Geld & Recht alle pijlers

Meebetalen aan makelaarskosten?

30-09-2010 14:29 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ruim een jaar woon ik bij mijn vriend in zijn appartementje. Nu willen we dit appartementje gaan verkopen, omdat we graag meer ruimte willen dan de 55m2 van nu. Mijn vraag is, zal ik mee betalen aan de makelaarskosten om zijn huis te verkopen? Gezien de markt zullen deze kosten waarschijnlijk niet uit de overwaarde betaald kunnen worden. Mocht er wel overwaarde zijn dan zal mijn vriend dit zonder twijfel in ons nieuwe huisje stoppen. Ik kan en wil wel mee betalen, maar wat als het nu ooit over gaat tussen ons? En als ik meebetaal, welk deel? Hoor graag jullie meningen!
Toevallig de laatste uitzending gezien van uitstel van executie?

Beetje OT wellicht maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Het lijkt me het beste om hem de verkoop te laten doen en alles wat daar bij hoort en je er pas financieel mee te gaan bemoeien als het om een object gaat die op jullie beider naam staat. Dan heb je het e.e.a. op papier staan en heb je nog rechten mocht het eventueel ooit mis gaan.
Eens met Guinevieve. Dit is zijn huis, dus het zijn zijn kosten. Een gezamenlijk huis geeft gezamenlijke kosten.
appartement van 55 m2, verkoopprijs rond de 150.000? courtage is gemiddeld tussen de 1 a 2%, dus we hebben het over maximaal 3.000,-..
quote:Frankz schreef op 30 september 2010 @ 14:37:

appartement van 55 m2, verkoopprijs rond de 150.000? courtage is gemiddeld tussen de 1 a 2%, dus we hebben het over maximaal 3.000,-..¤150.000? in Stadskanaal misschien.... TO, waar wonen jullie?
Eens. Alleen gaan meebetalen met iets waar jullie in gaan staan. Lijkt mij niet meer dan normaal.
Niet meebetalen. Dit is zijn huis.

Maar hij verwacht vast ook niet dat je meebetaalt?
Als je klaar bent om dit samen te doen, doe het dan samen.

Deel dan de kosten van deze stap.

Als je er nog niet zeker van bent dat de stap die je wilt zetten de juiste is, als je de achterdeur nog open wilt laten om zonder financiele gevolgen weg te kunnen moet je het niet doen.
Eerst eens kijken voor hoeveel je het kan verkopen en dan kijken wat hij evt tekortkomt? Kan je altijd nog bijschieten als het nodig is. Je kan hem sowieso helpen met netjes houden en een leuk bloemetje op tafel, lekkere luchtverfrisser ofzo, beetje goed verkoopbaar maken, of een verfje waar nodig misschien!
Als vriend overwaarde in jullie huis gaat stoppen en jullie allebei voor de helft eigenaar worden, mag je toch nu ook wel meebetalen lijkt me?
quote:Mlle_j schreef op 30 september 2010 @ 15:30:

Als vriend overwaarde in jullie huis gaat stoppen en jullie allebei voor de helft eigenaar worden, mag je toch nu ook wel meebetalen lijkt me?TO zei in OP dat er waarschijnlijk eerder een restschuld is dan overwaarde...
quote:Guinevieve schreef op 30 september 2010 @ 15:32:

[...]

TO zei in OP dat er waarschijnlijk eerder een restschuld is dan overwaarde...Nou, dat zei ze nou ook weer niet...
quote:SeptemberGirl schreef op 30 september 2010 @ 14:38:

[...]

¤150.000? in Stadskanaal misschien.... TO, waar wonen jullie?Nou, hier in de regio kun je soms ook best leuke, oude, huisjes kopen voor dat bedrag hoor en dan zijn het heus niet alleen opknappertjes...
Dus: eventuele overwaarde is van hen samen en de schuld van hem alleen?
Hoe willen jullie de zaken notarieel vastleggen als je samen een huis gaat kopen? Je zou er voor kunnen kiezen dat nú al te doen (dat vastleggen dus), en dan dus gewoon mee te betalen in de kosten.
Ik zou mee betalen aan de makelaar..hoe hoog kan die rekening nou zijn. Je hebt er toch ook een jaar gewoond en hij gaat het verkopen omdat jullie samen een neuw huis gaan kopen. En tja..mocht het ooit overgaan tussen jullie dan heb je vast wel grotere problemen dan dat je ooit zeg EUR 1500 hebt meebetaald. Je gaat er neem ik aan toch niet van uit dat je volgend jaar al uit elkaar zou gaan want dan is samen iets kopen sowieso niet slim.
Ik zou wel meebetalen geloof ik. Omdat ik het een uitgave vind die in ons gezamelijk belang is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven