Geld & Recht alle pijlers

Meningsverschil met vriend over kosten samenwonen

10-06-2019 09:03 141 berichten
Goedemorgen,

Ik zit ergens mee en ik ben benieuwd naar andere meningen, advies, ervaringen et cetera.

Dit is er aan de hand: ik ben gaan samenwonen met vriend in zijn (koop)huis. Mijn huurhuis heb ik opgezegd. We hebben afgesproken dat we alle vaste lasten 50/50 doen. Daarnaast hebben we een gezamenlijke rekening waar we ieder wekelijks hetzelfde bedrag op storten. Dit geld is voor boodschappen, spullen voor in huis, vakanties enzovoort.

Allemaal prima. Maar nu moest er onlangs een kozijn vervangen worden. Vriend heeft dit betaald. Ik heb er eerlijk gezegd niet eens bij nagedacht of ik de helft moest betalen. Het is op papier zijn huis. Mocht onze relatie op de klippen lopen, dan sta ik met niets op straat en heb ik (voor mijn gevoel) wel meegeholpen zijn hypotheek af te lossen en het huis leuk in te richten met nieuwe meubels.

Een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap hebben we niet. Dat eerste wil ik wel op korte termijn gaan regelen.

Enfin: vriend vindt dat ik wel degelijk mee moet betalen aan het onderhoud van het huis. Ik vind van niet. We hebben er geen ruzie over, maar worden het ook niet eens in dezen. Wat vinden jullie? Heb ik nou gelijk of ben ik een enorme kniep?

Dank alvast!
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
10-06-2019 09:21
Ik snap dat nooit zo goed. Nee, ze is geen eigenaar, maar betaalt wel mee aan de aflossing (zoals ik t hier begrijp). Maar als ze zelf in een huurhuis zou wonen, is ze ook geen eigenaar, maar betaalt ze toch ook, dmv huur, het koophuis van de eigenaar af? En dan heb je, na al die jaren betalen, toch ook geen recht op de helft van dat huis? Dus of je nu jarenlang vriend geld geeft voor zijn huis, maar dus wel get woongenot hebt, of in een random huurhuis woont; als je er ooit weggaat, heb je financieel niets opgebouwd... In beide gevallen niet...

Vind ik dat terecht; nee. Maar linksom of rechtsom komt het dan toch op hetzelfde neer?
Eens. Als TO alleen gewoond had, had ze toch ook woonlasten gehad? Waarom zou vriend dat dan nu alleen moeten betalen? Ik las hier zelfs dat hij aan haar zou verdienen als ze meebetaald aan de hypotheek. Alsof zij niet aan hem zou verdienen door helemaal geen woonlasten te hebben.

Ik vind het helemaal niet zo raar om iets mee te betalen hoor, ook al is het niet jouw huis. Ok, misschien niet de helft, maar een normale ‘bijdrage’ lijkt mij niet vreemd.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
10-06-2019 09:21
Ik snap dat nooit zo goed. Nee, ze is geen eigenaar, maar betaalt wel mee aan de aflossing (zoals ik t hier begrijp). Maar als ze zelf in een huurhuis zou wonen, is ze ook geen eigenaar, maar betaalt ze toch ook, dmv huur, het koophuis van de eigenaar af? En dan heb je, na al die jaren betalen, toch ook geen recht op de helft van dat huis? Dus of je nu jarenlang vriend geld geeft voor zijn huis, maar dus wel get woongenot hebt, of in een random huurhuis woont; als je er ooit weggaat, heb je financieel niets opgebouwd... In beide gevallen niet...

Vind ik dat terecht; nee. Maar linksom of rechtsom komt het dan toch op hetzelfde neer?
Nee dat is niet hetzelfde, in het huurhuis kies je er op een gegeven moment zelf voor om weg te gaan, in haar situatie wordt ze er gewoon uit gegooid als haar relatie over is. Bovendien heb je in een huurhuis het gemak dat alles voor je geregeld wordt en je niet na hoeft te denken over wanneer kozijnen worden geschilderd etc, je betaalt daarvoor een vast bedrag per maand en het risico is voor de eigenaar. In haar situatie kan ze ineens geconfronteerd worden met onverwachte uitgaven door rotte kozijnen bijvoorbeeld, dat is een van de nadelen van een koophuis vs een huurhuis. Maar de baten van een koophuis (iets opbouwen) heeft ze niet.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het er voor mij aan zou liggen wat je intenties zijn.
Als je al een aantal jaar samen bent en van plan bent hier in het huis te blijven, zou ik naar de notaris gaan en een samenlevingscontract vastleggen. Ook zou ik dan afspraken maken over hoeveel je betaald.

Als dit een tijdelijke woning is en je wilt samen iets gaan open dat van beiden is, dan weet ik niet hoe ik het zou doen. Dan zou ik een afspraak maken voor de time being en meer focussen op de toekomst.

Ik zou 't niet eerlijk vinden als jij hier vast zou blijven wonen en hij voor alle onderhoudskosten moet opdraaien, ook al is het zijn huis.
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
10-06-2019 09:37
Nee dat is niet hetzelfde, in het huurhuis kies je er op een gegeven moment zelf voor om weg te gaan, in haar situatie wordt ze er gewoon uit gegooid als haar relatie over is. Bovendien heb je in een huurhuis het gemak dat alles voor je geregeld wordt en je niet na hoeft te denken over wanneer kozijnen worden geschilderd etc, je betaalt daarvoor een vast bedrag per maand en het risico is voor de eigenaar. In haar situatie kan ze ineens geconfronteerd worden met onverwachte uitgaven door rotte kozijnen bijvoorbeeld, dat is een van de nadelen van een koophuis vs een huurhuis. Maar de baten van een koophuis (iets opbouwen) heeft ze niet.
Ja, mijn bericht was nog niet helemaal compleet.

Ze moeten natuurlijk wel eea vast gaan leggen bij een notaris. Wat daar dan in komt te staan, kan de notaris prima adviseren maar zou wat mij betreft zoiets zijn als dat zij de helft blijft betalen, maar dat hij verantwoordelijk is voor groot onderhoud. Want doordat zij de helft al betaald, zit daar al t groot onderhoud in, zeg maar. Ook zou je kunnen vastleggen hoe dat in geval van uit elkaar gaan moet. Eventuele hogere waarde van t huis zou eerlijk verdeeld moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Je bent echt gek als jullie de verdeling laten zoals hij is. Als jij meebetaalt aan de aflossing dan spaar je eigenlijk op zijn naam. Als jullie uit elkaar gaan dan krijgt jij daar 0% van terug en hij 100%.

Jij staat dan met een lege bankrekening en moet maar kijken of je weer een huurwoning kan krijgen of een eigen woning kan kopen.

Jullie kunnen de rest van de kosten delen zoals jullie willen, dus incl de hypotheek rente (min natuurlijk de hypotheekrenteaftrek) maar de aflossing is toch echt voor hem. De aflossing die jij al hebt meebetaald zou ik terugvragen.

Met het geld dat jij zo bespaart kan jij sparen om bij evt uit elkaar gaan zelf een huis te kunnen kopen. Jullie kunnen ook evt een nieuw huis samen kopen.

Groot onderhoud hoort bij de eigenaar van het huis, je vriend dus. Een nieuw kozijn hoort bij groot onderhoud. Jij betaalt natuurlijk wel mee voor klein onderhoud zoals schilderen, een nieuwe wc-bril, etc.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
10-06-2019 09:36
Eens. Als TO alleen gewoond had, had ze toch ook woonlasten gehad? Waarom zou vriend dat dan nu alleen moeten betalen? Ik las hier zelfs dat hij aan haar zou verdienen als ze meebetaald aan de hypotheek. Alsof zij niet aan hem zou verdienen door helemaal geen woonlasten te hebben.

Ik vind het helemaal niet zo raar om iets mee te betalen hoor, ook al is het niet jouw huis. Ok, misschien niet de helft, maar een normale ‘bijdrage’ lijkt mij niet vreemd.

Een bijdrage vindt niemand raar, dat doen we hier ook met de helft van de rente en andere vaste lasten. De aflossing is echter voor de huiseigenaar.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
anjer84 schreef:
10-06-2019 09:18
Waarom?
Lijkt me voor de hand liggen, het gaat hier om een eerlijke verdelingnvan lusten en lasten. Als hij al vermogen in het huis heeft zitten van voordat er sprake van een relatie was, is het m.i. niet logisch om dat opgebouwde vermogen in het huis te verdelen met iemand die daar niet aan meebetaald heeft.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Jouw vriend lijkt het goed voor elkaar te hebben! Als jij de helft van complete hypotheek betaalt, los jij dus ook af en betaal je een deel van de rente.

Aflossen is dan eigenlijk geld naar je vriend overmaken, want als jullie uit elkaar gaan is alle “overwaarde” van hem. Doen jullie wel samen belastingaangifte? Dus krijg jij ook de renteaftrek? Want dat kan bijna helft van je rente zijn, dus als jullie allebei de helft betalen, hij de helft van geheel terug krijgt betaal jij dus het overgrote deel.

Ik zie nog dat je zegt “ik betaal hypotheek en vaste lasten, onderhoud niet ingegrepen” maar bij huur hoeft de huurder ook niet voor groot onderhoud te betalen. Die kosten zijn voor de eigenaar van het huis.

Makkelijkst en eerlijkst is jou mede eigenaar maken en vanaf daar door. Maar dan moet het natuurlijk wel goed Zitten tussen jullie.
Alle reacties Link kopieren
Je moet natuurlijk nooit alle schepen achter je verbranden en anders moet je maar op de blaren zitten.

Enfin, je zit nu in andermans huis zonder enig recht daarop. Dan hoef je officieel ook niet mee te betalen.

Wat ik wél automatisch zou doen als mijn lief onverwachte kosten zou hebben dat is tijdelijk wat meer andere kosten op me nemen, dus alle boodschappen betalen en wat uitjes of aanschafjes. Een en ander afhankelijk van onze inkomsten en de hoeveelheid liefde.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Flamingo123 schreef:
10-06-2019 09:03
Een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap hebben we niet. Dat eerste wil ik wel op korte termijn gaan regelen.

Wil jouw vriend dit ook?
miss011 schreef:
10-06-2019 09:49
Makkelijkst en eerlijkst is jou mede eigenaar maken en vanaf daar door. Maar dan moet het natuurlijk wel goed Zitten tussen jullie.
Waarom is dat het makkelijkst? Om mede-eigenaar te worden, zal je langs een notaris moeten en daar zitten kosten aan. En mocht je ooit weer uit elkaar gaan dan trek je ook niet zomaar de deur achter je dicht zoals dat nu wel kan.

En waarom is dat het eerlijkst? Als er nu bijv. overwaarde of verlies in het huis zit, zou TO daar dan ook zomaar mede-eigenaar van moeten worden?
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
10-06-2019 09:56
Je moet natuurlijk nooit alle schepen achter je verbranden en anders moet je maar op de blaren zitten.

Enfin, je zit nu in andermans huis zonder enig recht daarop. Dan hoef je officieel ook niet mee te betalen.

Wat ik wél automatisch zou doen als mijn lief onverwachte kosten zou hebben dat is tijdelijk wat meer andere kosten op me nemen, dus alle boodschappen betalen en wat uitjes of aanschafjes. Een en ander afhankelijk van onze inkomsten en de hoeveelheid liefde.
Dat is lekker makkelijk gedacht zeg.
.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik in dezelfde situatie zat, betaalde ik niet mee aan de aflossing en verbouwkosten. Wel aan meubilair, overige vaste lasten, etc.
Erg fijn om jullie adviezen te lezen. Ik heb zelf altijd gehuurd en dus eigenlijk weinig kaas gegeten van het kopen van een huis en alles wat daarbij komt kijken.

Toen ik hier kwam wonen stelde mijn vriend voor dat hij al zijn vaste lasten bij elkaar op zou tellen en zou delen. Dat leek mij ook vrij normaal. Alle boodschappen, inrichting huis etc delen we ook door twee, voor mij ook niet meer dan logisch.

Maar toen hij begon over dat kozijn begon het bij mij wel te knagen. Samenlevingscontract wil ik vooral, vriend ziet de meerwaarde daarvan niet. Hij wil het liefst dat ik mede-eigenaar word van het huis. Maar daar heb ik mijn twijfels over. Het is een oud huis met achterstallig onderhoud. Een huis waar ikzelf nooit voor zou kiezen. Het is dat vriend inbegrepen is :-D

Maar naar de notaris dus, dat is uiteindelijk wel de conclusie. Ik vind het ook zo klote om oneindigheid te krijgen over geld. We moeten onder allebei goed bij voelen..
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
10-06-2019 10:04
Dat is lekker makkelijk gedacht zeg.
Zo ben ik. Liefde moet een beetje vanzelf gaan. Je betaalt iets wat redelijk is voor je verblijfskosten. Dat bedrag stel je voor en als het goed is is die ander daar blij mee en dat bevestigt dan weer de goede band.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
miss011 schreef:
10-06-2019 09:49
Jouw vriend lijkt het goed voor elkaar te hebben! Als jij de helft van complete hypotheek betaalt, los jij dus ook af en betaal je een deel van de rente.

Aflossen is dan eigenlijk geld naar je vriend overmaken, want als jullie uit elkaar gaan is alle “overwaarde” van hem. Doen jullie wel samen belastingaangifte? Dus krijg jij ook de renteaftrek? Want dat kan bijna helft van je rente zijn, dus als jullie allebei de helft betalen, hij de helft van geheel terug krijgt betaal jij dus het overgrote deel.

Dit is wat mij betreft een heel belangrijk punt. Het kan heel goed zijn dat je het merendeel van de hypotheek
uiteindelijk betaalt op deze manier.
Waarom wil je naar de notaris gaan? Die kan je adviseren over zaken als een samenlevingscontract, testamenten, en eventueel mede-eigenaar worden (en dan vooral de juridische kant ervan), maar die kan je niet helpen om met je vriend tot een oplossing te komen.

Als je zelf nooit een koophuis hebt gehad dan kan het inderdaad wat lastig zijn.

Wellicht helpt dit voorbeeld je om wat meer inzicht te krijgen.

Zelf heb ik een koophuis en mijn partner is bij mij ingetrokken.
Mijn bruto hypotheek is € 800. Daar van is € 400 aflossing en € 400 rente.
Over die rente krijg ik hypotheekrenteaftrek (HRA) van ongeveer € 130.
Mijn netto hypotheek is dus ongeveer € 670.
Die € 400 gaat van mijn lening af, dat is dus mijn spaarpotje.
Die € 400 rente (of eigenlijk (400-130=) € 270 netto) zijn de kosten van de hypotheek.
Daarnaast heb ik kosten voor klein onderhoud (en opstalverzekering en woningforfait e.d.) en kosten voor groot onderhoud.

Met mijn partner heb ik afgesproken dat hij € 200 meebetaalt aan de woonlasten. Voor dat geld heeft hij het woongenot van een heel ingericht huis (en profiteert hij mee van de overwaarde die ik inmiddels heb opgebouwd, want daarover betaal ik geen rente meer).

Daar tegenover staat dat hij bij een relatiebreuk moet vertrekken en niets meeneemt. Hij heeft echter door de lage woonlasten genoeg ruimte om daarvoor een spaarpotje aan te leggen.

We hebben er bewust voor gekozen om (nog) niet samen eigenaar te zijn.

Dit is dus maar een voorbeeld van hoe wij het geregeld hebben, er zijn uiteraard andere manieren die beter bij jullie situatie kunnen passen. Dat is iets waar je samen uit moet komen. Zoals het nu geregeld is, lijk jij meer lasten dan lusten te dragen.
Alle reacties Link kopieren
Regel eerst eens een samenlevingscontract. Als je vriend overlijd, erft zijn familie alles en sta jij met lege handen op straat.
Betaal samen de vaste lasten en jij nog een stukje "huur". Onderhoud is voor de eigenaar van de woning.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Je vriend heeft het goed voor elkaar.

Wordt geen mede eigenaar van een woning waar je toevallig alleen maar woont omdat vriend er woont. Het lijkt vooral voordelig voor je vriend op dit moment. Mede eigenaar worden kan ook voor veel problemen zorgen.

Vraag hem zijn hypotheek eens uit te splitsen in aflossing en rente. je betaalt nu aan aflossing, mooi voordelig voor je vriend. En je kan er elk moment uitgezet worden en ziet niets van die spaarpot terug. Zet dat gedeelte op een eigen spaarrekening.

Bospaddestoeltje heeft het goed geregeld met haar vriend. Bespreek deze optie met je vriend.
Alle reacties Link kopieren
Flamingo123 schreef:
10-06-2019 10:09
Erg fijn om jullie adviezen te lezen. Ik heb zelf altijd gehuurd en dus eigenlijk weinig kaas gegeten van het kopen van een huis en alles wat daarbij komt kijken.

Toen ik hier kwam wonen stelde mijn vriend voor dat hij al zijn vaste lasten bij elkaar op zou tellen en zou delen. Dat leek mij ook vrij normaal. Alle boodschappen, inrichting huis etc delen we ook door twee, voor mij ook niet meer dan logisch.

Maar toen hij begon over dat kozijn begon het bij mij wel te knagen. Samenlevingscontract wil ik vooral, vriend ziet de meerwaarde daarvan niet. Hij wil het liefst dat ik mede-eigenaar word van het huis. Maar daar heb ik mijn twijfels over. Het is een oud huis met achterstallig onderhoud. Een huis waar ikzelf nooit voor zou kiezen. Het is dat vriend inbegrepen is :-D

Maar naar de notaris dus, dat is uiteindelijk wel de conclusie. Ik vind het ook zo klote om oneindigheid te krijgen over geld. We moeten onder allebei goed bij voelen..
Als vriend dat huis gekocht heeft met achterstallig onderhoud aan de kozijnen, zou je - itt tot wat ik eerder zei- níet hoeven mee te betalen aan nieuwe kozijnen. Dan gaat het om verbetering/waardevermeerdering en niet om onderhoud.

Onderhoud is verhelpen van slijtage die ontstaat tijdens het wonen. Dus het schilderwerk over vijf jaar. Niet schilderwerk dat al achterstallig was toen hij het huis kocht.
impala wijzigde dit bericht op 10-06-2019 10:45
6.54% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de regeling van bospaddestoeltje ook erg goed. Kan je je eigen spaarpot aanleggen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik zit je laatste reactie nog eens te lezen, samenlevingscontract wil hij niet, wel dat je mede eigenaar wordt? Dus hij wil niets vastleggen, maar wel jouw geld om zodoende de woning te kunnen renoveren? Samenlevingscontract is normaal gesproken gunstiger voor iemand die een huis bezit dan iemand mede eigenaar laten worden. Verstandig om geen mede eigenaar te worden.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
10-06-2019 10:30
Regel eerst eens een samenlevingscontract. Als je vriend overlijd, erft zijn familie alles en sta jij met lege handen op straat.
Betaal samen de vaste lasten en jij nog een stukje "huur". Onderhoud is voor de eigenaar van de woning.
Daar heb je echt een testament voor nodig voor bij het overlijden.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Het is echt niet zo moeilijk. Als er maar 1 eigenaar van het huis is betaald hij/zij de aflossing van de hypotheek en dus ook alle eventuele waardevermeerdering van het huis. Alle overige kosten (zoals G/W/L, belastingen, verzekeringen, boodschappen, etc) betaal je samen.

Zo zijn er voor beide voordelen mocht je uit elkaar gaan: de eigenaar van het huis krijgt straks de eventuele overwaarde van huis. Degene die geen eigenaar is heeft zo maandelijks minder vaste lasten en kan dus meer sparen voor een buffer/borg voor eventueel (huur)huis.

Als je langer samen bent zal je op een gegeven moment misschien wel iets samen willen kopen.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
10-06-2019 10:49
Daar heb je echt een testament voor nodig voor bij het overlijden.
Klopt inderdaad, maar in dit geval lijkt het mij niet dat TO in de woning wil blijven wonen. Kan ze beter in samenlevingscontact een verblijfsbeding opnemen dat ze er nog x maanden mag wonen na overlijden vriend. Maar dit advies moet ze vragen aan de notaris niet op dit forum.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 10-06-2019 10:52
8.39% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven