Geld & Recht alle pijlers

Mag dit op het strand ??

04-09-2011 14:06 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, zal proberen het zo duidelijk mogelijk te vertellen wat er gebeurd is.

Zaterdag ochtend ga ik samen met een vriendin vaak hardlopen of zwemmen maar het beloofde zon mooie dag te worden dat ik voorstelde om naar het strand te gaan, dan bewegen we daar wel wat.

We gingen naar een rustig strand bij Wassenaar, eerst wat gelopen toen een rustig plekje opgezocht. Het werd steeds warmer en we gingen topless op de handdoeken liggen beetje kletsen tot ik in slaap viel.

Tot het moment ik een raar geluid hoorde een soort gezoem maar het ging toch wel snel, ik keek op en zag een soort vliegende schotel voor mij boven de grond zweven die er na een tijdje vandoor ging ik moest er wel om lachen, dacht kinderen met speelgoed en ging weer liggen.

Toen dacht ik het is wel erg groot speelgoed en zag er duur uit, en keek weer op al snel kwam dat ding dat laag over het strand vloog weer onze kant uit zetten, en er leek wel een camera op te zitten ik maakte mijn vriendin wakker die het eigenlijk meteen maar een rare situatie vond.

We hebben ons aangekleed en zijn gaan kijken waar de bestuurder van het apparaat te vinden was, maar die konden we nergens vinden, alleen jong gezin met een boze vader die ook al opzoek was naar de eigenaar van het vlieg ding.

Dus om een lang verhaal nog langer te maken, mag dit ??

Mag je zonnende meiden op het strand filmen/fotograferen ?

En wat later bleek spelende kinderen filmen/fotograferen ?

Jammer dat we door de drukte de eigenaar niet konden vinden had die graag gesproken !

Graag jullie advies wat te doen in zon situatie of waar kan je dan aankloppen ?

Bedankt !

Misirlou.
quote:misirlou schreef op 04 september 2011 @ 14:06:Dus om een lang verhaal nog langer te maken, mag dit ??Het vliegen met een modelvliegtuigje waardoor er overlast / gevaar ontstaat op het strand mag niet.quote:misirlou schreef op 04 september 2011 @ 14:06:Mag je zonnende meiden op het strand filmen/fotograferen ?JAquote:misirlou schreef op 04 september 2011 @ 14:06:En wat later bleek spelende kinderen filmen/fotograferen ? JA

Omdat het gaat om een soort modelvliegtuig krijg je te maken met de luchtvaartwetgeving en het besluit luchtfotografie.

Een modelvliegtuig is voor de wet een ‘luchtvaarttuig’. Dat betekent dat de wet een aantal beperkingen oplegt aan het gebruik van een modelvliegtuig. Zo is het bijvoorbeeld verboden:

- Te vliegen over aaneengesloten bebouwing, industriegebieden, mensenmenigten,

- Personen en zaken op de grond in gevaar te brengen.

Het besluit lucht fotografie zegt dat het fotograferen vanuit een luchtvaartuig verboden is zonder een vergunning daarvoor te hebben. Dus ook verboden vanuit een modelvliegtuig. Zover ik weet word met dit verbod heel weinig gedaan wat betreft opsporing en vervolging.

Daarnaast mag degene die gefotografeerd is, zich beroepen op het portretrecht. De fotograaf mag dus wel foto’s maken, maar niet zomaar een foto van iemand publiceren wanneer het belang van degene die op de foto staat, geschaad kan worden.

Echter wanneer je topless gaat zonnen, weet je dat je op een openbaar strand ligt. Er kunnen dus foto’s van je gemaakt worden. Hoewel topless zonnen niet strafbaar is, kun je, je afvragen of je het wel wil.

Naast de luchtvaartwetgeving en het besluit luchtfotografie bestaat ook nog de algemeen plaatselijke verordening. Onderstaand een aantal artikelen uit de apv van de gemeente Wassenaar:

Artikel 5.7.2 Gevaar of overlast in zee of op het strand

1. Het is een ieder die zich op of in zee of op het strand bevindt, verboden zich op zodanige wijze te gedragen dat dit gevaar of hinder voor personen of zaken oplevert.

2. Het is verboden in zee of op het strand enige vorm van sport en spel te beoefenen als dat gevaar of ernstige overlast oplevert voor personen of beschadiging aan goederen.

Artikel 2.1.6.10 Sport en spel

Het is verboden op of aan de weg enig spel of enige sport te beoefenen, indien daarvan hinder of overlast voor personen, dan wel beschadiging van goederen is te duchten.

quote:misirlou schreef op 04 september 2011 @ 14:06:Graag jullie advies wat te doen in zon situatie of waar kan je dan aankloppen ?Achteraf is natuurlijk nooit te achterhalen wie de “piloot” was. Het is wel verstandig om hier melding van te maken. Zodat het voorval geregistreerd staat. Wanneer een vergelijkbare gebeurtenis vaker word gemeld kunnen er geld en middelen worden vrijgemaakt om maatregelen te nemen. Je kunt aankloppen bij de politie, de gemeente , of de beheerder van het strand.
quote:Donkeyshot schreef op 04 september 2011 @ 14:11:

Ik denk dat het wettelijk gezien niet verboden is. Maar het is erg onfatsoenlijk.

Neem de volgende keer een paar vuurpijlen mee en schiet dat ding uit de lucht.Zoals deze mensen ook doen (proberen althans) ...
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
bedankt voor de reactie emv !

ga het straks melden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven