Geld & Recht alle pijlers

meterstanden, help, kan dit?

07-09-2013 16:17 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net mijn meterstanden elektriciteit en gas doorgegeven.

Als ik het goed heb gedaan dan is ons verbruik wel dramatisch gestegen!

Sep 2012 waren de standen:

Meter 1: 41386

Meter 2: 50348

Gas: 16228

Sep 2013 zijn de standen:

Meter 1: 43993

Meter 2: 52953

Gas: 18940

Verbruik elektriciteit afgelopen jaar is electriciteit 2605 en gas 2712!!

Terwijl het verbruik van JAN 2012 tot SEP 2012 maar elektriciteit 141 en gas 665 was.

Dat kan toch nooit kloppen?

Er is niks aan ons patroon van energie en gas verbruik veranderd!

Hoop dat ik iets fout heb gedaan want anders wordt het kassa....

Wat denken jullie?
Nou daar zijn we lekker mee!

Als ik de energiebelasting buiten beschouwing laat want ik snap niet hoe ik dat moet berekenen kom ik op een totaal bedrag van 1623 euro. Dan verdubbel ik voor gemak de transportkosten naar 600 euro en dan kom ik op totaal van 2223 euro minus 1440 euro wat we al maandelijks betaald hebben is eindstand 783 euro bijbetalen! En dat kan dus ook meer zijn want dit is natte vinger werk.

Waar staat de wijn??!?! Prettig weekend allemaal.
Wij verbruiken met 2 personen. circa 1100 kw gas en 3500 aan elektra. Beiden werken (bijna) fulltime. Veel gebruik van tv en laptops, opladers, grote amerikaanse koelkast etc.

Nogmaals 141 aan elektra voor zoveel personen in huis voor 8 maanden is echt niet juist. Ik denk dat je de vorige keer de standen verkeerd hebt doorgegeven en nu alsnog de rekening van de vorige moet betalen. Ben bang dat het dus wel klopt wat er nu uitkomt.
Ik betaal 60 per maand (gas en electra)

Nieuwbouwappartement
Be the change you want to see in the world
Wij betalen 225 per maand,maar wel een grote vijver met een hoop apparatuur,en de tv die veel aanstaat, 2 koelkastjes en 2 middelgrote vriezers,1 pc de hele dag aan,laptop elke avond en heel het weekend aan,klein aquarium,waterbed.

Wij zijn met 2 pers.
If you don,t like whats,s being said,change the conversation
Oei,

Jammer dat je niet eerder is opgevallen dat je verbruik zo extreem laag was. Jan- tot sept maar 141.

Een Koelkast met vriesvak met A-label is al 236 kWh op jaarbasis en jullie hebben vast ook een droger, wasmachine, televisie etc.
Balen zeg :(. Houd er ook rekening mee dat je maandbedrag nu ook omhoog gaat.
Echt gevalletje Sluttynurse

Heb je wel meter 1 en 2 berekend want volgen mij klopt het nog niet.

Ik denk dat je nog een stukje 2012 moet afrekenen een maand of 11
Hahahahahahahaha een gevalletje slutty nurse!! Ben ik zo erg? ik had net alles op orde en in schema's en tabellen verwerkt en dan hoppa krijg je dit. Laten we hopen dat ik weer van leer :-)
Volgens mij zijn veel mensen met die dubbele meters duurder af dan met een enkele. Want het dagtarief is zo veel hoger.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:kopjekoffie70 schreef op 07 september 2013 @ 22:39:

Volgens mij zijn veel mensen met die dubbele meters duurder af dan met een enkele. Want het dagtarief is zo veel hoger.Dat wordt weer gecompenseerd met een lager nacht- en weekendtarief. Alleen is het vastrecht ook hoger, waardoor het vaak toch niet rendabel is. Maar dat verschilt dus per huishouden, je moet echt berekenen waar het omslagpunt ligt.
Wat betalen jullie allemaal veel!

Wij zijn in een hoekwoning met 3,5 personen 60 euro per maand kwijt aan gas+electra. En dat met 3 keer per week een lanparty en 2 kweekkasten die 18 uur per dag lampen en verwarming hebben.
m1: 549,84 (2607*0,2109)

m2: 504,41 (2605*0,1944)

gas: 1684,97 (2712*0,6213)

vastrecht 69,84

435,** transport

-385,** heffingskorting

totaal: 2859,06 met de tarieven van mijn contract. (die van jou weet ik immers niet, tarieven zijn incl belastingen etc) maandelijks dus 238,26.

ik denk dus dat je kleine 2860-1440: 1420 mag bijbetalen. ik hoop het niet voor je!

ons verbruik ligt ook wel hoog, maar niet zo hoog.

m1 +- 1800

m2 +- 1800

gas afgelopen jaar (ketel moest iets vervangen worden, sloeg op hol waar we dus pas laat achter kwamen) +- 2200m3. voorgaande jaren nml +- 1650m3.

tussenwoning jaren 70, dubbelglas hr++ en hr ketel. echter belabberde vloer- en dakisolatie. warmte wordt dus niet goed vast gehouden. 135m2 woonoppervlak.

2 personen die beide fulltime werken maar met veel elektrische zooi.

je vorige meterstand klopt zeker niet. houd dit zelf een beetje in de gaten of gebruik een meetapparaatje om te checken wat elk apparaat verbruikt. (niet vergeten ook koelkasten/vriezers in schuren mee te nemen) of kijk achterop. daar staat het wattage aangegeven. zet je ketel eens uit en kijk of gasmeter dan stopt. je kunt je energieleverancier vragen langs te komen voor de meters, maar als daar niets mis mee is kost dat je een paar 100.

sterkte! altijd vervelend dit soort zaken. vaak kun je dit wel spreiden. maar zoals je ziet zou dat dan betekenen dat je 240 meer aan je energie kwijt bent voor een jaar. (120 schuld en 120 meer voorschot)
He Sas_Andrea,

Wat knap hoe je dat allemaal berekent!

Zou jij eens willen kijken of mijn berekening klopt?

2607 (verbruik) x 0,07191 (tarief laag) = 187,46

2605 (verbruik) x 0,09356 (tarief hoog) = 243,72

vastrecht 2,27 incl btw per maand = 27,24

2712 (gas) x 0,27000 = 732,24

2712 (gas) x 0,15635 = 424,00

vastrecht gas = 23,97

Ik heb geen idee hoe ik de heffingskorting moet berekenen.

Idem de transportkosten: die waren vorig jaar 300 euro dus voor gemak maak ik daar dan maar 800 euro van.

Dan kom ik op een totaal van rond de 2500 euro. Gaat heffingskorting daar nog van af? (bij betalen rond de 1000 euro).

Nou ja, ik leg het maar naast mij neer en zie de enveloppe wel op de deurmat liggen :-)

Bedankt voor jullie input.
Wij betalen 140 euro voor een tussenwoning, 5 gezinsleden waarvan. Nemen energie af van essent, daar kun je de verbruiksmanager app downloaden en dan regelmatig controleren hoe het met je verbruik staat en zo nodig je voorschot bedrag aanpassen. Werkt perfect. Misschien hebben meer energieleveranciers dit?
Elk eendje kwaakt zoals het gebekt is
quote:eendjekwak schreef op 08 september 2013 @ 10:25:

Wij betalen 140 euro voor een tussenwoning, 5 gezinsleden waarvan. Nemen energie af van essent, daar kun je de verbruiksmanager app downloaden en dan regelmatig controleren hoe het met je verbruik staat en zo nodig je voorschot bedrag aanpassen. Werkt perfect. Misschien hebben meer energieleveranciers dit?Bij Nuon kun je ook online tussentijds bekijken hoeveel je verbruikt en zelf je voorschot aanpassen indien nodig.
sluttynurse: je tarieven kloppen niet. je moet ze incl alle energie toeslagen/opslag en btw pakken. kun je anders opgeven welke leverancier je hebt met welk contract en welke regio? dan ga ik t wel uitrekenen. :-) (dus niet je postcode hoor, land is voor leveranciers opgedeeld in regio 1,2,3 etc. ) als laatste niet lukt, dan omgeving amsterdam/arnhem/etc bijv dan zoek ik de regio wel uit.
Jeetje Sas_Andrea dat is wel heel erg aardig van je zeg!!

Ik zit bij Eneco in regio 3, Zuid-Holland.

Ik heb het contract garantieprijs Ecostroom/gas winter 12 tot 1-4-2015

Jammer dat ik niet even met je mee kan kijken. Ik moet deze dingen echt zelf leren

Alvast onwijs bedankt!!
Ik ga ook eens uitzoeken of Eneco zoiets dergelijks heeft als Nuon dat je online je verbruik in de gaten kan houden. Al zal mijn maandbedrag nav dit jaar wel in de goede richting worden bijgesteld.
m1: 597.79 (2607*0,2293)

m2: 540.80 (2605*0,2076)

gas: 1694,19 (2712*0,6247)

vastrecht 24*2.27= 54.48

257.22+176.33= 433.55 netwerkkosten (dit is landelijk gemiddelde, heb je echt postcode voor nodig)

-385,53 heffingskorting

totaal: 2935.28 (maandelijks 2935.28/12=244.61)

dus dat is erg veel! je zou dan 2935.28-1440= 1495.28 moeten bijbetalen. Dus ik hoop dat je toch een fout met meterstanden gemaakt hebt. Anders is dit echt een bizar hoog verbruik.

om dit te rekenen zoek je dus de prijzen op. jouw contract invullen in google heeft meteen de juiste pdf'jes van eneco.

dan kijk je wat er als totaalprijzen voor kwh staat. Ditzelfde doe je voor gas, maar dan kijk je naar jouw regio (3 dus).

Dan pak je nog alle vastrechten die je moet betalen en de netwerkkosten (deze zijn weer te vinden op de site van edsn) en dan tel je op. De heffingskorting haal je er dan vanaf.

Als je dus ook een mijneneco-account hebt, kun je ook de rekening van vorig jaar er makkelijk bij pakken en kijken of er bij staat of deze met doorgegeven standen bepaald is of met geschatte.

sterkte ermee!
* slik* *valt van stoel af*

Sas_Andrea,

Ontzettend bedankt voor de berekening! Word er alleen niet erg blij van ..... Wat moet ik hier nu weer mee? Ja, betalen dat snap ik

Als ik nadenk over ons energieverbruik dan verbruiken we volgens mij niet meer dan een gemiddeld gezin: Wasmachine en droger (alleen voor handdoeken en energie label A++), vriezer, vaatwasser en koelkast. Natuurlijk een lampje aan savonds. Computer, TV,pfffff, ik ga even denken wat we dan niet goed doen of beter kunnen doen.

En ook de checks uitvoeren die hier eerder zijn beschreven om te kijken of de meters nog correct werken.

*baalt als een stekker (naast het stopcontact anders weer stroomverbruik extra)*
quote:sluttynurse schreef op 07 september 2013 @ 16:17:

Terwijl het verbruik van JAN 2012 tot SEP 2012 maar elektriciteit 141 en gas 665 was.Weet je echt 100% zeker dat de standen van september 2012 waar je nu mee rekent kloppen? Als je van januari tot september '12 zo heel weinig verbruikt hebt, lijkt het of je vorig jaar te weinig hebt opgegeven. Dat zou je dan nu extra moeten betalen.
kijk goed naar wat er allemaal standby staat. een nieuwe led-tv verbruikt amper 7watt standby, maar een oude beeldbuis wel dik 50watt.

ik ben toen begin dit jaar met zo'n metertje door mijn huis gegaan. en toen bleek mijn stereo (10 jaar oud, staat aangesloten op mijn pc) aan 43watt te gebruiken, maar standby nog steeds 35. en gezien ik dat ding misschien eens per week aan heb, heb ik hem nu maar uit staan. dus stekker eruit.

tv-hoek op zolder trok standby ook dik 60 watt en wordt zo'n 10 a 15 uur per week gebruikt. nu gaat dat dus uit.

verbruik bereken je door te meten of op te zoeken wat het verbruikt in watt (W). dat deel je door 1000, dan zit je in kW per uur. Dat maal het aantal uur per dag (24 of werkelijke gebruiksduur natuurlijk) maal 365 dagen per jaar geeft een jaartotaal.

dus als voorbeeld die stereo van mij: hij verbruikte in standby 35.

35/1000=0.035*24*365= 306.6 kWh per jaar! nou dat keer een gemiddelde van 0.2027 euro per kWh= 62.03

Bizar he? Dat kostte mij dat ding dus puur om de tijd te laten zien. Dus houdt dat goed in de gaten. Kan je echt bakken met geld schelen.
quote:Trotter schreef op zondag 08 september 2013 14:03 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="sluttynurse in "meterstanden, help, kan dit?"" class="messagelink">sluttynurse schreef op 07 september 2013 @ 16:17</a>:</b>

Terwijl het verbruik van JAN 2012 tot SEP 2012 maar elektriciteit 141 en gas 665 was.</div></blockquote>Weet je echt 100% zeker dat de standen van september 2012 waar je nu mee rekent kloppen? Als je van januari tot september '12 zo heel weinig verbruikt hebt, lijkt het of je vorig jaar te weinig hebt opgegeven. Dat zou je dan nu extra moeten betalen.

Aha mensen!!!! Ik heb het ontdekt!!! Ik zie ineens staan bij mijn vorige nota een *bij de eindstand en daar staat *deze stand is geschat!!! Oftewel dit waren niet de daadwerkelijke meterstanden! Nu begint het mij weer te dagen. Ze hadden mijn formulier nooit ontvangen en toen ik het online wilde doorgeven was ik al te laat! Dus daar zal het hem inzitten. In dit huis woonde namelijk een oud omaatje en van haar hebben wij het gekocht. Haar verbruik was natuurlijk laag. Stom stom stom wederom van mijzelf dat ik hier niet beter naar gekeken heb. Wat een ezel ben ik ook! Ik zie het nu pas staan. Wat kan je toch van jezelf balen (hoe heet dat topic, waar erger je je aan bij jezelf: dit dus).

Sas-Andrea, waar haal je zo een metertje? Dat lijkt me een nuttige exercitie.

En ik heb net een lijstje in m'n meterkast gehangen en een reminder in m'n telefoon om elke zondag alle standen op te schrijven.
toch geschat dus. wel vervelend, dat wordt betalen dan!

ik had het metertje van mijn broer geleend, maar het is een ding zoals in onderstaande link.

http://www.conrad.nl/ce/n ... -3000-LCD-000-999999-kWh-

echt ideaal om te checken wat zaken nu echt gebruiken. maar dit is puur elektra. je gas is ook heel hoog. nu was t wel een koude winter, maar staat de thermostaat wel goed ingesteld? dus bijv snachts op 17 en overdag 20? dus niet dat je snachts (het koudst buiten) ook heel hard stookt? en staat je thermostaat op de tocht? dan wil de cv ook eerder aan springen. is de cv al onderhouden sinds jullie er wonen?

als je je handen wast, gebruik je dan ook steeds de warme kraan?

misschien handig wat te googelen op energiebesparing.

succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven