Geld & Recht alle pijlers

Maandboodschappen

04-07-2016 15:23 47 berichten
Hallo Viva-dames (en heren),

Jaren geleden heb ik een blauwe maandag maandboodschappen gedaan (dus één keer per maand boodschappen voor de gehele maand in huis halen). Dit was toentertijd echter niet zo'n succesverhaal, aangezien het gebrek aan vervoer (toen nog geen auto), een vriezer en opbergruimte niet echt praktisch waren (goh, wat raar nou dat het concept dan niet echt lekker van de grond wil komen ).

Echter is mijn interesse in dit idee herboren nu ik bovenstaande wel allemaal aan mogelijkheden heb. Mijn man en ik zijn een twee-persoons huishouden en we hebben de pest aan boodschappen doen. Plannen daarentegen vind ik dan weer geweldig en mijn man vindt alles best, dus die vindt het vooral interessant om eens te kijken of we het idee van maandboodschappen doen kunnen verwezenlijken.

Uiteraard heb ik het alwetende Google al geraadpleegd en alvast wat handige tips opgedaan. Maar ik vroeg mij af of er hier op het Viva-forum, waar men toch ook wel aardig alwetend is op sommige gebieden ( ), dames (en heren) aanwezig zijn die gebruik maken van deze methode.

Mijn plan ("ons" plan zou ik het nou ook weer niet willen noemen, mijn man hobbelt gewoon vrolijk mee en sleept de boodschappen ) is om voor aankomende maand eens een poging te wagen en mij daar deze maand op voor te bereiden.

Waar moet je op letten, hoe doen jullie dat met versproducten, hoeveel vriezerruimte gebruik je, waar sla je alles op (en hoe sla je het op)? Etcetera, etcetera.

Ik ben heel benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee, alleen uit nieuwsgierigheid - want ik ga alle groenten en fruit nooit een maand vers kunnen houden natuurlijk.

Ben heel benieuwd hoe je dat doet!
Ik zou het niet kunnen, ik sjouw me elke week al rot aan boodschappen. Hoe ga je dat doen dan? Brood, groenten enz allemaal uit de vriezer eten. Vers is toch veel lekkerder.
quote:s-a-r-kast schreef op 04 juli 2016 @ 15:25:

Ik lees even mee, alleen uit nieuwsgierigheid - want ik ga alle groenten en fruit nooit een maand vers kunnen houden natuurlijk.

Ben heel benieuwd hoe je dat doet!Dat is dus één van de punten waar ik mij het hoofd over aan het breken ben. Heb al wel opgezocht welke groenten- en fruitsoorten lang(er) houdbaar zijn en dat viel me nog niet tegen. We zijn ook nog altijd bereid om halverwege de maand, of wanneer nodig, alsnog even een snel tripje richting supermarkt te maken voor wat versproducten. Nou moet ik eerlijk zeggen dat wij veel groenten uit blik/pot/vriezer eten hoor, we zijn redelijk gemakkelijk wat dat betreft
En alles omdat je een hekel hebt aan boodschappen doen?

Ik snap het nut niet zo geloof ik.

Ik doe zelf juist eens per 3 dagen boodschappen, met een boodschappentas, lopend (woon dichtbij de AH). Ik vind dat juist fijn. Geen gedoe met de auto boodschappen, kratten mee, overvolle karren etc. Gewoon boodschappentas mee en halen voor de komende dagen wat ik ga maken.

Nee, niet duurder, ik haal geen onzinproducten.
Groenten uit pot/vriezer vs vers zijn even gezond gebleken qua vitamines. Alleen bij pot even opletten op de toevoegingen.

Een groter probleem is fruit.
Ik snap dat het wel praktisch is voor langer houdbare dingen, zoals boontjes uit blik, vissticks, chips, bloem, zout, houdbare melk, etc. Dan heb je die dingen wel altijd liggen. Maar ik zou het persoonlijk niet kunnen, om fruit/groente uit de vriezer te eten. Maar volgens mij is dat ook een kwestie van wennen.. Maar dan ga ik liever, zoals nu, elke week om de boodschappen.

Groenten, fruit, vlees en brood doe ik liefst om de dag bij de slager/bakker/groenteboer kopen.
say what?
Nu moet ik trouwens wel toevoegen dat wij, mijn man en ik, veel goedkoper uit zijn nu we wekelijks boodschappen doen, dan toen we dat om de twee/drie dagen te voet deden omdat we toen tijdelijk zonder auto waren.

Misschien dat het maandelijks dan nog goedkoper is? Lijkt me nog steeds lastig voor versproducten..
say what?
Wanneer groente niet uit glas komt dan is het niet altijd gezonder. Er zitten BPA's in plastic en blik zie ook een uitzending van zembla van dit jaar. http://www.voedingscentru ... die/bpa-bisfenol-a-.aspx.

Waarom leg je geen voorraadkast aan en haal je 1 of 2 per week alleen snel wat vers: groente, fruit, vlees en vis.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb vlees in de vriezer, per stuk ver pakt, diepvriesgroente. Niks mis mee, plakjes champignons, paprikablokjes, dat gooi je gewoon bevroren bij je maaltijd. Verse groente en fruit haal ik alleen als het in de aanbieding is. Vers spul zoals kaas en vleeswaar kijk ik tot hoe lang houdbaar en gaat in koelkast, in de voorraadkast, volkoren pasta, zilvervliesrijst, koffie, thee.

Als ik een keer een kliekje over heb, in een diepvriesbakje en in de vriezer.
Ik doe het zo en krijg het redelijk voor elkaar. Ga wel nog 2 keer op stap voor melk en fruit. Ik bestel maandelijk bij AH en die houdt bij wat ik voorgaande keren besteld heb. Ik ga eerst de bonusaanbiedingen langs en daarna klik ik de lijst met 'eerder besteld' aan en klik ik heel gemakkelijk de lijst door met wat ik nodig heb. Groenten eet ik voornamelijk uit de vriezer, groentenmixen voor pasta e.d. vries ik ook gewoon in. Al het vlees gaat ook in de vriezer en eet veel afbakbrood uit de airfryer. 5 kg aardappels, rijst, pasta, couscous, tortilla's. Begin van de maand wat meer vers en zo richting het eind van de maand wat meer uit de vriezer of een blikje. Maak aan het begin van de maand ook grotere hoeveelheden van de maaltijden en vries deze dan weer in (pompoensoep, groentensoep, pastasaus, chili). Ik heb inmiddels ook wel handigheid gekregen in de houdbaardheidsdata. Zo is de creme fraiche van zuivelhoeve meestal 3 weken houdbaar, de gorgonzola van Balarini redt het soms een maand. Wij eten de hele maand gevarieerd en ik vind dat vers niet hoeft te betekenen dat het direct van het land op je bord ligt.

Ik bestel online en dat kost me 3,95 voor 300 euro aan boodschappen. Ik ga écht niet voor dat geld lopen stressen in een winkel en lopen sjouwen. Het kan dus, ik wens je veel succes!
Ik vul eens in de 14 dagen de inhoud van de kelder aan. Rijst, macaroni, blikjes, pakjes, krackers, mayonaise etc. Dus de niet-bederfelijke waren. Al die dingen heb ik in een app staan en vink dan aan welke ik nodig heb. Ik weet wat de omloopsnelheid is, dus waar ik 2 of 3 van moet nemen.

Ik zou dat ook voor een maand kunnen doen, maar dan ontbreekt me de ruimte.

Twee keer per week haal ik dan de verse dingen. Die plan ik niet graag lang vooruit ivm bederf. Maandag en vrijdag haal ik dan dus maar een klein tasje bij de supermarkt en nog wat brood bij de bakker of de Hema.

De app is: OUT OF MILK SHOPPING LIST

Niet aan een winkel gebonden en met rubrieken, dus je kunt alle zuivel bij elkaar zetten, alle broodvervangers of broodbeleg. In de winkel kun je dus in een keer alle zuivel pakken als je voor de koeling staat.
Ik wou net zeggen: laat lekker bezorgen!
Veel groente kun je zelf goed invriezen. Dan is het net zo lekker en gezond. Alleen wel veel werk!

Alles schoonmaken, blancheren en invriezen in porties.
brood bij bakker halen invriezen , diepvriresgroenten (is niets mis mee), vlees vers halen bij goede slager , in porties verdelen en invriezen, fruit zou ik dan wel vers halen, 1 x per week ofzo.. Melk kies voor de houdbare variant (even proeven welk merk je lekker vind) yoghurt etc. blijft sowieso lang goed idem met kwark..
Ik doe 1x per maand 'maandboodschappen', dus eigenlijk alles wat lang houdbaar is zoals havermout, pasta, blikvoer enz. enz. Die haal ik dan op bij de Appie. In die week doe ik er dan ook het verse spul bij.

De rest van de maand hoef ik dus alleen voor verse groentes/fruit en alles wat tussendoor eens opgaat naar de super. Dit doe ik dan op zaterdag, lopend. Heb ik gelijk mijn beweging :P
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Ik doe dat ook. Dan haal ik houdbaar spul, en eten dat in de vriezer kan en bijv,. wasmiddel.

Verse spullen haal ik dan 1 x per week er nog bij, of boodschappen die in de aanbieding zijn.
Hier een koelkast met een nul graden zone. Dat is echt ideaal om dingen langer goed te houden maar ja, om die nou voor je plan speciaal aan te schaffen??

Het is vooral de boekhouding die het hem doet denk ik, en daar heb je hier al goede adviezen voor gekregen. Waarom laat je het idd niet bezorgen?
Ik zou adviseren om online te shoppen als je er toch zo'n hekel aan hebt.

En wat veel mensen niet gebruiken, maarik wel ideaal vind, zijn de favoriete bij ah.nl

Ik heb favorieten genaamd 'elke week' en 'elke maand'. Eenmalig een product daaraan toevoegen en vanaf dan kun je in 1x alles toevoegen aan je mandje.

Daarnaast ook favorieten als 'alleen als het in de bonus is', en ingredienten van gerechten die ik veel maak.

Ik ben niet ervaren met het per maand boodschappen doen, ze bezorgen hier wekelijks. Maar voor iemand die zo'n hekel heeft aan de boodschappen, lijkt bovenstaande mij wel fijn.

Oh en verder zijn die kilo zakken diepvriesgroenten ook goed te pruimen.
quote:s-a-r-kast schreef op 04 juli 2016 @ 16:01:

Veel groente kun je zelf goed invriezen. Dan is het net zo lekker en gezond. Alleen wel veel werk!

Alles schoonmaken, blancheren en invriezen in porties.Ik blancheer geen groente. De paprika snijd ik in blokjes en gaat zo in bakje de vriezer in. Champignonplakjes kan je kant en klaar kopen, gaat met zakje en al in de vriezer.. Oh ja, geraspte kaas gaat ook met zakje en al in de vriezer. Als ik nodig heb, haal ik er een portie uit en ontdooien maar. Ook diepvries vis in vriezer.
Ik zou depressief worden van een maand op voorhand al te moeten beslissen wat ik pakweg 25 dagen later ga eten.

Wij zijn ook met 2 en wij beslissen toch echt pas 's avonds wat we de volgende dag gaan eten.

Of in 't beste geval beslis ik ineens voor 2 dagen.

Ik zou ook echt geen zin hebben om continu op blik- en diepvriesvoer te moeten leven.

(Voor bepaalde groenten gebruik ik ook diepvrieszakken.)

Ik heb toch écht af en toe nood aan echt verse groenten of vers fruit.

Of vers brood en broodbeleg.
quote:Mietrot schreef op 04 juli 2016 @ 16:36:

Ik zou depressief worden van een maand op voorhand al te moeten beslissen wat ik pakweg 25 dagen later ga eten.

Wij zijn ook met 2 en wij beslissen toch echt pas 's avonds wat we de volgende dag gaan eten.

Of in 't beste geval beslis ik ineens voor 2 dagen.

Als je voor minstens 25 dagen aan eten in huis hebt, heb je toch ook 25 gerechten om uit te kiezen? Staat toch niet vast wat precies op welke dag moet?

Dat is meer keuze dan ik doorgaans in huis heb eigenlijk.
quote:kwartje schreef op 04 juli 2016 @ 16:41:

[...]

Als je voor minstens 25 dagen aan eten in huis hebt, heb je toch ook 25 gerechten om uit te kiezen? Staat toch niet vast wat precies op welke dag moet?

Dat is meer keuze dan ik doorgaans in huis heb eigenlijk.

Na 25 dagen is de keuze eerder beperkt uit nog 5 à 6 gerechten (want de vorige 24 zijn al op).

Waarbij ik meestal toch écht net meer zin heb in iets anders. Dat niet in huis is.
Groenten uit de vriezer vind ik helemaal niet lekker. Hoe doe je dat dan met vleeswaren voor op brood? Ook in de vriezer?
Veel dingen blijven toch geen maand goed? Een bloemkool bijvoorbeeld??

Als je dat dan als eerste opmaakt, wat eet je dan later die maand?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven