Geld & Recht alle pijlers

Medisch dossier ingezien?

11-05-2018 23:16 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-05-2018 09:25
Reden: OP verwijderd. Passende maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva
99.34% gewijzigd
Ik werk bij een ggz organisatie en ik kan alle dossiers inzien via het EPD. Net zoals alle collega’s op mijn afdeling. Ik ben geen behandelaar maar heb wel bepaalde info nodig om mijn werk te kunnen doen. Het is nog niet bij me opgekomen om in dossiers te gaan snuffelen of mensen op te zoeken.

Het wordt voor zover ik weet niet bijgehouden wie er in de dossiers kijkt.
momo1980 schreef:
12-05-2018 07:34
Ik werk bij een ggz organisatie en ik kan alle dossiers inzien via het EPD. Net zoals alle collega’s op mijn afdeling. Ik ben geen behandelaar maar heb wel bepaalde info nodig om mijn werk te kunnen doen. Het is nog niet bij me opgekomen om in dossiers te gaan snuffelen of mensen op te zoeken.

Oh jawel hoor. Daar wordt een digitaal logboek van bijgehouden. Daarin staat wie er wanneer inlogt en wie er iets toevoegt of verwijdert met datum en tijd.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
momo1980 schreef:
12-05-2018 07:34

Dat denk ik wel.
Het zal idd wel digitaal worden geregistreerd maar of er intern ooit naar gekeken wordt vraag ik me af...
Ik werk naast mijn baan als verpleegkundige ook als vraagbaak voor iedereen die werkt met ons ecd dus kan van de hele instelling alle dossiers lezen. Best een verantwoordelijkheid waar vooral mijn collega's moeite mee hebben omdat ik ze bijv. niet meer even snel mijn inlogcode geef als ze iets op moeten zoeken en ik nog ingelogd sta op de pc. Dan log ik uit en kunnen ze er daarna zelf in. Duurt ongeveer 10 seconden langer maar toch word er raar over gedaan..
momo1980 schreef:
12-05-2018 07:50
Het zal idd wel digitaal worden geregistreerd maar of er intern ooit naar gekeken wordt vraag ik me af...

Dat gebeurt uiteraard alleen bij bijzonderheden.
balderdash schreef:
12-05-2018 07:58
Ik werk naast mijn baan als verpleegkundige ook als vraagbaak voor iedereen die werkt met ons ecd dus kan van de hele instelling alle dossiers lezen. Best een verantwoordelijkheid waar vooral mijn collega's moeite mee hebben omdat ik ze bijv. niet meer even snel mijn inlogcode geef als ze iets op moeten zoeken en ik nog ingelogd sta op de pc. Dan log ik uit en kunnen ze er daarna zelf in. Duurt ongeveer 10 seconden langer maar toch word er raar over gedaan..
Jouw collega's weten wat jouw beweegredenen zijn?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Kia•Ora schreef:
12-05-2018 08:01
Jouw collega's weten wat jouw beweegredenen zijn?
Jep, zij vinden dat ik wantrouwend doe "alsof wij die dossiers gaan lezen" maakt me niet uit of je zegt dat je dat wel of niet doet, ik ga het risico niet lopen.
balderdash schreef:
12-05-2018 08:18
Jep, zij vinden dat ik wantrouwend doe "alsof wij die dossiers gaan lezen" maakt me niet uit of je zegt dat je dat wel of niet doet, ik ga het risico niet lopen.
Hmm rare collega's. Ik vind het niet meer dan logisch. Sowieso elkaars inlog gebruiken vind ik vreemd. :$
Kia•Ora schreef:
12-05-2018 08:23
Hmm rare collega's. Ik vind het niet meer dan logisch. Sowieso elkaars inlog gebruiken vind ik vreemd. :$
Is het ook. Puur gemakzucht en in mijn ogen niet professioneel.
balderdash schreef:
12-05-2018 08:25
Is het ook. Puur gemakzucht en in mijn ogen niet professioneel.
Eensch
De mensen vinden meestal alleen hun eigen privacy belangrijk. Als anderen hun eigen privacy willen bewaken dan vinden ze dat maar vreselijk overdreven. Dan verwijten ze je dat je ze niet vertrouwt etc.

Probleem is dat je je privacy maar één keer d.m.v. een lek hoeft te verliezen en daarna ligt het op straat.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Als iemand al een dossier van een bekende leest en dat ook nog over praat mist ie een schroefje.
Je mag hem daar op aanspreken, graag zelfs.

Ik had een collega die keek wie er opgenomen waren op de afdeling verloskunde, gewoon om te zien of er bekenden lagen. Daar kun je ook zien of er een kindje is ingeschreven, dus dan weet je of ze al bevallen is of niet.
Dat merkte ik toen ze eens vertelde dat ze een kennis tegenkwam bij de ingang, zij wist al dat die dochter was bevallen van een zoon, die kennis wist van niets. Hahaha en trots dat ze was.
Ik was toen nog niet zwanger, een collega wel. Ik heb toen gezegd dat ik hoopte dat ze ermee ophield en de collega haar privacy gunde. Ze kon wel langdurig opgenomen zijn en het niet willen vertellen, dat moeten we elkaar toch gunnen.
Voor het epd heb ik nog wel eens op verzoek collega lab van haarzelf nagekeken (ze beide vanuit huis). Nu kan dat niet meer.
Madderijn schreef:
12-05-2018 09:32
Als iemand al een dossier van een bekende leest en dat ook nog over praat mist ie een schroefje.
Je mag hem daar op aanspreken, graag zelfs.

Ik had een collega die keek wie er opgenomen waren op de afdeling verloskunde, gewoon om te zien of er bekenden lagen. Daar kun je ook zien of er een kindje is ingeschreven, dus dan weet je of ze al bevallen is of niet.
Dat merkte ik toen ze eens vertelde dat ze een kennis tegenkwam bij de ingang, zij wist al dat die dochter was bevallen van een zoon, die kennis wist van niets. Hahaha en trots dat ze was.
Ik was toen nog niet zwanger, een collega wel. Ik heb toen gezegd dat ik hoopte dat ze ermee ophield en de collega haar privacy gunde. Ze kon wel langdurig opgenomen zijn en het niet willen vertellen, dat moeten we elkaar toch gunnen.
Voor het epd heb ik nog wel eens op verzoek collega lab van haarzelf nagekeken (ze beide vanuit huis). Nu kan dat niet meer.
Dit is dus de reden waarom ik mezelf zodra het kon heb laten overplaatsen naar een ander ziekenhuis... die vreselijke nieuwsgierigheid van je collega's. Als ik je iets wil melden dan hoor je het uit mijn mond of van iemand die ik daar toestemming voor geef. Ik vind het echt bizar hoe mensen denken om te mogen gaan met de privacy van een ander. En van mij mag een ieder die deze regels doelbewust breekt een ow krijgen.
Perzina schreef:
12-05-2018 01:07
Overigens snap ik dat spastische gedoe rondom dossiers nooit zo. We zijn allemaal mensen, zo bijzonder is het allemaal niet.
Het is met alle privacy dingen gewoon een glijdende schaal. Daarnaast wil jij neem ik aan zelf ook bepalen wie wat te weten kan komen over jouw gezondheid, met alle basale, oninteressante, maar ook intieme en kwetsbare details. Zo ook voor je psychische toestand en verleden.

Ik merk ook dat het per organisatie verschillend is. In de GGZ kon ik het hele dossier van alle cliënten van onze afdeling inzien. In een aangrenzend werkgebied werd ik persoonlijk aan dossiers gekoppeld en kon ik alleen in de dossiers van cliënten met wie ik persoonlijk werkte. Zo nodig kon ik ook in dossiers van cliënten van collega's, dan moest ik een reden opgeven waarom ik erin wilde.
balderdash schreef:
12-05-2018 07:58
(...) omdat ik ze bijv. niet meer even snel mijn inlogcode geef als ze iets op moeten zoeken en ik nog ingelogd sta op de pc. Dan log ik uit en kunnen ze er daarna zelf in. Duurt ongeveer 10 seconden langer maar toch word er raar over gedaan..
Top van jou!
Zo zouden meer mensen moeten denken.
Perzina schreef:
12-05-2018 01:07
Overigens snap ik dat spastische gedoe rondom dossiers nooit zo. We zijn allemaal mensen, zo bijzonder is het allemaal niet.
Ik snap het precies. Een paar jaar geleden werd ik ziek en het was nogal een zoektocht naar de juiste diagnose. Op een gegeven moment vertel ik aan een vriendin die afdelingssecretaresse is bij andere afdeling van het betreffende ziekenhuis over mijn doktersbezoek. Ik baalde ervan dat de uitslag van bepaalde onderzoeken nog niet bekend was. "Nee," zegt ze, "dat weet ik, ik heb gekeken." Als de uitslag er wel was, had zij eerder mijn diagnose geweten dan ik! Ze bood nog aan om vaker te kijken en me te bellen als ze wat wist...
Irma3110 schreef:
12-05-2018 13:26
Ik snap het precies. Een paar jaar geleden werd ik ziek en het was nogal een zoektocht naar de juiste diagnose. Op een gegeven moment vertel ik aan een vriendin die afdelingssecretaresse is bij andere afdeling van het betreffende ziekenhuis over mijn doktersbezoek. Ik baalde ervan dat de uitslag van bepaalde onderzoeken nog niet bekend was. "Nee," zegt ze, "dat weet ik, ik heb gekeken." Als de uitslag er wel was, had zij eerder mijn diagnose geweten dan ik! Ze bood nog aan om vaker te kijken en me te bellen als ze wat wist...
Lekkere vriendin zeg... Heb je hiervan een melding gedaan?
Sara9876 schreef:
12-05-2018 00:59
Vind ik eerlijk gezegd best nog wel soepel. Het zijn allemaal professionals die dondersgoed weten wat ,ag en niet mag. Daar mag best wat steviger tegen worden opgetreden. Een maand niet betaald op non actief zou een aardige optie zijn.
Bij een bank heb ik mensen er om ontslagen zien worden. En zo hoort het ook.
Kia•Ora schreef:
12-05-2018 13:35
Lekkere vriendin zeg... Heb je hiervan een melding gedaan?
Nee, maar ik heb het wel met haar besproken natuurlijk. Uiteindelijk leek ze te begrijpen dat ze niet meer naar mijn gegevens moest kijken en ik geloof ook echt dat ze dat niet meer gedaan heeft.
Ik vind het wel meldenswaardig trouwens. Toen de uitslag eenmaal binnen was, ben ik met een sterk vermoeden van een levensbedreigende zeldzame ziekte naar een universitair ziekenhuis aan de andere kant van het land gestuurd. Daarmee had ik genoeg aan mijn hoofd.
Irma3110 schreef:
12-05-2018 13:26
Wauw, dat is wel heel bizar hoor! Ik begrijp dat je vervolgens andere dingen aan je hoofd had, maar iedere ziekenhuismedewerker weet dat dit écht niet kan.

Er is trouwens ook steeds meer aandacht voor, bij ons krijg je nu bij de introductie cursus nog een hele les over wat wel en niet mag. Naast de geheimhoudingsverklaring die je moet tekenen, de medische eed (voor artsen) en je eigen gezonde verstand.
Ik ben ook patiënt in mijn eigen ziekenhuis, en ik zou mijn eigen dossier niet eens durven openen (dwz, wel de patiënten-versie, die is daar voor, maar niet die voor personeel).
Om de NAW-gegevens van iemand te vinden, moet je daarvoor ook het dossier echt 'openen', waarbij je hiertoe bevoegd moet zijn, of is dit makkelijker in te zien?
pammetje123 schreef:
13-05-2018 12:33
Om de NAW-gegevens van iemand te vinden, moet je daarvoor ook het dossier echt 'openen', waarbij je hiertoe bevoegd moet zijn, of is dit makkelijker in te zien?
Bij ons kan ik naam wel inzien, zo zoek je soms ook. En daar staat meestal een geboortedatum bij (er zijn nogal veel mensen die J. De vries heten). Ik zou dus wel kunnen zien of de buurvrouw ooit als patient geregistreerd is, maar niet of dat gisteren was of 8 jaar geleden. En ook niet welke afdeling. Dus dat kan dan ook gewoon een keer bloedprikken of een foto ivm mogelijk gebroken vinger zijn geweest jaren terug. Er staat dan geen adres/ telefoonnummer etc. bij, daarvoor moet ik het echt openen. Maar dat geldt in ons systeem, kan elders anders zijn.
Als je opgenomen was kun je meer zien dan als je dat niet was.
Bij opname staat er openbaar bij ons naam, geboortedatum, afdeling en soms ook reden van opname. Als er ook een consult voor ons is, dan kan ik dat ook lezen zonder dossier te openen.

Je moet ook je werk kunnen doen.
Maar daar moet het wel blijven.
pammetje123 schreef:
13-05-2018 12:33
Op mijn werk ligt het aan welke autorisatie je hebt, welke discipline en de afdeling. Ik kan alles zien maar de verpleegkundige kan een stuk minder zien. Maar die ziet wel naam, geboortedatum, telefoonnummer van patiënt en eerste contactpersoon. Of deze het woonadres kunnen zien weet ik niet, ik kan hem wel zien. Maar dan moet ik wel een speciaal kopje openen met die gegevens. Direct in beeld staan achternaam, voorletter, geboortedatum en evt allergieën.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven