Geld & Recht alle pijlers

medestanders hypotheek aflossen

09-09-2019 16:42 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,

wij hebben besloten de hypotheek versneld te gaan aflossen.
ik zoek medestanders om hier over te praten, en dingen mee te kunnen delen zodat we goed gemotiveerd blijven!


hopelijk vindt ik hier wat medestanders.
marilene26 schreef:
21-09-2019 01:49
Hoi medeaflossers,
Ik ben wel benieuwd wat voor buffer jullie aanhouden voordat je gaat aflossen. Wij houden naast dat we sparen voor studie ed voor de kinderen (3) een buffer van 10.000 aan. Hoe doen jullie dat?

Buffer 20.000.
Dat is genoeg om twee auto's en alle huishoudelijke apparatuur per direct te vervangen als iets weg valt. Of om groot onderhoud aan het huis uit te voeren.

Ooit in andere situatie was 10.000 genoeg.

Voor de kinderen hebben we gespaard voor hun studies. Dat bedrag staat op onze naam en krijgen ze nu in vier jaarlijkse bedragen van ons overgemaakt. (Kozen en studie van vier jaar) Zelf werken en sparen ze ook nog voor hun rijbewijs en eventueel nog voor een stukje studie als ze niet in vier jaar klaar zijn.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 21-09-2019 09:22
23.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
wij sparen vanaf de geboorte van de kinderen elke maand een klein bedrag, als ze 16-18 zijn is dat een leuk bedrag in totaal. Daardoor konden we daarnaast ook de hypotheek aflossen. Dus beide. Onze gewone spaar stond max 1000 euro op, voor bijv reparatie auto of nieuwe wasmachine enz. maar omdat alles nu afgelost is kon die ook weer gespekt worden. Dus we hebben al die jaren én én én gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Dikkoppie schreef:
13-09-2019 14:41
Tja ik denk dat we tegen die tijd afwillen van de spaarhypotheek, of nog 5 jaar ofzo ivm belastingregels om geen belasting over het gespaarde deel te hoeven betalen. Het spaardeel veranderen we nu dus niets aan, is apart deel van onze hyp en laten we lekker doorlopen. Bij storten wel naar gekeken maar levert te weinig op, op de korte termijn. Lange termijn niet naar gekeken. Doel is om het aflossingsvrije stuk eerst af te lossen.

Verhuizen is niet aan de orde, we hebben een prima huis met grote schuur en tuin in de crisis gekocht dus inmiddels flinke overwaarde. We hebben wel rondgekeken voor wat anders maar we zijn tot de conclusie gekomen dat we prima zitten. We gaan inzetten op lasten vermindering de komende jaren.
Waarom zou je afwillen van de spaarhypotheek? Alternatieven zijn sowieso netto duurder. Maar als je het zou willen kan het nu, de tijdsklemmen zijn volgens mij vervallen.

Je aflossingsvrije hypotheek aflossen kan altijd nog. Een spaarhypotheek is net een olietanker; je verandert hem heel langzaam van koers. Maar als je het doet loont het echt het meeste. Inleggen op je spaarhypotheek levert lagere lasten op dan aflossen op je aflossingsvrije hypotheek, zowel netto als bruto.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
marilene26 schreef:
21-09-2019 01:49
Hoi medeaflossers,
Ik ben wel benieuwd wat voor buffer jullie aanhouden voordat je gaat aflossen. Wij houden naast dat we sparen voor studie ed voor de kinderen (3) een buffer van 10.000 aan. Hoe doen jullie dat?
Onze buffer is hoog. We willen over een jaar of 5 een grotere woning, waarschijnlijk een opknapper. Dus behoorlijk eigen kapitaal nodig.

We leggen geleidelijk aan nog wat extra in de spaarhypotheek, maar het aflossingsvrije deel laten we voor nu zitten. Doel is hypotheekvrij te zijn als de kinderen gaan studeren, dus daarvoor sparen is niet nodig.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Al 100.000,00 afbetaald op een hypotheek van 550.000,00. De aftrek op de hypotheekrente gaat in vlot tempo omlaag en mochten we in een situatie komen dat het huis onder water komt te staan en we moeten gedwongen verkopen dan pakken we liever het verlies dan met schulden te eindigen waar je nooit vanaf komt.

We lossen 20.000,00 per jaar af met een reserve van 20.000,00. Moet eerlijk zeggen dat wij er financieel rooskleurig voorstaan maar het leven is onvoorspelbaar dus mocht de situatie draaien dan kunnen we het huis verkopen en met een beetje mazzel he geld daar weer uithalen.

Daarnaast zal de zorg in de toekomst alleen maar verslechteren en zeker wanneer je oud bent (vergrijzing neemt steeds verder toe) en ik ga er vanuit dat we veel zelf moeten betalen dus lagere lasten in de toekomst is wel zo prettig.
Alle reacties Link kopieren
Oh die zorgkosten....dat is inderdaad een goede om rekening mee te houden. Wij zijn rond de 60. Wonen in een huisje waar we niet meer uit hoeven/willen. Stukje spaarhypotheek en een gedeelte aflossingsvrij. Het geld dat straks over blijft zal dan wellicht in zorg kunnen gaan zitten.
die ik wilde bestaat al...
Wij lossen incidenteel extra af, net hoe de financiële ruimte dat jaar is en/of er andere grotere uitgaven voor de woning in de planning staan.

Wat ik mij wel afvraag is voor "wie" lossen wij extra aflossen. Aangezien wij geen kinderen hebben zal de opbrengst van een afgelost huis bij overige familie terecht komen. Huis staat verder niet onder water, dus bij iedere extra aflossing ontstaat weer twijfel.
Wij proberen onze hypotheek zo snel mogelijk af te lossen. Partner betaalt de vaste lineaire hypotheek kosten en ik de jaarlijkse 10% (waardoor verkorting van de looptijd). We wonen er nu ruim een jaar en hebben nu 15% afgelost (volgende 10% pas in januari). Als het huis afbetaald is gaan we verhuizen omdat dit huis dan waarschijnlijk te klein is geworden. We hopen dan niet zo'n hoge hypotheek nodig te hebben door wat we nu gespaard hebben.
Alle reacties Link kopieren
anoniem281213 schreef:
21-09-2019 16:15
Wij lossen incidenteel extra af, net hoe de financiële ruimte dat jaar is en/of er andere grotere uitgaven voor de woning in de planning staan.

Wat ik mij wel afvraag is voor "wie" lossen wij extra aflossen. Aangezien wij geen kinderen hebben zal de opbrengst van een afgelost huis bij overige familie terecht komen. Huis staat verder niet onder water, dus bij iedere extra aflossing ontstaat weer twijfel.
Maar voor je dood gaat kun je de waarde toch opmaken aan wat je wilt? Verkopen, in een camper gaan wonen, ander huis, appartmentje dat je verhuurt terwijl je zelf de aardbol rondreist?
MadameJean schreef:
21-09-2019 20:09
Maar voor je dood gaat kun je de waarde toch opmaken aan wat je wilt? Verkopen, in een camper gaan wonen, ander huis, appartmentje dat je verhuurt terwijl je zelf de aardbol rondreist?

Dat moet je dan allemaal net wel willen of kunnen.

Ik ken ook zo'n stel. Man en vrouw, 75+ geen kinderen, geen broers en zussen (meer), geen neven of nichten. Wonen prima nog in hun afbetaalde huis van nu 350.000. Geen behoefte (meer) om te reizen.

Laten straks een behoorlijk bedrag na aan ??. Voornamelijk de staatskas want hij die het erft zal het meeste moeten afstaan ivm successierechten.
Andersom schreef:
21-09-2019 20:19
Dat moet je dan allemaal net wel willen of kunnen.

Ik ken ook zo'n stel. Man en vrouw, 75+ geen kinderen, geen broers en zussen (meer), geen neven of nichten. Wonen prima nog in hun afbetaalde huis van nu 350.000. Geen behoefte (meer) om te reizen.

Laten straks een behoorlijk bedrag na aan ??. Voornamelijk de staatskas want hij die het erft zal het meeste moeten afstaan ivm successierechten.
wat maakt het uit wat er met je geld gebeurd als je zelf toch dood bent, het gaat erom hoe je er leuk van kan leven als je er nog bent. Ik heb weinig vertrouwen in mijn pensioenfonds en de AOW wordt in de toekomst waarschijnlijk inkomensafhankelijk, een afbetaald huis is erg prettig als je ouder wordt dan 65 jaar.
Geronimo2 schreef:
21-09-2019 20:40
wat maakt het uit wat er met je geld gebeurd als je zelf toch dood bent, het gaat erom hoe je er leuk van kan leven als je er nog bent. Ik heb weinig vertrouwen in mijn pensioenfonds en de AOW wordt in de toekomst waarschijnlijk inkomensafhankelijk, een afbetaald huis is erg prettig als je ouder wordt dan 65 jaar.

Nee, dat maakt ook niet uit. Maar die mensen hadden eerder al van dat geld willen en kunnen genieten. Als ze aflossen minder belangrijk hadden gevonden. Zij hebben netjes in 30 jaar hun hypotheek afgelost omdat dat zo hoorde, maar vragen zich nu af voor wie dat nou belangrijk was. Geld opnemen en investeren in een nieuwe keuken of badkamer deden ze niet, dat hebben ze nu wel een soort van spijt van.
Andersom schreef:
21-09-2019 21:10
Nee, dat maakt ook niet uit. Maar die mensen hadden eerder al van dat geld willen en kunnen genieten. Als ze aflossen minder belangrijk hadden gevonden. Zij hebben netjes in 30 jaar hun hypotheek afgelost omdat dat zo hoorde, maar vragen zich nu af voor wie dat nou belangrijk was. Geld opnemen en investeren in een nieuwe keuken of badkamer deden ze niet, dat hebben ze nu wel een soort van spijt van.
Ai, dat is de generatie van mijn ouders, die spaarden zich helemaal gek en schuldenvrij doodgaan is het summum, misschien is dat inderdaad logisch als je kinderen hebt maar zo ernstig zit ik er ook weer niet in. Ik spreid graag mijn risico's en de hypotheek afbetalen zie ik echt als een soort spaarpot en risicodekking voor als ik ooit gedwongen mijn huis moet verkopen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk onderwerp! Wij zijn er ook altijd veel mee bezig.

Wij lossen maandelijks minimaal € 750,- extra af, maar kan ook meer zijn. Deze maand bijv € 1.500,-, naast de annuïteitenhypotheek. We houden een buffer aan van +/- € 20.000,-

Voor ons kind hebben we een aparte spaarrekening waar we eenmalig een bedrag op hebben gestort plus kinderbijslag als we die ontvangen.
Alle reacties Link kopieren
sammy01 schreef:
22-09-2019 08:57
Leuk onderwerp! Wij zijn er ook altijd veel mee bezig.

Wij lossen maandelijks minimaal € 750,- extra af, maar kan ook meer zijn. Deze maand bijv € 1.500,-, naast de annuïteitenhypotheek.
De helft van de hypotheek is inmiddels afgelost.
We houden een buffer aan van +/- € 20.000,-

Voor ons kind hebben we een aparte spaarrekening waar we eenmalig een bedrag op hebben gestort plus kinderbijslag als we die ontvangen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk onderwerp.

Als gezin zijn wij ongeveer 7 jaar geleden begonnen met aflossen. Inmiddels rond de 150k euro afgelost. De maandlasten zijn van 1200 euro netto naar 700 euro gegaan. Daarnaast hypotheek lengte gewijzigd van 30 jaar naar 20 jaar waardoor wij voor ons 50e jaar hypotheekvrij zijn.

Daarnaast houden wij een absurd hoge buffer aan van rond de 120k. Sparen intussen vrolijk verder (zonder iets te hoeven laten). We willen namelijk in de toekomst een 2e huis kopen als investering.

Doel is:
Lage maandlasten dmv Afbetaald huis, een 2e huis als passief inkomen zodat wij eerder kunnen stoppen met werken.
Ik los niets extra af.
Mijn huis staat in een gewilde woonwijk in Amsterdam, is in 30 jaar afgelost, zal nooit onder water komen te staan, en bovendien ben ik niet van plan om ooit te verhuizen, mijn huis is ‘ bejaard proof ‘
Als ik er niet meer ben, erft mijn dochter het.

Mijn hypotheek bedrag is rond de €500,- bruto, kan daardoor flink sparen. Mijn wens is om een appartement te kopen in een warmer oord, dan kan ik in de wintermaanden daar naar toe, om mijn dan oude en stramme gewrichten op te warmen.

Ja dat is wat ik ga doen.
Alle reacties Link kopieren
Kumiko schreef:
22-09-2019 09:19
Ik los niets extra af.
Mijn huis staat in een gewilde woonwijk in Amsterdam, is in 30 jaar afgelost, zal nooit onder water komen te staan, en bovendien ben ik niet van plan om ooit te verhuizen, mijn huis is ‘ bejaard proof ‘
Als ik er niet meer ben, erft mijn dochter het.

Mijn hypotheek bedrag is rond de €500,- bruto, kan daardoor flink sparen. Mijn wens is om een appartement te kopen in een warmer oord, dan kan ik in de wintermaanden daar naar toe, om mijn dan oude en stramme gewrichten op te warmen.

Ja dat is wat ik ga doen.
En dan je amsterdamse appartement in de winter verhuren en in de zon pina coladas drinken.
Kumiko schreef:
22-09-2019 09:19
Ik los niets extra af.
Mijn huis staat in een gewilde woonwijk in Amsterdam, is in 30 jaar afgelost, zal nooit onder water komen te staan, en bovendien ben ik niet van plan om ooit te verhuizen, mijn huis is ‘ bejaard proof ‘
Als ik er niet meer ben, erft mijn dochter het.

Mijn hypotheek bedrag is rond de €500,- bruto, kan daardoor flink sparen. Mijn wens is om een appartement te kopen in een warmer oord, dan kan ik in de wintermaanden daar naar toe, om mijn dan oude en stramme gewrichten op te warmen.

Ja dat is wat ik ga doen.
In Amsterdam kun je dat risico nemen. Maar ik kocht 6 jaar geleden een woning in een uithoek van het land. Tot nog toe is die nog geen enkele keer in waarde gedaald. Maar dat gebeurde wel met de woning die ik verkocht dus ik houd sowieso rekening met (uiteindelijk) 20% verlies ten opzichte van de aankoopprijs. Is het niet nu dan misschien over vijf tot tien jaar. En dan is het maar wat fijn als je in elk geval niet meer onder waarde staat.
MadameJean schreef:
22-09-2019 18:16
En dan je amsterdamse appartement in de winter verhuren en in de zon pina coladas drinken.
Appartement?
Het is een eengezinswoning met een mega dakterras, maar je brengt me wel op een idee zo, verhuren aan expats voor €2000 per maand klinkt wel lekker :$
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een Amsterdams appartement zonder hypotheek voor de verhuur. Super mooie opbrengsten natuurlijk en behoorlijk waardevast. Aan de andere kant willen we misschien toch verkopen omdat we zelf misschien groter willen gaan wonen en dat gewoon erg veel geld kost. Het is iets wat eigenlijk beter past bij oudere mensen en niet bij een gezin met jonge kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een appartement in Amsterdam en als wij er niet meer in willen t.z.t. dan mag kind er in wonen. En anders kunnen we het idd verhuren, daar zouden we niet de eerste in zijn in ons gebouw. In principe is het tegen die tijd helemaal afgelost en we zijn niet voornemens om anders te gaan wonen in de tussentijd.

We hebben ook nog een hypotheekvrije opknapper waar we misschien, t.z.t., in willen gaan wonen als we "met pensioen" gaan. Maar voor die tijd moet daar nog eerst een hele sloot aan geld in voordat het wat is... (nu hebben we ook nog meer dan genoeg jaren te gaan tot ons pensioen, dus haast met verbouwen hebben we ook niet echt ;-D ).

Naast onze gewone rekeningen in NL hebben we nog wat potjes hier en daar die we zouden kunnen liquideren in geval van nood (historisch zo gegroeid).

Mijn ouders hebben al aangegeven dat wij van hun niks hoeven te verwachten bij hun overlijden. Ze maken liever nu alles op aan leuke dingen voor zichzelf en met de familie. Maar ze laten ons ook zeker niet met schulden achter.
Alle reacties Link kopieren
anoniem281213 schreef:
21-09-2019 16:15
Wij lossen incidenteel extra af, net hoe de financiële ruimte dat jaar is en/of er andere grotere uitgaven voor de woning in de planning staan.

Wat ik mij wel afvraag is voor "wie" lossen wij extra aflossen. Aangezien wij geen kinderen hebben zal de opbrengst van een afgelost huis bij overige familie terecht komen. Huis staat verder niet onder water, dus bij iedere extra aflossing ontstaat weer twijfel.
Wij doen het voor onszelf. Maar het was ook echt geld dat over was. Dat niet nodig was voor vakantie, auto, reserve. Dan was het beter om het in het huis te steken dan op de spaarrekening te zetten.

Tja, als wij nu omvallen gaat het inderdaad naar de erfgenamen. Maar zolang we leven hebben we geld over om leuke dingen te doen én lage lasten. Mocht er iets gebeuren waardoor er inkomen wegvalt (werkloosheid, ziekte, pensioen), dan zijn onze lasten gewoon nog steeds te behappen.
Maar ik zit wel in een royale situatie, dat ik er niet extra voor hoef te laten. Een cruise de wereld rond lijkt mij best gaaf (je hebt er ook voor leuke bedragen) maar het is meer dat ik dan even vakantiedagen moet gaan sparen. Of dat ik ooit bijvoorbeeld op vakantie naar de VS ga, maar dat ik nu liever reizen doe die sowieso meer vergen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Hier een mede aflosser. Maar wel in hele kleine stapjes. Maar wie het kleine niet eert... Doel is om de lasten dusdanig te verlagen zodat ik kan stoppen met werken zodra de kinderen financieel zelfstandig zijn.

We hebben een annuïteitenhypotheek voor ons huis op 30 jaar.
Hypotheek loopt nu zo'n 6,5 jaar dus nog wat jaren te gaan. Het is ook een lange termijn plan. Maar kleine beetjes geven op de lange duur ook resultaat.

Door de jaren heen nu al een aantal keer bedragen afgelost van maximum duizend euro er keer. Daardoor is de bruto maandlast nu al 15 euro minder per maand.

Ik probeer sinds dit jaar elke maand 150 euro + de maandelijkse rentebesparing te reserveren voor extra hypotheekaflossing. Vandaag weer een extra aflossing gedaan. Scheelt weer 3 euro aan hypotheekrente. Nu weer verder sparen voor de volgende aflossing einde van dit jaar.

Houden hier een minimale noodbuffer aan van zo'n 3000 euro. Reserveren daarnaast maandelijks een bedrag voor jaarlijkse kosten en sparen nog voor grote uitgaven.
Heb nu trouwens wel spijt dat ik niet vanaf de start van de hypotheek een klein maandelijks bedrag + rentebesparing gereserveerd heb. Dan was het sneeuwbal effect inmiddels al een stuk groter geweest.

Ik ben van nature meer een spender dan een spaarder. Ik kon wel altijd goed sparen voor een duidelijk doel. Maar kon het ook altijd weer prima uitgeven.
Werk sinds een jaar met budgetten voor boodschappen/kleding/uit eten/vakantie en dat helpt goed om de focus te houden en minder uit te geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven