Geld & Recht alle pijlers

Lunch geld salaris, maar mag niks vragen?

05-08-2018 12:56 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet niet of het in Geld & Recht of Werk & Studie hoort.
Maar kort samengevat :

Werk momenteel bij een jong uitzendbureau waar er 50 euro per week van mijn salaris word ingehouden voor lunch.
Bij mijn solicitatie gesprek gaven ze aan dat je alles mag bestellen zolang AH het heeft. (Daar komt alles vandaan)

Nu doet de één persoon de bestelling als je iets wilt kan je het aan hem doorgeven,
Als ik om een bepaald brood beleg vraag of zo een oven maaltijd word me erg vies aangekeken.
Zelfs de AH Basic beleg mag ik niet hebben? Ondertussen besteld hij wel van die kleine maaltijd salades 3 euro x10 ( hij eet er twee per dag)
Verschillende smeer kaas en dergelijke voor zich zelf. Zolang hij het niet lust mag het niet in de bestelling lijkt het?
Waar ik om heb gevraagd voor een week:
Bruine Bollen NEE
AH Vegetarisch kaas NEE
AH Tonijn Salade JA 2 euro
Mini Crackers JA 80 cent
Kip Filet AH Flinter Dun NEE
Coolbest Sap NEE
Cola Zero JA 2 euro?

Vraag is.....wat moet je hiermee?
Er word per maand 200 euro van je salaris ingehouden. (Wel bruto)
Maar als je ernaar kijkt wat je in de bestelling van de lunch krijgt....
Vorige maand kwam ik op 21 Euro.....dit mee gerekend met het brood dat iedereen op werk eet.
Je kan er niet zelf voor kiezen of je het wel of niet betaald. Ik mocht zelfs geen bruine bollen en Vegetarisch AH kaas.

Nu ik toch bezig ben over hem...
Weet dat mensen een rook pauze hebben maar is dit niet heel erg?
09:00-09:20 Rook
10:30-11:00 Rook
12:00-13:00 Eten
13:00-13:30 Rook
15:00-15:15 Rook
16:30-17:00 WC
Ja hij gaat altijd voor sluiting tijd een half uur naar WC!
Puur zodat hij niet met de laatste mensen hoeft te parten.
Mijn baas spreekt hem elke week er wel op aan, maar er veranderd niks?

Edit:
Ik heb recht op een uur pauze, maar omdat hij vaker weg is en we op de zelfde "afdeling zijn" kom ik op ongeveer een half uur eten achter mijn bureau en werken.
anoniem_373946 wijzigde dit bericht op 05-08-2018 12:59
4.60% gewijzigd
Poker schreef:
05-08-2018 13:17
Direct naar vakbond stappen!
Lijkt me handiger om het eerst met je leidinggevende te bespreken dan om die over te slaan en meteen naar de vakbond te hollen.
tyche schreef:
05-08-2018 13:19
Ik zou ook even je andere collega's polsen. Je zult toch niet de enige zijn die voor zo veel geld ook graag lekker luncht?
Maar één collega vind dit een echt een probleem. De rest krijgt wel wat ze willen. Soms bestellen ze zelfs Oven Frikandellen/Kipcorn enzo voor zich zelf. Waarschijnlijk gaat mijn deel naar de krat bier dat ze zelf elke week op vrijdag drinken?

Baas spreekt hem er op aan, maar hij veranderd niet. Wellicht zijn ze bang voor hem?
Zij eten wel uitgebreid, ga meestal met die ene collega soep eten buiten of patat.
Ze bestellen zelfs Truffel Mayonaise in een kleine potje!

Zover ik weet krijgt hij het niet in zijn eigen zak?
Maar we zijn met acht man dus 400 euro per week kan je toch niet zo snel op maken?
Wat is dat voor achterlijke regeling? Voor 50 euro kun je je boodschappen voor thuis ook mee laten bestellen. Ik zou dat gewoon doen ipv verplicht voor 10 euro met AH producten te moeten lunchen.
Nou het klopt echt niet hoe dat gaat en ik zou echt eens een goed gesprek met de baas houden.
Voor een tientje per lunch kan ik bij ons aan de overkant in een eetcafe lunchen. Dan ga je toch geen supermarktspul doen.

Weet je zeker dat het 50 euro per week is?
Sara9876 schreef:
05-08-2018 13:45
Voor een tientje per lunch kan ik bij ons aan de overkant in een eetcafe lunchen. Dan ga je toch geen supermarktspul doen.

Weet je zeker dat het 50 euro per week is?
Voor 50 euro per week kan ik de hele week ontbijten, lunchen en dineren. Ik vind 50 euro per week ook echt veel geld. Zeker als je ziet in de eerder geposte link dat dit niet meer dan €3,.. mag zijn per dag.
Als je iedere werkdag een maaltijdsalade zou nemen en 2x per week een fles verse sinaasappelsap + 2 x 1 doos nakd bars dan komt je niet eens aan dat bedrag. Bizar.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Mogen jullie als werknemers ook de bonnen inzien met wát hij koopt?
Hij neemt maar gewoon de kassabon mee ter controle.
BlueEyedLady schreef:
05-08-2018 13:30
Lijkt me handiger om het eerst met je leidinggevende te bespreken dan om die over te slaan en meteen naar de vakbond te hollen.
Ik zou eerst naar vakbond gaan en dan naar baas. Weet je wat je rechten zijn in dit geval en kan hij je niks wijsmaken. ;)
Portepatty schreef:
05-08-2018 12:59
Dat mag niet van mijn baas.
Ben je lid van een vakbond? Voor 200 euro kun je prima lunchen en dat doe jij nu niet. Je baas en je collega lichten je op.
Als je afgelopen maand maar voor 21 euro gekregen hebt zou ik willen weten waar de rest van het budget is gebleven. Laat je baas dat maar eens uitzoeken. Doet hij dat niet dan zou ik zeggen dat het een geval van fraude/diefstal is van werknemersgeld en de vakbond dat eens uit laten zoeken.
En jij accepteerd dit omdat? Stennis schoppen zijn ze nou helemaal van de pot gerukt
where ever you go, go with your heart
Dit is gewoon diefstal.

En ja, je wordt dus opgelicht.

Van die 50 euro per week kan je 5 dagen in een lunchroom eten.
Ik las eerst 50 euro per maand.

Maar het is per week!?

Toen ik nog alleen woonde, kon ik daar de hele week van eten joh!
Vivo per lei
Ik zou maandag beginnen met al die salades op te eten. Kijken wat er gebeurt als zijn eten in een keer op is.
50 euro per week voor lunch? Voor een gezin met 4 personen kosten de weekboodschappen tussen de 80 en 120 euro. Wie kan zich nu veroorloven om voor 50 euro per week te lunchen??? Je maakt toch zelf uit waar je je geld aan besteed, hoe kunnen ze nu verplichten om dat bedrag aan lunch uit te geven - nog los van of je krijgt wat je vraagt of niet?
Ik zou dus ofwel regelen dat het geld niet meer wordt ingehouden (ook niet in ruil voor je eigen keuzes!) ofwel een andere baan zoeken.
Hier valt mijn mond wagenwijd van open. Dit is echt te gek voor woorden! Ten eerste al het bedrag van 50 euro per week. Daar kun je met 6 man van eten! Ten tweede die eikel van een collega en ten derde een baas die een watje eerste klas is. Heeft die baas ook een baas of is hij de directeur van het bedrijf? Anders zou ik het nog wat hogerop zoeken. Ik zou ook echt eisen dat ik de bonnetjes elke week zou mogen zien, dan kun je aantonen dat je maar voor zo weinig gegeten hebt. En anders moeten ze je zelf je inkopen laten doen, zijn ze nou helemaal van de pot gerukt?! 200 euro per maand is serieus geld.
Jullie zijn met 8 werknemers, dat is 400 euro per week. Die jongen heeft dus een budget van 1600 euro per maand! Dat is voor veel mensen een netto maandloon!

Ik heb zo'n gevoel dat dit niet helemaal klopt, hoor. Die jongen zal het overgebleven deel wel zelf in zijn zak steken. En als die baas geen noodzaak voelt om de zaak te onderzoeken zal hij zelf ook wel meedelen in de buit.

Trouwens, werk je in een supermarkt? Anders kost het toch ook superveel tijd om elke dag boodschappen te doen? En met al zijn rookpauzes en lange toiletbezoeken.... Bah, ik kan me zo ergeren aan zulke luie mensen!
Vivo per lei
En ik zou trouwens je recht op dat uur pauze ook opeisen. Gewoon ‘s ochtends al zeggen dat je van 12 tot 1 weg bent en dan ook echt de deur uit gaan of in een andere ruimte blijven. Of voor de hele week of voor vast tijden afspreken. De een gaat van half 12 tot half 1 en de ander van half 1 tot half 2. Klaar.
Dit mag maar maximaal 3,30 per dag zijn, gemiddeld zo'n 75 euro per maand. Jij betaalt dus 125 euro teveel. En eigenlijk vind ik 3,30 voor wat AH-spullen ook al ernstig overdreven. Dan verwacht ik een lekker zelfgemaakt soepje, salade etc.
Jouw baas is gewoon een graaier die hier goed van profiteert, zolang niemand protesteert.

Ik zou dus eerst eens naar je baas stappen en hem wijzen op de wettelijke regeling. Doet hij er niets aan, dan kun je naar de vakbond of juridisch loket bijvoorbeeld.

Ik vind dit zó asociaal, normaal ben ik niet zo assertief, maar hierom had ik me zeker laten horen.
Bizar. En je collega’s vinden dit wel normaal?
Ik zou gewoon een boodschappenlijstje doorgeven voor 50 euro. Spaghetti, aardappels, vlees, groente, wcpapier, shampoo etc.
Het doet me bijna denken aan de feodale tijden van vroeger toen de werknemers verplicht waren hun loon weer uit te geven in de winkel van de baas
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Nou werkelijk?! Waarom heb jij niet allang meer stennis getrapt?!
Wintertime16 schreef:
05-08-2018 14:54
Bizar. En je collega’s vinden dit wel normaal?
Ik zou gewoon een boodschappenlijstje doorgeven voor 50 euro. Spaghetti, aardappels, vlees, groente, wcpapier, shampoo etc.
DIT!! Bizar gewoon!
Gewoon je week boodschappen doorgeven aan die knakker!
Zijn ze nou gek geworden???
Voor 50 euro aan lunch?

En waar blijft de overschot?
Want toch quasi geen mens die dat elke week opkrijgt?

Ik zou vooral héél hard weglopen bij zo'n bedrijf, want je wordt voor 150 euro per maand genaaid.

En ook nog es genaaid voor de overige 50 euro omdat je niet mag bestellen wat je zelf wil maar afhankelijk bent van die andere zijn grillen.

(Kan je ook niet voorstellen dat ze dat loonbeslag gewoon stoppen en je zelf je eigen eten meeneemt?)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven