Geld & Recht alle pijlers

Medisch dossier ingezien?

11-05-2018 23:16 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-05-2018 09:25
Reden: OP verwijderd. Passende maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva
99.34% gewijzigd
Bij ons zou dat wel gebeuren ja. Er wordt inderdaad bijgehouden wie op een dossier inlogt, en als het ziekenhuis een vermoeden heeft dat er iets niet klopt (bv omdat de patient dat ineens wil inzien), zullen ze het lijstje zelf zeker ook met extra aandacht bekijken.

Overigens is het in elk geval bij ons niet per se makkelijk of zelfs maar mogelijk om dossiers in te zien waar je niet voor bevoegd bent. Ik kan bv alleen dossiers zien van patienten van onze afdeling, en dan ook nog alleen maar de detail gegevens van dingen die een relatie met ons hebben. Dus als ik op de kno afdeling werk, zie ik geen patienten die alleen bij de psychiatrie zijn geweest. En als mijn kno patient ook bij de psychiater is geweest, kan ik hooguit zien dat er een afspraak was, maar niet zomaar de gegevens en het verslag daarvan lezen.

Ik weet natuurlijk niet hoe dat in andere ziekenhuizen is, maar zo werkt het bij ons.
...
anoniem_206170 wijzigde dit bericht op 12-05-2018 00:42
Reden: privacy
99.43% gewijzigd
Ik werk niet in een ziekenhuis maar wel bij een andere instantie waar met privacygevoeligeinformatie gewerkt wordt. Hier moeten we bij elk dossier wat we willen inzien aangeven waarom we het willen bekijken. Hier zouden de loggegevens niet vertrekt worden aan cliënten. Mocht een cliënt hier twijfels over hebben kunnen ze een onderzoek in laten stellen, deze moet wel goed onderbouwd zijn. De loggegevens zullen dan bekeken worden maar hier zullen voor de medewerker wel consequenties aan hangen mochten de gegevens onterecht ingezien zijn.
Je kan het toch ook op de man af aan die persoon vragen?
Met redenen waarom je denkt dat hij/zij je dossier gezien heeft. Bv dat ie ineens gedetailleerde info weet over een ziekte of zo.
Ik zou het overigens geen probleem vijnden als zo iemand problemen krijgt. Moet je maar niet zomaar in mijn dossier kijken.
Reactie verwijderd i.v.m. privacy
bitje93 wijzigde dit bericht op 11-05-2018 23:30
72.73% gewijzigd
Niet geschoten is altijd mis
nausicaa schreef:
11-05-2018 23:21
Bij ons zou dat wel gebeuren ja. Er wordt inderdaad bijgehouden wie op een dossier inlogt, en als het ziekenhuis een vermoeden heeft dat er iets niet klopt (bv omdat de patient dat ineens wil inzien), zullen ze het lijstje zelf zeker ook met extra aandacht bekijken.

Overigens is het in elk geval bij ons niet per se makkelijk of zelfs maar mogelijk om dossiers in te zien waar je niet voor bevoegd bent. Ik kan bv alleen dossiers zien van patienten van onze afdeling, en dan ook nog alleen maar de detail gegevens van dingen die een relatie met ons hebben. Dus als ik op de kno afdeling werk, zie ik geen patienten die alleen bij de psychiatrie zijn geweest. En als mijn kno patient ook bij de psychiater is geweest, kan ik hooguit zien dat er een afspraak was, maar niet zomaar de gegevens en het verslag daarvan lezen.

Ik weet natuurlijk niet hoe dat in andere ziekenhuizen is, maar zo werkt het bij ons.
Jij werkt vermoedelijk ook met het ''Epische'' EPD ;)
Ik kan echter wel dossiers inzien van patienten van andere afdelingen.
...
anoniem_206170 wijzigde dit bericht op 12-05-2018 00:43
0.00% gewijzigd
pammetje123 schreef:
11-05-2018 23:38
En wat gebeurt er als een ziekenhuis ontdekt dat iemand ongeoorloofd in een medisch dossier heeft gekeken? Alleen een waarschuwing, of erger?
In de zaak van Barbie hebben ze allemaal een officiële waarschuwing gekregen en terecht.
Google eens op 'Haga ziekenhuis Barbie'.

Bij een eerste vergrijp is het vaak een officiële waarschuwing (en die wil je al niet), bij herhaling volgt ontslag, mogelijk zelfs op staande voet.
Celaena_Aelin schreef:
11-05-2018 23:42
Google eens op 'Haga ziekenhuis Barbie'.

Bij een eerste vergrijp is het vaak een officiële waarschuwing (en die wil je al niet), bij herhaling volgt ontslag, mogelijk zelfs op staande voet.
Ja, dat heb ik meegekregen inderdaad. Ben benieuwd of ook wel eens ontslag voorkomt bij een eerste overtreding...
pammetje123 schreef:
11-05-2018 23:46
Ja, dat heb ik meegekregen inderdaad. Ben benieuwd of ook wel eens ontslag voorkomt bij een eerste overtreding...
Vind je dat deze persoon ontslagen moet worden?
Celaena_Aelin schreef:
12-05-2018 00:02
Vind je dat deze persoon ontslagen moet worden?
Nou, het klinkt misschien krom, maar ik wil deze persoon juist niet in de problemen brengen...
Dan kun je het beter tegen die persoon zeggen of vragen. Hoe komt het dat je vermoeden zo sterk is?
ditte_ schreef:
12-05-2018 00:10
Dan kun je het beter tegen die persoon zeggen of vragen. Hoe komt het dat je vermoeden zo sterk is?
Omdat deze persoon dingen over mij blijkt te weten, die nergens anders te vinden zijn...
pammetje123 schreef:
12-05-2018 00:12
Omdat deze persoon dingen over mij blijkt te weten, die nergens anders te vinden zijn...
Dan confronteer je diegene ermee.

Afhankelijk van de reactie kun je dan bepalen of je alsnog naar het ziekenhuis stapt.
samosa schreef:
11-05-2018 23:28
Jij werkt vermoedelijk ook met het ''Epische'' EPD ;)
Ik kan echter wel dossiers inzien van patienten van andere afdelingen.
Bij een revalidatietraject waar patiënten drie tot vier maanden revalideerden konden alle sportcoaches en alle psychologen.alle dossiers inzien. Dat zou verboden moeten worden.
pammetje123 schreef:
12-05-2018 00:06
Nou, het klinkt misschien krom, maar ik wil deze persoon juist niet in de problemen brengen...

Wat maakt het dan uit? Dan zou ik het vragen aan die persoon. Ik vind eigenlijk wel dat zo iemand een waarschuwing moet krijgen als hij/zij dat gedaan heeft.
Alex_8 schreef:
12-05-2018 00:17
Bij een revalidatietraject waar patiënten drie tot vier maanden revalideerden konden alle sportcoaches en alle psychologen.alle dossiers inzien. Dat zou verboden moeten worden.
Waarom zou dat verboden moeten worden? Juist bij een revalidatietraject lijkt het me bij uitstek van belang dat er naar het totale plaatje wordt gekeken en behandelaars goed op de hoogte zijn van wat er allemaal speelt. (Dat geldt natuurlijk alleen voor degenen die betrokken zijn bij de behandeling van de patient.)
Tess1981 schreef:
11-05-2018 23:41
In de zaak van Barbie hebben ze allemaal een officiële waarschuwing gekregen en terecht.
Vind ik eerlijk gezegd best nog wel soepel. Het zijn allemaal professionals die dondersgoed weten wat ,ag en niet mag. Daar mag best wat steviger tegen worden opgetreden. Een maand niet betaald op non actief zou een aardige optie zijn.
Alex_8 schreef:
12-05-2018 00:17
Juist super fijn! Bij revalidatiecentrum waar ik zat, vroegen ze eerst toestemming of het oké was dat andere medewerkers specifieke informatie kregen. Je hoeft verhalen niet vaker te vertellen. Als je van de ene naar de andere afspraak ging, hadden ze de informatie al binnen. Ideaal :)
ika35 schreef:
12-05-2018 00:49
Waarom zou dat verboden moeten worden? Juist bij een revalidatietraject lijkt het me bij uitstek van belang dat er naar het totale plaatje wordt gekeken en behandelaars goed op de hoogte zijn van wat er allemaal speelt. (Dat geldt natuurlijk alleen voor degenen die betrokken zijn bij de behandeling van de patient.)

Inderdaad. En sterker nog: daar is het wekelijkse Multi Disciplinaire Overleg ook voor. Elkaar informeren zodat je een samenhang kunt vormen in de zorgverlening.

En je filters splitten en ook sneller uit. Heel nuttig, delen van de informatie onder de verschillende disciplines die samen aan dezelfde client werken.

Het verschilt erg per organisatie heb ik gemerkt. Ik werk in een grote GGZ instelling als behandelaar, en ik kan alleen de clienten van mijn eigen afdeling inzien, en dan ook alles. De verpleegkundigen kunnen minder zien.
Van andere afdelingen kun je deels het dossier inzien (ligt eraan), of je moet buiten autorisatie gaan, dus met registratie en verantwoording.
Overigens snap ik dat spastische gedoe rondom dossiers nooit zo. We zijn allemaal mensen, zo bijzonder is het allemaal niet.
pammetje123 schreef:
12-05-2018 00:06
Ja, jammer dan. Als ze het bij jou doen... Ik vind het écht niet oké dat je zomaar in dossiers van bekenden gaat zitten neuzen. En daarvoor mag je best een reprimande krijgen. Eigen schuld dikke bult. Je weet dat het niet mag en zeker als je de autorisatie niet hebt moet je extra stappen zetten, dus per ongeluk kan het ook niet. Ik zou deze persoon op zijn minst ermee confronteren.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Misschien staan er wel dingen in waar je het niet mee eens bent. En als je doorverwezen bent naar psycholoog moeten ze een indicatie vermelden/stoornis.

En als je vaak naar de dokter of huisarts gaat staat er wellicht ook hypochonder in je dossier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven