Geld & Recht alle pijlers

medestanders hypotheek aflossen

09-09-2019 16:42 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,

wij hebben besloten de hypotheek versneld te gaan aflossen.
ik zoek medestanders om hier over te praten, en dingen mee te kunnen delen zodat we goed gemotiveerd blijven!


hopelijk vindt ik hier wat medestanders.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn direct begonnen met aflossen. Onze hypotheek bestond uit een gedeelte aflossingsvrij en een gedeelte spaarhypotheek. Toen we nog geen kinderen hadden en beide fulltime werkte hebben we de aflossingsvrije in drie jaar afgelost. De spaarhypotheek hebben we laten doorlopen voor de volledige 20 jaar.
Nu al weer 4 jaar hypotheekvrij juist op het moment dat de oudste van de middelbare school afkwam. Nu kunnen we onze drie kinderen schuldenvrij laten studeren van het geld dat we normaal aan hypotheek kwijt waren.
Het is een fijn gevoel dat we als er iets zou gebeuren waardoor het inkomen minder word we gewoon hier kunnen blijven wonen, alleen zouden de kinderen dan misschien wel moeten lenen.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
11-09-2019 13:26
Let op, volgens mij is het vaak zo dat de boeterente wordt berekend op basis van het normale aflostraject, dus zonder extra stortingen. Als je extra aflost is het vaak niet voordelig. Sowieso zou ik pas gaan rentemiddelen nadat het laagste moment is geweest. Als de rente weer gaat stijgen is een prima moment om je hypotheekrente zo lang mogelijk vast te zetten omdat je dan zo lang mogelijk profiteert van de zo laag mogelijke rente.
We gaan niet middelen Kaatje dat is onvoordelig.We betalen nu 4,15% zou ik hem nu openbreken en voor 5+2 jaar vastzetten betalen we 1,52%. We betalen dan zo'n 5000 euro boeterente. Gaan we rentemiddelen betalen we geen boeterente maar is de rent 2,56% nog wel een stuk lager maar we betalen toch liever de boete. En idd we wachten nog even af want de rente gaat nog wel verder zakken.
Alle reacties Link kopieren
Dus 5000 euro boete en de kosten van het afsluiten van een nieuwe hypotheek (3000 euro) en gaat ga je er uit halen in de 7 jaar? Dat is bijna 100 euro per maand die je dan moet uitsparen voordat het geld gaat opleveren.
Alle reacties Link kopieren
Doro75 schreef:
11-09-2019 22:38
Risicovol is natuurlijk niet hetzelfde als roekeloos.

Al is beleggen in ETF’s niet zo risicoloos als vaak wordt voorgespiegeld. Ik koop daarom ook liever los de onderliggende aandelen.

De hypotheek aflossen zie ik als een onderdeel van een financiële planning. Daarbij spelen voor mij ook andere factoren dan alleen op korte termijn rendement behalen een rol. Factoren als risicospreiding en -voor mij heel belangrijk!- vrijheid.

Het gevoel voor mijn huis niet meer aan een bank vast te zitten is onbetaalbaar.
Helemaal mee eens.
Het voordeel van beleggen is (de kans op) meer rendement en dat je geld niet in stenen zit.
Door je hypotheek af te lossen, gaan je maandlasten omlaag en daarmee je zekerheid omhoog. Een extra voordeel is de rente die je bespaart (en dus het 'rendement') op de aflossing.

Bij een volgende crisis is de kans groot dat je beleggingen het slechter doen terwijl je dan mogelijk ook het geld nodig hebt door baanverlies. Een lagere hypotheek maakt dan dat je de lasten nog kan dragen en dat je kinder snel met verlies hoeft te verkopen
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Dit topic komt voor mij op precies het goede moment. Wij zijn al een paar weken bezig om onze hypo over te sluiten, maar sinds twee dagen is de twijfel ernstig toegeslagen.
Wij betalen rond de 20.000 euro boeterente om 1,8% minder rente te gaan betalen (van 4,1 naar 2,3) . Daarvan krijgen we volgend jaar 10.000 van de belasting terug die we direct weer aflossen, waarmee we nog 0,1% minder gaan betalen (we hebben nu nog NHG, maar na oversluiten niet meer).
De boete nemen we mee in de nieuwe hypotheek en dan zijn onze brutolasten iets hoger dan nu onze nettolasten dus we gaan dan onze HRA per jaar doen en ook gebruiken om af te lossen.

De looptijd is nog 4 jaar en ineens dachten we 'zijn we niet hartstikke gek? Het kost hoe dan ook ruim 10.000 euro en is de rente over vier jaar nog niet steeds hartstikke laag?'. We komen er niet uit...

Extra aflossen gaan we sowieso. We hebben uitgerekend of we het in 20 jaar zouden kunnen, maar dat betekent 8000 euro extra per jaar aflossen en dat gaan we voorlopig niet willen.
Kastanjez: wij hebben exact hetzelfde gedaan twee maanden geleden.
Kost ons 10.000.

Hiervoor betaalden we maandelijks bijna 2000 waarvan veel aflossing. Nu betalen we 400 aflossingsvrij (onze hypotheek is niet zo hoog meer).
Belangrijkste reden voor ons is dat we pubers hebben en nu in een fase zitten dat we willen reizen etc. Onze gedachte is dat we ook als een van ons werkloos raakt we de hypotheek makkelijk kunnen betalen. Zelfs voor onze kinderen zou dat te doen zijn.

Bij onze huidige hypotheek kunnen we nog wel zelf aflossen.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez, kijk eens op bereken het.nl met de oversluittool wat de terugverdientijd is van die boeterente. Het is een beetje afhankelijk van de hoogte van je hypotheek in hoeverre het aantrekkelijk is. De tool berekend ook het aantal terugverdienmaanden.

Wij hebben ook best lang moeten wachten voor lagere lasten en vooral de laatste paar maanden voor die tijd werd ik wel wat zenuwachtig, want er kwamen steeds berichten in de media dat de rente ging stijgen. Dat gebeurde uiteindelijk niet. Wel kwam ik er achter dat wij rentevrijheid hadden. Wij mochten al een jaar voordat de rentevaste periode afliep een nieuwe rentevaste periode afspreken. Eigenlijk liep onze rentevaste periode pas eind dit jaar af, maar wij betalen nu al een jaar een veel lagere rente (van 5,2 naar 1,9). Rentemiddelen en oversluiten was voor ons niet interessant, dat konden we niet terugverdienen.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
11-09-2019 17:06
"ETFs zijn roekeloos". Okay, vertel mij waarom dat zo is.
Zebra, zelf los ik af op onze hypotheek én beleg daarnaast ook in etf's. Ik kan je redenering tot op zekere hoogte heel goed volgen. Maar wat vind jij van de waarschuwing van Michael Bury (die van de film The Big Short), dat etf's een nieuwe, gevaarlijke bubbel zijn, vergelijkbaar met de subprime hypotheken die tot de crisis van 2008 leidden?

https://www.bloomberg.com/news/articles ... prime-cdos
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez, waarom lukt NHG niet meer in de nieuwe situatie?
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
Alle reacties Link kopieren
Ik schat in dat de terugverdientijd versus de tijd dat je rente nog vaststaat beperkt is. Dan zou ik het je niet adviseren.
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
Alle reacties Link kopieren
Zilver7 schreef:
12-09-2019 16:02
Zebra, zelf los ik af op onze hypotheek én beleg daarnaast ook in etf's. Ik kan je redenering tot op zekere hoogte heel goed volgen. Maar wat vind jij van de waarschuwing van Michael Bury (die van de film The Big Short), dat etf's een nieuwe, gevaarlijke bubbel zijn, vergelijkbaar met de subprime hypotheken die tot de crisis van 2008 leidden?

https://www.bloomberg.com/news/articles ... prime-cdos
Ik heb in de 15 jaar dat ik beleg een aantal dingen geleerd. En dat is het feit dat niemand weet wanneer een recessie komt, er een bubbel is, feit X zorgt voor een instorting van de economie. Voor alle beweringen is er een ander die het tegendeel toont.

Wat ik ook weet is dat waarde creëren ook in de toekomst gebeurt.
Daarom negeer ik alle geroep en vertrouw erop dat de mensheid ook morgen weer nieuwe en slimme dingen uitvindt. Dit is het principe wat beurzen hoger zet.

Verder snap ik al deze paniekverhalen hier over "dat de beurs crasht" niet. Dit is maar een korte periode en lijkt voor velen zo erg te zijn dat vermijden hiervan belangrijker is dan het gegarandeerd veel vroeger kunnen gaan rentenieren. Crashes zijn doodnormaal en een ideale periode om heel veel geld te verdienen.
zebraa wijzigde dit bericht op 12-09-2019 23:36
13.69% gewijzigd
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
neweve schreef:
12-09-2019 14:25
Helemaal mee eens.
Het voordeel van beleggen is (de kans op) meer rendement en dat je geld niet in stenen zit.
Door je hypotheek af te lossen, gaan je maandlasten omlaag en daarmee je zekerheid omhoog. Een extra voordeel is de rente die je bespaart (en dus het 'rendement') op de aflossing.
Dat is fout gedacht. De buffer die je met beleggen opbouwt, is vele malen groter dan jouw maandelijkse besparing. Dus, je zekerheid op rendement neemt juist af.
Bij een volgende crisis is de kans groot dat je beleggingen het slechter doen terwijl je dan mogelijk ook het geld nodig hebt door baanverlies. Een lagere hypotheek maakt dan dat je de lasten nog kan dragen en dat je kinder snel met verlies hoeft te verkopen
Normaal heb je bij baanverlies gewoon recht op WW. Bij een beetje baancarriere duurt deze echt langer dan een economische recessie.
Daarnaast is de buffer die je opgebouwd hebt door niet af te lossen, groot genoeg om het ook daarna nog jaren zonder baan uit te zingen. Vele malen groter dus dan je verminderde hypotheekrente door aflossing.

Passief inkomen uit belegging ipv "besparen" door aflossing, is veel hoger. Dat kan je zelf uitrekenen.

Bij mij persoonlijk was dat al ruim voor de helft van de looptijd van de hypotheek.

Voorbeeld mijn hypotheek (145K): (1,4%, huidige 30-jaars minimum is 2,15%, berekening zal iets nadeliger uitpakken dan)
Aflossing: 375 (100%)
Rente: 170
Na 30 jaar aflossingsvrij, besparing is 375 plus 170 is 545/maand.

Investeer ik 30 jaar 375/maand tegen een redelijke langetermijnsopbrengst van 8%:
€500.000. 5% SWR levert op: € 2081 passief inkomen per maand.

Dus om na 30 jaar maandelijks 545€ te besparen, terwijl je met een conservatieve belegging een passief inkomen van bijna €2100 behaalt ( zodat je met pensioen kan) en een half miljoen liquide hebt, dat is de keus. Ik kies de laatste. Hebben we nog niet meegenomen dat 30 jaar een schuld doet verdampen, wat het verschil nog groter maakt.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
12-09-2019 23:31
Dat is fout gedacht. De buffer die je met beleggen opbouwt, is vele malen groter dan jouw maandelijkse besparing. Dus, je zekerheid op rendement neemt juist af.
Nee. Met een aflossing weet je hoeveel je aflost en bespaart. Met beleggen weet je niet hoeveel je over 5 jaar hebt aan vermogen. Je zekerheid is met aflossing echt groter.
Zebraa schreef:
12-09-2019 23:31
Normaal heb je bij baanverlies gewoon recht op WW. Bij een beetje baancarriere duurt deze echt langer dan een economische recessie.
Onzin, ww is max 2 jaar. Met 10 jaar werkervaring zit je aan 10 maanden. Daar overleef je geen recessie mee. Ivm kinderen is het een fijn idee dat we met 1 inkomen toekunnen als het echt moet.
Zebraa schreef:
12-09-2019 23:31
Daarnaast is de buffer die je opgebouwd hebt door niet af te lossen, groot genoeg om het ook daarna nog jaren zonder baan uit te zingen. Vele malen groter dus dan je verminderde hypotheekrente door aflossing.
Dat ligt er maar net aan hoelang je schema al loopt en hoe de beurs zich gedraagt.
Zebraa schreef:
12-09-2019 23:31
Passief inkomen uit belegging ipv "besparen" door aflossing, is veel hoger. Dat kan je zelf uitrekenen.

Bij mij persoonlijk was dat al ruim voor de helft van de looptijd van de hypotheek.

Voorbeeld mijn hypotheek (145K): (1,4%, huidige 30-jaars minimum is 2,15%, berekening zal iets nadeliger uitpakken dan)
Aflossing: 375 (100%)
Rente: 170
Na 30 jaar aflossingsvrij, besparing is 375 plus 170 is 545/maand.

Investeer ik 30 jaar 375/maand tegen een redelijke langetermijnsopbrengst van 8%:
€500.000. 5% SWR levert op: € 2081 passief inkomen per maand.

Dus om na 30 jaar maandelijks 545€ te besparen, terwijl je met een conservatieve belegging een passief inkomen van bijna €2100 behaalt ( zodat je met pensioen kan) en een half miljoen liquide hebt, dat is de keus. Ik kies de laatste.
8% is niet redelijk. Ja, aan het eind van die 30 jaar heel misschien. En de verwachtingen worden nu alleen maar lager; Meer in de lijn 4-5% ivm de lage rente. Tot 15 jaar is het met beleggen echt onzeker hoe je vermogen zich opbouwt. 30 jaar is voor mij niet eens zo relevant, over 30 jaar ben ik naar verwachting 'rijk'; erfenis, carrière etc. Nu heb ik 2 jonge kinderen om voor te zorgen.
Zebraa schreef:
12-09-2019 23:31
Hebben we nog niet meegenomen dat 30 jaar een schuld doet verdampen, wat het verschil nog groter maakt.
Het verschil wordt niet groter. Het verschil 'verdampt' namelijk net zo hard mee. Wel vergeten; de vermogensbelasting.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
13-09-2019 03:00
Nee. Met een aflossing weet je hoeveel je aflost en bespaart. Met beleggen weet je niet hoeveel je over 5 jaar hebt aan vermogen. Je zekerheid is met aflossing echt groter.


Onzin, ww is max 2 jaar. Met 10 jaar werkervaring zit je aan 10 maanden. Daar overleef je geen recessie mee. Ivm kinderen is het een fijn idee dat we met 1 inkomen toekunnen als het echt moet.


Dat ligt er maar net aan hoelang je schema al loopt en hoe de beurs zich gedraagt.



8% is niet redelijk. Ja, aan het eind van die 30 jaar heel misschien. En de verwachtingen worden nu alleen maar lager; Meer in de lijn 4-5% ivm de lage rente. Tot 15 jaar is het met beleggen echt onzeker hoe je vermogen zich opbouwt. 30 jaar is voor mij niet eens zo relevant, over 30 jaar ben ik naar verwachting 'rijk'; erfenis, carrière etc. Nu heb ik 2 jonge kinderen om voor te zorgen.



Het verschil wordt niet groter. Het verschil 'verdampt' namelijk net zo hard mee. Wel vergeten; de vermogensbelasting.
Daarnaast: beleggen, beginnen met beleggen, kost mij tijd, aandacht en energie, die tijd zal ik uit mijn werktijd moeten halen. Dat betekent dat ik wellicht rendement haal, maar ook inkomen verlies.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
12-09-2019 13:23
Dus 5000 euro boete en de kosten van het afsluiten van een nieuwe hypotheek (3000 euro) en gaat ga je er uit halen in de 7 jaar? Dat is bijna 100 euro per maand die je dan moet uitsparen voordat het geld gaat opleveren.
We gaan 170 euro minder rente betalen per maand. Dus die 5000 euro is met 29,5 maand terugverdiend. We sluiten de hypotheek niet over we gaan een nieuwe rentevaste periode aan voor ons aflossingsvrije deel. We hebben ook nog een deel in een spaarhypotheek zitten daarvoor moeten we in 2022 een nieuwe renteperiode voor aangaan. Tegen die tijd bekijken we wel wat we daar mee doen.
Gatochpoetsen schreef:
12-09-2019 21:08
Kastanjez, waarom lukt NHG niet meer in de nieuwe situatie?
De NHG ging zes jaar geleden een maand nadat wij het huis kochten al omlaag en inmiddels is de waarde van ons huis bijna 20% gestegen.
Alle reacties Link kopieren
Dikkoppie schreef:
13-09-2019 10:57
We gaan 170 euro minder rente betalen per maand. Dus die 5000 euro is met 29,5 maand terugverdiend. We sluiten de hypotheek niet over we gaan een nieuwe rentevaste periode aan voor ons aflossingsvrije deel. We hebben ook nog een deel in een spaarhypotheek zitten daarvoor moeten we in 2022 een nieuwe renteperiode voor aangaan. Tegen die tijd bekijken we wel wat we daar mee doen.
Ik zou eens rekenen en vergelijken met de volgende situatie:
Je legt 5000 euro in op je spaarhypotheek. Ik schat dat dat zo'n 40 euro per maand lagere maandlasten oplevert netto.

En wacht tot 2022 wat de nieuwe rente is. Bij welke rente in 2022 maak je winst tov jouw idee nu (dus de boete en lage rente)?

De komende 3 -4 jaar heb je met inleggen een groter vermogen dan als je de boete betaald; handig als je wilt verhuizen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
13-09-2019 11:37
Ik zou eens rekenen en vergelijken met de volgende situatie:
Je legt 5000 euro in op je spaarhypotheek. Ik schat dat dat zo'n 40 euro per maand lagere maandlasten oplevert netto.

En wacht tot 2022 wat de nieuwe rente is. Bij welke rente in 2022 maak je winst tov jouw idee nu (dus de boete en lage rente)?

De komende 3 -4 jaar heb je met inleggen een groter vermogen dan als je de boete betaald; handig als je wilt verhuizen.
Tja ik denk dat we tegen die tijd afwillen van de spaarhypotheek, of nog 5 jaar ofzo ivm belastingregels om geen belasting over het gespaarde deel te hoeven betalen. Het spaardeel veranderen we nu dus niets aan, is apart deel van onze hyp en laten we lekker doorlopen. Bij storten wel naar gekeken maar levert te weinig op, op de korte termijn. Lange termijn niet naar gekeken. Doel is om het aflossingsvrije stuk eerst af te lossen.

Verhuizen is niet aan de orde, we hebben een prima huis met grote schuur en tuin in de crisis gekocht dus inmiddels flinke overwaarde. We hebben wel rondgekeken voor wat anders maar we zijn tot de conclusie gekomen dat we prima zitten. We gaan inzetten op lasten vermindering de komende jaren.
Alle reacties Link kopieren
@Zebra, puur qua rendement heb je vast helemaal gelijk. Maar er is echt meer dan alleen maar puur rendement.

Volgens mij heb ik wel eens lijstjes gezien van jou vaste lasten en dat lijkt dan hier ergens op (totale fictie, maar het gaat om het verschil in posten)

1000 euro inkomsten
300 euro hypotheek
100 euro overige woonlasten
70 euro verzekeringen
100 euro boodschappen en leuke dingen doen
30 euro overige kosten

= 400 euro om te sparen/te beleggen

Dus niet zo'n probleem als je een tijdje in de ww zit, sterker nog, juist doordat je zulke lage lasten hebt komt je ook nog wel een eind als je ooit arbeidsongeschikt raakt.

Voor mij geldt bijvoorbeeld
2400 euro inkomsten
700 euro hypotheeklasten netto
500 euro kosten kinderopvang netto
300 overige woonlasten (want groter huis met meer spullen, meer dingen te vervangen, bovendien jonge kinderen die van alles en nog wat moeten)
150 euro verzekeringen
330 euro boodschappen (want luiers en veel eten enz)
100 euro auto
50 euro overig

=270 euro om te sparen of te beleggen.

Nu ik in de ww zit is alle ruimte om te sparen weg. Stel je voor dat mijn partner ook zijn baan kwijt raakt. Of nog erger, ik ben zo lang werkloos dat we geen kinderopvangtoeslag meer krijgen... dan is de opvang bijna een keer zo veel. Geen idee waar ik dat dan ga van betalen (en opzeggen kan niet, want dan kan ik niet weer aan het werk, want dan heb ik geen opvang met een wachtlijst van een half jaar....)

Daarom klopt het misschien wel dat ik meer rendement kan halen als ik mijn geld zou beleggen, maar ik wil het risico niet lopen, want als ik minder inkomen heb dan is alle rek uit mijn budget. Dus ik kan misschien wel meer rendement halen op langere termijn, maar dat doet niets voor mijn probleem op de korte termijn, en dus is het voor mij nu beter om de potentiële problemen op korte termijn eerst wat het hoofd te bieden, voor ik verder kijk.

Dus ja, ik zou best graag ook passief inkomen willen genereren, maar ik wil nog liever dat werkloos raken op de korte termijn geen problemen op levert....
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
12-09-2019 23:18
Ik heb in de 15 jaar dat ik beleg een aantal dingen geleerd. En dat is het feit dat niemand weet wanneer een recessie komt, er een bubbel is, feit X zorgt voor een instorting van de economie. Voor alle beweringen is er een ander die het tegendeel toont.

Wat ik ook weet is dat waarde creëren ook in de toekomst gebeurt.
Daarom negeer ik alle geroep en vertrouw erop dat de mensheid ook morgen weer nieuwe en slimme dingen uitvindt. Dit is het principe wat beurzen hoger zet.

Verder snap ik al deze paniekverhalen hier over "dat de beurs crasht" niet. Dit is maar een korte periode en lijkt voor velen zo erg te zijn dat vermijden hiervan belangrijker is dan het gegarandeerd veel vroeger kunnen gaan rentenieren. Crashes zijn doodnormaal en een ideale periode om heel veel geld te verdienen.
Eens. Een beurscrash is enkel vervelend als je er geld in hebt zitten, dat je op zeer kort termijn nodig hebt zoals een pensioenpot die binnenkort vrij komt. De beurzen gaan op en neer, maar op lang termijn voornamelijk omhoog.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
15-09-2019 15:27
Eens. Een beurscrash is enkel vervelend als je er geld in hebt zitten, dat je op zeer kort termijn nodig hebt zoals een pensioenpot die binnenkort vrij komt. De beurzen gaan op en neer, maar op lang termijn voornamelijk omhoog.
Daarom alleen beleggen met geld dat je kunt missen en pas nadat je je schulden hebt afgelost.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
12-09-2019 14:39
Dit topic komt voor mij op precies het goede moment. Wij zijn al een paar weken bezig om onze hypo over te sluiten, maar sinds twee dagen is de twijfel ernstig toegeslagen.
Wij betalen rond de 20.000 euro boeterente om 1,8% minder rente te gaan betalen (van 4,1 naar 2,3) . Daarvan krijgen we volgend jaar 10.000 van de belasting terug die we direct weer aflossen, waarmee we nog 0,1% minder gaan betalen (we hebben nu nog NHG, maar na oversluiten niet meer).
De boete nemen we mee in de nieuwe hypotheek en dan zijn onze brutolasten iets hoger dan nu onze nettolasten dus we gaan dan onze HRA per jaar doen en ook gebruiken om af te lossen.

De looptijd is nog 4 jaar en ineens dachten we 'zijn we niet hartstikke gek? Het kost hoe dan ook ruim 10.000 euro en is de rente over vier jaar nog niet steeds hartstikke laag?'. We komen er niet uit...

Extra aflossen gaan we sowieso. We hebben uitgerekend of we het in 20 jaar zouden kunnen, maar dat betekent 8000 euro extra per jaar aflossen en dat gaan we voorlopig niet willen.
Als je nog een deel extra kunt aflossen voordat je oversluit is dat gunstig, want dat gaat dan niet mee in de boeteberekening.
Alle reacties Link kopieren
Hoi medeaflossers,
Ik ben wel benieuwd wat voor buffer jullie aanhouden voordat je gaat aflossen. Wij houden naast dat we sparen voor studie ed voor de kinderen (3) een buffer van 10.000 aan. Hoe doen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
marilene26 schreef:
21-09-2019 01:49
Hoi medeaflossers,
Ik ben wel benieuwd wat voor buffer jullie aanhouden voordat je gaat aflossen. Wij houden naast dat we sparen voor studie ed voor de kinderen (3) een buffer van 10.000 aan. Hoe doen jullie dat?
Ik heb eerst hypotheek afgelost en dus niet gespaard voor eventuele studie (1 kind, nog basisschool). Aflossen leverde grotere besparing op dan rente op spaargeld. Nu geen hypotheeklasten en dus voldoende ruimte om te sparen.

Ik hield bij aflossen wel een soort van minimale buffer aan. Hoogte is afhankelijk van de situatie. Mijn eerste wining was een appartement met vve, dus hoefde niet veel achter de hand te houden voor groot onderhoud. Ik zorg dat ik voldoende buffer heb om auto te vervangen (Is oud, zal dus op termijn vervangen moeten worden) en andere onvoorziene uitgaven.

Kan me voorstellen dat bij meerdere kinderen die al op de middelbare school zitten, je toch kiest voor sparen voor studies.
Alle reacties Link kopieren
marilene26 schreef:
21-09-2019 01:49
Hoi medeaflossers,
Ik ben wel benieuwd wat voor buffer jullie aanhouden voordat je gaat aflossen. Wij houden naast dat we sparen voor studie ed voor de kinderen (3) een buffer van 10.000 aan. Hoe doen jullie dat?
10.000, maar sparen niet voor kind. Nu had ik ook wel een speciaal doel waarom ik even versneld wilde aflossen: zo snel mogelijk van de renteopslag af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven