Geld & Recht alle pijlers

medestanders hypotheek aflossen

09-09-2019 16:42 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,

wij hebben besloten de hypotheek versneld te gaan aflossen.
ik zoek medestanders om hier over te praten, en dingen mee te kunnen delen zodat we goed gemotiveerd blijven!


hopelijk vindt ik hier wat medestanders.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
10-09-2019 17:35
Waarom denk je dat dit voor iedereen geldt?
Of geldt dit alleen voor jouw situatie?
De huidige rente en rendementen op andere zaken dan hypotheek, geldt voor iedereen.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees graag mee.. Heb de hypotheek voor iets korter dan 30 jaar afgesloten, zodat deze iig met mijn 65ste is afgelost. Streven is om daar nog minimaal 5 jaar looptijd vanaf te halen.

Ben pas onlangs verhuisd, moet nu eerst mijn buffer weer aanvullen.

Voor mij is het aflossen trouwens niet heilig: zal zeker niet iedere cent omdraaien om maar te kunnen aflossen. Fijn leven is zeker net zo belangrijk.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
@Kaaaaaaaatje
Liever lomp en duidelijk, dan aardig maar onduidelijk.
We willen de rentevastperiode wijzigen van 20 naar 10 jaar en dan spreken we een lager rentepercentage af. We blijven bij onze huidige bank. De kosten daarvoor zijn ongeveer €3000,-.

We kunnen inderdaad onbeperkt aflossen, dus daar krijgen we geen boete voor.
Looptijdverkorting willen we niet, wel lagere maandlasten.

Bedankt voor de links.
Procrastinators unite, tomorrow.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 2 jaar geleden ons huis gekocht met een rente van 2,45%. Wij kunnen gewoon boetenvrij aflossen. Maar ik twijfel nog om nu al wat extra te gaan aflossen...juist omdat ik vanuit mijn omgeving hoor dat het de eerste jaren niet voordelig is omdat je dat kan doen vanwege de rente aftrek. Maar nu ik hier zo mee lees zie ik dat het gewoon bedrog is....

Ik zit nog in dubio
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het zo;

Alles wat ik in mijn huis stop, kan ik niet opmaken.
Mijn maandelijkse hypotheeklast gaat naar beneden, dat is elke maand voordeel.
Mijn hyptoheekrente-aftrek wordt ook minder elke maand, dat is waar.
Als ik het geld zou gaan sparen, levert het geen rente op. Door inflatie wordt het zelfs minder waard.

Beetje op niveau groep 3, ik weet het.
Reacties zijn welkom.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
10-09-2019 19:07
De huidige rente en rendementen op andere zaken dan hypotheek, geldt voor iedereen.
Een uitleg waarom die gedachte niet klopt: Stel: ik betaal 1.000 euro bruto aan hypotheek en krijg 300 euro terug. Dan betaal ik netto 700 euro. Als ik mijn huis gedeeltelijk aflos en daardoor nog maar 800 euro per maand bruto betaal, krijg ik misschien wat minder terug, zeg 250 euro, maar dan ben ik nog altijd goedkoper uit. 800 – 250 is namelijk 550 euro. Om dan te zeggen dat ik een dief van mijn eigen portemonnee ben is dus onzin. Dan zou ik dat ook zijn als ik iets wat in de aanbieding is niet koop, omdat ik geld terug krijg. Ja, ik profiteer misschien optimaal als ik een laptop koop die afgeprijsd is. Maar die laptop niet kopen is nog altijd een stuk voordeliger.’
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
10-09-2019 19:07
De huidige rente en rendementen op andere zaken dan hypotheek, geldt voor iedereen.
Op andere zaken dan hypotheek ja.
Mijn studieschuld ga ik niet versneld aflossen, daar betaal ik 0% rente over, maar rente op onze hypotheek was hoger dan de inflatie en zéker hoger dan de rente op ons spaargeld.

De meeste mensen hebben hun hypotheek voor een andere, hogere rente dan de huidige rente afgesloten.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
10-09-2019 19:07
De huidige rente en rendementen op andere zaken dan hypotheek, geldt voor iedereen.
Ik kan inleggen op mijn spaarhypotheek a 5%.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Toen ik dit huis kocht, was mijn enige mogelijkheid om een aflossingsvrije hypotheek te nemen. Na 2 jaar terug naar de bank gegaan en gezegd dat ik geen aflossingsvrije hypotheek meer wilde. Zat ik straks na 30 jaar nog met een hypotheekschuld. Gerekend wat toen voordeliger was: elk jaar een x bedrag aflossen of mijn hypotheek aflossen dmv een bankspaarhypotheek. Uiteindelijk voor het laatste gekozen omdat het meer voordeel opleverde dan de eerste optie. Aan het einde van de looptijd heb ik hem helemaal afgelost!
Alle reacties Link kopieren
-
rabida wijzigde dit bericht op 11-11-2019 00:37
0.00% gewijzigd
Gatochpoetsen schreef:
10-09-2019 20:35
Een uitleg waarom die gedachte niet klopt: Stel: ik betaal 1.000 euro bruto aan hypotheek en krijg 300 euro terug. Dan betaal ik netto 700 euro. Als ik mijn huis gedeeltelijk aflos en daardoor nog maar 800 euro per maand bruto betaal, krijg ik misschien wat minder terug, zeg 250 euro, maar dan ben ik nog altijd goedkoper uit. 800 – 250 is namelijk 550 euro. Om dan te zeggen dat ik een dief van mijn eigen portemonnee ben is dus onzin. Dan zou ik dat ook zijn als ik iets wat in de aanbieding is niet koop, omdat ik geld terug krijg. Ja, ik profiteer misschien optimaal als ik een laptop koop die afgeprijsd is. Maar die laptop niet kopen is nog altijd een stuk voordeliger.’


Als je dat geld ipv in je huis steekt in indextrackers (ETF's) dan is het rendement hoger met bijzonder weinig risico.
Als je het geld op de bank laat staan niet, dan klopt jouw rekenvoorbeeld. Maar je kunt efficiëntere dingen met je geld doen, wat rendement betreft.
Alle reacties Link kopieren
Wij lossen ook elk jaar een deel af.
Hyp bestaat uit 3 delen, 2 x spaar en 1 aflossingsvrij. De aflossingsvrij lossen we zoveel mogelijk op af. Elk jaar de hra + wat extra spaargeld wat we kunnen missen. Maandelijks 275 euro. Ik heb geen pensioenvoorziening meer via mijn werkgever. Dus hebben we besloten om het bedrag wat voorheen werd in gehouden op mijn brutoloon af te lossen. Na elke grote storting passen we het maandbedrag aan...sneeuwbal effect.

We zitten nu in dubio of we rente aangaan passen en boeterente gaan betalen. Levert maandelijks fors wat op wat we ook maandelijks extra gaan aflossen. Als ik het uitreken zouden we dan met 5 jaar het aflossingsvrije gedeelte wel afgelost kunnen hebben. De boeterente mag je ook opgeven bij je inkomstenbelasting als ik het goed heb als aftrekpost.
Voorlopig wachten we nog wel even want denk dat de rente nog wel meer gaat dalen. We bekijken het elke maand. Huidige hypotheek loopt nog tot 02-2022.

Waarom we aflossen? Lagere maandlasten zodat we straks de kinderen schuldenvrij kunnen laten studeren, mochten ze dat willen en om eerder te kunnen stoppen met werken.
Vooral dat laatste lijkt me erg prettig, mijn man is best een stukje ouder als mij en heeft een zwaar beroep, ik zou het fijn vinden als hij met z'n 60ste kan stoppen. Dan werk ik nog wel een tijdje door, mijn beroep is minder zwaar en de inkomsten zijn beter en zouden we het kunnen redden op mijn loon. Maar goed dat is natuurlijk in de glazen bol kijken...wie weet waar we zelf voor komen te staan en wat er met de economie gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
Baby12345 schreef:
10-09-2019 19:51
Maar ik twijfel nog om nu al wat extra te gaan aflossen...juist omdat ik vanuit mijn omgeving hoor dat het de eerste jaren niet voordelig is omdat je dat kan doen vanwege de rente aftrek.
Hoe eerder je aflost des te meer voordeel. Misschien scheelt het maar een paar tientjes of zelf maar een paar euro per maand, maar wel elke maand de komende dertig jaar. Moet je eens uitrekenen hoeveel dat op de totale looptijd scheelt! Meer rente willen betalen omdat je dan meer rente kunt aftrekken is een sigaar uit eigen doos, maar dat snsp je inmiddels ook wel geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Dikkoppie schreef:
11-09-2019 01:03
De boeterente mag je ook opgeven bij je inkomstenbelasting als ik het goed heb als aftrekpost.
Klopt, het is vooruitbetaalde hypotheekrente en dus aftrekbaar.
Procrastinators unite, tomorrow.
Alle reacties Link kopieren
Baby12345 schreef:
10-09-2019 19:51
Wij hebben 2 jaar geleden ons huis gekocht met een rente van 2,45%. Wij kunnen gewoon boetenvrij aflossen. Maar ik twijfel nog om nu al wat extra te gaan aflossen...juist omdat ik vanuit mijn omgeving hoor dat het de eerste jaren niet voordelig is omdat je dat kan doen vanwege de rente aftrek. Maar nu ik hier zo mee lees zie ik dat het gewoon bedrog is....

Ik zit nog in dubio
Juist in het begin levert het je het meeste op, zowel bij annuïtair als bij spaarhypotheek.

Als je bij een spaarhypotheek vroeg inlegt, dan kan dat stukje veel meer rendement genereren, dan een stuk dat je aan het einde inlegt.

Ik had een annuïtaire lening, zoals je misschien weet bestaat het bedrag dat je betaald uit rente en aflossing. De eerste tijd is het rentegedeelte veel hoger dan het aflossingsgedeelte, waardoor je pas na 20 jaar (bij een looptijd van 30 jaar), de helft van de lening hebt afgelost.
Stel je gaan een deel aflossen, dan ga je sowieso minder rente betalen. Daardoor wordt of je maandbedrag een stuk lager (lagere rente) of je looptijd wordt een stuk korter.
Zelf hebben we toen gekozen voor looptijdverkorting. Verlaging van de maandlasten was voor ons niet noodzakelijk omdat wij deze makkelijk konden opbrengen. Het verkorten van de looptijd scheelde ongeveer 10 jaar (20% afgelost) en het aandeel rente in je termijn wordt fors lager en het aflossingsgedeelte wordt fors hoger.

Dus als je het maandbedrag prima kunt betalen, zou ik altijd voor looptijdverkorting gaan. Meestal kun je daar per aflossing over beslissen.

HRA is altijd een sigaar uit eigen doos, minder rente is inderdaad minder HRA, maar je gaat er per saldo wel op vooruit. Natuurlijk ben je het bedrag van de aflossing 'kwijt', maar dit bedrag moet je sowieso betalen. Dus dan liever het bedrag kwijt en minimale rente erover betaald hebben, dan het later kwijt zijn en zo'n beetje hetzelfde bedrag aan rente kwijt zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
11-09-2019 07:04
Hoe eerder je aflost des te meer voordeel. Misschien scheelt het maar een paar tientjes of zelf maar een paar euro per maand, maar wel elke maand de komende dertig jaar. Moet je eens uitrekenen hoeveel dat op de totale looptijd scheelt! Meer rente willen betalen omdat je dan meer rente kunt aftrekken is een sigaar uit eigen doos, maar dat snsp je inmiddels ook wel geloof ik.
In basis ja. Maar voor een heel deel van Nederland ligt het marginale belastingtarief op 90%. Voor die groep valt de nettowinst van extra aflossen vies tegen.

Het is niet alleen hra, maar ook KGB, kot, zorgtoeslag, de algemene heffingskorting. En misschien vergeet ik nog wel wat.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Gatochpoetsen schreef:
10-09-2019 20:35
Een uitleg waarom die gedachte niet klopt: Stel: ik betaal 1.000 euro bruto aan hypotheek en krijg 300 euro terug. Dan betaal ik netto 700 euro. Als ik mijn huis gedeeltelijk aflos en daardoor nog maar 800 euro per maand bruto betaal, krijg ik misschien wat minder terug, zeg 250 euro, maar dan ben ik nog altijd goedkoper uit. 800 – 250 is namelijk 550 euro. Om dan te zeggen dat ik een dief van mijn eigen portemonnee ben is dus onzin. Dan zou ik dat ook zijn als ik iets wat in de aanbieding is niet koop, omdat ik geld terug krijg. Ja, ik profiteer misschien optimaal als ik een laptop koop die afgeprijsd is. Maar die laptop niet kopen is nog altijd een stuk voordeliger.’
Ik heb geen idee waarom dit een argument is dat rendement elders lager zou moeten zijn.
Huidige rente hypotheek: zeg netto 1,2% . Dit ligt flink onder de inflatie, dus steek het in iets dat inflatiegecorrigeerd een positief rendement oplevert. Langdurige rendementen bijv. ETFs 8%-10%. Heb je het ook nog eens liquide.
zebraa wijzigde dit bericht op 11-09-2019 08:55
13.92% gewijzigd
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
10-09-2019 21:18
Ik kan inleggen op mijn spaarhypotheek a 5%.
Ik heb het over de huidige hypotheekrente. Daarmee kan je niet 5% rendement behalen.
zebraa wijzigde dit bericht op 11-09-2019 10:35
5.39% gewijzigd
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
10-09-2019 20:43
Op andere zaken dan hypotheek ja.
Mijn studieschuld ga ik niet versneld aflossen, daar betaal ik 0% rente over, maar rente op onze hypotheek was hoger dan de inflatie en zéker hoger dan de rente op ons spaargeld.

De meeste mensen hebben hun hypotheek voor een andere, hogere rente dan de huidige rente afgesloten.
Vreemde reactie. Ik heb het over de situatie van de huidige hypotheekrente en nu heb ik ineens ongelijk omdat niet iedereen dit heeft. Nou, duuhhhh.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Iemand vertelde me ooit: zorg voor zo laag mogelijke vaste lasten. Hoe lager je lasten, hoe meer je overhoudt.Die tip heb ik ter harte genomen. Dat geldt voor mij ook qua hypotheeklasten. Ik ben 32 jaar, alleenstaand en heb sinds twee jaar een lineaire hypotheek. De adviseur snapte destijds niet dat ik dat wilde, want ik zou toch meer gaan verdienen de komende jaren door stappen in mijn carrière. Bij een annuitaire hypotheek zijn je maandlasten (aflossing + rente) aan het begin lager voor dezelfde lening. Zijn beredenering vond ik een zeer ouderwetse en traditionele manier van denken. Mijn droom is niet om mijn hele leven fulltime te werken. Ik wil juist minder gaan werken en dingen doen die ik leuk vindt. Hoe sneller ik aflos, hoe minder kosten ik aan rente kwijt bent. En hoe meer geld ik overhoudt voor andere zaken. Ik probeer m'n hypotheek met looptijd van 30 jaar, in 20 jaar afgelost te hebben.
Alle reacties Link kopieren
IngeDeLiefste, zulke adviseurs hadden wij ook. Wilde ons een spaarhypotheek aanpraten en dan iets van 20.000 euro extra lenen om gelijk in te leggen. :sarcastic: De voordelen waren mij niet duidelijk ondanks het geblaat over lagere lasten, HRA en zo.

Mijn insteek was: geen producten nemen die ingewikkeld zijn, geen opbrengst proberen te creëren met geleend geld en aan het einde de hele lening afbetaald hebben.

Vonden ze heel bijzonder...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
11-09-2019 08:39
Ik heb het over de huidige hypotheekrente. Daarmee kan je niet 5% rendement behalen.
Je hebt het over de huidige hypotheekrente maar die is voor de meeste mensen totaal niet relevant.

5% is mijn huidige hypotheekrente. En er zijn ook mensen die daar nog 10 jaar aan vastzitten. Jouw stelling dat het voor niemand loont is net zo onzinnig als dat het voor iedereen een goed idee is om vol af te lossen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Precies Kleinezon. Ieders financiële situatie is uniek.

Aflossen kan ideaal zijn, maar is niet per definitie het beste. Wij hebben een hypotheek waarbij de rente een half % zakt als je je huis verduurzaamt. Ik heb uitgerekend dat een investering in zonnepanelen financieel meer oplevert dan datzelfde bedrag aflossen op de hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
Dikkoppie schreef:
11-09-2019 01:03
We zitten nu in dubio of we rente aangaan passen en boeterente gaan betalen. Levert maandelijks fors wat op wat we ook maandelijks extra gaan aflossen. Als ik het uitreken zouden we dan met 5 jaar het aflossingsvrije gedeelte wel afgelost kunnen hebben. De boeterente mag je ook opgeven bij je inkomstenbelasting als ik het goed heb als aftrekpost.
Voorlopig wachten we nog wel even want denk dat de rente nog wel meer gaat dalen. We bekijken het elke maand. Huidige hypotheek loopt nog tot 02-2022.
Let op, volgens mij is het vaak zo dat de boeterente wordt berekend op basis van het normale aflostraject, dus zonder extra stortingen. Als je extra aflost is het vaak niet voordelig. Sowieso zou ik pas gaan rentemiddelen nadat het laagste moment is geweest. Als de rente weer gaat stijgen is een prima moment om je hypotheekrente zo lang mogelijk vast te zetten omdat je dan zo lang mogelijk profiteert van de zo laag mogelijke rente.
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
11-09-2019 12:29
Je hebt het over de huidige hypotheekrente maar die is voor de meeste mensen totaal niet relevant.

5% is mijn huidige hypotheekrente. En er zijn ook mensen die daar nog 10 jaar aan vastzitten. Jouw stelling dat het voor niemand loont is net zo onzinnig als dat het voor iedereen een goed idee is om vol af te lossen.
Ik heb het over het aflossen gebaseerd op de huidige hypotheekrente. Niet jouw hypotheekrente, die van een ander. Nee, de hypotheekrentes die je nu krijgt.
Life is fun. Live it.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven