Geld & Recht alle pijlers

Medisch dossier ingezien?

11-05-2018 23:16 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-05-2018 09:25
Reden: OP verwijderd. Passende maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva
99.34% gewijzigd
Besef ook dat verschillende organisaties met verschillende systemen (EPD's) werken. Het is niet overal hetzelfde.
ika35 schreef:
12-05-2018 00:49
Waarom zou dat verboden moeten worden? Juist bij een revalidatietraject lijkt het me bij uitstek van belang dat er naar het totale plaatje wordt gekeken en behandelaars goed op de hoogte zijn van wat er allemaal speelt. (Dat geldt natuurlijk alleen voor degenen die betrokken zijn bij de behandeling van de patient.)

Dat de psycholoog kan lezen hoe het lukt met de sportoefeningen vind ik best. maar dat de sportcoach en al zijn collega's kunnen lezen welk gevoelig verhaal de patiënt in vertrouwen vertelt tegen de psycholoog vind ik niet mogen.
Anoniem126 schreef:
12-05-2018 01:03
Juist super fijn! Bij revalidatiecentrum waar ik zat, vroegen ze eerst toestemming of het oké was dat andere medewerkers specifieke informatie kregen. Je hoeft verhalen niet vaker te vertellen. Als je van de ene naar de andere afspraak ging, hadden ze de informatie al binnen. Ideaal :)
Men neemt een deskundige in vertrouwen omdat men hoopt er baat bij te hebben. Dat zelfde verhaal zou men misschien nooit tegen een sporttrainer vertellen, al helemaal niet als men weet dat hij er met zijn collega-trainers over zou praten.. Dat is wel wat min of meer gebeurd als iedereen het dossier met gevoelige informatie kan inzien.

Soms kan het voor het verwerkingsproces goed zijn om het verhaal vaak te vertellen.
momo1980 schreef:
12-05-2018 07:34
Ik werk bij een ggz organisatie en ik kan alle dossiers inzien via het EPD. Net zoals alle collega’s op mijn afdeling. Ik ben geen behandelaar maar heb wel bepaalde info nodig om mijn werk te kunnen doen. Het is nog niet bij me opgekomen om in dossiers te gaan snuffelen of mensen op te zoeken.

Het wordt voor zover ik weet niet bijgehouden wie er in de dossiers kijkt.
Kortom, men nemen de privacy niet meer serieus.
retrostar schreef:
12-05-2018 09:13
De mensen vinden meestal alleen hun eigen privacy belangrijk. Als anderen hun eigen privacy willen bewaken dan vinden ze dat maar vreselijk overdreven. Dan verwijten ze je dat je ze niet vertrouwt etc.

Probleem is dat je je privacy maar één keer d.m.v. een lek hoeft te verliezen en daarna ligt het op straat.
Dit.
Irma3110 schreef:
12-05-2018 13:26
Ik snap het precies. Een paar jaar geleden werd ik ziek en het was nogal een zoektocht naar de juiste diagnose. Op een gegeven moment vertel ik aan een vriendin die afdelingssecretaresse is bij andere afdeling van het betreffende ziekenhuis over mijn doktersbezoek. Ik baalde ervan dat de uitslag van bepaalde onderzoeken nog niet bekend was. "Nee," zegt ze, "dat weet ik, ik heb gekeken." Als de uitslag er wel was, had zij eerder mijn diagnose geweten dan ik! Ze bood nog aan om vaker te kijken en me te bellen als ze wat wist...
o_o

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven