat je ervan koopt. Niemand anders.

Ik zou hier echt even op je strepen gaan staan hoor, dit is echt te achterlijk voor woorden.
Wacht even, ik heb even teruggelezen, er wordt 200 euro bruto ingehouden van je salaris voor lunch per maand, maar is er echt iets afgesproken over welk bedrag je per dag mag uitgeven? We gaan nu allemaal uit van een netto bedrag van 50 euro per week maar als het bruto wordt ingehouden zal het bedrag netto waarschijnlijk een stuk lager liggen?
Heb je het vandaag aangekaart bij je werkgever, Portepatty?
Meen je dit serieus? Zoveel geld voor alleen lunch en dan wordt alles afgewezen? Wow dit kan dus echt niet. Je moet echt even je rechten laten controleren, want dit kan dus echt niet en heb ik ook nooit gehoord.

Heb je wel de voorwaarden van die 400 euro laten nakijken? Ik zou het hier niet bij laten maar echt een advocaat in de arm nemen. Bij mn vorige baan 2 jaar geleden werd ik ook soort van weggepest en werden mn rechten verdraaid, door gewoon een collega.

[...]
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 06-08-2018 13:01
Reden: Spam, maatregelen genomen.
33.29% gewijzigd
Introuble1979 ik heb je gestraft,dit is al de tweede keer dat je voor dat bedrijf reclame loopt te maken.
honingbijtje schreef:
06-08-2018 12:55
Introuble1979 ik heb je gestraft,dit is al de tweede keer dat je voor dat bedrijf reclame loopt te maken.
Wel een keer of vijf, zo te zien.
Pfff... Als je spamt, doe dat dan wat subtieler, zeg.
Ik zou even inzage vragen in de financiën van de lunchmaaltijden. Aangezien het ook jouw geld is heb je daar recht op.
Niet geschoten is altijd mis
GinnyJones schreef:
06-08-2018 10:49
Wacht even, ik heb even teruggelezen, er wordt 200 euro bruto ingehouden van je salaris voor lunch per maand, maar is er echt iets afgesproken over welk bedrag je per dag mag uitgeven? We gaan nu allemaal uit van een netto bedrag van 50 euro per week maar als het bruto wordt ingehouden zal het bedrag netto waarschijnlijk een stuk lager liggen?
Dat kan toch alleen maar netto zijn, daar worden toch geen belastingen afgehouden? :?:
Het is echt te zot, ik werk in een zorginstelling waarbij die cliënten die het zelf kunnen voedingsgeld krijgen als €5,- per dag. Daar moeten ze alles mee doen, en dat lukt ze (basismaaltijden, geen luxe). Jij betaald het dubbele voor enkel lunch.
ik zou er mee stoppen, eisen dat je dat geld uitbetaald krijgt ookal hou je er dan 140 over, dan nog is het minder dan je anders uit zou geven.
Wat een belachelijke regeling! Ik heb ook bij een bedrijf gewerkt dat de lunch verzorgde. Je gaf op vrijdag aan welke dag je de week erop mee zou eten. Aan het eind vd maand kreeg je een mailtje met aantal lunches × 4,5 euro. De regel was dat je zelf moest aangeven hoe vaak je mee wilde eten. Veel dieetwensen? Dan moet je het zelf regelen. Er was brood, beleg hartig en zoet en altijd iets van groente (tomaat, komkommer,avocado) en thee, melk en verse jus. Toen ik een maandje krap zat nam ik gewoon broodjes mee van thuis. No hard feelings! 50 euro per week is ook echt veel hoor. Daar deed ik als single een week boodschappen van.

Enne contract of niet, ik zou tegen mijn baas zeggen dat ik tegenwoordig mijn producten bij een andere supermarkt haal ivm dieetwensen en niet meer wens mee te doen met die AH boodschappenclub. Dan moet hij wel met een hele goede reden komen om jou 200 euro per maand afhandig te maken. Dan zou ik echt naar de vakbond stappen.
Inderdaad, dit is een belachelijk bedrag per maand. Ik vind €50 bruto per maand al erg veel, maar per week. Bij mij op werk hebben we een commerciële (dus met een winstoogmerk) kantine, en dan kom je soms tegen de €5 per dag aan, als je bijvoorbeeld een warme lunch neemt. Maar dat is dus zo'n €25 per week, max. Dat vind ik ook al erg veel, maar zelf bestellen bij AH zou echt goedkoper moeten zijn. En meestal haal ik dat bij lange na niet en je kunt er ook gewoon voor kiezen je eigen brood ofzo van thuis mee te nemen.

Steekt de bestellende collega het restant in eigen zak ofzo? Waarom maakt hij zich er zo druk om dat iemand een aantal dingen bestelt die hij zelf niet eet?

Inderdaad bij jullie leidinggevende aankaarten. Je kunt eerst tegen de collega zeggen dat je het jammer vind dat jouw verzoeken nooit zijn toegestaan en dat het voor jou toch een flink bedrag per maand is. Misschien kan hij uitleggen wat zijn gedachtengang is, zoniet dan zeg je dat je het met je leidinggevende gaat bespreken.

Laat die rookpauzes maar zitten, één ding tegelijk. Dat is iets minder jouw pakkie-an, ook al kost het je je lunch. Dat ligt iets gevoeliger, want dat is ook weer indirecte kritiek op je leidinggevende zelf. Dus laat dat even voor een andere keer.
Bizar! Ik heb ooit ergens gewerkt waar je verplicht 7,50 per week moest betalen voor de lunch, maar dan was er een kantine met brood, beleg, allerlei salades, 2 soorten soep, fruit, melk, sap etc. En dan kon je zoveel pakken als je wilde. Dat vond ik keurig voor dat bedrag.

Ik vind 50 euro per week sowieso belachelijk veel en voor dat geld zou ik eisen dat ik zelf mag bepalen wat er voor mij besteld wordt!
Ik denk voor 99% dat die collega het geld gewoon in zn eigen zak steekt of dat hij luxe producten besteld die hij vervolgens mee naar huis neemt (lees zijn eigen boodschappen mee besteld op de baas zn kosten). Waar zou anders al dat geld blijven? Stel al is het een klein bedrijf met 10 man, dan doen ze maandelijks voor 2000,- euro aan boodschappen !! Dan moet er wel een hele grote koelkast/voorraadkast op het werk staan.
Nee ik denk dat die collega mooi de helft mee naar huis neemt. En dan zit zijn gezin mooi te vreten van jouw geld. Amehoela dat ik dat pikte.
yoshe wijzigde dit bericht op 09-08-2018 12:29
7.59% gewijzigd
Dat denk ik ook. En ik zou het zeker niet pikken. 200€ per maand is gewoon veel geld.
Heb je al actie ondernomen TO?
200 euro bruto inhouden per maand kan natuurlijk niet voor iets als de lunch. Ten eerste mag je gelukkig helemaal zelf bepalen waar je je salaris aan uitgeeft elke maand. Staat in 7:631 lid 2
2. Bedingen waarbij de werknemer zich jegens de werkgever verbindt het ontvangen loon of zijn overige inkomsten of een gedeelte daarvan op bepaalde wijze te besteden, en bedingen waarbij de werknemer zich verbindt zijn benodigdheden op een bepaalde plaats of bij een bepaalde persoon aan te schaffen, zijn nietig.

Daarnaast vraag ik mij af of je dan nu ook niet gewoon onder het minimumloon uitkomt. Dat kan natuurlijk al helemaal niet de bedoeling zijn door voor 20 a 21 dagen per maand een broodje smeerkaas en een cola zero te betalen.
GinnyJones schreef:
06-08-2018 10:49
Je kan dit helemaal niet bruto inhouden. Dit moet uit het nettosalaris betaald worden.
Jammer dat Portepatty nooit meer heeft gereageerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven